Sendt: 10 August 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg er igang med og reparer min kammerats Parasound 1205A. Den skratter på kanal 1,2 og 3. og volumen fluktuere lidt efter egen vilje. Kanal 4 var helt død.
Jeg har søgt lidt og fundet ud af det er ikke helt usædvanligt at de fejler lidt efter noget tid, men hey, det er ikke fordi den blev bygget igår så den skal nok bare have lidt TLC.
Nå så som sagt VAR kanal helt 4 død, jeg målte lidt og fandt ud af det lille Omron bryderelæ der sidder på alle 5 forstærkermoduler ikke var ledende på et af terminalsættet når spolen trak, med andre ord, modulet fik ingen forsyning. Så dem har jeg skiftet på samtlige moduler og kanal 4 spiller lystigt igen. Jeg tænkte nu nå når jeg var igang så kunne de andre også få et nyt fordi jeg ved godt hvem min kammerat ringer til når den om 3 måneder ikke yder på en af de andre moduler. Men det fjerner ikke fejlen på kanal 1,2 og 3! Så jeg prøvede meget forsigtigt (med en tang) og hive lidt i ledningerne til de trælse moduler for og se om der måske var en ledning eller forbindelse der var syg? Men det havde ingen indflydelse.
Nå... så prøvede jeg og hive lidt i volumepot-metrene bag på og BUJA! Så skrattede skidtet og volumen fløj op og ned. Printet pillede jeg ud af kabinettet for og undersøg om der var dårlige lodninger men det så altsammen prima ud. Jeg overvejede og rense pot-metrene med lidt isopropyl alkohol, men skubbede den tanke til side og tænke det ville være bedst og finde nogle nye i stedet for.
Efter en dejlig lang og kedelig søgning efter en leverandør der kunne forsyne mig med nye pot-metre der passede de fysiske dimensioner til PCBet som de nuværende har, tænkte jeg, arrgh... skift også de gamle lytter ud med Panasonic FC. Det er jo en Klasse A forstærker så den bliver jo lidt lun og Panasonic FC kan ifølge databladet fungere helt op til 105´celsius. Jeg skifter dog ikke de store ladelytter! jeg synes ikke og kunne høre nogen rippel på kanalerne og de er ret dyre i forhold til de små!
Nå men mit spørgsmål her til forumet er: Er der nogen herinde der har en service manual til denne forstærker, misforstå mig ikke, ikke en owners manual, men en service manual. Jeg tænkte det kunne være fint lige og kalibrer den gamle svend og checke om den står helt "spitzenklasse" i forhold til tomgangsstrømmen nu når jeg alligevel giver den en ordentlig omgang i mit lille elektroniklaboratorium. Jeg synes ikke og kunne finde noget på nettet. Kun et dårligt opløst diagram fra noget der minder om en mindre kurant østeuropæisk side? Jeg kunne forestille mig Parasound nok ikke rutter med den info, men jeg kunne måske være heldig herinde?
|