| Forfatter |
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
Hej alle
Der er nogle ting her jeg ikke forstår!
Afkobling af højtalere, pladespillere, CD-afspillere og andre komponenter der indholder mekaniske og/eller roterende ting som direkt kan påvirkes af af vibrationer og rystelser kan jeg forstå, og afkobler også selv disse komponenter! Men men.... Afkobling af f.eks. DAC og forstærker forstår jeg ikke helt!
1. Når man afkobler en DAC/forstærker, er det så pga. kabinettes egensvingninger der kan påvirke lydbilledet?
2. Kan de elektriske egenskaber ændre karekter (lyden) ved små vibrationer når en komponent ikke indholder mekaniske og roterende dele? (f.eks. en DAC eller en forstærker?)
3. Hvis svaret på spørgsmål 2 er et ja, er det så nogen der kan den lidt mere tekniske/videnskablige forklaring, eller er der lidt voodo over at afkoble f.eks. en DAC eller?
4. Er forklaringen en helt anden end ovenstående? Hvis ja, hvilken?
Mvh |
|
|
Du er ikke alene
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Det ser spændende ud. I Så fald det ikke virker, ja så ser det i hvert fald ikke dumt ud. :-) Har Du prøvet at spille uden låg på DAC og din Amp? Det giver lige lidt mere ro og højde over lyden.
Man kan påføre linolie indeni apparaterne på indersiden af kabinettet hvor der er plads. Det skulle give samme virkning og være med til at eliminere strømstøj.
Jeg har ikke prøvet at påføre linolie, men det kan jeg henvise til andre der har prøvet og med godt resultat. Men det bedste skulle efter sigende at spille uden låg. - Det har jeg i hvert fald god erfaring med. 
|
|
|
Det her indlæg var da for sjov, ikke? __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leise skrev:
NAD-Mand skrev:
Det ser spændende ud. I Så fald det ikke virker, ja så ser det i hvert fald ikke dumt ud. :-) Har Du prøvet at spille uden låg på DAC og din Amp? Det giver lige lidt mere ro og højde over lyden.
Man kan påføre linolie indeni apparaterne på indersiden af kabinettet hvor der er plads. Det skulle give samme virkning og være med til at eliminere strømstøj.
Jeg har ikke prøvet at påføre linolie, men det kan jeg henvise til andre der har prøvet og med godt resultat. Men det bedste skulle efter sigende at spille uden låg. - Det har jeg i hvert fald god erfaring med. 
|
|
|
Det her indlæg var da for sjov, ikke?
|
|
|
det tror jeg desværre ikke. 
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leise skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
Det her indlæg var da for sjov, ikke? |
|
|
Helt ærligt, hvad tror Du selv, at jeg fylder manden med løgn??????? Læs her og forstå, prøv, og kom med din EGEN erfaringOg du kan da lige få denne side med. Modificering
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, nej - bevares - hehe. Synes du ikke selv det lyder lidt sjovt at man foreslår at tage låget af en forstærker og at lyden derved får mere 'højde og ro' over sig? Og samtidig smøre forstærkeren ind i olie? Helt ærligt... __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leise skrev:
Nej, nej - bevares - hehe. Synes du ikke selv det lyder lidt sjovt at man foreslår at tage låget af en forstærker og at lyden derved får mere 'højde og ro' over sig? Og samtidig smøre forstærkeren ind i olie? Helt ærligt... |
|
|
Har Du prøvet det????? Se det har Du jo ikke. Tag og prøv det, så kom med din erfaring bagefter. Jeg skal da ikke garantere du oplever samme forskel som jeg eller andre. - Men jeg skal da give dig ret i det lyder yderst mærkeligt. Og i en sjov tanke måtte jeg simpelthen prøve det af. Og kan kun nikke genkendende til det der står skrevet. Jeg oplevede Dog ikke en ændring på min effektforstærker, men her legede jeg lidt med lytterne i stedet for. Og der kom noget mere attack og langt mere rum.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=BCBC]
Hej alle
Afkobling af højtalere, pladespillere, CD-afspillere og andre komponenter der indholder mekaniske og/eller roterende ting som direkt kan påvirkes af af vibrationer og rystelser kan jeg forstå, og afkobler også selv disse komponenter! Men men.... Afkobling af f.eks. DAC og forstærker forstår jeg ikke helt!
1. Når man afkobler en DAC/forstærker, er det så pga. kabinettes egensvingninger der kan påvirke lydbilledet?
2. Kan de elektriske egenskaber ændre karekter (lyden) ved små vibrationer når en komponent ikke indholder mekaniske og roterende dele? (f.eks. en DAC eller en forstærker?)
3. Hvis svaret på spørgsmål 2 er et ja, er det så nogen der kan den lidt mere tekniske/videnskablige forklaring, eller er der lidt voodo over at afkoble f.eks. en DAC eller?
Mvh
[/QUOTE] Det har noget at gøre med, at komponenterne er omgivet af et spændings felt, både lytter, trafo og dem på printet. Når der så opstår mekaniske vibrationer i og omkring apparatet, sættes de i sving og danner elektriske svingninger, der blander sig med det oprindelige signal. Derved opstår der en sløring af signalet og det er det kan kan høres. 
At man kan tage låget af nogle apparater og opleve en lydmæssig forskel, kan vel forklares med, at der er en del udstråling inden i kassen, som man forhindrer i at fise rundt i apparatet ved at tage låget af. Det svarer lidt til, at stå i en tom lejlighed og prøve at snakke. Al den ekko i lokalet gør talen uforståelig. Men i det øjeblik men går hen og åbner et vindue eller to, forsvinder dette ekko fuldstændigt og man kan høre hvad modparten fortæller én.
Det var min måde at forklare disse to spørgsmål på.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| [QUOTE=BCBC]
Hej alle
Mvh
[/QUOTE] Det har noget at gøre med, at komponenterne er omgivet af et spændings felt, både lytter, trafo og dem på printet. Når der så opstår mekaniske vibrationer i og omkring apparatet, sættes de i sving og danner elektriske svingninger, der blander sig med det oprindelige signal. Derved opstår der en sløring af signalet og det er det kan kan høres. 
At man kan tage låget af nogle apparater og opleve en lydmæssig forskel, kan vel forklares med, at der er en del udstråling inden i kassen, som man forhindrer i at fise rundt i apparatet ved at tage låget af. Det svarer lidt til, at stå i en tom lejlighed og prøve at snakke. Al den ekko i lokalet gør talen uforståelig. Men i det øjeblik men går hen og åbner et vindue eller to, forsvinder dette ekko fuldstændigt og man kan høre hvad modparten fortæller én.
Det var min måde at forklare disse to spørgsmål på.  |
|
|
Det lyder meget rigtigt, det du skriver i sidste afsnit og det muligvis er derfor jeg hører en forskel. Voodoo eller ej, så kan jeg i hvert fald fornemme en lydmæssig forskel. Og det har undret mig meget. Nu har jeg spillet uden låg de sidste par dage, og fortsætter med det i lidt tid endnu. Og så vil jeg prøve at smide låg på igen, og derefter give en endelig konklusion.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan, kan du forklare hvor de vibrationer skulle komme fra. Med mindre du spiller med jordskælvs styrke tror jeg ikke det har nogen betydning.
carsten
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Allan, kan du forklare hvor de vibrationer skulle komme fra. Med mindre du spiller med jordskælvs
styrke tror jeg ikke det har nogen betydning.
carsten |
|
|
Strøm i sig selv giver vibrationer.
Små vibrationer fra f.eks trafoer osv
Det er absolut ikke kun apparater med bevægelige dele der har gavn af afkobling
Prøv at sætte forforstærker og effektforstærker op på noget blødt i forhold til noget hårdt.
Man kan hurtigt blive overrasket
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den meget smukke og enkelte "kreation" som trådstarter har lavet ville jeg være lidt nervøs ved at bruge.
Hvis man introducerer en stor ikke lamineret flade i et lydmættet rum og så isolerer denne fra underlaget med spikes vil
man efter min mening kun opfange vibrationer fra lyden i rummet og så give disse videre til det som står ovenpå.
Hvis jeg skulle lave dette ville jeg laminere to acrylplader med film og så lægge sand imellem disse. Så har man en
vibrationsabsorbent som kva sandets dæmpning vil dæmpe både vibrationer fra apparatet og vibrationer som ellers
introduceres fra underlaget apparatet ville stå på.
Men, jeg tror også at det med vibrationsdæmpning er mere komplekst end de fleste helt kan gennemskue og det vil komme
meget an på hvilket apparat vi taler om, hvilken "hylde" vi taler om :O)
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Allan, kan du forklare hvor de vibrationer skulle komme fra. Med mindre du spiller med jordskælvs styrke tror jeg ikke det har nogen betydning.
carsten |
|
|
Sikkert ikke. Men jeg prøvede såmænd også kun på at give min forklaring på de to situationer. Det kommer jo an på hvor man stiller apparaterne. Effekt forstærkere står hos nogle på gulvet. Andre apparater står på meget levende flader, f.eks et lavt musik møbel i tyndt spåntræ. Plus det, at gulve hos mange optager mange virationer. Der er flere muligheder. Der er ikke nogen vibrationer af betydning i mit system, som er kombi af spikes og de bøger på hylderne. Hylden i Target stativet som min pladespiller også står på, har en plade selvklæbende asfaltgummi på undersiden plus spikes. Pladespillen står yderligere på gummi dubber på 5x5cm. Inden i pladespillerens bund, er der også selvklæbende asfaltgummi, så den er helt død dér.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| [QUOTE=BCBC]
Hej alle
Mvh
Det var min måde at forklare disse to spørgsmål på. 
|
|
|
Tak for svaret
Har dog lidt svært ved at købe den første del af svaret! De spændingsfelter der er omkring komponenterne bevæger sig jo med lysets hastighed, og vil i min verden aldrig kunne indhentes af selv store vibrationer, som i forhold til lyset har en uendelig lille hastighed. Hvis vibrationerne derimod får komponenterne til at ændre afstand hinanden imellem, f.eks. pga. en ikke helt mekanisk stabil konstruktion, så begynder jeg at forstå en afkobling af forstærkeren/DAC'en gør en forskel, i relation til de spændingsfelter du skriver om
Vil tro at det virker lige så godt at støbe det hele inde i epoxy! GØR DET DOG ALDRIG, maskinen skal jo kunne komme af med varmen og nogle vil enda sætte pris på at den kan repareres
Sidste del med at afmontere låget er købt Reflektioner fra låg mm. vil forsvinde og dermed ændre spændingsfeltets retning, og jeg kan derfor ikke afvise at nogen vil opleve en ændring
Men mange tak for svaret __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kan jeg ikke lade være med at smide det op. nu hvor i alle snakker om alle de alternative metoder at afkoble på, hvad så
med noget der rent faktisk er produceret til formålet? :)
Afkoblingsfødder
er disse en dårligere løsning siden i tyr til andre midler? jeg mener, det er jo ikke forfærdeligt dyrt?
MvH LaC
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
næ men de påvirker alle lyde forskelligt derfor man er nød til at prøver sig frem indtil man opnår en lyd man kan lide.
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar, men jeg vidste nu godt at forslaget med linolie var seriøst nok. men alligevel uden for min liga. Tror ikke jeg kaster mig ud i det.
Hvorvidt strøm giver små vibrationer lyder også lidt vildt men alt i alt kan jeg altså høre forskel når jeg stiller DACén på noget som afkobler den.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
High sky skrev:
Tak for de mange svar, men jeg vidste nu godt at forslaget med linolie var seriøst nok. men alligevel
uden for min liga. Tror ikke jeg kaster mig ud i det.Hvorvidt strøm giver små vibrationer lyder også lidt vildt men alt i alt kan
jeg altså høre forskel når jeg stiller DACén på noget som afkobler den.Mvh.
|
|
|
Er du sikker på du afkobler den og ikke bare tilkobler den.....?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bcbc
Det jeg har i tankerne angående spændingfelt omkring komponenterne, er jo at der jo er spænding på dem, og når så komponenterne svinger med de fede vibes, så laver de nærmest et ekstra signal, der iblandes selve musik signalet. Det er dette, som giver et sløret musiksignal i kredsløbene. Men ellers er jeg glad for du kunne bruge mit svar. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
nu kan jeg ikke lade være med at smide det op. nu hvor i alle snakker om alle de alternative metoder at afkoble på, hvad så med noget der rent faktisk er produceret til formålet? :) Afkoblingsfødder
er disse en dårligere løsning siden i tyr til andre midler? jeg mener, det er jo ikke forfærdeligt dyrt?
MvH LaC |
|
|
Grunden til jeg har valgt min egen metode, er for at undgå at smide penge på det. Men hvis det nu ikke virkede med alle mine egne forsøg, ja så ville jeg købe fødder til formålet i stedet for. Der er ikke noget der står og danser cha cha cha, selv ved højt lydtryk. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |