Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivt delefilter eksperiment! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 April 2014 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg synes personligt også at ideen er lidt langt ude - har du prøvet et godt digitalt delefilter ?

Især i bunden tror jeg du vil have gavn af aktiv drift - her kunne du bruge en aktiv plateamp. Idet du gerne vil spille større rum op - ville jeg vælge en
større mellemtone end 5- 6 tommer - det kommer selvfølgelig an på hvor højt bassen kan deles. Større enheder har så dårligere spredning.

For mig ville den ultimative løsning være et digitalt filter på computer med analog ud eller digital ud direkte i en amp. Her vil du kunne opnå lineær
fase og signalvejen vil være så kort som muligt (en konvertering fra digital til analog). Det kræver et passende lydkort
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 April 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Såden som jeg har fanget den forelagte idé, er at man har en lille class-A forstærker (luxus-buffer)til at drive et delefilter, med Duelund-dimser,  der her vil se en ind i en ren ohm'sk belastning, feks. udregnet efter en R-load på 16ohm. Signalspændingen over R-load, vil man her efter over en variabel, eller fastlagt spændingsdeler, videreføre til indgangen på respektive effekttrin. Højttalerenhederene skal herefter nu kun impedanskorrigeres.  

Personligt ville jeg nok klamre mig til en løsning hvor der kun er "hjælpe-motor" til den aller dybeste bass. 15-30Hz. Så må Duelund's "køkken-højttaler" (---gryphon-cantada) tage sig af resten...

exrumpyt, sur gammel nisse.

klipping
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 April 2014 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Hej Rocky Da jeg både bruger LP og spolebåndoptager, ville det være synd at ændre den uhyggeligt detaljerede
analoge rør-lyd igennem nogen form for digitalisering. Kan se din pointe hvis jeg kun brugte PC som medieafspiller. Men
du har nok ret i at vi måske skal tænke op i en lidt større mellemtone, hvis den skal kunne spille større rum op, den yderste
spredning går jeg ikke specielt op i

Det er måske lidt tosset at gøre så meget ud af en højttaler med PA-basenhed, men jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at få
det bedste ud af det. De højttalere jeg kører med lige nu har jeg bygget ud fra samme princip med samme type 15", og det
overrasker mig stadig hvor lille og rask en så stor højttaler kan lyde, hvis man har sit delefilter og kabinet iorden, og så
samtidigt kan spille enormt højt uden hverken forvrængning, selv-sving eller resonans'er. Så nu ville jeg bygge en magen til,
men så rette op på de småting der kan gøres bedre.. som feks. den unægtelig mangel på kontrol der i teorien må opstå i
delingerne mellem enhederne. Og så måske give enhederne trådophæng istedet for den desværre normale form for spider.
Om alt dette så er fuldstændigt irrelevant er mit problem og mine ører

Lyder som exrumpyt til dels kan følge min tossede tankegang efter længeretids bearbejdning i privaten
Til top Vis klipping's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klipping

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Ja så kan jeg godt se det bliver lidt besværligt (og dyrere)- omend det godt kan lade sig gøre.

Synes det er fedt nok at du går en anden vej end traditionelt - Og intet erstatter areal i bassen
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes