Forfatter |
|
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
Sendt: 05 August 2015 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen - Dynaudio! Alt efter hvad dit budget er, så Contour 1.4S
Og hvis du går efter bedst mulig, uanset pris, så Confidence C1.
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 05 August 2015 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
er stadig i tvivl om det skal være en stor stander eller en mellemstor gulvhøjttaler. vil gerne have lidt bund også
vil selvfølgelig give Dynaudio et lyt, både stander og gulv højttalere og evt tage min forstærker med i butikken.
men jeg tænker også at et par Snell ville passe godt til min hegel H200..
ja der er nok ikke andet for end at ud og lytte - dog ville det være fint med nogle erfaringer fra folk med Hegel produkter, og ikke kun anbefalinger på hvilke højttalere man tror eller har hørt er gode med Hegel, selvom det selvfølgelig også er en god ting til ønske listen. Ved godt at de fleste vil være en del subjektive i deres holdninger omkring deres egne højttalere, men rart nok lige at høre fra andre med Hegel hvad de har sat til af højttalere..?
Kom frit frem :-)
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
Apexx512 Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 05 August 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, i min optik er det meget interessant at kigge på forstærkerens karakteristikker, men en del af den sammenhæng stopper når man sætter det
over på højtaleren og siger "den karakteristik spiller godt på den". Det får mig til at tænke på hvordan en f.x. varm lyd fra NAD, Naim eller måske 2
brokoblede accuphase effektblokke, og så ser på hvordan diskanten bliver lidt anderledes i højtaleren.
Nu har du jo en decideret velafbalanceret forstærker og eftersøger en transparant højtaler, det får mig til at tænke på at det samtidigt skal være full
range. I anden omgang får det mig til at tænke på at gå ind i alle HiFi butikkerne og bare købe 2 demo modeller der koster meget mere til et
slagtilbud. I anden og tredie omgang var jeg gået brugt vejen, eller måske hvis jeg gik efter retail, Triangle Magellan Duetto til 20k/stk hos hifi-
freaks, man kan fange dem på chatten og det er ikke bange for at give et virklig godt tilbud. Et par 805 diamond gerne brugt og så en sub ville også
give det eftertragtede super perspektiverede lydbilled som 805 nu en gang giver (ihvertfald når vi kommer op over et par 100 hz  )
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Rev lige et par time ud af arbejdskalenderen i går eftermiddags og tog en tur ind til Hifi Klubben i Aalborg og snakkede med Ronnie.
Han genkendte hurtigt at det var mig som han havde skrevet herinde i denne tråd og så i gang med at lytte lidt til forskellige højttalere som kunne være nye makkere til min Hegel H200.
Først et par Dali Rubicon 6 koblet på en Cambridge CXA 80 (2x80w). Må sige at de spiller rigtigt godt. Det er rigtigt når Dali skriver at der er mindre forvrængning, da alt bare står knivskarpt, og især mellemtone og diskant er bare dejlige at lytte til. Det er sjældent jeg har lyttet til en gulvhøjttaler hvor man bare føler at lydbilledet hænger sammen, når der stilles lidt flere krav til delefiltret end til en stander højttaler - men her har Dali fat i noget. I forhold til mine B&W 683, var der bare mere kontrol over alt i lydbilledet og dynamik, og flere detaljer kom frem i musikken, som jeg ikke kunne få frem derhjemme på de samme numre. Lyttede lidt til Dire straits (private investigations, Ride across the river) Michael Jackson (they dont care about us), Kenny Burrel (Chitlins con carne) samt noget Depeche mode. Alle genrer spillede bare rigtigt godt og i direkte sammenligning med B&W CM10s2, som stod lige ved siden af, havde Dali en helt anden og behagelig klang struktur, så helt klart thumbs up til Rubicons fordel. Meget blødere og sammen hængende at lytte til. Lidt vinyl agtigt faktisk
Så skiftede vi til storebror Rubicon 8 - og det var her jeg virkelig tabte kæben :-) her kom den berømte Wow faktor for alvor. Når man tænker på at musikken blev afspillet i Flac fra en telefons jackstik til en Cambridge forstærker i 8000kr klassen med indbygget DAC, så tør jeg ikke tænke på hvordan det vil lyde med en Hegel H200 og en HD 10 spændt foran. Ja ok en gang i mellem lidt spids/anstrengende i de højere lag af musikken, men dette kan tilskrives Cambridge lydstruktur er jeg sikker på og ikke Rubicon - og jeg vil her påpege at det kun var når der blev skruet godt op på forstærkeren og den derfor blev presset lidt..
Det hele blev lige en tand strammet op på Rubicon 8, og lydbilledet stort og 3 dimentionelt - simpelthen fantastisk i mine ører..
Nu er jeg sgu i lidt af et dilemma - jeg tror virkelig at Rubicon 8 kunne gå hen og blive min sidste højttaler, da den i mine ører bare spiller musik som musik skal spilles. Man får lyst til at høre mere og mere. Andre der herinde på forum har skrevet at de har været til demo aften og ikke synes at Rubicon har præsteret, vil jeg vove at sige ikke har lyttet ordentligt til denne højttaler, eller også må der have været en anden fejl et sted - fordi jeg kan uden tøven sige at i mine 25 års tid hvor jeg har interesseret mig for Hifi, at jeg sjældent er blevet så positivt overrasket over en højttaler som Rubicon 8. det hele hænger virkeligt godt sammen, men så igen - det skal det også til 32000kr. Dog tror jeg oprigtigt at man her vil have en højttaler man kan leve med resten af livet, så hvorfor bruge tid og penge på at skifte ud for at opnå noget man måske i første omgang bruger lidt ekstra penge på, men får lige nu og her i Rubicon 8. Ja som i kan se er min begejstring svær at skjule og det er disse overvejelser jeg går med lige nu. Ved godt jeg skal lytte på nogle flere i denne pris klasse, men jeg er virkeligt positiv over Rubicon 8, som er røget direkte ind på ønske listen..
Nå men Ronnie var så flink at låne mig et par Rubicon 6 med hjem, som jeg skal lytte til derhjemme onsdag i næste uge, og så må vi se hvordan de spiller hjemme. Men mine forventninger har lige fået et godt nøk opad, da det næsten kun kan blive bedre med min Hegel spændt for.
Kommer tilbage med flere indtryk når jeg har brugt det meste af onsdagen på at lytte.
Har ikke den vilde forstand på det tekniske, men kan godt høre når et produkt bare spiller og lyder godt - Dali har her lavet en højttaler som spiller alle de genrer jeg hører til perfektion - glæder mig til at høre dem hjemme..
Go dag til alle.
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
Apexx512 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejede Helicon sidst jeg handlede HiFi, det var en fræk højtaler der virklig spillede udadvendt med et lækkert lydbilled. Problemet var da jeg
hørte Euphonia som var dengangs Epicon var de endnu bedre, men jeg hørte at de kammede over ved *S* lyde og den ellers så prominente
præcision var lige pludselig ikke noget jeg ville gå efter længere. Udover det synes jeg basrefleksen er for meget. En Sonus Faber spiller meget som
en Dali i diskanten og går nogenlunde ligeså dybt, men den gør det på en lidt anden måde. Ellers er det altså at kigge nærmere på de andre store
HiFi butikker og se hvad de har på tilbud, for HFK's priser er desværre faste og med kontantrabat på andet kan de ikke måle sig. Det ligner lidt for
mig at du er standset ved Rubicon, men det er kun der lyden begynder at komme ud, så snart de sætter dyrere enhedder i og eliminerer
resonanserne lidt, så er lydbilled straks langt mere transparent. F.x. et par brugte Euphonia ville give et dobbelt så overbevisende lydbilled med en
afbalancerende ambitiøs H200.
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Apexx
Jeg er ikke standset, jeg er lige kommet i gang med at lede efter mine nye højttalere til min hegel.
men ville dele min begejstring med jer omkring Rubicon 8. Det gælder i min optik om i denne prisklasse at høre noget forskelligt, da jeg ikke bare kaster 30000kr efter de første højttalere jeg hører i denne klasse - hvis jeg skal smide 30000kr for en højttaler vil jeg også være sikker på at den kunne gå hen og være den sidste jeg køber, og derfor skal jeg ud og lytte, eller endnu bedre låne dem med hjem og lytte, så jeg har en ordentligt grundlag at vælge ud fra.
Men Rubicon er strøget direkte ind på min ønske seddel, efter en overbevisende demo i går i Hifi Klubben.
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og Apexx,
Prøv at tage ind og lytte på en Rubicon - den har slet ikke den skarpe "s" lyd som du henviser til hos de gamle Helicon og Euphonia, og jeg kan bare ikke have højttalere der lyder skarp, så du foreslår en brugt Euphonia, men hvad godt er det hvis den lyder skarp på "s" lyde..?
Ronnie nævnte faktisk også dette problem, da jeg også nævnte at jeg overvejede de gamle Helicon 400Mk2..
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apexx,
Tror også jeg vil lytte på en Sonus Faber Venere 3,0 - den ser også fantastisk ud og har fået gode anmeldelser og ligger i dette pris niveau..
Er der nogen der har erfaringer herinde omkring den..?
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt lige over denne 1 år gamle tråd :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99001&KW=so nus+faber
Så Sonus faber bliver det nok ikke, hvis de ikke kan gå dybt, og så er de lavet i Kina. Ved godt det kan have sine fordele, men men.
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
Apexx512 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg syntes den lød skarp, men nærmere at præcisionen var skæv når de ramte *s* og begyndte at kamme over, således optrådte
*s* i løbet af et album gennemgående på nogen numre mens på andre var den der ikke, den kammede sgu over og jeg iværdsætte ikke længere
højtaleren. Lige ledes var basrefleksen for meget, måske god til strygere men lidt uharmonisk til musik og ellers god, dyb og overbevisende.
Det centrale i mit indlæg ligger dog i det du lægger ud med at skrive om at lyden skal ud af højtaleren, og din forstærker har en afbalanceret kontrol
over et pænt stort lydbilled, men f.x. mentor som lige ligger pladsen under formår dårligt nok at spille udadvendt, kun med resonans i kabinet og
ingen goe enhedder. Så du står med ét skridt med en rubicon til 100% retail pris og siger det er det.
God jagt, ville selv gå efter et slagtilbud ellers demo modeller, du vender tilbage her med hvad du har købt! :)
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har hørt Monitor Audio silver 10..?
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
Mr.Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 06 August 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nkt1 skrev:
Er der nogen der har hørt Monitor Audio silver 10..? |
|
|
Jaee - der må være en del efterhånden
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller Monitor Audios nye Gold serie 200/300
Det ser også ud til at være en god højttaler og godt match til min Hegel H200.
nogen der har prøvet denne combi..?
skal en smut forbi Tape connection også..
ville være fint med en test onsdag mellem Rubicon 6 og Monitor Audio Gold 200 derhjemme
ja nu er jagten gået ind..
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 911
|
Sendt: 06 August 2015 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes også du skulle give Proac højtalere et lyt.Der er en forhandler i Nordjylland.
|
Til top |
|
|
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
Sendt: 06 August 2015 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Monitor Audio Gold. De spiller rigtig godt. Men jeg er stadig mere til Dynaudios lyd, da jeg synes de spiller mere sammenhængende, uden betoninger. Så husk at lytte til noget forskelligt Dynaudio, når du er i Tapeconnection. Der kan du i øvrigt lytte på højttalere med Hegel foran, da de også har Hegel.
M.v.h.
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt
Det vil jeg helt sikkert gøre..
Nicolai
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2015 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynaudio Focus 340
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er der nogle andre der kan kommentere på en Dali Helicon 400mk2 ?
Er det en god højttaler ?
Kan se der er nogle stykker til en 20-22.000kr sættet, ville dette måske være et sæt der også skal høres ?
Kan jo evt tage min Hegel H200 med of høre..
Men erfaringer med Helicon 400mk2 høres gerne, udover det Apexx har skrevet
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|
ChristianH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 11 August 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nk1,
Hvor er det fedt at høre, du er på højtalerjagt! Jeg kan huske det fra dengang, at jeg selv købte mine Wilson Benesch højtalere. Det er bare en oplevelse, der skal nydes og som man skal tage sig god tid til.
Jeg har hørt Hegel H200 med både Wilson Benesch højtalere og med Amphion, og det lød mildest talt pi... godt! Amphion og Hegel teamer jævnligt op ved hifi messer, hvilket i min optik også er en blåstempling af matchet mellem de to mærker.
Jeg synes virkelig, at du skal tage at lytte på Amphion Argon 7L (anmeldt her på siden: http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2897&zoneid=3).
Her tror jeg, du finder et godt match!
Jeg glæder mig til at følge med i processen og til at høre om, hvilke mærker du får lyttet dig igennem :-)
best
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Christian,
ja det bliver spændende hvad jeg ender op med.
Tak for anbefalingen af Amphion, det vil jeg bestemt notere mig
Så også lige at Dali introducerer en ny serie - nemlig Opticon, som erstatter Ikon, og som også er med teknik taget direkte fra Epicon og Rubicon. Den nye Opticon 8 ser bestemt også spændende ud til min 40m2 stue..
i dag henter jeg Rubicon 6 som jeg låner med hjem - skal nok lige give en melding når der er blevet lyttet igennem i morgen :-)
__________________ Mvh,
NKT
|
Til top |
|
|