| Forfatter |
|
Kwiingaard Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2013 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen herinde der kan anbefale en god møbelsnedker på fyn der kan finere et sæt 3 vejs højtalere for rimelige penge
og ordenligt. eller nogen af jer herinde der har forstand på det ?
Fineren er Rio palisander fra finerkontoret.
På forhånd tak
Mvh Kim.
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og selvfølgelig hvis der er en herinde der har ekspertisen til det på fyn, og har mod på det til den rette pris må i meget gerne
skrive privat.
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Passer finéren i størrelse til de flader der er på højttaleren, eller er det en pakke finér der skal spejles?
Er kabinetterne færdig bygget?
__________________ Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Får det skåret på mål fra fabrikken, med rigeligt overlæg. og har sendt et billede til dem og angivet retning og det hele så det
burde passe 100%. det er kun påføringen jeg ikke har mod på selv. og ja kabinetterne står stort set færdige. 14 dage så er de
færdige og klar til finer.
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay.
Jeg har desværre kun erfaring med finéring af plader, før de bliver skåret ud og lavet til kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan ser de ud.
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare iorden. Ellers er der ikke andet for end at jeg selv må igang, det er bare hundedyrt det finer så ville blive lidt grå
hvis det gik galt
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også derfor jeg ikke umiddelbart bare siger ja, jeg er selv udlært møbelsnedker, så jeg har en idé om hvad rio palisander koster. Jeg ville bare have det skidt med at prøve mig frem med noget så kostbart finér som det. For i princippet er det ikke så svært, Urea-lim, strygejern og en rolig hånd, så er det nemt at lægge finér på. Også på buede overflader som du har på dine kabinetter.
(Urea-lim hærder ved varmepåvirkning, men kræver dog at man har rimelig godt styr på limmængden man påføre pladerne, ellers får man limgennemslag som kan være meget svære/umulige at pudse væk)
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder jo ikke så kompliceret men ved bare at det hurtigt bliver det når først man kommer igang, og især når man aldrig
har prøvet det. men hvis du får modet på det eller kender en der har styr på den slags finering må du endelig sige til, for er
helt på bar bund, og har det lidt mærkeligt med at ringe rundt til div, møbelsnedkere for tror de alle vil sige ja til opgaven
men om de alle er klædt på til den er jo en anden sag
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg som har haft en del med finér at gøre, kan jo sagtens sige at det egentligt er simpelt nok.
Jeg tror det ville blive dyrt at få nogen til at sætte det på for dig, for da det skal gøres i hånden så tager det tid, og tid hos et snedkerværksted koster penge. Det gør det i hvert fald når vi laver specialopgaver i den virksomhed(et møbelsnedkeri) som jeg er ansat hos.
Men jeg vil lige prøve selv, om jeg kan lave det ordentligt, og så vil jeg vende tilbage hvis det virker for mig.
Hvad er grunden egentlig til at du har valgt Rio palisander?
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare iorden. ja den løsning vil jeg helst undgå da budgettet er lidt stramt.
Jamen der er ikke nogen egentlig grund til det ud over at jeg har set møbel med den finer og det ser bare hammer lækkert
ud. men valg af finer er stadig åben for debat, er også lidt skeptisk overfor de 0,6 mm i tykkelsen, ville gerne op på 1,5mm.
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2014 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår godt valget af Rio palisander, den glød, dybde og struktur træet har er meget imponerende at se på.
Et rigtigt flot alternativ er valnøddetræ, hvis man finder de rigtige pakker finér og lave det af. Men det er selvfølgelig ikke ligeså eksklusivt. Ellers kan man bruge Santos palisander, det har bare ikke samme pæne glød som Rio har, men er dog lidt billigere. De 0,6mm i tykkelsen skal du ikke være nervøs for, hvis ellers dem der klipper og syr det for dig gør det ordentligt.
|
| Til top |
|
| |
Kwiingaard Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2014 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke rigtig mulighed for at se fineren inden køb, da jeg bor på fyn og der er desværre ikke lige nogen der forhandler
det her.
Men alle alternativer tages i betragtning. Som sagt er rio palisander fineren ikke det endelige valg men det jeg hælder mest
imod.
Kigger lige på de træsorter du har skrevet der.
Og det virker bare ikke af ret meget de 0,6mm
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2014 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have alternativer så tag et kig på Wengé. Også kendt som Congo Palisander. Det er også enormt flot. Einar Risør Finérhandel i Vejle har en billig erstatningsfinér (ikke ægte Wengé men ligner meget) som har en helt fantastisk årestruktur i træet. Det hedder Cipro Wengé. Det er noget nemmere at have med at gøre end Wengé og koster kun det halve.
Flammet ahorn/ Tiger maple er også ret flot til højttalere. Det er også noget Einar Risør normalt har på lager, med mere eller mindre figur i.
|
| Til top |
|
| |