Forfatter |
|
sdissing Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2015 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 25 September 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen her der kan svare på om en luxman l 550 kan trekke et par B&W802n eller 803diamont højtaler og om det vil lyde godt
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 25 September 2015 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Burde uden problemer kunne trække dem, medmindre du har et meget stort lokale og sidder meget langt væk fra dine højtalere,
eller hører musik ved meget høj volumen.
På min lytteposition som er 3 meter fra højtalerne skal jeg bruge 16 watt for at ramme 100 DB, med højtalere som har 91db
følsomhed som minder lidt om de B&W, 803'erne ihvertfald.
Jeg kan ikke svare på den lydmæssige del, men mon ikke det lyder godt.
|
Til top |
|
|
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
Sendt: 26 September 2015 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superfrg.
Du kan ikke drage paralleller mellem to højttalere, blot fordi de har samme driftseffekt! B&W højttalere er notorisk kendt for, at være tungt drevne. Dermed ikke sagt at man ikke kan spille på dem, med mindre forstærkere. Men man får måske først den ønskede lyd fra dem/deres fulde potentiale, med en potent forstærker.
Dermed ikke sagt at pågældende Luxman ikke kan være et fint match, men det må komme an på en prøve.
M.v.h.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 26 September 2015 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det den nye eller den gamle model du tænker på ?
Gammel model
Ny model
Du burde måske også skrive lidt om hvilken musik du hører og hvor stort rummet er. Det er jo meget individuelt hvor højt man spiller og hvor meget effekt der kræves.
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2015 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt, selvfølgelig kan man drage paralleller mellem 2 højtalere, der er tale om matematik.
De 803D er oplyst til en følsomhed på 90 DB, så smider du resten ind i ligningen i forhold til lytteafstand og lægger oven i til noget
headroom ved udsving i musikken.
Ja, de hopper ned på 3 ohm, men man kan med 50 watt sagtens trække dem, som spørgsmålet går på.
Med de forbehold jeg ellers skrev....
Jeg kan godt lide at have ekstrem headroom og bruger selv en forstærker med 300 watt / kanal i 8 ohm på mine højtalere som har
lignende specs som de der 803D'ere, og kunne sagtens nøjes med langt langt mindre.
Jeg bruger det meste af tiden under 2-4 watt.........
|
Til top |
|
|
sdissing Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2015 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 26 September 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar med hensyn til rum størelse er der ca 35kvadratmeter og jeg høre eagles ac/ dc fleetwoodmac musik i den dur jeg har imange år haft c120a m120a og bose 901 det spiller rimlig godt men jeg kunne godt tenke mig at prøve noget andet og såhar jeg hørt at den gamle l550er har en meget god lyd ,lige et spørgsmål til hvad er forskelen på en alm forsterker og en ren klasse a forsterker
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6371
|
Sendt: 26 September 2015 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En gammel L-550, når den er 100% up to date, spiller fremragende med masser af krop og muskler, men træerne vokser alligevel ikke ind i himlen. De ægte 50 watt KL. A (da den var ny) kan nogle ting, men trækker ikke notorisk vanskelige impedanser med bravour. Er følsomheden lav og impedanskurverne vanskelige på dine højttalere, findes der væsentligt bedre alternativer, end en bedaget Luxman. En nyrenoveret vil til gengæld klare opgaven bedre. Til gengæld koster det så lidt at få den op på fuld performance, som da den var ny: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.824042197672613.10 73741865.550271421716360&type=1 __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 26 September 2015 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så bruger den rigtig meget strøm og bliver hamrende varm. Både når den spiller og når den ikke spiller. Faktisk mest når den IKKE spiller!
Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Gaffatape Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 146
|
Sendt: 26 September 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superfrg skrev:
Kurt, selvfølgelig kan man drage paralleller mellem 2 højtalere, der er tale om matematik.
De 803D er oplyst til en følsomhed på 90 DB, så smider du resten ind i ligningen i forhold til lytteafstand og lægger oven i til noget
headroom ved udsving i musikken.
Ja, de hopper ned på 3 ohm, men man kan med 50 watt sagtens trække dem, som spørgsmålet går på.
|
|
|
Nej man kan ikke drage paralleler mellem 2 højttalere på den måde
Tager man f.eks Dali 18 MKII og Dali 850 bør de spille omtrent lige højt da følsomheden er hhv 92 & 93 db men det gør de langt fra.
Faktisk lyder det som om den med følsomheden på 92 db spiller næsten dobbelt så højt som den på 93 db - altså lige stik modsat og lidt mere end
opgivelserne. (Har haft begge side om side)
Man skal også huske at fasedrejet har rigtig meget at sige mht hvad en forstærker egentlig kan på højttaleren.
Alle forstærkere har det bedre på en højttaler på 3 ohm med et fasedrej på 15 gr. end en højttaler på 6 ohm med 60 gr fasedrej.
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2015 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der benyttes en standard måling på højtalerne (1 watt, 1 meter) og følsomheden er korrekt oplyst så burde de jo bruge præcis
1 watt på at spille 92 & 93 DB respektivt...
|
Til top |
|
|
Gaffatape Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 146
|
Sendt: 27 September 2015 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superfrg skrev:
Hvis der benyttes en standard måling på højtalerne (1 watt, 1 meter) og følsomheden er korrekt oplyst så burde de jo bruge
præcis
1 watt på at spille 92 & 93 DB respektivt...
|
|
|
Ja lige præcis og det de slet ikke gør det og oveni købet omvendt af beskrevet og fra samme frabrikant, mener jeg ikke at man kan drage paralleler
mellem 2 højttalere.
Og så er der lige fasedrejet der gør at nogle forstærker kun kan levere 10 % af det de er opgivet til hvis fasedrejet er meget stort og impedansen er
lav.
Men for at svare på trådens spørgsmål om sådan en 550er kan trække B&W N802 der vil jeg sige nej.
Godt nok er en 550er en sej fætter (har selv en her) men de eropæiske modeller blev for det første drejet ned fra 50 watt kl.a til 30 watt og den har
ikke uanede mængder strøm og strøm er lige præcis hvad sådan en N802 vil have.
Den har et fasedrej i nærheden af 60 gr / 3-4 ohm ved omkring 200 hz og det tager pusten fra de fleste forstærkere
|
Til top |
|
|