Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Philips CDM1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2008 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

tja så skete det at den værste kritiker af philips herinde blev blød om hjertet

Jeg har byttet mig til en philips CD 104 med CDM1 drev

Det er en lille kompakt cd spiller fra 84-85 som vejer et ondt år

Den lyder dejlig analog hvilket skyldes at den er monteret med den ældste DAC "known to mand kind"- TD1540 som faktisk består af to mono chips og som kun var kun 14 bit så den smider sådan set et par bit væk når den afspiller 16 bit CD - helt hvordan philips løste det ved jeg ikke men jeg har kunne læse mig til at de havde produceret så mange 1540 DAC chips at de valgte den løsning da de ikke kunne nå at producere ægte 16 bit chips. ( her ville wiki skrive at der manglede dokumentation men det er der nogen der må byde ind med)

Her lyder det jo som anti-hifi men ligesom min Revox B225 (med stort set samme indmad) lyder den bare dejligt, harmonisk - rig bas, smuk mellemtone og en diskant der er befriet for skærende metaliske detaljer)

Den ser mærkelig ud, er på størrelse med noget fra et midi anlæg og designet henleder også tankerne til et supermarkedsanlæg fra slut 80erne men skindet bedrager

Jeg kan kun opfordre jer med hang til god vintage lyd med vægt på analog harmonisk gengivelse at hamstre denne lille perle skulle i støde på den

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hvis man generelt er interesseret i gamle Philips og Marantz cd-afspillere, kan nedenstående website anbefales. Der er information om løbeværker, DAC-chips, udviklingsarbejdet i forbindelse med cd-formatet, billeder af afspillere og meget andet.

http://www.marantzphilips.nl/

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Sådan en Philips Cd- 104 havde jeg fra 1986, hvor nyprisen på tilbud var 3000,- hos KT radio i Århus. Jeg boede i Herning og kørte til Århus og købte den, fordi den var billig. Jeg havde den i 6 år, så gik der noget i stykker med laseren, hvilket medførte at jeg smed den ud og købte en Denon 1290 istedet. Det kan være det var lidt for hurtigt bare at dumpe den i kontaineren, for det var en god lille maskine.

Det var virkelig fantastisk dengang i 1986, at man slap for vinylens knasen og skrøbelighed. Efterfølgende solgte jeg alle mine vinylplader og købte en del CDer men der var mangel på plader i starten, bl.a. var det vanskeligt at finde Springsteens 3 CD live box ved udgivelsen i 1986, man måtte ofte vente på CD udgaven. Dette tiltrods for at FONA  tog 169 kr for en CD i 1986. Alle CDer kostede det i starten. Det er morsomt idag at tænke tilbage på, nu hvor vinylen får et retro come back, mest p.g.a. at det er hyggeligt og nostalgisk og der er så mange vinylplader til salg for 10 - 20 kr. Så jeg har også fået vinyl igen.

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Herman.
Det var ærgeligt du smed den ud.
I sin tid var mantra'et hvis en CD-afspiller røg i svinget, at laseren var død.
Det er ingenlunde tilfældet ! Der er mange andre komponenter der kan være svage i koderne.

Vinylen har sat sig fast som future-retro (?!!?!) af mange grunde.
Dels hyggen, men også fordi mange nye udgivelser på CD, hvis ikke dem alle, lider af ubegribelig dårlig lydkvalitet. Tjek Wikipedia for Loudness War.
Jeg mangler endnu at sammenligne samme nye 2006/07/08-udgivelse på hhv LP og CD, for jeg har en fornemmelse af, at de kan være mastered forskelligt.
Næsten enhver ny CD klipper spidserne af musikken. Det lyder bare ensartet HØJT, uden punch, saft eller luft.
Jeg har svært ved at se en LP med samme lydkurve og det er ærgeligt at se spændvidden i det digitale medie i den grad blive voldtaget, som tilfældet er.

Den helt nye trend hvor vi herinde på Hifi4All er nogle af pionérerne er, kassettebånd.
Forestillingen om at det bare var en grødet, mudret omgang sjask, at lytte til korrekt indspillede kassettebånd er i den grad bragt til skamme.
Gode bånd, hæderlig elektronik/mekanik og fornuftig indspilning (respekt for magnetbelægningen)...og du er kørende.'

Find maskinerne frem drenge. Konens ord er ikke magt længere !
En glad kone har jo en glad mand, ikke sandt ?
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Herman.
Det var ærgeligt du smed den ud.
I sin tid var mantra'et hvis en CD-afspiller røg i svinget, at laseren var død.
Det er ingenlunde tilfældet ! Der er mange andre komponenter der kan være svage i koderne.

Vinylen har sat sig fast som future-retro (?!!?!) af mange grunde.
Dels hyggen, men også fordi mange nye udgivelser på CD, hvis ikke dem alle, lider af ubegribelig dårlig lydkvalitet. Tjek Wikipedia for Loudness War.
Jeg mangler endnu at sammenligne samme nye 2006/07/08-udgivelse på hhv LP og CD, for jeg har en fornemmelse af, at de kan være mastered forskelligt.
Næsten enhver ny CD klipper spidserne af musikken. Det lyder bare ensartet HØJT, uden punch, saft eller luft.
Jeg har svært ved at se en LP med samme lydkurve og det er ærgeligt at se spændvidden i det digitale medie i den grad blive voldtaget, som tilfældet er.

Den helt nye trend hvor vi herinde på Hifi4All er nogle af pionérerne er, kassettebånd.
Forestillingen om at det bare var en grødet, mudret omgang sjask, at lytte til korrekt indspillede kassettebånd er i den grad bragt til skamme.
Gode bånd, hæderlig elektronik/mekanik og fornuftig indspilning (respekt for magnetbelægningen)...og du er kørende.'

Find maskinerne frem drenge. Konens ord er ikke magt længere !
En glad kone har jo en glad mand, ikke sandt ?

Det kan godt være jeg skulle have gemt den. Jeg ved ikke hvad der var galt, den læste bare pludseligt helt uregelmæssigt. Så den røg ud.

Med hensyn til skiftet fra LP til Cd så har jeg ikke fortrudt det. Jeg tror man kan dele dem der har pladespiller op i to grupper

1. Dem der satser på vinyl og køber nye LPer

2. Dem der har pladespiller fordi det er muligt at købe vinylplader for 5 - 20 kr mange steder i fin kvalitet. Hvis pladen så er god anskaffes den måske på CD. Denne gruppe kunne aldrig drømme om at købe nye vinylplader, det er simpelt hen uinteressant. Vinylen er nutidens afløser for 80ernes kassettebånd.

Jeg hører til gruppe 2 og jeg har en grænse på ca 25 kr for en LP, hvis den er dyrere end det for dyrt. Jeg har handlet meget med vinyler, men i praksis hører jeg CD mere end 10 gange så meget som LP. Jeg opfatter fortsat CDen som LPen fuldstændig overlegen, når man tager hensyn til Cdens meget bedre betjeningskomfort og holdbarhed. Det er også svært at spille lper i bilen. Jeg husker med gru den Rega 3 jeg købte for 400 kr incl 40 lper i ca. 1995. Betjeningskomforten var så elendig at den røg ud efter 2 måneder. Derfor er den pladespiller jeg har nu også fuldautomatisk. Middelalderlige pladespillere uden automatik kommer aldrig igen inden for min dør. Det er simpelt hen for irriterende at opdage at man endnu engang har glemt at tage pickuppen tilbage efter flere timer. Men man skulle nok have købt vinyl i 95, da kostede det nærmest intet, og pladespillerne var usælgelige.

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg købte også min første cd-afspiller, en Philips CD150, i 1986. Den normale detailpris var kr. 4000, men jeg fik den for kr. 3200 gennem Audiosound i Nakskov. Det var en god handel, syntes jeg. Den kørte problemfrit i 11 år, før den blev sendt på aftægt hos mine forældre. De tog kun afsked med den, fordi de købte en dvd-afspiller nogle år senere.

Første gang jeg overhovedet lyttede på en cd, var i 1985, hvor jeg hørte Brothers in Arms (selvfølgelig, hvis nogen husker markedsføringen dengang ) på en udstilling i min fødeby, Silkeborg. Afspilleren var da en Philips CD304, og hovedtelefonerne var nogen Sennheiser af den dyrere slags.  

Ingen knas eller støj, det var fantastisk, men man fik sandelig også "lov" til at betale for fornøjelsen, når jeg tænker på prisnivauet på cd-pladerne dengang. De kostede som regel 170 kr. i de store kæder inde i Århus (HMV, Stereo Studio osv.), men gerne kr. 180 i Silkeborg. Velbekomme, og det var altså for 22 år siden...

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Herman:
Jeg er også i gruppe 2.
Hvis jeg falder over en af de LP'ere jeg altid har holdt af, hvor coveret er i Mint eller Near Mint er det ikke umuligt at jeg giver mere end 40 kr. Men så kommer det også i glas og ramme.

Teknisk betrager jeg også CD'en for værende LP'en overlegen, mens LP'en bare har hyggen.
Ja, jeg indrømmer blank...jeg er en hygge-ka'l
Vintage CD maskiner er dog på forunderlig vis også hyggelige.
Sætter jeg en CD på en Philips CD-100 synes jeg det er langt hyggeligere end at sætte den i en DVD-maskine anno 2000+.

Jeg har altså oplevet at en LP-rille er forbløffende holdbar.
Det er som om at det afhænger af, hvilken pickup der har gnavet sig gennem rillen.
Siden 1988 har jeg kørt med Ortofon OM40, hvor diamanten har en slibning der er værd at tage med.
Den er nådesløs overfor dårlige riller på brugte plader og det kan godt blive lidt pebret i længden at samle på brugte LP'ere, når nyanskaffelser skal afløses af endnu nye anskaffelser.
Selvom vinylen er i NM eller EX, kan rillen nemlig stadig være ødelagt.

Min første CD-afspiller blev købt ved Lydkilden, Rosenørns Allé i februar/marts 1987 og valget faldt på Kenwood DP1000.
Den står på loftet. Lyden "er gået" i den ene kanal, men jeg tør vædde på at et relæ bare har sat sig fast.
Første CD'ere var Kim Wilde "Teases and Dares", Jean Michel Jarre "Rendezvous" og den sidste kan jeg ikke huske. Alle købt brugt hos Hvidovre Frimærkehandel i 1987.

Løbeværket i de tidligste Philips CD-maskiner (kloner inkl. Revox/Marantz osv) har længere holdbarhed end antaget.
25 år er ingen alder. Den bør stå i enhver retrofil samling.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

min prioritet er
1. Live
2. Org. Båndindspilninger af live
3. Vinyl
4. Bånd
5. FM live
6. CD
7. Minidisk
8. mp3 bvadr

Vinyl kom op på 3 pladsen efter at jeg fik en Garrard 301 med SME 3012 og Denon 103er - CD er til at holde ud at lytte på med Revox og Philips hvilket er ulogisk fordi de med deres manglende bits egenligt gør lyden værre men ikke destomindre mangler jeg at høre en CD afspiller til under 10.000 der lyder bedre end vinyl

I dag fik jeg hevet en fed TEAC spole sag i hus og det er slet så skidt

Gamle vinyler til en 10er kan efter en tur i vaskemaskinen komme til at lyde ret godt - jo ældre og tykkere jo bedre

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Herman:

Vintage CD maskiner er dog på forunderlig vis også hyggelige.
Sætter jeg en CD på en Philips CD-100 synes jeg det er langt hyggeligere end at sætte den i en DVD-maskine anno 2000+.

DVD maskiner er ofte forfærdelige til lyd. Jeg har prøvet en Denon DVD til næsten 10000 kr og CD afspilleren til 4000 er stadig væsentlig bedre. Når DVDen er dårligere skyldes det at den er beregnet til film, og de har sparet på lyddelen fra cd.

Se også

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62979&K W=Hermann%2E

Selv har jeg en Sony harddisk recorder fra 2005 og en Denon dcd 1450 fra 2004. Der er klasseforskel på hvor godt de spiller CD. Da jeg hører CD meget mere end film passer valget godt her.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
min prioritet er
1. Live
2. Org. Båndindspilninger af live
3. Vinyl
4. Bånd
5. FM live
6. CD
7. Minidisk
8. mp3 bvadr

Vinyl kom op på 3 pladsen efter at jeg fik en Garrard 301 med SME 3012 og Denon 103er - CD er til at holde ud at lytte på med Revox og Philips hvilket er ulogisk fordi de med deres manglende bits egenligt gør lyden værre men ikke destomindre mangler jeg at høre en CD afspiller til under 10.000 der lyder bedre end vinyl

I dag fik jeg hevet en fed TEAC spole sag i hus og det er slet så skidt

Gamle vinyler til en 10er kan efter en tur i vaskemaskinen komme til at lyde ret godt - jo ældre og tykkere jo bedre

Du mangler en DAB radio

Min liste ser sådan ud

1. Live

2. CD

3. DAB

4. LP

Jeg har også en FM tuner men den bruger jeg aldrig. Jeg synes at DEnon bedre CD afspillere er musikalske og deres lyd er rigtig god efter min mening.  Jeg har ingen form for båndoptager DCC eller minidisk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

DAB kommer ikke indenfor her i huset så længe der er live FM og så længe jeg har en Revox B760 tuner og en god antenne

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Lige en perifær biting 

For 2 år siden havde jeg den fornøjelse at A-B teste en umodificeret og urepareret Philips CD-100 mod nyere udstyr. På daværende tidspunkt skulle den stå mindst en ½ time og varme op.

Den blev sat op mod en Sony SCD-777ES, en SuperAudio maskine, men hvor sammenligningsgrundlaget blev udført på dens traditionelle CD-kredsløb.

Begge var hooked op på en Sony TA FA777ES amp og gengivere var Dali Euphonia.

Vi hældte en god øl op

Umiddelbart kunne vi høre at CD-100 var en tand lysere, uden andre anmærkninger.
Men....der skete det forunderlige, at så snart øllet kom i blodet, forsvandt forskellen fuldstændigt.
Vi sad derefter og vred os, for ingen af os evnede at fange nogen forskel.
Det var så ufatteligt.

Når forskellen i pinlig ædru tilstand var så lille, at det blot drejede sig om den var lidt lysere eller mørkere henover en bred kam, synes jeg det var decideret fremragende gået af en nu 25 år gammel Philips CD-100.

Overvejede fornyligt at udskifte den med en Studer A725....men nej.
Philips CD-100 er maskinen for mig.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jeg aldrig haft en cd-afspiller for real.

Jeg havde en denon fra genbrug, den var her et par dage, den brugte jeg aldrig. SÅ hvis jeg endelig vil høre en cd bliver det
på en nad dvd-afspiller.

Jeg har aldrig hørt en live indspilning på et spolebånd.

Men listen ser således ud

Lp
Spole
Kassette
Fm
Cd

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
DAB kommer ikke indenfor her i huset så længe der er live FM og så længe jeg har en Revox B760 tuner og en god antenne

DAB er smart fordi de har genre specifikke kanaler. Når man først har DAB lyttes der mere til radio og lyden er ren. Man slipper også for snakken mellem musiknumrene, så derfor kører FM ud på et sidespor. 

Nu bor jeg også i den eneste større by hvor Danmarks Radio kun kan tages via fællesantenne (Grenaa Byantenne) og det er ringe på FM. Der er derimod en DAB sender i byen, så derfor er DAB signalet altid perfekt. Jeg hørte forleden at Danmarks Radio skønner at DAB andelen af radiolytningen nu er godt 15 %, det passer slet ikke i Grenaa, her er den meget større, også grundet FM modtagelsens ringe kvalitet. 

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det har været mere simpelt men min liste.

Lp

Kassette

så kom cd og den ryger ind på en lille første plads da der ingen støj er.

Cd

Lp

Kassette

Så blev det til DAT og det kan dele den lille førsteplads for den optager alt med kanon prof lyd.

CD/DAT

Lp

Kassette

Med overgang til B&O blev vinyl mindre støjende selv på system 2000. Derfor ryger Lp op på første plads sammen med det andet men cd tilbage da min Panasonic bærbar cd maskine er noget skidt.

Lp/DAT

Cd

Kassette

Renovering af Beolab 8000 gør at LP/DAT deler førstepladsen med FM analog på anden plads. CDX er en suveræn oldie og Beogram med tangential arm gør at listen ser sådanne ud

LP/DAT/CDX/Beogram

FM analog

Kassette

Jeg ejer jo Beocord 9000 og ved opdagelse af optagelse på TDK Metal bånd gør lyden ligeså fed som alle de andre på første pladsen så den kommer der op.

Kassette kærligheden er vokset mere end jeg skulle havde troet men det burde havde været opdaget for flere år siden.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jamen i kan glæde jer til indtryk fra: Philips CD304,CD300 eller 303 er ikke helt sikker på den endnu, ADC 100X eller 250XR heller ikke helt sikker endnu og Denon DCD-1300 de er på vej i min samling...... fortsættelse følger.  Edit. Det er en CD303 jeg har erhvervet mig, hvilket jo er godt da den er 16 bits

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes