Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvor er vi med pixelmapping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej alvidende guru-panel

Nu er der jo kommet en del 37’’ 1920x1080 paneler på markedet til en overkommelig pris:

Kavia: http://www.karvia.dk/pi/KARVIA_37_LCD_TV_TrueHD_1920x1080_m_ DVB_option_1732_77.aspx

Sharp: http://www.geco.dk/product.asp?product=859&sub=2&pag e=1

Panasonic: http://www.geco.dk/product.asp?product=1225&sub=2&pa ge=1

Hvorfor djævlen kan jeg ikke finde oplysninger om de har pixelmapping og på hvilke indgange? Er det mig der er bagefter, betyder pixelmapping ikke det store for 1920x1080 paneler?

Mit HTPC skulle gerne bruges som både TV og mail/web klient, nu hvor den gamle B&O CRT skærm er stået af. Hjælp ønskes da familien er ved at gå i spåner over at være uden TV (sikkert en meget sund øvelse J).

Mvh
-Michael

PS: Har lavet et tilsvarende indlæg i TV forumet

Til top Vis mice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mice

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det rare med 1920*1080 er netop at det er en standard opløsning på grafikkort, hvorimod 1366*768 er en underlig opløsning som ikke rigtig passer ind i nogle standarder.
Jeg har hidtil ikke oplevet et FullHD tv der ikke kunne tage 1920*1080 fra en computer gennem HDMI. Problemet er mere nu om dage, om de også kan finde ud af 1080p/24hz.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Problemet omkring pixelmapping er jo ikke om skærmen kan modtage fx 1920x1080, men om skærmen også sender de enkelte pixelværdier til de rigtige pixels - altså at der ikke foretages nogen skalerings-/ over- eller underscans-kompensering i TV.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Præcis, og på en 37'' skærm med 1920x1080 skal tekst (eksempelvis i en webbrowser) stå knivskarpt for at det kan ses fra 2-3 m afstand.

Jeg kan i øvrigt anbefale at man anvender large fonts (tror det hedder stor skrift) i windows. Det virker fint på XP og Vista, enkelte websites kan have problemer med det som fx log in skærm på danske banks webbank site.

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Der var forresten vist noget med at det første FullHD fra Philips ikke modtog 1080P gennem HDMI.
Men lad mig sige det sådan her. Jeg har ikke kendskab til et FullHD tv nyere dato, der ikke kan modtage 1080P over HDMI.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

mice skrev:

Hvorfor djævlen kan jeg ikke finde oplysninger om de har pixelmapping og på hvilke indgange? Er det mig der er bagefter, betyder pixelmapping ikke det store for 1920x1080 paneler?

Jeg ved ikke om det er en hjælp for dig her og nu, men den nye HD Ready 1080P standard foreskriver faktisk 1:1 pixelmapping ved 24, 50 og 60 Hz signaler (men siger ikke noget om ved hvilken refresh rate disse signaler så gengives).

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Sendt: 01 November 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har Sharp Aquos 37" 37XD1E - Der har 1:1 pixelmapping i 1080p, på HDMI indgangene! (Men ikke på andre så som VGA!)

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

TAK for hjælpen Madduke, er du ellers tilfreds med dit Sharp?

Efter at have ringet rundt til importørerne virker det som om at både Sharp og Karvia kan sige god for pixelmapping på visse indgange, mens Panasonic tilsynelande ikke kan klare dette (Panasonic Danmark manden havde dog ikke set den nævnte model, så han var usikker)

Mvh
-Michael

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige jeg er tilfreds! - også selvom jeg betalte 10.500 kr (købte det for nogle måneder siden!)
- og jeg har set det ved siden af et Löwe, hvor det (i mine øjne) ikke faldt igennem!
(Löwes mer-kvalitet i sig selv retfærdiggøre ihvertfald ikke, i mine øjne, en merpris på 30.000)

Jeg vil dog sige at når man har et godt TV, så kan man lige pludselig se hvilken (dårlig) kvalitet mange udsendelser bliver sendt i, men det er selvfølgelig ikke noget der gælder når man ser en HD-film!

Derudover lader det til at den model jeg har fået (købt ved laptops.dk), ikke kan modtage danske DVB-T undertekster! Er dog ikke gået nærmere ind i det, da jeg jo bruger det til HTPC! Men det er nok fordi de har købt et parti i tyskland!

/MadDuke

mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg var ude og få Sharp demonstreret. Dejligt skærm. Sig mig lige, kan det passe at hver gang man tænder for skærmen skal man ned og vælge i menuen for at få den til at slå over på sit medie center?
Det er da en usability fejl der hører sidste årtusinde til, øv.

Så tog jeg ud og så Karvia. Ikke helt samme power i billedet, da det er et Philips panel. Sælgeren kunne ikke på samme måde som manden i telefonen love at det havde pixelmapping, da han vidste at 2 kunder havde haft problemer med det (altså de havde ikke fået det til at virke) - Hellere ærlighed end falske løfter, og så kan man jo håbe, at det har været kunderne, der ikke kunne styre teknologien, men altså Philips er jo ikke kendt for at give medie centre de bedste forhold.

Alt i alt noget møg at ingen af skærmene kan det hele

-Michael

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Når jeg tænder mit Sharp på remoten, så tænder man på det 'input' man sidst var på!

Det vil altså sige, at hvis du så TV2 via den indbyggede DVB-T tuner da du slukkede, så er det det der igen TV2 der kommer frem. Hvis du derimod var på en HDMI indgang, fx. med en HTPC, så er det dette input der vises (der tager dog lige 4-5 sekunder for skærmen at 'varme op)

Envidere kan jeg sige, at Sharp DESVÆRRE IKKE går i standby med det samme der ikke kommer signal på en indgang - ligeom PC monitors, og en Samsung skærm jeg har lejet med!

Jeg har dog sat Sharp'en på en 'strømspareskinne' der slukker når HTPC'en slukker, med det resultat, at Sharpen OGSÅ starter på den rigtige input når den får strøm!

/MadDuke

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

P.S.
Der var en overscan funktion, man lige skal være opmærksom på, da det tog mig en time at få et ordentligt signal på min skærm (knappen sidder nemlig under en klap på remoten)

/MadDuke

mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Fik skrevet med en anden fra dette forum, og det viser sig at Sharpen godt kan genfinde det input den blev slukket på, så nu har jeg bestilt en. Krydser fingre.

Ja overscan er noget skidt for en computer, standby problemet er jo til at løse. Tænder TVet så når PCen hopper ud af standby fx. for at optage film om natten?

-Michael

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede at sige at det ikke var noget problem med input, men jeg vrøvlede måske lidt!

Det ville det gøre hvis hvis min computer fandt på at tænde midt om natten! Det er imidlertid aldrig tilfældet for mig, idet jeg bruger Media Portals TV-Server på en anden maskine, jeg forbinder således til denne maskine, og streamer derfra (kan jeg gøre med alle mine PC'ere), så det er også serveren der 'optager om natten'

ps
severen kan naturligvis godt køre på den maskine man bruger som HTPC, hvis man ikke lige har lyst til at have en ekstra maskine sående og kører...

/MadDuke

mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt nu ud af at Sharpen har en standby function som, hvis man ønsker det, automatisk kan sætte TVet i standby, hvis den ikke modtager signal (efter 20 min så vidt jeg husker). Det er da ret smart.

Det betyder at når mit media center en gang i mellem ikke kan finde ud af at gå i stand by efter en optagelse eller hvis jeg hører musik og glemmer at slukke TVet så sørger PCen' power setting for at signalt kappes efter 5 min. Efter yderligere 20 min slukker skærmen. Så er der kun de 3-4 watt tilbage til den røde lampe og strømforsyningen.

Jeg kan absolut anbefale XD1 skærmen fra Sharp. Jeg fik dog en enkelt død pixel med i købet. Det tror jeg bare jeg accepterer.

Mvh
-Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes