Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Wimp hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2014 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Bassen01....glæder mig til og høre om Supernova 7 hjælper.....

Istedet for Bluesound Node,,så kunne man også købe en brugt SqueeceBox Touch (hvis man kan få fat i en) og så tilføje en ekstern strømforsyning
til....man kan købe en sådan strømforsyning her fra TeddyPardo...

http://www.teddypardo.com/powersupplies/teddysb3.html

Jeg har læst, at en ST tilsat denne strømforsyning skulle være noget af det bedste man kan få rent lydkvalitetsmæssigt indenfor såvel streamere og
cd-afspillere....
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2014 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

.....jeg har iøvrigt spurgt Teddy Pardo om han har en tilsvarende ekstern strømforsyning til Bluesound Noden.....en sådan laver han desværre ikke.....
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 December 2014 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem intern (NAS) og ekstern (Wimp) streaming er væsentlig større end at begynde og rode med stræmforsyninger.

Jeg siger ikke at du ikke vinder noget ved at skifte til en SqueezeBox, men du vil få mere lydkvalitet ud af at begynde en jagt efter softwaren i en ordenlig kvalitet og så rippe til en NAS istedet.

Et banalt ekspempel på det, er at Michael Jackson BAD albummet forefindes online i 4 udgaver, men ingen af dem matcher lydkvaliteten på den oprindelig skive fra firserne. Man har endog i nye udgaver rdigeret materiale ud af musikken.

Så hjælper det intet at købe dyre (eller billige) afspillere til online streaming, for resultatet er ødelagt på forhånd.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2014 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Rysz....

Jeg kan konstatere, at hvis jeg bruger Noden til at streame det samme nummer fra WIMP HIFI og fra min harddisk, så lyder det så ens, at jeg ikke
kan fortælle forskel.....hvis jeg spiller det samme nummer fra min NAIM streamer, så er der i mine øre stor forskel i forhold til Noden.

Derfor så må forskellen i lydkvaliteten jo kunne reduceres ved og finde en bedre streamer, der kan streame WIMP Hifi. Kablerne er dog heller ikke ens
så nu må vi se hvad Bassen01 kan rapportere og om køb af et bedre kabel kan udligne noget af forskellen til min Naim streamer....

At man kan finde gode indspilninger på nettet og ligge dem på Nas'en er fint, men da jeg har erkendt, at jeg lytter mest til WIMP HIFI istedet for at
finde gode filer på nettet, så får jeg jo mest ud af og finde en god WIMP afspiller.

Hvis Naim understøttelse WIMP, så havde jeg jo blot beholdt min Naim ND5 XS streamer, hvor jeg er mere tilfreds med lydkvaliteten.

At kunne reducere lidt på antallet af enheder i stuen er jo også ønskeligt...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
Mellemtone skrev:
Du kunne jo prøve med et top glaskabel, selv om det er dyrt.

Link til top glaskabel gerne...?

Ultimative Toslink kabler

Citar fra LC Audio hjemmeside:

"QuartzPulse optiske glas kabler

Efter lang tids forgæves søgen (og utallige lyttetests) efter fornuftige optiske kabler endte vi med at få udviklet vores eget! I stedet for den typiske mono-core plastfiber er der i QuartzPulse-kablerne anvendt ca. 280 tynde, kvartsglas-lysledere i bedste kvalitet. Disse er afsluttet direkte i spidsen af Toslink-stikkene uden underlige plastic- eller epoxypropper i signalvejen. Resultatet er forbløffende: Pludselig er optisk overførsel af lyd via Toslink-standarden blevet et reelt alternativ til koaksial-kabler (SPDIF), som vi tidligere primært har anbefalet. Vi får endda tilbagemeldinger om bedre lyd med QuartzPulse end med de bedste koaksialkabler (SPDIF) i flere anlæg. Da man nu kan opnå høj lydkvalitet med optisk kabel, er den absolutte galvaniske isolation en stor fordel til fx lyd fra TV, streamere og computere. Vi tør faktisk godt love, at du ikke finder et bedre Toslink kabel på markedet - og det bakker vi naturligvis op med 30 dages fuld returret!

Teori og jitter

Der er en naturlig, udbredt skepsis blandt mange audiointeresserede omkring hørbare forskelle i den digitale signalvej. Denne bunder i det forhold, at i stort set alle andre sammenhænge end audio er en bit en bit ("det er jo bare etter og nuller"). Imidlertid er øret et helt fantastisk instrument - og små forskelle i timingen af bits (reelt audio-clocken) er tydeligt hørbare. Timingsfejlene kaldes i fagsproget jitter. Desværre er Philips/Sony's standard for overførsel af digital lyd (S/PDIF når der er tale om overførsel i koaksialkabel og TOSLINK i optisk fiber) baseret på at audio-clocken sidder i kilden. Det betyder, at kredsløb omkring digital til analog­konverteren skal regenerere clocken udfra det modtagne signal. Typisk foregår dette i en eller anden form for PLL-kredsløb (phase locked loop), der desværre som oftest er følsomt overfor jitter på kildesignalet. Det er derfor, man ved lytning kan høre forskel på forskellige kabler, løbeværk etc.. Det er altså ikke ren voodoo!

I optiske kabler er teorien, at glas-kablernes kraftigt øgede båndbredde og mindre refleksioner ("zigzag" inde i lyslederen) sammenlignet med mono-core plastlysledere giver mere definerede flanker - og dermed mindre jitter. I forhold til koaksial-kablerne elimineres desuden al overførsel af støj og brum mellem apparaterne, da der er totalt galvanisk adskillelse. (Støj/brum er ofte også en kilde til jitter i udstyr uden pulstransformere i de digitale interfaces - og endda også i mange med, da skærmen ofte er lagt til chassis). Uanset teorien, er de hørbare forbedringer nemlig sammenlignelige med det vi hører ved anden reduktion af jitter (fx efter installation af LClocks): Lidt mindre forvrængning i mellemtoneområdet - og primært væsentligt bedre definition af rummet. Indtil nu har vi ikke hørt om nogen, der foretrækker "de gamle" plastkabler...

Praksis

Der er en udbredt skepsis omkring forskelle på digitale kabler (vi var engang på det hold!). Men som tvivler er det at snyde sig selv blot "af princip" at afvise jitter-fænomenet og udelukkende lytte på plastickabler! Hvis ellers resten af anlægget er velspillende, vil et Quartz­Pulse optisk kabel som oftest give overbevisende forbedringer!

Finish

Selvom det essentielle naturligvis er lyslederne og deres afslutning i stikkene, har vi også sørget for en lækker finish på selve kablet. Stikkene er helt i metal med forgyldte detaljer (som her naturligvis ingen indflydelse har på lyden ;-). Lyslederne er kapslet i en 6mm ekstruderet isolering, som igen er dækket med en flot, flettet kappe. Kablet/fletkappen er solidt afsluttet i metalstikket med en støbning.

Kablerne er tilgængelige i tre (korte) længder, der alle leveres i en lækker gaveæske."

Nogle der har prøvet det, og kan fortælle og LC Audio´s udsagn er rigtige eller ej
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 05 December 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Den pokkers mange rette knap, der skulle havde stået:

Nogle der har prøvet det, og kan fortælle om LC Audio´s udsagn er rigtigt eller ej

ertner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

"Mellemtone", du er inde på noget af det rigtige med USB. Asynkron USB er teknisk overlegen i forhold til coax og toslink. Ved Asynkron USB "rekvirerer" DAC'en data fra streamer eller PC i DAC'ens tempo suverænt styret af dennes clock. Jitterniveau afhænger derfor udelukkende af DAC'en.

"bassen01", din McIntosh har netop asynkron USB indgang, så du kunne jo prøve at føde den fra en PC bare for at tjekke princippet. Windows kræver dog installation af en USB audio class 2 driver.

Den eneste streamer, jeg kender, som kan asynkron USB, er Squeezebox Touch (SBT) opdateret med en app, som gør dens USB port USB audio class 2 kompatibel.
Se http://www.stereophile.com/mediaservers/logitech_squeezebox_ touch_network_music_player/

OBS: Pas på med at forveksle "Asynchronous USB" med "Adaptive USB". "Adaptive" lader PC'ens eller streamerens clock styre showet og det er netop problemet!
Til top Vis ertner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ertner

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Sendt: 06 December 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

ertner skrev:
"Mellemtone", du er inde på noget af det rigtige med USB. Asynkron USB er teknisk overlegen i forhold til coax og toslink. Ved Asynkron USB "rekvirerer" DAC'en data fra streamer eller PC i DAC'ens tempo suverænt styret af dennes clock. Jitterniveau afhænger derfor udelukkende af DAC'en.

"bassen01", din McIntosh har netop asynkron USB indgang, så du kunne jo prøve at føde den fra en PC bare for at tjekke princippet. Windows kræver dog installation af en USB audio class 2 driver.

Den eneste streamer, jeg kender, som kan asynkron USB, er Squeezebox Touch (SBT) opdateret med en app, som gør dens USB port USB audio class 2 kompatibel.
Se http://www.stereophile.com/mediaservers/logitech_squeezebox_ touch_network_music_player/

OBS: Pas på med at forveksle "Asynchronous USB" med "Adaptive USB". "Adaptive" lader PC'ens eller streamerens clock styre showet og det er netop problemet!

Asynkron AES/EBU er det bedste.

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle have ændret mine abonementer hos TDC.
Sikke et cirkus!
Men jeg skal i denne omgang ikke belemre jer med detaljer.
Men de ville i denne sammenhæng sende en ny homebox, men lovede, at den gamle stadig ville virke.
Den 1. december trådte det nye i kraft.
Jeg kunne ikke komme på internettet. Idioter.
Så jeg måtte installere den nye Homebox, det gik i og for sig uden problemer.
Men Noden virkede ikke.
Ipadden kunne godt slå Noden til som netværkspunkt. Men det var alt.
Jeg resatte Noden til factory, men nu kunne Ipadden slet ikke se Noden.
Jeg brugte adskillige timer på dette, helt efter Noden's manual. Idioter.
Efter at have tænkt mig om et par dage, og sluppet af med raseriet over Idiotiet,
Kablede jeg Noden til boxen. Så virkede det. Jeg fandt et sted hvor jeg kunne skrive
netværksnøglen i appen. Nu virkede det trådløse også. Men der står intet om dette i manualen.

Under alt dette cirkus, havde jeg sat Nodens 220V stik i stikkontakten. Første gang jeg lyttede nøje efter,
blev jeg chokeret over lydkvaliteten, meget ringere end normalt.
Tilbage til Xindak strømrenser og alt var som normalt.

I har ret i at Nodens strømforsyning er ringe.
Jeg fik dårlig samvittighed over at have rost Noden så meget.

UNDSKYLD!

Noden er et kup, hvis man har en god Dac, toslinkkabel og strømrenser.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 06 December 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:

Noden er et kup, hvis man har en god Dac, toslinkkabel og strømrenser.

Og man har ægte jord forbindelse ellers virke strømrenser ikke

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Min virker fantastik med jord fra stikkontakten
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 07 December 2014 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:

Ja men hvilken jord er det

bassen01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2006
Sendt: 09 December 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået lyttet til Supernova 7, og jeg var noget skeptisk inden, men jeg kan konstatere at der er mere go kontrolleret bas samt mere ro og luft i lyden. Jeg har skiftet kabel et par gange men mangler lige en blindtest med en uvilldig lytter. Synes at det har været prisen værd..
Jeg søger dog stadig en bedre streamer end Noden, selv om den gør det udemærket til prisen.
Den har jo kun toslink som digital udgang. Vil jeg kunne bruge rca udgangen fra Node til min DAC ?
Til top Vis bassen01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bassen01

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 09 December 2014 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Mellemtone skrev:

Moder jord
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 December 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
StarTrek skrev:
Mellemtone skrev:

Moder jord

Også kendt som jord spyd

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2014 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Så Supernova7 gav lidt....hvis du har brug for en blindtest så er forbedringen nok ikke så stor trods alt....

En har nævnt en NAD M50 Streamer....Den koster jo 12.000 kr. fra ny, men har været fremme en del år, så måske man kan finde en
brugt. Den spiller Wimp Hifi og, uden at vide det, så går jeg ud fra den trods alt må have en bedre strømforsyning end Node'n og spille
bedre.....Problemet med denne er den vist fylder meget og så er designet det "Gamle".

Ellers er der vel desværre ikke så mange muligheder, ud over det nævnt i denne tråd....

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2014 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

.....en strømrenser koster jo også en del penge (hurtigt 10.000 kr.) og så kan man vel lige så godt købe en Auralic Aries, som nok også
koster omkring de 10.000 kr., hvor en strømrenser ikke burde være så nødvendig, da den kan købes med en god strømforsyning....

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 December 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

SOtM sMS-100 netværksafspiller inkl. SOtM mBPS-d2s batteri strømforsyning 

Et super vellydende produkt der tillige er nemt at sætte op.    

Brug Logitech Media Server på NAS, PC eller MAC hvorefter en af disse fungerer som server i et andet rum end eks. stuen.  Herefter tilslutter man sMS-100 til netværket hvor den fungerer som klient. Afslutningsvis er DAC forbundet via USB kabel til sMS-100. Voila, så er man klar til at streame alt fra sit eget musikbibliotek til WIMP hifi m.m.

Ejer selv dette makkerpar og er imponeret over hvor meget valuta man får, når vi taler pris/ydelse!

http://www.computeraudiophile.com/content/585-sotm-sms-100-m ini-server-review/

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 December 2014 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hov, skylder også at nævne remote appen, iPENG som jeg bruger til at betjene herligheden med.

PS. Savner rette-knappen Mikkel

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 10 December 2014 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Citér:
I enjoyed WiMP through LMS, but moved away from it eventually because the iPeng 7 interface with WiMP leaves a bit to be desired

Lyder til at SOtM ikke lige er sagen til wimp, hvis brugervenlighed er i højsæde ;).

Selv har jeg valgt at have en m-audio dac tilsluttet min Node, og det virker formidabelt syntes jeg.
Hvis man er mere til SPDIF er der vist nogle af de hollandske tweekerer der kan isætte en sådanne i noden for en tudse.

Og så har jeg en USB løsning ( exaU2I/AcoDAC/NTD1 ) fra en PC når jeg skal vride de sidste detaljer ud af lyden.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes