Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dali 450 nye diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2014 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Har fået støvet et gammelt sæt af og kunne godt tænke mig at se hvad de kan hvis man opgraderer diskanten, kan læse mig
til at scanspeak D2905/930000 skulle passe til dem.

er det pengene værd at give mere for et sæt diskanter end højttaleren er værd ? de orginale diskanter fejler som sådan ikke
noget, men kunne godt savne en smule mere opløsning.

er der andre diskanter der kan sættes i dem uden at skulle ændre delefiltret ? feks andre i D2905 serien ?
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Maj 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Du kan jo i princippet sætte den diskantenhed i du har lyst til. Men hvis du vælger en anden end den originale, ændrer du lyden.

Det vil i teorien betyde at du skal ændre delefilteret, men igen er det jo dine ører der afgør om det er nødvendigt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

denne har jeg haft godt held med at sætte i
ScanSpeak

kender i 93000 i forhold til - men evt en SB29 fra SB acoustic ogaå var en mulighed 365 kr pr stk:
her
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Du kan jo i princippet sætte den diskantenhed i du har lyst til. Men hvis du vælger en anden end den
originale, ændrer du lyden.

Det vil i teorien betyde at du skal ændre delefilteret, men igen er det jo dine ører der afgør om det er nødvendigt.

Derfor jeg spørger efter en der matcher delefilteret som flere fra scanspeak 2905 serien skulle gøre og erfaringer med det, jeg
kan desværre ikke høre det før jeg prøver men jeg ved at der er flere der har gjort det i dali 850 og 450 med netop den serie
fra scanspeak og vil gerne høre erfaringer med det før jeg selv prøver

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
denne har jeg haft godt held med at sætte i
ScanSpeak

kender i 93000 i forhold til - men evt en SB29 fra SB acoustic ogaå var en mulighed 365 kr pr stk:
her

har set den være nævnt som en mulighed også, kan du evt sige lidt om forskellen fra den originale ?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Jeg skiftede den originale på mine 850'er ud med en scan speak.
Diskanten blev meget mere medgørlig og knap så pågående (ca dæmpet en dB)

Så jeg vil klart anbefale det, men vil godt foreslå dig at prøve Sb diskanten, da den er rimelig billigt at prøve med.
Da det er meget at smide de Scan Speak på en nu ældre højtaler.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Interessant kunne det være hvis nogen havde et delefilter diagram. Er der mon gjort mere ved diskant området i Dali 450 end
blot at dele ved en given frekvens?

Yderligere kunne data på diskanten også være interessant. Om ikke andet så i hvert fald Dali diskantens følsomhed.

Til trådstarter: Så vidt jeg kan se på billeder, så er diskanten på Dali 450 en 5-skruers plate. Jeg har et ekstra sæt Vifa DX25
liggende, som måske passer deri (mål?). Så hvis du ikke bor for langt fra Aars, kunne du evt komme forbi og låne et sæt at
teste med? Igen kunne det være rart at kende Dali 450'er diskantens følsomhed, så man har en føling på hvor meget fx.
DX25'eren skulle dæmpes for at matche.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Man kan ikke bare skifte en diskantenhed ud i en ht uden at måle og lave et nyt delefilter, da et delefilter er afhængigt af
impedansen fra enhederne. Man kan godt skifte en diskantenhed til en anden - det vil spille - men det er langt fra optimalt.
Diskanten i en Dali 450 er muligvis dæmpet - muligvis med L-pad (en modstand i serie efterfulgt af en til minus).
Komponentværdierne vil sandsynligvis ikke passe til en anden diskant med anden følsomhed og impedansforløb. Endvidere er
diskanterne i 9000-serien fra Scanspeaks classic-serie meget forskellige. De kræver forskellige filtre for at "gøre det samme".
En SB29 har muligvis højere følsomhed end den originale enhed og skal derfor dæmpes mere. Med andre ord: har du ikke, som jeg
måleudstyr til rådighed, er det penge ud i den blå luft at eksperimentere med andre enheder. Delefilteret er hjertet i en højttalers
lyd og betyder rigtigt meget for den lyd, man oplever.

MVH
Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Restek skrev:
Hejsa,

Man kan ikke bare skifte en diskantenhed ud i en ht uden at måle og lave et nyt delefilter, da et delefilter er afhængigt af
impedansen fra enhederne. Man kan godt skifte en diskantenhed til en anden - det vil spille - men det er langt fra optimalt.
Diskanten i en Dali 450 er muligvis dæmpet - muligvis med L-pad (en modstand i serie efterfulgt af en til minus).
Komponentværdierne vil sandsynligvis ikke passe til en anden diskant med anden følsomhed og impedansforløb. Endvidere
er
diskanterne i 9000-serien fra Scanspeaks classic-serie meget forskellige. De kræver forskellige filtre for at "gøre det
samme".
En SB29 har muligvis højere følsomhed end den originale enhed og skal derfor dæmpes mere. Med andre ord: har du ikke,
som jeg
måleudstyr til rådighed, er det penge ud i den blå luft at eksperimentere med andre enheder. Delefilteret er hjertet i en
højttalers
lyd og betyder rigtigt meget for den lyd, man oplever.

MVH

Dog ses det ofte at en kommerciel højttalers delefilter, blot er fx. 2. ordens filter ved en given frekvens. I såfald behøves der
næppe gøres andet end at skifte diskanten, og tilpasse dens følsomhed med en L-Pad. Det er korrekt at hvis det skal gøres
rigtigt er det et større projekt, men nu er Dali 450 næppe high-end så den måler næppe i nærheden af snor-lige fra
fabrikkens side anyway?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Interessant kunne det være hvis nogen havde et delefilter diagram. Er der mon gjort mere ved diskant
området i Dali 450 end
blot at dele ved en given frekvens?

Yderligere kunne data på diskanten også være interessant. Om ikke andet så i hvert fald Dali diskantens følsomhed.

Til trådstarter: Så vidt jeg kan se på billeder, så er diskanten på Dali 450 en 5-skruers plate. Jeg har et ekstra sæt Vifa
DX25
liggende, som måske passer deri (mål?). Så hvis du ikke bor for langt fra Aars, kunne du evt komme forbi og låne et sæt at
teste med? Igen kunne det være rart at kende Dali 450'er diskantens følsomhed, så man har en føling på hvor meget fx.
DX25'eren skulle dæmpes for at matche.

jeg prøver at få en diskant hevet ud og se hvad model det er her i weekenden, så må der kunne sendes en mail til seas
omkring specs på diskanten hvis det ikke kan googles, og kan prøve et longshot med dali angående delefilter.

og jo det er en 5 skruers plade, angående aars kan det nemt blive aktuelt, der er ikke så langt fra hjørring

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Dog ses det ofte at en kommerciel højttalers delefilter, blot er fx. 2. ordens filter ved en given frekvens. I såfald behøves der
næppe gøres andet end at skifte diskanten, og tilpasse dens følsomhed med en L-Pad. Det er korrekt at hvis det skal gøres
rigtigt er det et større projekt, men nu er Dali 450 næppe high-end så den måler næppe i nærheden af snor-lige fra
fabrikkens side anyway?

der bliver ofret det der skal til, den er måske ikke highend, men den rammer mig i hvordan musik skal formidles , i højere
grad end feks grand diva gør, at der så skal bruges lidt flere penge end den er værd må jeg så leve med, også hvis der skal
betales for at en går delefiltret igennem

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du alligevel betaler for nye enheder, vil jeg lade en af de mange bruger med måleudstyr være behjælpelige - også fordi Dalis
filterarbejde tidligere var meget tilfældigt. Se blot linket.

http://www.troelsgravesen.dk/Dali800.htm

Måske Troels Gravesen vil være behjælpelig med at designe et nyt filter?

MVH
Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Har fået støvet et gammelt sæt af og kunne godt tænke mig at se hvad de kan hvis man opgraderer diskanten, kan læse mig
til at scanspeak D2905/930000 skulle passe til dem.

er det pengene værd at give mere for et sæt diskanter end højttaleren er værd ? de orginale diskanter fejler som sådan ikke
noget, men kunne godt savne en smule mere opløsning.

er der andre diskanter der kan sættes i dem uden at skulle ændre delefiltret ? feks andre i D2905 serien ?

Her har du det originale diagram over 450.

VH. madsen

oQd56.jpg 

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

sejt med diagrammet...

Jeg skiftede lige over på mine dali 850 fra den den seas til en Scan Speak 2905/9700 - uden at ændre filteret, det lyd rigtig fint.
man kan jo være heldig.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Derfor jeg spørger efter en der matcher delefilteret som flere fra scanspeak 2905 serien skulle gøre og erfaringer med det, jeg kan desværre ikke høre det før jeg prøver men jeg ved at der er flere der har gjort det i dali 850 og 450 med netop den serie fra scanspeak og vil gerne høre erfaringer med det før jeg selv prøver

Det er selvfølgelig også helt ok at du spørger, jeg prøver bare at sige at der ikke er forskellige andre enheder der matcher delefiltret. En højttalers lyd er et samspil mellem enheder, kabinet og delefiltre. Konstruktøren tilpasser delene så de passer sammen og foretager en masse lyttetests og målinger (nogle gør så mere ud af det end andre). Men han "finjusterer" på det hele indtil han opnår den lyd han ønsker.

En udskiftning af en enhed til en anden type er en markant ændring. Du kan være helt sikker på at du får en anden lyd og du kan være helt sikker på at de målinger og finjusteringer konstruktøren har foretaget ikke længere gælder. Og du kan være 99,9999% sikker på at delene ikke længere matcher, hvilket ville kunne ses på målinger.

Selvom man skifter til en meget dyrere enhed kan det samlede resultat godt blive dårligere hvis tingene ikke passer sammen.

Jeg har også set tidligere indlæg hvor Scanspeakenheder er foreslået som erstatning. Det har dog som regel været når de originale enheder er brændt af. Det giver jo desværre ikke mulighed for sammenligning, da man ikke kan måle før udskiftning og da der oftest er gået et stykke tid kan man heller ikke rigtig huske hvordan det lød med de originale enheder.

Du har selvfølgelig bedre muligheder hvis dine originale enheder stadig fungerer ok. Så kunne det da være interessant hvis du kunne få en anden med på eksperimentet. Der er da flere herinde som har måleudstyr og erfaring på området.

Mit svar var ikke for at være negativ. Men jeg synes jo at det vil være ærgerligt at ofre for mange penge på at ændre lyden på en højttaler hvis det så ikke bliver bedre. Og du spurgte jo netop om det var pengene værd. Her er det noget andet for dem med afbrændte enheder, de skulle jo bruge penge alligevel.

Et stort problem med et forum som dette er at det er meget svært at beskrive lyd så andre forstår hvad man mener.

Et andet problem er at lyd er en "smagssag". At en anden bruger synes at det lyder bedre er ikke nødvendigvis ensbetydende med at du også synes det.

Et tredje problem er den psykologiske faktor. Der er rigtig mange ting der kan ændre lyd ( og mange som måske ikke ændrer noget ). Men hvis folk har foretaget en ændring i håb om en forbedring er der også en stor chance for at de oplever en forbedring. Og jo dyrere ændringen har været jo større er chancen.

Chancen for at en "tilfældig" uoriginal enhed passer bedre end den originale i samspillet med delefilter og kabinet er minimal. Derfor synes jeg da at du skal gøre det hvis du ser det som et spændende hobbyeksperiment, især hvis du kan få målingerne og evt. tilpasninger af delefilter med. Men hvis du udelukkende gør det som en opgradering mener jeg dine odds er for dårlige. Så ville jeg hellere overveje nye/andre brugte højttalere som du har mulighed for at høre før køb.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Chancen for at en "tilfældig" uoriginal enhed passer bedre end den originale i samspillet med delefilter og kabinet er
minimal. Derfor synes jeg da at du skal gøre det hvis du ser det som et spændende hobbyeksperiment, især hvis du kan få
målingerne og evt. tilpasninger af delefilter med. Men hvis du udelukkende gør det som en opgradering mener jeg dine
odds er for dårlige. Så ville jeg hellere overveje nye/andre brugte højttalere som du har mulighed for at høre før køb.

Det er lidt specielt at have en dali 450 på et sæt forstærkere til 20k, men det er nu engang den højttaler jeg bedst kan lide,
og det er selvfølgelig et dilemma om man skal prøve at opgradere en højttaler man er glad for som den er, skal have den
beklædt med sort piano folie i morgen, og sat mat hvid frontstof på. min genbo er også meget hifi interesseret og hvis der
kommer tweeks ind er han hudløst ærlig omkring hvordan han synes det lyder, så den psykologiske faktor vil meget hurtigt
blive skudt ned

men ja, der skal tænkes lidt over om arbejdsopgaven med at få tilpasset filtret osv er det værd når risikoen er at komme
væk fra den lyd jeg finder tiltalende i dem.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2014 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Stanley skrev:

Chancen for at en "tilfældig" uoriginal enhed passer bedre end den originale i samspillet med delefilter og kabinet er
minimal. Derfor synes jeg da at du skal gøre det hvis du ser det som et spændende hobbyeksperiment, især hvis du kan få
målingerne og evt. tilpasninger af delefilter med. Men hvis du udelukkende gør det som en opgradering mener jeg dine
odds er for dårlige. Så ville jeg hellere overveje nye/andre brugte højttalere som du har mulighed for at høre før køb.

