Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 22:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hegel H200 & B&W 683? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nkt1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er der nogen der har denne combi eller nogen der har hørt B&W med Hegel H200 ?

Er tæt på at købe en Hegel H200 til mine 683 og ville lige høre om der er nogen her der har denne combi og hvad de synes.

Er meget til den varme lyd som B&w giver og derfor skal forstærkeren ikke være alt for varm

Håber der er nogle der har prøvet Hegel og B&W og kan skrive lidt..

Mvh
Nicolai

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolai!

Hvis du er til den lyd B&W'erne giver fra sig, så er Hegel nok en meget god kombi... men varm lyd er det ikke. Både B&W og Hegel hælder mere mod en direkte og neutral klang, hvor der ikke er føjet til i bassen eller rundet af i diskanten.

Varm lyd er typisk når bassen bliver lidt svulstig og udtværet, mellemtonen bliver lidt "rødvinsagtig" og diskanten er meget afrundet. Og det er ikke den lyd B&W eller Hegel leverer.

Men under alle omstændigheder skal du ud og lytte, og evt. låne en forstærker med hjem.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Det er totalt overkill. Når enhedderne ikke er bedre end de er forbliver lyden som i klang af kabinettet og ikke et lydbilled man ønsker en god amp
kontrollerer, så du ønsker dig jo bare nogle bedre højtalere konstant. Hvorfor ikke spænde en ra1570 for dem, det er jo den Japanske
lydkarakteristik karakteristik aka accuphase man i virkligheden gerne vil have. Detaljer, renhed og varme.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Sludder og vrøvl - det kan aldrig blive totalt overkill, og især ikke på en højttaler der meget gerne vil have en strømstærk forstærker i rumpen. Enhederne i 683 er af høj teknisk kvalitet, og liver op jo mere der smides efter dem.

Du er tilsyneladende rigtigt glad for din Rotel Ra-1570 siden du omtaler den i de fleste tråde, du deltager i, men uden at fornærme den, for det er en fin forstærker til pengene, men Hegel H200 er bare en bedre forstærker hele vejen igennem.

Iøvrigt så spiller en RA-1570 på ingen måde som en Accuphase - bare lige for at parkere den med det samme.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Det med at jeg forslår den, er jo netop mit bud og jeg forklarer karakteristikken. Og har aldrig sagt Rotel er Accuphase, men det kan være lidt lige
som Japanske biler skønt ikke alle er Toyota.

Helt enig i at enhedderne er høj teknisk kvalitet, men materialerne er slet ikke særlig gode. Så standser du og siger "strømstærk" til opretter, det er
i din ret. Overkill eller ej selvom jeg tror de fleste ville give mig ret i at en 20000,-'s forstærker eller dyrere er for meget til en DM 683, er vel et
vurderingsspørgsmål også, selvom en bedre forstærker har potentiale til at kontrollere et transparant lydbilled som dm serien ikke råder over.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

En finger regel er at en beder forstærker tit kan få en ringe højtale til at spille til max ydelse, hvor imod at det omvendte tit ikke gå godt, altså at en top klasse højttaler med noget ringe forstærker spændt for, afsløre at den er ringe, men jeg har høre top klasse forstærker på ringen højtaler som skulle værre klasse under i kvalitet og disse forstærker få så bare det meste ud af disse højtaler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
Det med at jeg forslår den, er jo netop mit bud og jeg forklarer karakteristikken. Og har aldrig sagt Rotel er Accuphase,
men det kan være lidt lige
som Japanske biler skønt ikke alle er Toyota.

Helt enig i at enhedderne er høj teknisk kvalitet, men materialerne er slet ikke særlig gode. Så standser du og siger "strømstærk" til opretter, det
er
i din ret. Overkill eller ej selvom jeg tror de fleste ville give mig ret i at en 20000,-'s forstærker eller dyrere er for meget til en DM 683, er vel et
vurderingsspørgsmål også, selvom en bedre forstærker har potentiale til at kontrollere et transparant lydbilled som dm serien ikke råder over.

Med materialer må du mene kabinetfinish osv., så helt enig - resten er der intet at udsætte på, men det er så en anden snak. Der sidder
sandsynligvis samme kvalitet komponenter i en DM683 som i en JBL LS80 og i tusindvis af andre højttalere på markedet.

Du har bare ikke ret i overkill - det er der intet der hedder. Der har aldrig været noget skidt i at sætte en teknisk og prismæssigt dyrere
komponent ind i kæden, nu f.eks. på højttalere - det er ganske enkelt noget sludder at påstå modsat. Det, det drejer sig om, også for trådstarter,
som jeg læser det, er at finde en forstærker der kan hive det bedste ud af højttalerne og det gør man med et dyrere produkt. Det ville være
skrupforkert at kigge i samme prisklasse og bare lede efter et match.

Er muligheden der, så skyder man over og finder et teknisk meget bedre produkt - så er der lagt et frø til næste opgradering, som så måske kan
være et nyt sæt højttalere senere til igen at hive endnu mere ud. Målet med hi-fi er ikke at "nå i mål" - det er der ikke noget der hedder, for det
kommer man aldrig helt. Målet er at komme længere og hele tiden forbedre, og det er den del, der er sjov ved denne hobby.

Så det er super at kigge på en H200 til DM683 - de vil komme til at synge endnu bedre end man regner med, nøjagtigt som det vil ske med de
fleste andre, prismæssigt underlegne højttalere op mod en dyr amp. Heller den vej end at finde fantastiske højttalere og have en budget-venlig
middelvare der ikke gør noget godt for højttalerne og måske slet ikke kan drive dem overbevisende.

Både H200 og H300 kan findes på tilbud i øjeblikket og jeg har stor respekt for begge - der er noget hiv og sving i dem.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Ja Ronin
Det er jo det samme jeg prøve at sige i mit indlæg, så her er i vi helt enig

Så bruge du bare en Hegel H200 med dine 683, det kan kun risikere at de komme til at lyde maximalt, så kan du bruge tiden til at prøve forskellige højtalere i dit setup (og husk at det ikke skal værre prise der afgøre hvilken kabler der er bedst, med den kable der lyder bedes i dit setup )

Du få måske et luksus problem om nogle år, når du mener ikke kan få at kunne få mere ud af dine 683 så er starte jagt på den beder højtale eller blive interesseret i hvad en Hegel H200 kan med en anden højtale i en anden klasse og så start du på den "never ending story", som vi alle kende så godt til.

Og så lige for at træde i det

Hegel H200 vs H300

Test af Hegel H300

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Med materialer mener jeg nu også enhedderne og påstår stadig at de ikke har et særligt stort lydbilled eller nogen gedin detaljeringsevne. Kan godt
følge jer begge, det er bare jeg kigger nok bare for meget på prisen, og jeg selv ville kigge efter bedre højtalere i første omgang. Det er vel ikke
forkert at sige der er godt 50% der mener forstærkeren er vigtigts mens resten mener højtaleren. Jeg er selv et højtaler menneske, og kan også
sagtens respektere dem der bare siger det hele ligger i daccen, det er jo deres ret. Jeg kunne selv finde på at spænde Accuphase eller Passlabs for
mine ls80 indtil jeg for opgraderet dem, og jeg kan se masser fint lyd fra min ra-1570 på højtalere til 50-100k/sæt. Kunne beholde det hele og
opgradere med en super xlr dac om 5-10 år.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Den kort og lange er at Hegel H200 til en 683, kan man godt og måske også give 683 de bedre arbejde betingelser og så kan man nyde musikken og rode lidt med højtale kabler og akustik, og så kan man jo altid gå videre, når tiden og penge er til det

nkt1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg

Jeg har nu købt den H200 og den har virkelig pustet liv i mine 683 - i forhold til min gamle effekt POA 2800 og PMA 1500 begge fra Denon, er der
bare kommet mere kontrol over alt i lydbilledet.

Grunden til jeg gerne ville opgradere forstærker siden nu, er at jeg har en Hegel DAC HD10 og den lyder virkelig godt med en H200 med balanceret
signal i forhold til den gamle konstellation.

Jeg skal helt sikkert ud at have nogle nye højttalere næste gang der bliver råd til det - der vil jeg nok gå efter noget stander halløj. Noget Brugt Snell
eller Hartbet eller noget i den dur. Jeg vil gerne have en højttaler med mere luft end mine 683, som også spiller forrygende, men mangler noget
lethed og lutighed over dem.

Så hvis i har nogle anbefalinger om hvilke højttalere som lyder godt med en Hegel H200 stander eller små gulvhøjttalere, så sig endelig til

Mvh
Nicolai

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig hed det Focal Electra, men for pokker man kan gå op i forstærker da de bare er ærlige og gennemsigtige.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Du burte måske lige give et sæt KEF LS50, ved ikke hvordan at de spille samme med Hegel, med du kan måske låne et sæt hjem

50 års jubilæums højttaler fra KEF

KEF LS50 Højtalere

Flagship Hi-Fi Speakers - LS50 

Dall'alto, amplificatore integrato Hegel H300 e CD Player Hegel CDP2A MKII., kilde: Top Audio Video 2012 Prima Parte

Der er sikker nogle der har en ide om hvilken kabler der er brugt ?

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

nkt1 skrev:
Tak for jeres indlæg

Jeg har nu købt den H200 og den har virkelig pustet liv i mine 683 - i forhold til min gamle effekt POA 2800 og PMA 1500 begge fra Denon, er der
bare kommet mere kontrol over alt i lydbilledet.

Grunden til jeg gerne ville opgradere forstærker siden nu, er at jeg har en Hegel DAC HD10 og den lyder virkelig godt med en H200 med balanceret
signal i forhold til den gamle konstellation.

Jeg skal helt sikkert ud at have nogle nye højttalere næste gang der bliver råd til det - der vil jeg nok gå efter noget stander halløj. Noget Brugt Snell
eller Hartbet eller noget i den dur. Jeg vil gerne have en højttaler med mere luft end mine 683, som også spiller forrygende, men mangler noget
lethed og lutighed over dem.

Så hvis i har nogle anbefalinger om hvilke højttalere som lyder godt med en Hegel H200 stander eller små gulvhøjttalere, så sig endelig til

Mvh
Nicolai

Dynaudio Focus 160 kunne være et godt bud

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

nkt1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hvad med de Snell J3 der er til salg herinde ?

nkt1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Nogen der har hørt Hegel H200 med Snell J3 ?

Kunne godt bruge lidt erfaringer?

Er ude efter at købe en ny enten mellemstor gulvhøjttaler eller en stor stander højttaler, som kan spille dybt uden subwoofer.

jeg vil bare gerne høre nogle erfaringer fra andre på højttalere som matcher min Hegel H200 godt

Har godt nok hørt at Dynaudio skulle spille godt med Hegel, så det er da noteret på ønskesedlen, men andre erfaringer med evt mellemstore
gulvhøjttalere ?

Mvh

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 August 2015 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene at Dynaudio generelt er et godt bud, til Hegel! Og kommer man fra B&W, vil man pludselig opleve en åbenhed og detaljering i toppen, som man ikke har hørt tidligere. Og man vil opleve, at hvor man tidligere sad og hørte musik, som kom fra to højttalere, så oplever man pludselig en helt anden rumformidling. Lyden kommer så at sige "udenfor højttalerne".
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2015 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Det er jo det der sker når der kommer dyrere enhedder i højtaleren, lydbilledet det vokser.

Dynaudio...der er jo slet ikke noget bas i dem, jeg hørte selv en mcintosh på dem, og lyden kunne lige så godt have været blevet inde i, for den var
ikke noget værd, lige som b&w.

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2015 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

You got the hifi- flu.....det er farligt i varmen. Gå indendørs og hør noget musik! Hvis vi snakke "udenfor højtalerne" ville jeg give
JMR højtalere et lyt....det er nærmest surrealistisk hifi!....ååh NEj...nu er den gal igen....ind, ind og hør noget musik!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

nkt1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Er nok mere til en 2 vejs mellemstor stander højttaler for at få bunden med.

Ja man må jo nok ud at høre lidt forskelligt, men ville være fint hvis nogle med Hegel udstyr kunne dele lidt erfaringer hvilket match med med højttaler de mener passer fint til den neutrale klangbalance Hegel har..

Mvh

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes