Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Delefrekvens? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

I de manualer til surround recievere jeg har set, anbefales en cross-over på 80hz. Denne vejledning er vel et udtryk for at producenterne går med både livrem og seler, ud fra den tese at ved 80hz går det ikke helt galt.

Er det ikke ens højttaleres formåen der bør ligge til grund for hvad cross-over sættes til?

Mine fronter kan spille ned til 49hz, og jeg har derfor sat cross-over til 60hz. Har jeg misforstået hele conceptet med indstilling af cross-over, og bør jeg sætte den til mindst 80 eller højere?

har på et Audessey forum set, at der anbefales en cross-over på 120hz.

Jeg har Dali *Lektor 2 som fronter, på en Marantz SR5005.
*udskiftes til Mentor 2 inden for et par uger.

JH

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2012 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvor gode hoved højttalerne er i deres dybeste leje. Store gulv højttalere som fronter kan som regel sige noget godt omkring 60hz, mens mindre stander ditto fordrer en højere delefrekvens for at aflaste dem. Nogle store gulv højttalere kan måske gå ned til 35hz, men med et for lille output, her kan en sub jo gøre underværker ved, at arbejde op til 80hz og derved give et mere brugbart output.

Derfor se lidt bort fra hvad, der står i manualen og så se på højttalerne, der bruges som fronter og deres evner i bassen. Der sker jo intet ved, at prøve sig frem.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også yderligere hæfte mig ved at de fleste højttalere er målt ud i lyddøde rum. Dvs man har sigtet efter at lave en relativt neutral højttaler, som kan bruges i flest muliges lytterum. Og da mange har problemer med room-notes, bulderbas i området omkring 35-65hz. Så kan det faktisk være en yders stor fordel, at skære fronthøjttalerne ved ca den frekvens hvor det buldre mest. Og lade en DSP styret subwoofer overtage. Den kan nemlig justere sig ind i forhold til rummet således at du undgår det værste bulder. Og derved får du meget mere ud af resten af frekvenserne fra dit system, ved både musik og film. Dvs. du kan f.eks meget bedre høre detaljer i diskant og mellemtone området, når bassen ikke hele tiden trækker din opmærksomhed væk. Ikke fordi der ikke skal være bas. Men forkert justeret eller placeret højttalere eller subwoofere, kan nemt tilføre et hæve på adskillige db, ved en given frekvens. Og tro mig det er træls og ødelæggende for oplevlesen, hvis du f.eks har et hæv, pga af rummets forstærkning (roomgain) på f.eks 8 db ved 45hz. Det giver bulder og lyttetræthed. Nogle syntes det er fedt og lever med det. Men prøv uden... og jeg gætter på at du vil nyde det 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 April 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Min effektforstærker (Classé CA3200) koblede en overgang centerkanalen ud under meget heftige filmpassager. Af en eller anden grund havde jeg sat centerhøjtaleren til "large" i surroundprocessoren - altså uden afskæring. Da jeg ændrede det til en afskæring ved 50Hz, forsvandt problemet. Det er et sikkerhedkredsløb i forstærkeren der beskytter højtaleren. Det kan man jo kun være tilfreds med.

Sjovt nok oplevede jeg engang det samme ved en hifiudstilling i Århus. Hifi-klubben havde et setup med de største B&W højtalere - ja, centeren var nærmest latterligt stor ( ihvert fald til de fleste hjemmebiografer). Elektronikken var også her fra Classé. Sammen problem: Centeren satte ud flere gange - og Lyngdorff kløede sig i hovedet. Ved ikke om de fik løst problemet som må være ret kreperligt ved en demo på udstillling. Men jeg kan godt forstå hvis de har sat centeren til "large" - den var virkelig kolossal. (Den vejer 93 kg!)

B&W HTM1D Center Speaker

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 April 2012 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Hjemmesurround har sin oprindelse i biografsurround, hvor 80 Hz kan betragtes som en rimelig delefrekvens mellem hovedhøjtalerne og subben. Frekvensen ligger under menneskestemmer (vigtigt i biflyd!), og subben er svær at lokalisere med den frekvens. Specielt i en biograf, hvor subben typisk befinder sig tæt ved lærredet. På den anden side ligger frekvensen højt nok til, at de andre højtalere kun behøver at tage sig af den øvre bas, hvilket aflaster dem ikke så lidt.

Som du ganske rigtigt har indset, kan forholdene til hjemmesurround være ganske anderledes, og den rigtige delefrekvens ligeså.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes