Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: B&W CM + ONKYO 809... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

... perfekt match??

Har lige fået solgt mit godt 4 år gamle stereo setup og skal nu ha' et nyt setup indeholdende både billede og lyd. Kunne derfor tænke mig lidt feedback fra jer.

Har allerede købt et 40" Samsung LED (UE40D6500) og en blueray fra Panasonic (DMP-BDT110).

Derudover har jeg tænkt at købe:
En receiver (overvejer Onkyo TX-NR809)
Til at starte med 2 højtalere (overvejer B&W CM8 eller DALI MENTOR1). Hvis jeg virkelig strækker budgettet og får overtalt konen, overvejer jeg en 5.0 løsning i B&W's CM serie (CM8, CMC og CM1). Sub må vente, eller kan den undværes og et 5.0 setup stadig give en fed surround oplevelse?

Musik betyder mest for mig, men alle funktionerne ved de nyeste surround receivere tiltaler mig meget, og jeg vil så også altid have mulighed for at bygge videre til 5.0 eller 5.1

At sammensætte alle disse dele rejser for mig et par spørgsmål:

Mine gamle og evt. nye CD'er vil jeg overføre i fuld kvalitet til PC og derfra via kabel eller trådløst til receiveren - så sparer jeg en dyr CD afspiller! Der sidder jo allerede en god DAC i receiveren, eller er der noget som jeg overser her?

Og ift blueray-afspilleren, som overfører signaler digitalt via hdmi til receiveren, kan en forholdvis billig model, som den jeg har købt, ikke det samme lyd- og billedmæssigt som en meget dyrere model? Det samme spørgsmål gælder hdmi-kabler (endnu ikke købt), som max skal være 1 m lange?

B&W CM8 og Onkyo TX-NR809 - ville det være et godt match?
Har ikke mulighed for at høre det sammen inden køb, men har selvfølgelig hørt højtalerne for sig (med Denon receiver i HFK). Onkyo er bare noget billigere end Denon, specielt hvis man sammenligner kg-prisen (onkyo 809 = 18,3 kg)! Desuden kan jeg se at Onkyo'en har høstet rigtige mange roser i forskellige test.

Dali Mentor1 og onkyo 809 eller 709 - vil det blive for lyst/skingert? Var ret vild med de detaljer jeg synes Mentor 1 kom frem med, men ét er vel at lytte til dem 20 min i HFK og så derefter lytte til dem dagligt i ens hjem?
CM8 havde en mere "sprød/varm/mørk" lyd, selvfølgelig mere dybde og så et lækkert design (som man sikkert også betaler for?).

Mit lytte rum er en 21 m2 (6m x 3,5m) stue med parketgulv, vinduesparti langs den ene langside, de resterende vægge er synlige mursten med trykket fuge, rustik lofter og derudover sofa/lænestole mm.

Umiddelbart er mit eget bud at B&W CM serien passer bedst til mit lytterum - hvad siger I?

På forhånd tak for input/svar.

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

SAMSUNG UE40D6500VS
PANASONIC DMP-BDT110
2 x B&W CM8
CMC
2 x CM1

Dette kunne blive det endelige setup   

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Først og fremmest tror jeg B&W giver lidt mere musikalsk klang med surround recievere der ofte hælder en anelse til den lyse side. Dit lytterum lyder som om det er akustisk lidt hårdt, så der skal du nok gå efter en lidt mørkere klang for det ikke bliver skingert.

Når du går meget op i musik, og går efter højtalere i den prisklasse så skal du overveje at gå med en surround reciever med pre out så du med tiden kan koble et effekttrin på - det er min personlige erfaring at det løfter musik oplevelsen markant (Også surround men det er tydeligst ved musik). Marantz er bestemt også et lyt værd til musik, der giver de virkeligt god ydelse til prisen. Selv har jeg købt en Yamaha RX-A1010 som jeg umiddelbart tror ville matche B&W'erne lydmæssigt, den er meget detaljeret uden på noget tidspunkt at være hård. Den klæder en lidt mørk højtaler godt. Kender ikke Onlyoen men formoder de ligger nogenlunde i samme lydmæssige stil som Yamaha.

Men for at være sikker på ydelsen så skal man ha det hjem og prøve i egen stue, det plejer man at kunne i HFK så højtalerne vil du kunne få hjem til et prøvelyt.

Mht til CD vs DAC i recieveren, så kan man lige så godt fodre recieveren digitalt, da den alligevel laver de analoge signaler om til digitalt, for at kunne lægge al deres rum korrektion og hvad det nu ellers er og så konverteres tilbage til det analoge domæne igen. Derfor kan man lige så godt spare konverteringen fra analog til digital.

/Bjarne

Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Dali hører tit til den lyse side. Det er fordi øvre melemtone og diskant er fremhævet noget. B&W virker mere behagelige fordi man med vilje lader øvre mellemtone være lidt tilbagtrukket og de derfor virker mere varme i klangen. Deres diskant er på samme niveau som Dali. Men det er jo ikke helt her oppe musikken ligger. Den ligger mest i den øvre mellemtone. Her har øret størst følsomhed. Rent klangligt vil jeg derfor forslå dig en Onkyo/B&W kombi.  

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Mit endelige valg er faldet på B&W CM8 og minsandten om ikke budgettet er (i samråd med konen) blevet strukket, så det nye
setup også omfatter 2 x CM1 og CMC (subb må vente til en anden gang eller kommer måske aldrig).

Efter flere råd og egne overvejelser har jeg fundet, at CM serien passer bedst til vores lytterum (xtreme og allanowich, I har
blot bekræftet dette :-).
Derudover er CM serien de højttalere på markedet med det flotteste design efter min mening (i den prisklasse)! Står nu blot
med valget om de skal være Wenge, sort eller hvid?? Er sort højglans mest holdbart?

Onkyo 809 er endnu ikke købt - har nogen af jer erfaring med Redcoon, Justbuyit eller CineMagic?

Jeg vil også gerne overveje Yamaha RX-A1010 da den også er faldet i pris på det sidste! Andre der kender til den evt sammen
med B&W?

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej kan se du er fra århus. Hvis du gir en kop java så kunne jeg godt lokkes forbi med min Yamaha til en demo - så kan du høre det i egen stue.

/Bjarne

Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

d

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

xtreme

Tak for tilbuddet. Jeg har dog købt Onkyo'en nu, så nu mangler jeg bare højttalere!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes