Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Flad lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jwaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hey ....

Har oplevet en RET stor forskel på nyt (helt nyt) musik og ældre musik (80'er). Det nye lyder faktisk ok, synes jeg (afhænger dog lidt af genre).
Min store favorit lige nu er Gabriel Rios - Gold. Lyder p***e godt.
Hvori mod jeg synes det ældre musik, til tider lyder lidt fladt, uden dybde eller dynamik. Det hele bliver afspillet via Bluesound Node'en.

Se-up'et ser ud som følger:

- Primare PRE32
- 2 stk. Rotel RB1091
- B&W CM10 (ret nye, nok ikke tilspillet)
- Bluesound Node.

Er der noget, der kan gøres for at udligne den forskel? .... eller er det bare alderen/kvaliteten på musikken, der gør den forskel?

Gode fif er velkommen .... :)
Til top Vis jwaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jwaa

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Du har netop blive ramt at "loudness war", gamle musik er udgivet med normal dynamik, hvor i mod at nyt musik er udgivet med ekstra dynamik.

Men at dine B&W CM10 ikke tilspillet kan også spille ind, så give dem nogle timer med blande musik og gå en lang tur.

Regner med at det kun er Mp3 musik du spiller ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

jwaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2013
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det hele afspillet via Spootify ....
Til top Vis jwaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jwaa

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Det er da en helt misforstået opfattelse af dynamik! Dynamik er et anlægs evne til at gengive de svageste og kraftigste passager i musikken (og alt
derimellem). Det har intet at gøre med, at alting bare er højt og komprimeret (loudness war).

Køb en pladespiller og lyt til vinyl fra 60'erne og 70'erne - det lyder alt andet end fladt og kedeligt (som en meget generaliserende tommelfingerregel)

PS. Hvordan putter man ekstra dynamik ind i en indspilning?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Sikke noget vrøvl, igen igen.
Ved dynamik forståes lydforskellen mellem de svageste og de kraftigste passager. Loudness war = det hele komprimeret til én stor lydgrød, hvor alting spiller lige højt = INGEN DYNAMIK. Med andre ord. det er altså IKKE det, trådstarter er ramt af.
Når trådstarter oplever forskel på ny og gammel musik, er det vel fordi, hans højttalere er i stand til at gengive forskellen. Ergo har det heller ikke noget med tilspilning at gøre.
Hvorvidt trådstarter trænger til at gå en lang tur, skal jeg undlade at kommentere, da jeg ikke er læge, det har i hvertfald ikke noget med HiFi at gøre.
Til trådstarter: For at udligne forskellen kan du jo skrue en lille smule op for bas og diskant på de stykker musik, du synes, der mangler, evt. aktivere loudness. Hvis din Primare Pre32 ikke har nogen af delene funktionsmæssigt...... så er der nok ikke så meget at gøre. Og jo, jeg oplever den samme forskel på nogle ældre og nye skiver, eksempelvis er der masser af mere dynamik på Stings nye "The Last Ship" en på nogle ældre Moody Blues indspilninger osv. osv. Sådan var/er de såmænd bare indspillet. Så er det bare at nyde musikken i stedet for teknikken

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Analogueman kom først Angående vrøvl, så var det til StarTreks ubrugelige kommentar

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Analogueman kom først Angående vrøvl, så var det til StarTreks ubrugelige kommentar

Hvorfor lukke i ikke mig ud af dette forum, da alle de kommentar jeg komme med i alle de tråde jeg skrive i alle er noget "ubrugelige kommenta" og "vrøv", og så længe at i altid ville læse min indlæg som noget "ubrugelige kommenta" og "vrøv" (ved at tage dele ud af min kommenter og gør det til noget andet), så er i med til at ødelægge hifi4all.dk forum.

Som jeg læse det så er jeg til stor skade for hifi4all.dk forum, jeg er træt at der hele tide skal gå på min person i sted.

Så endte indgive i en klage og mig eller også holde i op med dette personangreb.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Det er simpelthen hvordan kunstnere vil have at deres musik skal
præsenteres. Elektronisk musik med dundrende kicks/basgang
lyder bestemt anderledes end musik spillet på rigtige instrumenter
det er klart.

http://dr.loudness-war.info/album/list/dr?artist=Dire+strait s

Her kan du se at eksempelvis de Dire Straits udgivelser der har
størst dynamik er dem fra 80'erne.

Mvh Grønlænder
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder

grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hov der er et mellemrum i linket. "straits" og ikke "strait s" til sidst.
Rettes det burde linket virke.
Min lillebrors opfattelse af god dybde og dynamik er at hans CW 18"
sub får dørene på hans værelse til at klapre hvilket jeg tror han deler
med rigtig mange unge, hvis det er det du er ude efter i ældre musik
prøv noget miami electro eksempelvis "2 live crew - mega mix IV"
fra cd'en banned in the USA, der er dælme karikeret subbas

Det med ekstra dynamik kunne måske være opfattet som den super
karikerede bas/mellemtone der bl.a. høres i L.O.C. nye EP, alt fra
nicky minaj Katy Perry (den hvor hun skejer ud som kleppert.

Kan vi ikke prøve at holde den gode tone?

Mvh Grønlænder
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Boydk skrev:

Hvorfor lukke i ikke mig ud af dette forum, da alle de kommentar jeg komme med i alle de tråde jeg skrive i alle er noget "ubrugelige kommenta" og
"vrøv", og så længe at i altid ville læse min indlæg som noget "ubrugelige kommenta" og "vrøv" (ved at tage dele ud af min kommenter og gør det til
noget andet), så er i med til at ødelægge hifi4all.dk forum.

Som jeg læse det så er jeg til stor skade for hifi4all.dk forum, jeg er træt at der hele tide skal gå på min person i sted.

Så endte indgive i en klage og mig eller også holde i op med dette personangreb.

Bemærk venligst, at jeg ikke benytter mig af ordene "vrøvl" og "ubrugelig kommentar", så det er nok ikke på sin plads at bruge en tiltaleform i flertal
her

Og mit indlæg var skam ikke et personangreb - hvordan kan det blive opfattet som et personangreb, at jeg skriver, at der er tale om en misforstået
opfattelse af begrebet dynamik? Det svarede jo til, at jeg blev anklaget for personangreb, hvis nogen ganske ukonventionelt påstod, at 2+2 = 5 og
jeg fortalte dem, at det havde de misforstået ...

Så ro på, StarTrek ... lad paranoiaen hvile en stund
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=StarTrek] Du har netop blive ramt at "loudness war", gamle musik er udgivet med normal dynamik, hvor i mod at nyt musik er udgivet med
ekstra dynamik.

Hvad sker der for dig, StarTrek??? Mener du ikke, at det er de nye udgivelser der er (næsten) uden dynamik..??
Dét er sådan set netop dét der er problemet i "loudness war"...   

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

I meget moderne musik er især det øvre bas niveau boostet, det giver en slags loudness effekt som virker godt ved lavt til moderat lyd niveau, men
kan virke meget dominerende ved høj volumen. Ældre udgiveler fra f.eks. 80'erne er ved første lyt ikke så imponerende, og en del af dem er da
også bare halvskidt optaget og produceret, men mange gange lyder de rigtig godt når man skruer godt op, dels fordi de er mere 'flade' i lyden, men
også fordi de ikke i samme grad lider under kompression. Det er formentlig et tilvænningsspørgsmål i dit tilfælde, hvis du først hører bastung musik
fra 00'erne og så skifter til noget tyndbenet pop fra 80'erne skal ørerne lige justeres ind.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Når du har sådan et ok anlæg og en bluesound node hvorfor nøjes du så med spotify?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

jwaa skrev:
Hey ....

Har oplevet en RET stor forskel på nyt (helt nyt) musik og ældre musik (80'er). Det nye lyder faktisk ok, synes jeg (afhænger dog lidt af genre).
Min store favorit lige nu er Gabriel Rios - Gold. Lyder p***e godt.
Hvori mod jeg synes det ældre musik, til tider lyder lidt fladt, uden dybde eller dynamik. Det hele bliver afspillet via Bluesound Node'en.

Se-up'et ser ud som følger:

- Primare PRE32
- 2 stk. Rotel RB1091
- B&W CM10 (ret nye, nok ikke tilspillet)
- Bluesound Node.

Er der noget, der kan gøres for at udligne den forskel? .... eller er det bare alderen/kvaliteten på musikken, der gør den forskel?

Gode fif er velkommen .... :)

Jeg oplever præcist det modsatte af dig. Det meste nye musik lyder fladt og uden dynamik, mens flere gamle indspilninger er lang mere dynamiske. Det du kan være udsat for, er måske en remaster udgivelse at gamle album. De lider mange gange under dynamisk komprimering. En anden mulighed kunne være noget er forkert tilsluttet af dit udstyr. En klassisk fejl er f.eks. hvis man skruer op for vol sin kontrolforstærker, og i stedet bruger volumen på sin pc, streamer eller cd-afspiller.

Nedenstående forklaring af loudness war understøtter meget godt mine oplevelser.

https://www.youtube.com/watch?v=dcKDMBuGodU&index=53& ;list=PLTDg7TN6VKXwY1Ew6EkcDlAxhZNFr7XKg

Jeg vil gerne medgive at Gabriel Rios - Gold ikke er dynamisk komprimeret i samme grad som meget andet nyt musik. Prøv f.eks Lissie - The habit. Puha det lyder grimt.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Start med at bruge noget andet end Spotify som kilde. For det uhyre fladt og kedeligt.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

biceps skrev:
Start med at bruge noget andet end Spotify som kilde. For det uhyre fladt og kedeligt.

Så er det vist heller ikke værre
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Efter min personlige mening skal den bare have noget mere havre (skrue op)!

Som konsekvens af "Loudness war" er nyere musik komprimeret og indspillet til at lyde så højt som muligt.
Alle undersøgelser viser at hvis man spiller højere opfattes musikken af de fleste som "Bedre".
Derfor forsøger man med "Loudness war" at spille så højt som muligt.
At det så ødelægger dynamikken er en anden sag.

Men resultatet er at hvis du spiller en ny og en gammel plade side om side, vil den gamle musik ofte være måske 12 dB lavere i lydstyrke. Det kan opfattes som lydfattigt. Den skal altså have et par takker mere på volume kontrollen.
Så skal de gamle indspildninger nok komme til live igen. Og nu med en dynamik du ikke før har hørt.

Ørets opfattelse af bas/mellemtone/diskant ændres også med lyd niveauet, således at opfattelsen bliver mere linear med forøget lydstyrke (Loudness funktion). Så alene af den grund, rettes lydbilled op ved højere lydstyrke.
Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Som tillæg til SlotCarsten's indlæg, så prøv at spille Paul Simon's Hearts and Bones  cd'en og bagefter hans So Beautiful' so what cd'en. Skal lige sige, at Hearts and Bones på lp købt, da den blev udgivet og så cd'en da den udkom første gang, ligger dejligt tæt op ad hinanden. Så begge fungerer godt.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Som tillæg til SlotCarsten's indlæg, så prøv at spille Paul Simon's Hearts and Bones  cd'en og bagefter hans So Beautiful' so
what cd'en. Skal lige sige, at Hearts and Bones på lp købt, da den blev udgivet og så cd'en da den udkom første gang, ligger dejligt tæt op ad
hinanden. Så begge fungerer godt.

Hearts and Bones findes i en remastered version og So Beautiful findes faktisk i en wimp spesial version
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
allanowich skrev:
Som tillæg til SlotCarsten's indlæg, så prøv at spille Paul Simon's Hearts and Bones  cd'en og bagefter hans So Beautiful' so
what cd'en. Skal lige sige, at Hearts and Bones på lp købt, da den blev udgivet og så cd'en da den udkom første gang, ligger dejligt tæt op ad
hinanden. Så begge fungerer godt.

Hearts and Bones findes i en remastered version og So Beautiful findes faktisk i en wimp spesial version
Det vidste jeg nu godt, men jeg nævner lige disse 2 forskelle, der er her, fordi SlotCarsten nævner lydstyrke forskelle samt kompression.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes