| Forfatter |
|
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg var til en demo aften med noget virkeligt vellydende udstyr og i denne sammenhæng blev der slået på hvor vigtig mekanisk afkobling af signalkilder og forstærkere også var. Folket lyttede spændt til et demo/sammenligning hvor der blev sat afkobling-fødder under en cd afspiller og derefter uden. Og jeg må indrømme, der var forskel. Derfor dette lille forsøg. En plexiglas plade fra skuret med et par billige T-hansen spikes under, og ind under DACén og igen synes jeg der er forskel. Bassen blev dybere og mere præcis. Men er det mon fis i hornlygte og noget jeg trikker min audio hjerne med. Forresten har jeg også dæmpet alle hylder i mit billige Ikea møbel med blygummi plader fra T-Hansen. Har andre oplevet det samme med at afkoble forstærker, cd eller andet.   
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i at det har langt større betydning end man umiddelbart skulle tro.
Må indrømme jeg sværger til sandkasser under apparater og højtaler og plus selve højtalerens sider top og bund, til kabler foretrækker jeg bly som både er vibrationsdæmpende og meget effektivt som skærm, sand kunne i princippet også bruges, men som skærm er sand ikke så effektivt som bly.
Omkring vibrationer (jitter) er det også vigtigt at afskaffe alle stikforbindelse og erstatte dem med lodning eller krimpning.
Så skulle den ged vist være barberet.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det at afkoble sit udstyr, er der rigtigt mange her, der bruger god tid på......og med rette  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at komme blygummi indvendig i cd afspilleren og på broen der holder cd`en
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg lytter lige med her!
*High Sky:
hvor stor forskel er der? og ville det give en forskel at smide sådan en "billig" løsning under forstærkeren også, for ikke at
snakke om pladespilleren?
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser spændende ud. I Så fald det ikke virker, ja så ser det i hvert fald ikke dumt ud. :-) Har Du prøvet at spille uden låg på DAC og din Amp? Det giver lige lidt mere ro og højde over lyden. Man kan påføre linolie indeni apparaterne på indersiden af kabinettet hvor der er plads. Det skulle give samme virkning og være med til at eliminere strømstøj. Jeg har ikke prøvet at påføre linolie, men det kan jeg henvise til andre der har prøvet og med godt resultat. Men det bedste skulle efter sigende at spille uden låg. - Det har jeg i hvert fald god erfaring med.
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var engang til demo hos HiFi Klubben, Åboulevarden og der demonstrede Holf forskellen på at sætte sin Holfi CD afspiller på en glasplade og på en træplade. Og der var mega meget forskel, - træpladen lød uendeligt meget bedre. Alle kunne høre det.
__________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for svarene.
Jeg synes at det var så markant et forskel at jeg vil smide en plade på spikes under cd afspilleren også. Men ikke under forstærkeren da den er tung som et ondt år og vil bore sig ned i hylden på spikes.
Det lyder lokkende at proppe blygummi indeni i cd afspilleren, men det er klart at gensalgs værdien må falde en del.
Jeg har aldrig prøvet at spille uden låg, men har set flere gøre det på dyrt udstyr. Jeg tror ikke jeg ville gøre det, tænker her på pilfingre og støv. Og hvad angår linolien, så tror jeg hellere jeg ville dæmpe med blygummi. Men det er sjovt at forbedre uden det koster kassen. Helt klart en ting som er sjovt ved hi-fi.
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører uden pladespiller lige for tiden, så derfor er der ikke omtalt dæmpning af det. Men den er jo oplagt.
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
afkobling er ligesom kabler man er nød til at prøve sig frem. min
nad m5 har givet mig mange frustration med hensyn til afkobling,Jeg har
prøve en masse forskelligt. mini coldrays alt for slankt. kork det var
helt dødt. nogen forskellig plader de virkede heller ikke. Den lød stadig bedst når den stod på sine egen fødder. men så en dag så jeg en reklame fra bilka gud hjælpe mig  . de havde dørstoppere på udsalg sådan nogle i børstet stål h38mm-dia98mm og så vidt jeg ved er de fyldt med sand. Så
jeg hentede 4stk og satte dem ind under m5erens fødder og bingo nu fik
jeg fordelene ved bedre afkobling men ingen af ulemperne  . HI-FI er sgu en mærkelig hoppy
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at sætte afkoblingen direkte under DACén, så sparer du hylden, og omgår helt dens gummifødder.
Små hjemmegjorte træklodser kan også lyde godt direkte under apparaterne, brug så hårdt træ som muligt.
Det bedste jeg har hørt, er: W&M Symbio P-1..... 2 stykker ibenholt, med zirkon-kugle imellem - kan bruges under hifi-
apparater og / eller højttalere.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger bøger, der er 1½ cm tykke. Har dem under cd, linietrin, riaa og effekttrinnet. De dæmper hylderne i Target racket ganske fortrinligt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan, er der nogle bøger du kan anbefale som lyder godt. Jeg kunne forestille mig at tapet bøger ville lyde godt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal ihvertfald ikke bruge telefonbøger. De er fulde af numre
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, klap klap.  Der er tale om to bøger på hver hylde, som ligger ved siden af hinanden, så de danner en flade. Der er ikke tale om at stable flere oven på hinanden. I mit tilfælde ligger hver hylde lidt nede sådan, at man ikke ser bøgerne sådan umiddelbart. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Allan, er der nogle bøger du kan anbefale som lyder godt. Jeg kunne forestille mig at tapet bøger ville lyde godt.
carsten |
|
|
Nej nej, Carsten. Nodehæfter og musik leksikons lyder bedst.  Det skal være noder for musik for blandet køn og race  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Man skal ihvertfald ikke bruge telefonbøger. De er fulde af numre 
|
|
|
Ha ha, den var vist lige en nummer for tyk.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Der er nogle ting her jeg ikke forstår!
Afkobling af højtalere, pladespillere, CD-afspillere og andre komponenter der indholder mekaniske og/eller roterende ting som direkt kan påvirkes af af vibrationer og rystelser kan jeg forstå, og afkobler også selv disse komponenter! Men men.... Afkobling af f.eks. DAC og forstærker forstår jeg ikke helt!
1. Når man afkobler en DAC/forstærker, er det så pga. kabinettes egensvingninger der kan påvirke lydbilledet?
2. Kan de elektriske egenskaber ændre karekter (lyden) ved små vibrationer når en komponent ikke indholder mekaniske og roterende dele? (f.eks. en DAC eller en forstærker?)
3. Hvis svaret på spørgsmål 2 er et ja, er det så nogen der kan den lidt mere tekniske/videnskablige forklaring, eller er der lidt voodo over at afkoble f.eks. en DAC eller?
4. Er forklaringen en helt anden end ovenstående? Hvis ja, hvilken?
Mvh __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |