Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trafo til psu? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Har fået disse 2 ampboards og 1 powersupply med speaker protection hjem fra Asien.

Skal til finde en ringkernetrafo til det, AMP modulerne skal have +-45DC og der er kun et AC input på powersupplyboardet. Men alle trafo jeg har kigget på er med 2 output på sekundær siden. Kan man samle de 2 sekundær i det enkelte AC input på powersupplyboardet med fx 500VA 2x33v for at få hele effekten af trafo'en?

Håber I kan hjælpe

Mvh. Lasse
Til top Vis Tetrix85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tetrix85

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 April 2014 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det du skriver lyder lidt mærkeligt.
Har du ikke et link til power supply boardet?

mvh

PRæsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Købt det samlet her:
http://www.ebay.com/itm/120960473021?ssPageName=STRK:MEWAX:I T&_trksid=p3984.m1423.l2649

Ved heller med det volt indput ebay AMP Input voltage: Recommend DC +-50V og i papierne der fuldte med DC +-45?

Mvh. Lasse

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 April 2014 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Det er det man normalt ville gøre med en dual-trafo, hvis den skal samles i ac-gnd-ac i tre terminaler inden ensretning, hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt. Der er helt sikkert to indgange på strømforsyningskortet ellers ville det simpelthen ikke virke, enten som skrueterminaler i stil med: (ac, gnd, ac) eller (ac, gnd, gnd, ac) eventuelt (ac1, ac1, ac2, ac2) eller noget nært beslægtet med disse. De to sidste muligheder svarer til de fire udtag på en dual-trafo. I det første tilfælde skal du serieforbinde de to udgange fra trafoen og lade den midterste leder være gnd, men jeg tror du har de fire terminaler nederst til venstre på dit billede.

EDIT: Nu lagde du så et bedre billede op, hvor man kan læse hvad der står ved terminalerne. Du forbinder bare til de fire indgange nederst. Angående spændingen, så er selv +-40V nok til at ramme de opgivne 100W rms i 8 ohm, så jeg ville holde mig til +-45V, men det er ikke vigtigt. Bare undgå at overstige de 50V alt for meget, da der er meget dårlig regulering ved lav effekt, hvilket medfører højere spænding på trafoen, som kan øge temperaturen og nedsætte levetiden af forstærkermodulerne lidt i forhold til en mere konservativ trafospænding fra start.

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Okay. Jo den har skrueterminaler på PSU'en (ac, gnd, gnd, ac)

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Hvordan skal trafo'en kobles til og hvilken VA og volt?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2014 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

En ringkernetrafo har som regel 4 ledninger på sekundærsiden, så det passer lige med de 4 slots, du har angivet: (ac, gnd, gnd, ac) .

Det store spørgsmål er så "bare", om de to gnd-slots er sammenkoblede eller er isolerede fra hinanden. Det bør stå i de papirer, du bør have fået med. Kom der ikke en manual eller en "assembly guide" med? Den vil jeg gerne se - i det mindste diagrammet over PSU-delen.

Ellers kan en trafo på max. (2 x )33 volt AC bruges.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jamen har målt gennemgang på alle GND så de er sammenkoblet. Der er få papirer med og det og storset det hele er på kinesisk undtage tallene og nogle få betegnelser. Tror I en 500VA trafo er nok?
 Diagram over PSU'en

Mvh. Lasse

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Sendt: 10 April 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

På billedet af diagrammet ser det ud til at de vil have 2 x 28VAC in på ensretteren. Har di en trafo m. 2 x 30vac går det ogå nok (groft udregnet VAC x 1,4 = VDC-efter ensretning og udglatning).

Altså  trafo m. 2 viklinger på 30v hver, fælles midtpunkt idet de to GND er lagt sammen på printet. Det der skal iagttages er at få fasen på sekundær viklingen til at passe i midtpunkt. Du vil få en brutal brummen hvis de er ombyttet. Effekten på trafo må sammenholdes med specifikationerene på forstærkermodulet (udgangseffekt). 

exrumpyt

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Okay, I skal have tak for inputtene

Class A and B the maximum output power: 300W +300 W ifølge
ebay siden, så må denne trafo være tilstrækkelig.

http://www.airlinktransformers.com/chassis_mounting_toroidal _transformers/chassis_mounting_toroidal_transformers_standar d_range/CM0625233/

625VA 230v to 2x33v | 1,42 x 33 > 46,86 DC og AMP modulerne skulle have +-45 DC i papirrene og 
+-50 DC på ebay siden, så ligger 46,86 DC fint imellem.

Kan også få trafo'en
EMI/RFI skærmet for 7£

Mvh. Lasse

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Sendt: 10 April 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Al information du skal bruge for at forbinde trafoen korrekt bør enten stå på den eller være på et medfølgende datablad; se eksemplet her: 

Viklingerne er grafisk vist, som de er viklet på trafoen. 2x120V skal selvfølgelig serieforbindes, hvis man bruger den til 230V, det vil sige violet(vio) og grå(gry). Og for at serieforbinde sekundærviklinger til en enkelt ensretter skal man forbinde rød(red) og orange(org). Det vil i dit tilfælde bare sige at disse to er gnd i de to skrueterminaler og ac er de to andre: gul og sort - hvilken farve til hvilken indgang er helt ligegyldigt, kun de to gnd er vigtige at få korrekt.

500VA er mere end rigeligt - jeg plejer at sige 70 til 90 procent af rms effekten i den impedans du nu regner med at bruge den til, hvis det er en klasse AB som din. Du skal ikke høre sinustoner ved fuld styrke men derimod musik, hvilket er langt mindre effektkrævende. Der vil sikkert være mange, der vil mene at du skal bruge meget mere, men det er efter min mening spild af penge. Jeg ville være fint tilfreds med at bruge den, jeg greb i skabet og tog et billede af medmindre det var en 4 ohms subwoofer, men hvis du skal købe en fra ny, vil jeg anbefale ham her i Tyskland, han er ganske rimelig i pris og de to jeg har købt larmer ikke synderligt. Om du vælger 2x30Vac eller 2x35Vac vil være ret ligegyldigt. Medmindre dine lytter er til beregnet til maks. 50Vdc - så må du ikke vælge 2x35Vac.

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2014 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Low noise 500VA 33VAC trafo'er ved LC Audio. Har tilsluttet trafo'en med PSU'en de to nuller til GND og faserne til være sin AC input. Men PSU'en giver 97,1 VDC over VCC+ & VCC-, og når jeg måler over VCC+ & GND 48,3VDC. Gad vide om AMP modulerne kan klare 97,1 volt ? De skal vel strøm fra disse poler? Mega irriterende at Assembly guiden er på f**king kinesisk Har skrevet til dem jeg købte dem af og venter på svar fra dem. Så lige nu er rimelig lost

Håber i kan hjælpe.

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Sendt: 14 Maj 2014 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hvor høj spænding er "lytterene" beregnet til...? Kan det passe at der står 50v, så er der ikke meget at gøre med, hvis god skik
om "20% over" skal holde. Mindre kan også gøre det, meeen....

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det er nogle 10000uf, 50VDC, 85 grader Nover audiolytter

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2014 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Tetrix85 skrev:
Jeg har købt en Low noise 500VA 33VAC trafo'er ved LC Audio. Har tilsluttet trafo'en med PSU'en de to
nuller til GND og faserne til være sin AC input. Men PSU'en giver 97,1 VDC over VCC+ & VCC-, og når jeg måler over VCC+
& GND 48,3VDC. Gad vide om AMP modulerne kan klare 97,1 volt ? De skal vel strøm fra disse poler? Mega irriterende at
Assembly guiden er på f**king kinesisk Har skrevet til dem jeg købte dem af og venter på svar fra dem. Så lige nu er
rimelig lostHåber i kan hjælpe.

Først og fremmest lyder det som om, at du har kastet dig ud i et projekt, der måske er lige i overkanten for dine elektronik-
kompetencer. At manualer osv så ikke er ret gode, hjælper næppe.

Men vi skal jo have liv i dine moduler..... Så lad os kigge på det

En forstærker som denne, kører normalt på en dobbelt-forsyning (+/-). Ellers kan den principielt kun bevæge
højtalerenhederne den ene vej. Og de skulle jo gerne kunne bevæges både frem og tilbage igen.
Man måler spændingen i forhold til GND. Og her burde du måle hhv +48 og -48 volt DC. Er det ikke korrekt??

Hvis det er tilfældet, burde alt være i den skønneste orden....
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Tetrix85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeps det er korrekt at jeg kan måle 48 volt over GND & + og GND & -

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes