| Sendt: 09 November 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
High sky skrev:
Jeg mener selv at jeg har en rolig og fattet holding til hele religionen omkring kabler. |
|
|
Hvordan skal dette forstås? Hvad gør din holdning "rolig og fattet"? Det er vel en holdning som alle andre har én - din er så, tilsyneladende, at der er forskel?
High sky skrev:
alligevel er jeg overrasket over hvor stor forskel der er.
|
|
|
Nu skal jeg lige starte med at understrege, at jeg ikke kategorisk vil afvise, at der kan være forskel på klangen i signal- og højttalerkabler (selvom nogle nok har fået det indtryk) - det jeg kategorisk vil afvise er forskellen på netkabler. Selvfølgelig kan et signal- eller højttalerkabel laves til at lyde forskelligt, via de basale elektriske egenskaber (modstand, kapacitans og induktans), men min holdning er, at det ikke er svært eller dyrt at lave et kabel, der overfører signal korrekt og lineært indenfor det tiltænkte frekvensområde, og dermed er ethvert kabel der lyder forskelligt fra dette, "dårligere" (objektivt set - det kan selvfølgelig godt være, at det i et givent anlæg er lige hvad der er brug for). Og jeg mistænker, at størstedelen af de forskelle folk rapporterer på kabler er indbildning. Det er min rolige og fattede holdning til kabelreligioner. Anyway, vil jeg blot igen foreslå, at du hvis du har tid og lyst og nysgerrighed en dag, får én til at hjælpe dig med en hurtig lille blindtest for at se, om forskellen er som du synes du oplever. Kunne det ikke være spændende at vide for din egen skyld? - det ville jeg da have syntes. Jeg tror nemlig at mange i din situation kunne få sig en øjenåbner. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|