Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Flad lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

hej Forum.

Kunne her ikke blive lidt hjerterum (ikke rom), så der bliver plads til alle uanset en persons viden og erfaring.
Hifi4all er trods alt ikke et spørgsmål om liv og død, men derimod hyggelig debat omk. vores hobby,

Skulle en havde fået fremført nogle ting på en omvendt måde, så da "herre gud", vi har jo netop vores forum for igennem debat at finde frem til
hvad som er korrekt.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Der er altså stor forskel på indspilninger.

Synes ikke der er en streaming tjeneste der er god nok endnu. så jeg bliver hængende i de faste medier.

Har dog lagt øre til gode afspillere, der kan afspille flac filer så musikken er til at holde ud og høre på, men de koster.

Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Peter Lyngdorf Har en lille smule at fortælle om
dette emne.
Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977

MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

MWB1977 skrev:
Peter Lyngdorf Har en lille
smule at fortælle om
dette emne.

Her er del 1
Peter Lyngdorf omkring Loudness war
Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

@Jwaa

Du skriver du bruger Spotify som kilde. Det gør jeg også, men så sent som i går sammenlignede jeg "Peter Frampton comes alive" lyd på Spotify med Flac. Jeg synes, der er ret stor forskel og jeg mistænker, at Spotify kører med en hårdere komprimering på ældre indspilninger end nye. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve Wimp en måneds tid. Det er i lossless Flac, så måske er de 100 kr. ekstra om måneden værd for dig.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

jwaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de mange bud. En status .... :)

- Det lader til, at Spootify ikke er den optimale løsning. (gjorde det, fordi der kom et godt tilbud). Det bliver nok Wimp Hifi næste gange.
- Der er, heldigvis, ingen "kritik* af mit tekniske set-up .... :)
- Der er tilsyneladende ikke noget at gøre ved forskellen på nyt og gammelt musik. Sådan er det bare, og man må leve med det.
Til top Vis jwaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jwaa

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

jwaa skrev:
Hey ....

Har oplevet en RET stor forskel på nyt (helt nyt) musik og ældre musik (80'er). Det nye lyder faktisk ok, synes jeg (afhænger dog lidt af genre).
Min store favorit lige nu er Gabriel Rios - Gold. Lyder p***e godt.
Hvori mod jeg synes det ældre musik, til tider lyder lidt fladt, uden dybde eller dynamik. Det hele bliver afspillet via Bluesound Node'en.

Se-up'et ser ud som følger:

- Primare PRE32
- 2 stk. Rotel RB1091
- B&W CM10 (ret nye, nok ikke tilspillet)
- Bluesound Node.

Er der noget, der kan gøres for at udligne den forskel? .... eller er det bare alderen/kvaliteten på musikken, der gør den forskel?

Gode fif er velkommen .... :)

For at tage dit første indlæg igen.
Denne "quote" fra LH2A (en bruger på Nerds) siger vel det hele (selvom det hér er vinyl, der er tale om):

"Første gang jeg hører den siden jeg købte ny riaa og første gang ever at jeg kan nyde musikken uden at skulle prøve at abstrahere fra sydende S - ST lyde og gjaldende tynd skærebrænder diskant. Super lækkert musik, men ved gud den mest elendige lydoptagelse i min samling. Har hørt den på både CD og andre LP tryk og det var endnu værre. Stadig dynamik flad som en pandekage og latterligt lidt bas. Det kan der ikke rettes op på, men nu er der så god en formidling fra mediet, at jeg endelig kan nyde musikken 100%. Samtidig endnu en bekræftelse på at jeg valgte den rigtige riaa til mit set up. For når netop den skod optagelse ligefrem kan lyde tilfredsstillende, så er der ingen plader i min samling som vil lyde forfærdeligt mere..happy happy!  :mrgreen:

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg indrømmer gerne, at jeg går meget op i musik og dermed kvaliteten på indspilninger. Derfor ønsker jeg ikke at støtte kunstnere der udgiver dårlig lydkvalitet. Det der specielt sætter mit pis i kog er loudness war, og de hjernedøde argumenter for hvorfor dynamik skal komprimeres i en grad hvor man fjerner alt fokus fra musikken. Derfor køber jeg ikke et abonnement til hverken spotify, wimp eller andre tjenester for den sags skyld. Jeg ønsker at boykotte dårlige kunstnere i musikbranchen. Jeg ser den slags mennesker som parasitter der angriber det som musik i virkeligheden står for. Derfor sætter jeg udelukkende mine penge i gode indspilninger, helst fra pladeselskaber som f.eks. mobile fidelity og audio fidelity. Jeg vil da opfordre alle andre til at støtte det man tror på, istedet for at kaste penge efter dem som har til formål at ødelægge det for alle os andre .
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2015 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Tja, det gjorde jeg også en gang, og tog mig til sidst i kun at spille "demo/shopping" music, fordi det lød fantastisk. Desværre var det temmelig intetsigende. Er nået til dér, hvor jeg køber mine favoritkunstnere, uanset plademærke, produktionsmetode, kvalitet eller mangel på samme. Hører musik for musikkens skyld, og ikke for teknikkens. Ind røg alle dem jeg holder af, ud røg alle de dér direkte skårede Lee Ritenour, Sara K m.fl. (At jeg så er så heldig, at mine foretrukne kunstnere i dag sætter en større eller mindre ære i, også at lave gode produktioner, er så bare mit held

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Har netop modtaget en dobbelt cd med tidens hits, fordi der er nogle, i mine ører, fede numre, som jeg lytter til med om morgenen og sidst på
eftermiddagen på hverdage når jeg kører i bilen. Men denne cd, ak, igen kan man høre "krigen" for fulde gardiner , anstrengende at lytte intenst
til, men når man bevæger sig rundt i stuen, eller bare har brug for lidt muzak i baggrunden, tja, så går det ganske fint

Nå, nat nat

Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 Januar 2015 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Tja, det gjorde jeg også en gang, og tog mig til sidst i kun at spille "demo/shopping" music, fordi det lød fantastisk. Desværre var det temmelig intetsigende. Er nået til dér, hvor jeg køber mine favoritkunstnere, uanset plademærke, produktionsmetode, kvalitet eller mangel på samme. Hører musik for musikkens skyld, og ikke for teknikkens. Ind røg alle dem jeg holder af, ud røg alle de dér direkte skårede Lee Ritenour, Sara K m.fl. (At jeg så er så heldig, at mine foretrukne kunstnere i dag sætter en større eller mindre ære i, også at lave gode produktioner, er så bare mit held

Super, så kan du garanteret også udskifte alt dit hifi med en et lille rackanlæg og stadig få nydelse ud af det . Alt andet ville jo være direkte spild af penge hvis kilden alligevel er skod....
Musik smag og behag er jo forskellig, men jeg får bestemt musisk nydelse ud af mine nyste erhvervelser, og så lyder det samtidig fantastisk:
Phil Collins - No jacket required (original master fra Audio Fidelity)
Phil Collins - But seriously (original master fra Audio Fidelity)
Sting - The dream of the blue turtles (Original master fra Mobile Fidelity)
Marc Cohn - Marc Cohn (Original master fra Mobile Fidelity)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2015 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Dem har jeg alle (undtagen Marc Cohn) på 1. press vinyl. Det behøver man ikke "alt for dyre" cd´er for at nyde. De lyder fremragende.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Januar 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Det jeg oplever er at mange gamle indspilninger er mere mørke og samtidig lidt blød tilbagetrukket bund og fin dynamik og dermed lidt lav overall lydniveau.

Nye indspilninger er lysere mere bund og ofte en markant bas eller stortromme der er knap så blød i lyden (mere klik og knap så meget rigtig dyb bas). De er ofte og meget komprimerede så lyden fremstår højere.

Ved direkte sammenligning lyder de nye derfor mere "dynamiske" og fremme i skoen, men det er ren og skær indbildning/vane.

Hvis jeg har hørt rigtigt meget gammel musik, bliver nye indspilninger mere træls. Og har man hørt rigtigt meget nyt musik, kan det gamle lyde lidt mørkt og indelukket.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 15 Januar 2015 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever klart, at et stort flertal af nye indspilninger lyder mørke og uden dynamik. Hvis de optræder på http://dr.loudness-war.info/ så har jeg
endnu til gode, at min oplevelse ikke bakkes op af data.

Der nævnes her i tråden, at man hører musik for musikkens skyld og at materialet nydes uanset optagekvalitet. Det udsagn deler jeg ikke. Gengives
instrumenter uden deres virkelige attack og punch bliver det ikke vedkommende og autentisk. For mig giver det ikke mening at bruge forholdsvist
mange penge på udstyr, med det ene formål at komme tættere på en naturtro gengivelse af materialet, for så at sætte en plade på, der på
skammeligste vis skamferer hvert instrument i arrangementet.

Hør en plade som eksempelvis Prince "Around the world in a day" (eller "Parade"). Lyden er sprælsk, dynamisk og vælter ud af højttalerne. Jeg får
virkelig lyst til at sætte mig ned og opleve musikken.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Januar 2015 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Dem har jeg alle (undtagen Marc Cohn) på 1. press vinyl. Det behøver man ikke "alt for dyre" cd´er for at nyde. De lyder fremragende.

Aah så du bruger vinyl ?!... Ja så kan du jo sagtens komme og sige, at loudness war ikke er noget problem for dig. Det er jo sjældent et problem på vinyl. Nu tog den her tråd jo altså udgangspunkt i digital lyd. Så det er snyd når du bare hopper over og spiller på vinyl .

Lige for at slå det fast. På cd (eller digital lyd) der kan jeg ikke holde ud at høre på de fleste nye indspilninger. Hvis jeg skal overveje at købe et nyt album på cd, så finder jeg det officielle nummer på youtube og konverterer til en lydfil. Derefter henter jeg den lydfil ind i en audio editor som f.eks. Audacity. Så er det med det samme meget tydeligt at se, hvis der er brugt overdreven dynamisk komprimering. Ud over det kan man jo lytte til hvor slemt det lyder. Selvom Youtube ikke er højopløst audio, så får man som regel en idé om det.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Lige et lille indslag fra tv2 om komprimeret dynamik:

http://www.tv2oj.dk/artikel/239238:Aarhus--Til-kamp-mod-daar lig-lyd

jwaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
Lige et lille indslag fra tv2 om komprimeret dynamik: http://www.tv2oj.dk/artikel/239238:Aarhus--Til-kamp-mod-daar lig-lyd

Hmmm, det modbeviser vel 110% min fornemmelse .... :(. Der er sgu nok noget jeg ikke helt fatter ..... he he ... :)
Til top Vis jwaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jwaa

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jwaa

Ja nej, nyere musik numre, håndtere bedre konverteringen til mp3, end ældre musik fra fx 80erne. Så din oberservation fra spotify, er sikkert helt korrekt. Det er dog ikke sikkert at du vil observere det samme billede hvis du tog udgangspunkt i den samme musik på cd form.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

jwaa skrev:
Tak for alle de mange bud. En status .... :)

- Det lader til, at Spootify ikke er den optimale løsning. (gjorde det, fordi der kom et godt tilbud). Det bliver nok Wimp Hifi næste gange.
- Der er, heldigvis, ingen "kritik* af mit tekniske set-up .... :)
- Der er tilsyneladende ikke noget at gøre ved forskellen på nyt og gammelt musik. Sådan er det bare, og man må leve med det.

Spotify er ikke den optimale løsnng, men som en anden skrev tidligere, så er det heller ikke værre. De færreste sidder med hi-fi lyttelapperne på
hele tiden alligevel, og i de fleste tilfælde fungerer det aldeles fint - man kan også blive kritisk bare for at vise at man er kritisk, og man skal helst
være mere kritisk end andre for så behøver man ikke give plads til alle de nye muligheder.

Jeg har til tider spillet musik på grejet herhjemme for nogle af "dem der er mere kritiske end alle de andre kritiske" og hvis ikke de er gjort
opmærksomme på det, så opfatter de ikke altid at noget musik er kommet fra Spotify. Når man så nævner det, så kan de pludselig høre det hele,
og går ret hurtigt fra "det lyder skidegodt" til "jeg syntes nok at der var noget". Seriøst eller pinligt??

Jo, der er forskel op til Wimp Hifi - til tider stor og andre gange knap så stor. Der ligger nemlig også musik i høj kvalitet på Spotify men det er
først når det er i forvejen skidt produceret musik at Spotify lyder grimmere end f.eks. Wimp.

Skal man gribe det ad hi-fi vejen så er Wimp hi-fi det bedste allround fra streaming-tjenesterne netop fordi bitrate er på cd-niveau, men er
musikken dårligt produceret, lyder det også skidt der - ligesom det gør i enhver cd-afspiller osv.

Næste spring er at rippe musikken selv i højeste kvalitet. Nogle vil påstå at det stadig ikke er godt nok, men det er også noget sludder. Rippet i
max kvalitet og smidt over en god DAC er der intet eller meget lidt at komme efter, og det behøver ikke engang koste en gård på landet.

Også her er "dem der er mere kritiske end alle de andre kritiske" faldet igennem mere end en del gange - de kigger på prisskiltet på 50.000 kr
afspilleren der står og er derved sikre på at det er vejen.....lige indtil det bliver afsløret at de faktisk lytter på streaming-løsningen. Igen går det
ofte fra "det lyder fantastisk" til "jeg synes nok at der var noget", og når man så laver den direkte A/B bliver det ofte erstattet af "det var lige
godt fandens", og efterfølgende begiver de sig hjem og begynder at kigge nærmere på streamingens og bekvemmelighedens vej til hurtigere at
spille mere musik.

Man kan have nok så mange holdninger til det med fysiske afspillere kontra streaming, men det er ofte som med så meget andet -"dem der er
mere kritiske end alle de andre kritiske" falder alligevel igennem med et brag og smider fordommene fordi det viser sig at det slet ikke var så
slemt alligevel, ja faktisk gjorde det ikke engang ondt.

Trådstarter er derimod nok nærmere bare blevet ramt af kvalitetsniveauet på hans anlæg, som nu for alvor begynder at afsløre forskellene på de
forskellige indspilninger - forskelle der kan høres uanset hvor musikken afspilles fra. Det er både godt og skidt, men der er det vigtigt at begynde
at lytte musikken med den knap så gode kvalitet for det, som det går ud på - selve musikken.

Vi har nok alle musik i samlingen der efterhånden falder igennem, fordi kvaliteten af udstyret er blevet bedre. Her lytter jeg det selv mere som
"musik" og ikke som et audiofilt tilsnit, netop fordi musikken stadig betyder noget og formår at henrykke på trods af at det kan være tyndt eller
pumpet.

Produkterne af nutidens Loudness War er et andet kapitel. Her er stadig god musik imellem, men produktionerne er et helt andet kapitel.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Måske er de så optaget af at anlægget lyder så meget anderledes pga komponenterne
at de ikke opdager det er spotify
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum