| Forfatter |
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er helt enig!
Men hør, bør denne tråd ikke have lov til at drage sit sidste suk? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
r-l-b skrev:
Konstruktivt ville det være at skrive hvilket nyt og hvilket gammelt er flot -
|
|
|
Gammel skønhed: RCA "Orthophonic" valve power amplifier

"Moderne" skønhed: Mark Levinson 33H monoblock

Og en super øjebæ: Beolab 5

|
|
|
egentlig er de grimme alle tre - den første udfra at den kunne have været langt flottere disponeret - men den er sød og fin med hammerlak - de to Mark Levinson ligner olieradiatorer eller noget fra en kraftstation - og det fører os til B&O tingen som er sådan en javertus man vikler højspændingsledinger rundt om oppe i masterne. Her er jeg klart til vintage men sådan behøver det jo ikke altid at være __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
"Moderne" skønhed: Mark Levinson 33H monoblock

|
|
|
De ligner et par olieradiatorer fra Harald Skrald . Med hensyn til Vintage grej så syntes jeg priserne stikker af når der går samler i den, Revox og Tandberg er et godt eksempel herpå. No offence overfor Tante Berg som jo er helt vild med den sound Tandberg laver __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
Kan godt se det kan virke lid morsomt. Men min kommentar var ment lidt mere generelt. Vintage er i sagens natur selvfølgelig gammeldags, men det gør det ikke nødvendigvis pænt. Noget gammelt er ganske enkelt en omgang øjenbæ - andet er fantastisk - og noget tredje falder i kategorien hver-sin-smag. |
|
|
Det gælder jo så både nyt som gammelt, pointen var bare at det er ret uinteressant at kritisere vintage for ikke at se moderne ud, eftersom man må formode at dem der investerer i vintage, primært netop gør det for at skabe en bestemt stil i helheden. Og ja, så fik jeg også lige en fordomsfuld holdning smidt ind i diskussionen, men hvis man ikke køber vintage fordi det ser gammelt ud, men fordi det rent faktisk bare lyder godt, så ville man formentligt netop ikke kalde det vintage, men brugt-grej. I det øjeblik man siger "vintage", så tager jeg det lidt som en selvfølge at målsætningen er at sammensætte et gammelt anlæg, lidt ligesom at ingen veteran-bil entusiast med respekt for sig selv sætter high-tech alu-fælge på sin Jaguar E-klasse, bare fordi den kører bedre med dem - der skal trådfælge på, basta!
Med andre ord, hvis du kritiserer vintage for at se gammelt ud, så er det folks smag du kritiserer, ikke produkterne som sådan. Produkterne opfylder jo behovet, NETOP fordi de ser gamle ud. Det er helt fair at man har en personlig holdning til at det er grimt, men dit spørgsmål bærer svaret i sig selv: "Hvorfor køber du dog hifi som ser gammeldags ud?" "_Fordi_ det ser gammeldags ud..." Jeg kan sagtens se det fede i at have et komplet vintage-system i 70-er look, især hvis resten af stuen matcher, og jeg kan også sagtens se det fede i at ofre lidt af lydkvaliteten for at opnå det. Men det er ikke ensbetydende med at jeg selv ville gøre det. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt sagt. Meen er det nu nødvendigt at indrette hele stuen som en hippieklub bare fordi maner glad for sin Sansui rørbamse?
Et godt eksempel herpå må være LouBP's værelse __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Godt sagt. Meen er det nu nødvendigt at indrette hele stuen som en hippieklub bare fordi maner glad for sin Sansui rørbamse?
|
|
|
Næh, men det hjælper... 
En projektor er også federe hvis den hænger i en kælder med bif-stole, popcorn-maskine og filmplakater på væggene, end hvis den hænger i en designer-stue i Hellerup...  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er allersjovest hvis den hænger hos forhandleren. Billedrør hele vejen!
*host*bare jeg havde råd og plads til en projektor*host* __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kalleklat skrev:
............men, er der ikke en kolossal overvurdering af VINTAGE grej, her på sitet?
Det annonceres til helt absurde priser.
Og, annoncerne gentages og gentages, hvilket er bevis på min påstand.
Se dog lidt realistisk på sagerne, my boyzzzzz.
Fornyligt solgte jeg et sæt JBL L166 Horizon for 1400kr (sættet). Det er realistisk pris, efter min mening. De blev solgt efter 1 dags annoncering.
Get some grounding my boyzzzz! |
|
|
Ovenstående er noget af det dummeste jeg har læst længe  Tænk at gå op i hvad andre finder interessant,når man ikke selv vil anerkende de fantastiske kvaliteter der er i meget af det lækre gamle grej  Man BEHØVER jo ikke at læse med i vintage-forum,når nu man ikke er til det,vel?Jeg kan i hvert fald ikke se 'problemet' Jeg elsker vintage,både lyden og udseendet af grejet(også andet end Tandberg,selvom intet slår udseendet af Tandberg TR2075 en sen aftentime  ).Hvad andre gør,rager mig langsomt  Jeg har aldrig været mere tilfreds med et setup,end jeg er med mit nuværende Tandberg-grej(det meste har passeret 30 år's alderen  Det leverer den lyd som jeg har svært ved at løsrive mig fra
Priserne?Tjah,det er op til køber/sælger.Jeg kan ikke se problemet.
Her i huset er der 'no problem',og det gælder over hele linjen  Hvorfor?Fordi jeg har et setup der passer mig på alle planer  Jeg håber at alle en dag bliver lige så tilfreds som jeg selv,med hvad I end finder godt/'bedst'. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Godt sagt. Meen er det nu nødvendigt at indrette hele stuen som en hippieklub bare fordi maner glad for sin Sansui rørbamse? Et godt eksempel herpå må være LouBP's værelse  |
|
|
Haha, Mange tak Jeg kan nu godt lide helheden, jeg er også meget i det her for nostalgienl men bestemt også lyden og historien. en masse ting, og så er det bare endnu sjovere, når lamper, stole, borde, hylder, osv passer til __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva med accuphase,det ser da osse "gammeldags" ud,
men spille kan det,både det gamle og mon ikke osse det
nye......
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
| Jeg håber at alle en dag bliver lige så tilfreds som jeg selv,med hvad I end finder godt/'bedst'. |
|
|
Sådan!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Tante Berg skrev:
| Jeg håber at alle en dag bliver lige så tilfreds som jeg selv,med hvad I end finder godt/'bedst'. |
|
|
Sådan!  |
|
|
Det er nemlig rigtigt Tante - sådan har jeg det hver gang jeg sætter Coltrane på Garrarden og lade Quad 510erene fyre godt op under Tannoyerne i Duelundhornene, med Luxmanens Riaas pragtfulde fortolkning af de små beyer trafoers forstærkede signal fra Denon 103eren Det er en dejlig følelse at det bare er lige som det skal være      Derfor er det meget begrænset hvad jeg gide at lave mere ved det anlæg andet end at nyde det - og om det er vintage eller ej gør ikke så meget - De to Quad 510 ligger skjult bag nogle reoler på gulvet - Duelundhornene ligner to amerikanske 50ér køleskabe så dem kan man ikke sige noget pænt om - Garrarden har ikke fået den endelige finish - så det er kun Luxman L58A og tilhørende Tuner T50A som jeg egentlig kan bede folk tage visuelt stilling til og de har jeg kke mødt nogen der synes de var grimmer - uanset om de var til b&o eller rørradioer. hold da op fo en lang smøre - kort sagt tante -bifaldet af krenzler - når bare man er glad og ens anlæg ramme ens eget lyd ideal tja så er det fedt nok __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre det "Tante Berg" Tandberg anlæg. Jeg er så gammel at jeg kan huske det og alle de flotte glitrende kataloger. Har også selv haft noget af det gennem tiden.
Hvorvidt det så lyder som dagens standard tvivler jeg på, men det er fuldkommen ligemeget i denne sammenhæng. Det er næsten lige som når ham der til dagligt spiser pizza fortæller os, at brunkål med medister ikke smager godt! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt lidt Tandberg - men aldrig smagt brunkål
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Nyborg Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 05:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu forstår jeg bedre at der er krig rundt omkring i verden , når jeg læser denne tråd.
Hvis nogen har en " kærlighed " for vintage , er det så ikke bare ok. Og hvem bestemmer forresten hvad god lyd er , det kunne jeg godt tænke mig et svar på.Og til Kalleklat som startede dette indlæg , kan man vel bare sige , du kan sgu da bare lade være med at købe " skidtet " hvis du syntes det er noget dyrt " ragelse " som bare burde smides i en container på en genbrugsplads , så er dit problem vel løst.
Vi er allesammen forskellige HUSK DET og RESPEKTER DET.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| tandbørsten er et af de produkter som de sidste 30 år kun er blevet udstyret med optiske efekter og ligegyldige nye funktionaliteter |
|
|
Uha, den må vi nok hellere tage ovre på tandbørster4all.godegummer 
r-l-b skrev:
| At der på audiofronten er sket nogle fremskridt må vi vintage folk tage til efterretning - om det så er fremskridt som gavner det lyd ideal vi har arbejdet os henimod gennemtiden er jo en helt anden sag. |
|
|
I de fleste tilfælde vil jeg sige, at det er et skridt frem og to tilbage, så længe vi snakker ren stereo-lyd. Lyd-ideal er en mærkelig størrelse og mit eget er lyd som hørt naturligt. Det er helt sikkert vintage-grej der holder idag. Der hvor vintage halter i mine ører er på højttalersiden. (Sagt at manden med 12 år gamle højttalere, men det er vel også kun semi-mini-vintage).
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
vintage handler om føleser, hvis sælger for første gang kyssede naboen Lise i den brune Velour sofa, mens stereoen spillede i baggrunden, så betyder stereoen måske mere for ham/hende i erindingens lys. Køber har måske oplevelse i samme betydning, og ud fra det betyder prisen måske ikke så meget, bare begge er tilfredse...
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist ingen grund til at rode op i den gamle snak. Sidste indlæg er jo henved et år gammelt. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mig......Synes mine gamle Tannoy super Gold spiller røven af de fleste nye højtallere.
|
| Til top |
|
| |