Det er lidt specielt at have en dali 450 på et sæt forstærkere til 20k, men det er nu engang den højttaler jeg bedst kan lide,
og det er selvfølgelig et dilemma om man skal prøve at opgradere en højttaler man er glad for som den er, skal have den
beklædt med sort piano folie i morgen, og sat mat hvid frontstof på. min genbo er også meget hifi interesseret og hvis der
kommer tweeks ind er han hudløst ærlig omkring hvordan han synes det lyder, så den psykologiske faktor vil meget hurtigt
blive skudt ned

men ja, der skal tænkes lidt over om arbejdsopgaven med at få tilpasset filtret osv er det værd når risikoen er at komme
væk fra den lyd jeg finder tiltalende i dem.

Det er ingen umulig opgave, og en 9700 vil passe fint, jeg har brugt en revelator (9900) i en Dali 400, som iøvrigt også er ændet til 2½ vejs, jeg har et par umodificerede Dali 450 stående og påtænker  9700 som opgradering, så venter spændt hvad du kommer frem til.

VH. madsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2014 kl. 05:46 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Det er lidt specielt at have en dali 450 på et sæt forstærkere til 20k, men det er nu engang den højttaler jeg bedst kan lide, og det er selvfølgelig et dilemma om man skal prøve at opgradere en højttaler man er glad for som den er, skal have den beklædt med sort piano folie i morgen, og sat mat hvid frontstof på. min genbo er også meget hifi interesseret og hvis der kommer tweeks ind er han hudløst ærlig omkring hvordan han synes det lyder, så den psykologiske faktor vil meget hurtigt blive skudt ned

men ja, der skal tænkes lidt over om arbejdsopgaven med at få tilpasset filtret osv er det værd når risikoen er at komme væk fra den lyd jeg finder tiltalende i dem.

Live21 skrev:

dynamik, 3d billede og opløsning er der kæmpe forskel på i kabler for alle der gider og kan lytte efter

Ikke for at blande tingene sammen, men hvis du mener at du hører kæmpe forskel på kabler bliver skiftet til en uoriginal diskantenhed enormt. Så kan du vist godt glemme alt om at sætte en anden enhed i uden seriøse målinger og ændringer i delefiltret.

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 02 Juni 2014 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Lad endelig diskanterne sidde!

Selvfølgelig kan de forholdsvis billige seas-diskanter der sidder i Dali 350/450/850 ikke måle sig med scanspeaks bedre modeller MEN de er afstemt og delefilteret tilpasset til at spille i den højttaler de sidder i.

Dali har efter min mening dog ikke været så heldige med afstemningen af diskanten i 850 - lidt bedre gik det med 450 og bedst med 350.

Hvis du vil pille (det ville og gjorde jeg selv i Dali 450 og 350) så skift nogle af komponenterne i delefilteret til nogle bedre typer. Brug samme værdier - dog kan du forsøge med en lidt større dæmpemodstand (2,7 ohm istedet for 2,2 virker fint i 450) til diskanten hvis du syntes den er for dominerende.

Jeg skiftede modstandene ud med Mundorf M-resist og kondensatorer til Mundorf Alu oil/EVO. Mindre kan også gøre det og det er stadig langt billigere end et sæt scanspeak - og det giver altså en markant forbedring.

-og jo jeg har forsøgt at ændre værdier andre steder i filteret og forsøgt med et helt andet filter og det lød ad h.... til! Uden måleudstyr er det som at famle i blinde!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

er kommet frem til at købe et ekstra sæt 450, gøre det nuværende pænt kosmetisk og så prøve at optimere lidt på det nye
sæt når det kommer.

dalgas hvad med den interne kabelføring ? angående diskanten er den på ingenmåde dominerende, men har haft højttalere
(langt dyrere godtnok) med en mere velopløst diskant, udover det lyder det som et spændende forsøg at udskifte lidt i
delefilteret

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum