Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Flad lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Tja, det gjorde jeg også en gang, og tog mig til sidst i kun at spille "demo/shopping" music, fordi det lød fantastisk. Desværre
var det temmelig intetsigende. Er nået til dér, hvor jeg køber mine favoritkunstnere, uanset plademærke, produktionsmetode, kvalitet eller
mangel på samme. Hører musik for musikkens skyld, og ikke for teknikkens. Ind røg alle dem jeg holder af, ud røg alle de dér direkte skårede
Lee Ritenour, Sara K m.fl. (At jeg så er så heldig, at mine foretrukne kunstnere i dag sætter en større eller mindre ære i, også at lave gode
produktioner, er så bare mit held

Det er præcist det, der er pointen. Og det bliver altså kedeligt i længden at sidde og lytte på det samme "klimpe klimpe" hele tiden blot fordi at
hvis ikke det er en audiofil skæring, "så gider jeg ikke høre musik fordi mine ører er alt for fine til andet".

Husk at høre musik for musikkens skyld - det er jo heller ikke altid at det lyder p***efedt til en koncert, men det rykker stadig. Holder man af
kunstneren, så hører man også musikken og ikke kun for at lytte "den flotte diskant".

Selv et megadyrt anlæg kan spille det hele....ja, de er sgu faktisk endnu bedre til det

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Boydk skrev:
Tja, det gjorde jeg også en gang, og tog mig til sidst i kun at spille "demo/shopping" music, fordi det lød fantastisk. Desværre var
det temmelig intetsigende. Er nået til dér, hvor jeg køber mine favoritkunstnere, uanset plademærke, produktionsmetode, kvalitet eller mangel på
samme. Hører musik for musikkens skyld, og ikke for teknikkens. Ind røg alle dem jeg holder af, ud røg alle de dér direkte skårede Lee Ritenour,
Sara K m.fl. (At jeg så er så heldig, at mine foretrukne kunstnere i dag sætter en større eller mindre ære i, også at lave gode produktioner, er så
bare mit held
Super, så kan du garanteret også udskifte alt dit hifi med en et lille rackanlæg og stadig få nydelse ud af det . Alt
andet ville jo være direkte spild af penge hvis kilden alligevel er skod.... Musik smag og behag er jo forskellig, men jeg får bestemt musisk
nydelse ud af mine nyste erhvervelser, og så lyder det samtidig fantastisk:Phil Collins - No jacket required (original master fra Audio Fidelity)Phil
Collins - But seriously (original master fra Audio Fidelity)Sting - The dream of the blue turtles (Original master fra Mobile Fidelity)Marc Cohn - Marc
Cohn (Original master fra Mobile Fidelity)

Undskyld, men sådan et statement viser dybest set at du har misforstået alt hvad det går ud på.

Det behøver netop ikke nødvendigvis at være et ekstremt dyrt high-end system for at man kan nyde et stykke musik som man holder af, hvis
man hører det spillet et sted.....det kaldes at høre musikken fordi at man synes at nummeret rykker. Slukker du også for radioen i bilen på vej
hjem fra arbejde hvis et nummer du kender, bliver spillet, fordi kvaliteten fra bilanlægget ikke er audiofil nok til at man gider høre på det?

Det er fedt at lytte på et godt anlæg, men musik kan basalt set nydes alle steder hvis det er musikken man holder af.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Boydk skrev:
Dem har jeg alle (undtagen Marc Cohn) på 1. press vinyl. Det behøver man ikke "alt for dyre" cd´er for at nyde. De lyder
fremragende.
Aah så du bruger vinyl ?!... Ja så kan du jo sagtens komme og sige, at loudness war ikke er noget problem for dig. Det
er jo sjældent et problem på vinyl. Nu tog den her tråd jo altså udgangspunkt i digital lyd. Så det er snyd når du bare hopper over og spiller på
vinyl . Lige for at slå det fast. På cd (eller digital lyd) der kan jeg ikke holde ud at høre på de fleste nye indspilninger. Hvis jeg skal overveje
at købe et nyt album på cd, så finder jeg det officielle nummer på youtube og konverterer til en lydfil. Derefter henter jeg den lydfil ind i en audio
editor som f.eks. Audacity. Så er det med det samme meget tydeligt at se, hvis der er brugt overdreven dynamisk komprimering. Ud over det
kan man jo lytte til hvor slemt det lyder. Selvom Youtube ikke er højopløst audio, så får man som regel en idé om det.

Helt forkert - hvis den fil du henter fra Youtube, er komprimeret/voldtaget i Youtube-regi, så kan ingen programmer rette op på det inden du
lytter musikken.
Det er ihvertfald en skidt måde at udelukke musik på ved at begrunde sine valg gennem Youtube-downloads....det viser så absolut ikke nogen
sandhed.

Der er andre, men måske ikke altid lige lovlige måder at lytte kvaliteten på musikken bedre end Youtube.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hellere høre god musik på en transistorradio, end l**temusik på et highend anlæg.
        carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Ronin:

Det er ret tydeligt, at du blander alle begreberne sammen.

Der er mange former for komprimering. Youtube benytter komprimering af opløsningen. Det svarer i grove træk til, at sætte opløsningen ned på din computer monitor. Det begreb som vi i den her tråd taler om, er dynamisk komprimering. Det er en helt helt anden sag. For dem som har arbejdet med studio indspilninger, så handler dynamisk komprimering om, at man benytter kompressorer. Simpelt fortalt betyder det, at de kraftige udsving i musikken dæmpes ned på samme niveau som de svage udsving. Samtidig skruer de som regel op for lydstyrken i sådan en grad, at signalet klipper. Herefter benytter de f.eks. forskellige former for softklipping, så det ikke lyder direkte forvrænget. De svarer til, at skrue helt op for kontrast, lys, skarphed, og alle farver på din computer monitor. Herefter putter du et filter på, sådan at du ikke får svejse-øjne. Mange audio editore kan analysere en lydfil og fortælle hvor stort dynamisk udsving den har. Det er også ret tydeligt at se, hvis lyden klipper. Så vil de kraftige udsving være skåret væk.

Mht. valget af musik, så syntes jeg bestemt ikke, at Phil Collins, Sting, Marc Cohn, Toto, Bryan Adams og mange andre er "klimpe klimpe" musik. Det er bare musik jeg har valgt at købe som audiofil indspilninger fordi det lyder langt bedre end originalen og fordi jeg syntes det er fedt musik. Og ja, jeg slukker tit for radioen. Ikke mindst fordi mange kanaler spiller de samme 10 numre i vilkårlig rækkefølge time efter time, men også fordi man blir bombarderet med reklamer. Alternativ sidder der to 20 årige radioværter på speed og plapre løs om alle mulige ligegyldige ting.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Kvalme
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Januar 2015
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Du har netop blive ramt at "loudness war", gamle musik er udgivet med normal dynamik, hvor i mod at nyt musik er udgivet med ekstra dynamik.

Det er lige stik modsat

Til top Vis Kvalme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kvalme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes