| Forfatter |
|
broelling Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 25 Juli 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj. Kender i til noget alternativt shoegazer-musik??
Jeg har selv lige "fundet" The High Violets, og har bestilt 3 CD'er med dem hos Reverb Records. Det lyder rigtig fedt det jeg lige ku' finde :)
De mest kendte indenfor genren er vel Cockteau Twins og My Bloody Valentine. Men hvem er der ellers???
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 25 Juli 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
My Bloody Valentine 'Loveless' (det definitive album)
Curve 'Cuckoo'
Curve 'Doppelgänger'
Slowdive 'Pygmalion' (lige så godt som Loveless, men mere stille, introvert, kontemplativ, melankolsk)
Slowdive 'Souvlaki'
Medicine (vilde guitar flader - check nummeret 'Aruca' på Youtube)
Ride
Dif Juz
Miranda Sex Garden
Relateret 'dream pop' ofte fra pladeselskabet 4AD
This Mortal Coil
Cockteau Twins
Robin Guthrie (fra Cocteau Twins)
Stereolab, Spacemen 3 (heroin rock) Flying Saucer Attack (ambient shoegazer) skal også nævnes. Good stuff.
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker Eggers
Der er lige et par bands (Slowdive, Medicine, Miranda Sex Garden) der skal tjekkes ud for potentiale!
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 25 Juli 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Du kan fx også kigge lidt på navne hér:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:2680
mvh
Prinds
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 25 Juli 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv The Warlocks, det er til tider ret gazet i det der ovenfor nævnes "heroin-rock-retningen"... jeg finder dem utrolig spændende, også i forhold til de andre (fleste gode) mulighder der er nævnt.
start evt med "PHOENIX", det er relativt nemt at gå til.
og så er bandet stadig aktiv, i modsætning til en del af de andre ;-)
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 05:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morn'
Takker for input. Der skal helt sikkert snart købes nyt -gazermusik hjem til matriklen :)
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen eggers...
Fedt at se Ultra Vivid Scene theme up med Kim Deal! Deres musik er dog måske en smule kedeligt synes jeg. Altså de 3-4 numre jeg lige har tjekket ud på youtube.
En ting ligger helt fast: Jeg skal erhverve mig ALT med Slowdive. Det er dog et helt fantastisk udtryk de fyrer af. Forrykt at jeg ikke kendte til det!!!
Medicine ka' jeg ikke helt finde ud af hvordan jeg har det med endnu :)
Men ellers kender jeg My Bloody Valentine, Cockteau, Curve, This Mortal Coil og Ride.
Jeg er vild med shoegazer/dream pop. Det er så uforpligtigende at lytte til......
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej broelling,
Af eggers fine forslag vil jeg fremhæve Spacemen 3 (start med Playing With Fire og The Perfect Prescription) og Stereolab (Transient Random-Noise Bursts with Announcements og Emperor Tomato Ketchup).
Og så er der Spiritualized (en udløber af Spacemen 3) - Lazer Guided
Melodies og mesterværket Ladies and Gentlemen We Are Floating In Space.
Dream pop: Her er Galaxie 500 store i min bog. De lavede tre fremragende albums fra 88 - 90. Start med On Fire.
Hvis du kan lide Galaxie 500, kan du fortsætte med Damon & Naomi (de var med i Galaxie 500). Især deres nyere albums er fremragende. Luna (med Dean Wareham fra Galaxie 500) har også lavet flere fine albums. Check allmusic.com.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
beam Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 510
|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at lytte til Lush...
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet hovedværk: The Jesus and Mary Chain's Psychocandy. Den er i samme liga som Loveless. Lidt Damon & Naomi: http://www.youtube.com/damonnaomi#p/u/0/E_uY84iZRFQDe spiller Tim Buckley's Song To The Siren (som også This Mortal Coil har lavet en version af) samt deres egne Stars Never Fade og Within These Walls. De to sidste er fra deres nyeste og fremragende album Within These Walls. Bemærk også guitaristens smukke, smukke spil - det er Michio Kurihara fra det japanske band Ghost.
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gode Dean Wareham har også lavet sin egen udgave af Hazelwood-Sinatra konstellationen: Dean & Britta blev navnet... og det er om noget drømmepoppet i udtrykket. Deres selvtitlede ep er fortrinlig, fuldlængderen "backnumbers" ligeså. Nok mere tvivsomt om det kan kaldes shoegaze ;-)
Og hvis du finder Spacemen3 (take drugs to make music to take drugs to...) at være din smag, så kan jeg ikke understrege nok, hvor meget The Warlocks skal tjekkes ud.
http://www.youtube.com/watch?v=fYk-Vrl979Q der er andre mere cathcy numre, men denne har jeg det særligt godt med :-)....og "stickman blues"!
hvis du kan tåle lidt genrevælling, så kan du evt jage Vandelles album "Del Black Aloha" op. Der er både lidt støj, fuzz og shoegaze rock over det, krydret med lidt (Raveonettes'k) surf og 60'er pop...
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
...og så blive jeg altså nødt til at ytre: jeg finder Slowdives "just for a day" lige så pinagtig ringe som deres "souvlaki" er fantastisk.....there, I said it.
og med sådan en semi-forbudt sviner, må man jo byde ind med et modtræk:
Health spiller (gratis) til Malmö-festivalen, og selv om det ikke er shoegaze kan folk med hang til mathrock og noise få en helt utrolig oplevelse....
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo! Hvordan kunne jeg glemme The Jesus and Mary Chain? Måske fordi de er lidt mere støj-rock end Shoegazer, men de er
fandeme fede. Lush er for poppet og Galaxie 500 er for kedeligt.
|
| Til top |
|
| |
Jarvig Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 28 Juli 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har tjekket Exit Calm ud?
Shoegaze tilhører jo en bestemt tid og absolut også en bestemt stil. Exit Calm er derfor ikke decideret shoegaze. Men deres musik er voldsomt inspireret af genren. I år udkom de endelig med deres debutalbum (med samme navn), da de har været et monster navn på den engelske undergrundsscene i et par år.
Jeg synes de er totalt fede. Prøv dem.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk er det vel kun Psychocandy der nærmer sig shogaze? De efterfølgende albums fandt andre retninger.
Galaxie 500 er da ikke kedelige. Det går til tider langsomt, men det er i mine ører ikke kedeligt. Tugboat fra On Fire - deres hyldest til Velvet Underground's Sterling Morrison - er et fantastisk nummer.
Hvad med Cranes? Jeg kan huske jeg skamlyttede deres Wings Of Joy og Forever, men det er laaang tid siden. Det er mest dream pop, men så vidt jeg husker er der også blandet noget shoegaze ind.
Er der noget dansk?
I må godt skyde løs, for jeg er ikke specielt god til genrer, men mit bud er:
Trains and Boats and Planes - Hum (Nikolaj Nørlund's band, deres første). How Do I - Submarine (Anders Remmer og Co. De har udgivet meget forskelligt. Submarine er et fremragende album).
Lavede Sune Wagner ikke noget shoegaze i sine tidlige dage med Psyched Up Janis?
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Psycocandy: Ja den har jeg også.
Galaxie 500: Det lyder ret fedt, men det er nok for stille til "min stil". Det samme med Damon & Naomi. Hvis jeg købte det ville jeg nok nærmest aldrig sætte det på tror jeg, taget alt det andet fede musik i betragtning. Men sådan er det selvfølgelig med rigtig mange af ens skiver :)
Cranes ved jeg sgu' ikke rigtig - det har aldrig rigtig "tændt" på en eller anden led...
Dansk shoegaze: Hmmm - jeg tror aldrig jeg har hørt noget.
Exit Calm skal jeg ha' tjekket ud.
Tak til alle: Det er endt med at blive en rigtig fed inspirationsrig tråd dether!!
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
(Gammel) dansk: 18th Dye??? ej, ikke rigtigt. snakker vi nærmere indierock-ish....
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2010 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jarvig Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 02 August 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pale Saints er også gode. Blev præsenteret for dem i går og de holder....både i genren og generelt.
|
| Til top |
|
| |