Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sony F570ES (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2015 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Godaften alle sammen

Ja så er den gal igen jeg overvejer rigtig meget at droppe mit snurrerundt halløj også satse på et stereo. Jeg har forelsket mig i de gamle Sony ES modeller. Jeg har ydermere en Acurus A 250 som jeg jeg ikke ret gerne vil af med. Vil den nævnte gamle Sony kunne trække mine Dali Evidence 870 og har Sonyén mulighed for at virke som forforstærker og evt kunne levere signal til en sub også? Jeg kan se at der er nogle kortslutningsbøjler bag på Sonyèn. Så den må jo kunne virke som forforstærker? hvad mener folket, er den en opgradering i forhold til min Pioneer sc-2022 snurrerundt receiver? Det var mange spørgsmål, håber der er nogle der kender sådan en gammel Sony og vil fortælle hvordan den spiller
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 September 2015 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Hvad skyldes denne forelskelse i gamle ES-modeller? Lyden? Udseende? Hvad?

Du får ikke mere effekt ud af at skifte til pågældende Sony ES-forstærker.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 26 September 2015 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Nej jeg er godt klar over at jeg ikke får mere effekt, men jeg havde håbet på at få bedre lyd end med min snurrerundt receiver? kender du til de gamle Sony ES modeller?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 26 September 2015 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

"Så er gal igen", skriver du. Med hvad?

Du har en reciever med preamp out og udtag til subwoofer. Hvorfor indstiller du ikke din reciever til at køre straight stereo og sender lyden til din Acurus? Som Kurt P skriver: Hvad skulle være bedre ved Sony'en brugt som forforstærker og erstatning for Pioneer'en i samme sammenhæng?

Umiddelbart kan jeg kun se at ES Sony'ens tonekontroller på den korte bane kan bidrage med en mere "punchy sound" som du i længden risikerer at blive træt af. Og "så er den gal igen".

Men det selvfølgelig også en måde at holde interessen i live.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 September 2015 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

570eren er nok lige Klein nok. 670 eller 690 og opefter er nok at foretrække hvis vi holder os til Sony ES. Det er ikke muligt umiddelbart at tilslutte en aktiv sub. De bøjler du omtaler er mig bekendt beregnet til en equalizer. Jeg har selv haft en 670 og den var jeg godt tilfreds med. Men jeg er ikke objektiv da jeg generelt er vild med ES grejet fra 90'erne.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 27 September 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Kaj, jeg mener at hifinitisen har fået fat i mig igen:) jeg bruger også min snurrerundt ting på den måde som du omtaler, men lyden bliver aldrig det samme som ved en integreret forstærker. Jeg har en gammel Luxman forstærker og en Linn pretek forforstærker som jeg har brugt sammen med Acurusèn. Jeg har også et gammelt B&O anlæg som døjer med at trække Dalièrne, men hvis vi snakker lydkvalitet så er de alle min Pioneer overlegne mht lyden. Jeg har så luret meget på de gamle Sony ES modeller da jeg syntes det er meget lækre at se på og hvis man kigger under motor-hjelmen på en gammel Sony ES, så ser det altså ikke helt skidt ud, det minder lidt om min Acurus som også er en gammel svend. Jeg har ikke så meget til overs for det nymoderne pjat, det gamle sager spiller bedre i mine øre, en snurreundt receiver er kold at lytte til, der er ingen nerve i musikken med sådan en, hverken med eller uden effektforstærker

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 September 2015 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Nu har du jo også valgt en surroundreceiver med en ICEpower digitalforstærker. Havde du valgt f.eks. en Yamaha receiver, havde du måske fået det du søger - klangmæssigt. Jeg kan ihvertfald slet ikke genkende den karakteristik du skriver! Jeg er rigtig glad for lyden i min receiver (er gammel entusiast selv). Jeg vælger dog at smide en effekt på den, da jeg rigtig godt kan li' lyden fra pågældende effektforstærker. Ligesom jeg ønsker masser af overskud, da det ganske enkelt får højttalere til at spille bedre..

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 27 September 2015 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Ja Kurt P det har jeg, men nu bruger jeg jo min effektforstærker sammen med min Acurus og det er altså ikke rigtig godt, det går dog helt galt uden effektforstærker. Jeg har også haft andre snurrerundt receivere også Yamaha og det er lidt den samme historie med lydkvaliteten i stereo, det bliver aldrig rigtig godt

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 September 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

TA-F570ES var min første hifi forstærker, valgte den fordi den havde et lækkert design og der var godt med gods under låget, og uden at have hørt den først. Men lydmæssigt blev jeg aldrig vild med den. Noget mørk, udynamisk og død i sværen omend den godt nok aldrig var skarp eller skinger. Det bliver iøvrigt ikke meget bedre i de større 600 modeller. Hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om de ES modeller, og andre japanske metervarer fra den tid. Du får væsentlig bedre lydkvalitet andre steder
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2015 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne modellen er fra 1991, så den er i sit livs efterår og skavanker er at forvente (støjende kontaker, udtørrede lytter osv)

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2015 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Glemte at nævne modellen er fra 1991, så den er i sit livs efterår og skavanker er at forvente (støjende kontaker, udtørrede lytter osv)

Ingen af de nævnte skavanker er værre end den kan rettes. Næppe al ES grej fra den tid er skrammel. Der er rigtig mange der mener noget andet. Prøv bare at Google lidt. Men heldigvis har vi jo alle hver vores smag

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
TA-F570ES var min første hifi forstærker, valgte den fordi den havde et lækkert design og der var godt med gods under låget, og uden at have hørt den først. Men lydmæssigt blev jeg aldrig vild med den. Noget mørk, udynamisk og død i sværen omend den godt nok aldrig var skarp eller skinger. Det bliver iøvrigt ikke meget bedre i de større 600 modeller. Hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om de ES modeller, og andre japanske metervarer fra den tid. Du får væsentlig bedre lydkvalitet andre steder

Du mener så også at alt hvad der kom fra Luxman er skrammel og går under betegnelsen "japanske metervare"?

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at Es modellerne generelt er bedre end ret meget såkaldt hifi der bliver solgt i dag!
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2015 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Henrik - du rammer lige ind i den problemstilling at lyden kan blive for ren. For u - forvrænget!

Forvrænger elektronikken på den rigtige måde har det en positiv indflydelse på oplevelsen. Og inden jeg bliver overfaldet af alle de der mener at jeg fantaserer er det et faktum at den rette balance mellem tonerne og elektronikkens bidrag af deres harmoniske er med til at skabe den "sound" der tiltaler nogle og frastøder andre.

Og at det er en menneskeret at opleve det sådan.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Ja deres forstærkere var havde fint design og gods i sig, men lyden mener jeg slet ikke var noget at skrive hjem om. Har I overhovedet lyttet til dem siden I er så begejstrede, for jeg kan da slet ikke genkende at de skulle være noget særligt. Jeg har trods alt hørt indtil flere af modellerne tilbage i 90'erne, og gennemgående en kedelig, indelukket og udynamisk lyd. En anden ting er prisen. Den 570ES jeg fik, kostede under 3000 kr fra ny, det er jo ingenting for en god forstærker! Det lagt sammen, gør jeg mener en renovering slet ikke kan betale sig. Og lad nu vær med at blande det bedre Luxman ind i sammenligning med, de bedre modeller fra dem er jo i en helt anden liga og ivrigt rent liebhaver i dag. Bemærk, nu snakker vi forstærkere, og ikke cd-afspillere fra ES serien hvor Sony virkelig var på hjemmebane.

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2015 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Ok det er fint. Hver vores smag. Det er jo ørene der bestemmer i sidste ende.

Jeg holder mig dog fast i min e80es+effekt. De har sammen en perfekt lyd efter mine ører
Til top Vis boyscoutdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boyscoutdk

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 28 September 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Henrik - du rammer lige ind i den problemstilling at lyden kan blive for ren. For u - forvrænget! Forvrænger elektronikken på den rigtige måde har det en positiv indflydelse på oplevelsen. Og inden jeg bliver overfaldet af alle de der mener at jeg fantaserer er det et faktum at den rette balance mellem tonerne og elektronikkens bidrag af deres harmoniske er med til at skabe den "sound" der tiltaler nogle og frastøder andre. Og at det er en menneskeret at opleve det sådan.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med at forvrænge? det mener jeg bestemt ikke mit snurrerundt gør men det lyder bare ikke rigtig. Jeg har bare prøvet ved flere lejligheder at en integreret eller en for/ effektforstærker banker en snurrerundt receiver også hvis man har effektforstærker på

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 28 September 2015 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Ja deres forstærkere var havde fint design og gods i sig, men lyden mener jeg slet ikke var noget at skrive hjem om. Har I overhovedet lyttet til dem siden I er så begejstrede, for jeg kan da slet ikke genkende at de skulle være noget særligt. Jeg har trods alt hørt indtil flere af modellerne tilbage i 90'erne, og gennemgående en kedelig, indelukket og udynamisk lyd. En anden ting er prisen. Den 570ES jeg fik, kostede under 3000 kr fra ny, det er jo ingenting for en god forstærker! Det lagt sammen, gør jeg mener en renovering slet ikke kan betale sig. Og lad nu vær med at blande det bedre Luxman ind i sammenligning med, de bedre modeller fra dem er jo i en helt anden liga og ivrigt rent liebhaver i dag. Bemærk, nu snakker vi forstærkere, og ikke cd-afspillere fra ES serien hvor Sony virkelig var på hjemmebane.

Nu vil jeg så gerne høre hvilke højttalere du har brugt med din Sony? det er jo altså højttaleren der betemmer det meste af den lyd vi hører. Jeg vil dog til enhver tid påstå at en "gammel" forstærker lyder bedre på nyere højttalere end en snurrerundt receiver gør ihvertfald hvis vi snakker receivere der er til at betale for meneske penge. Nu kalder du Sony japansk metervarer, det må min 20 år gamle Toyota Carina også være den gør det iøvrigt stadig glimrende

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Henrik - du er i tvivl om hvad jeg mener med forvrængning i den beskrevne sammenhæng.

Se det i lyset af at du oplever lydgengivelse forskellig ved sammenligning af din nuværende Pioneer med andre ældre forstærkere af forskellig fabrikat. der er uden tvivl forskel på mængden af forvrængning de forskellige apparater imellem. Og nu kommer pointen.....

Der er uden tvivl også forskel på balancen i styrkeforholdet mellem lige og ulige harmonisk forvrængning. Og hvad er så det?

En tone - en enkel node på et nodeblad til eksempel - angiver en bestemt frekvens. Sætter vi ti musikinstrumenter til at ramme den samme tone, vil de lyde forskellig. Lyden af en trompet og en blokfløjte. Den samme tone og alligevel lyder de forskelligt. Metallisk og blød lyd vil de fleste kalde dem henholdsvis. Og hvorfor?

Ene og alene fordi de forvrænger tonen de spiller på to forskellige måder. Karakteristisk for trompeten er at den tilføjer mere 3. 5. 7. ordens forvrængning (kaldet ulige harmonisk) end 2. 4. 6. ordens forvrængning (kaldet lige harmonisk). Blokfløjten gør det stik modsatte.

Den samme balanceforskydning optræder i elektronik. Derfor lyder de forskellig. Forvrænger forstærkeren meget lidt eller slet ikke kan den opfattes som klangløs og uengageret.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Taurus skrev:

Nu vil jeg så gerne høre hvilke højttalere du har brugt med din Sony? det er jo altså højttaleren der betemmer det meste af den lyd vi hører. Jeg vil dog til enhver tid påstå at en "gammel" forstærker lyder bedre på nyere højttalere end en snurrerundt receiver gør ihvertfald hvis vi snakker receivere der er til at betale for meneske penge. Nu kalder du Sony japansk metervarer, det må min 20 år gamle Toyota Carina også være den gør det iøvrigt stadig glimrende

Jeg skal gerne gentage. Jeg forholder mig kun til Sonys ES forstærkere i 500 og 600 serien, når jeg tillader mig ikke at være imponeret nu jeg selv har hørt dem og dermed syntes jeg er kvalificeret til at udtale mig. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at alle ældre forstærkere er dårligt lydende, selvom det er facts at de også slides og forringes på lydkvaliten når de har så mange år på bagen og er brugt jævnligt i den tid der er gået. Men hvis nogen oplever de Sony ES modeller anderledes er det fint med mig, selvom jeg ikke forstår hvad det lydmæssigt er der er at være så begejstret for. Og så er det noget sludder at det skulle være en naturlov at højttaleren bestemmer det meste. Lyden fra en god højttaler kan ødelægges af en dårlig forstærker, eller blot en forkert matchende forstærker. Så god lydkvalitet er et samspil hvor begge parter er afgørende

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes