| Forfatter |
|
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har besluttet mig for at gå over til at bruge en PC som afspiller,
men nu er computer jo ikke lige min stærke side.
så til at starte med kunne jeg godt bruge lidt HJÆLP til at vælge en PC .
Har kikket lidt på denne da den har touch screen og ikke er så stor. __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afspilning af musik er ikke super krævende, så det skal nok virke.
At jeg så selv aldrig ville købe en så low end pc, er en anden sag! Du skal i øvrigt ikke regne med, at batteriet er ret meget værd.
Men spille musik kan den sagtens.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt er der kun 32 gB harddisk i. Det sluger windows 8 nok cirka rup og stup, så du skal også have en ekstern harddisk. Især, hvis du vil gemme
musikken ukomprimeret.
|
| Til top |
|
| |
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
I øvrigt er der kun 32 gB harddisk i. Det sluger windows 8 nok cirka rup og stup, så du skal også have en ekstern harddisk. Især, hvis du vil gemme
musikken ukomprimeret. |
|
|
Mit musik ligger allerede På en ekstern harddisk ukomprimeret.
Hvad mener du med low end pc. __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil nok vælge denne i stedet for.. så har du også mulighed for at bruge den til film .. hvis du kommer til det en dag.. og en alm bærbar kan, du bruge til meget mere en den du selv har link til
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/ SATC50B14M/toshiba-satellite-c50-b-14m-15-6-barbar-pc-sort
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok overveje en Auraliti, prisen er dog noget højere end dit eget forslag.
__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samtlige pcer du kan købe på markedet idag vil kunne bruges. Det mest optimale er at bygge en lille stationær med passiv køling og indsætte din nuværende harddisk i denne.
Hvis man vælger en bærbar løsning, så er kombinationen med ssd og onboard grafik (som du har valgt) en ret god løsning. Den slags maskiner udvikler nemlig betydeligt mindre varme, hvilket betyder mindre støj fra blæserene i maskinen.
|
| Til top |
|
| |
mictor001 Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med al respekt.....en PC musikløsning er fint til et bal idet lokale forsamlingshud lørdag aften, men det har da
aldrig været meningen med ægte musiknydelse.
De mennesker, som for mere end 100 år siden opfandt rørlyden og siden forbedrede den var jo ikke dummere
end vi er nu til dags. De opfandt det rigtige til musiknydelse og sidenhen kom transistorerne ind i billedet. Ikke
fordi de spillede bedre...endsige lige op med rørene, men fordi det var en langt billigere løsning.
De mennesker, der virkelig elsker hifi, klad det bare highend, fortsatte helt frem til i dag med at udvikle på både
rør- og transistorsiden og har derfor skabt rigtig dejlig musikgengivelse i denne form.
Hvor er det synd og skam, hvis denne dejlige og ypperste form for musiknydelse skulle gå hen og blive ædt op af
det her over digitale bras.
Til alle jer, der virkelig elsker en fed lækker "live" musikgengivelse......støt nu op om det gode gamle, men hele
tiden opgraderede analoge musik, der lyder rigtigt...også selv om I skal spare lidt mere sammen, for at få råd.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville tro at rør og transistorerne, lyder ligegodt når det komme til High end Hifi og en komposition er jo også mulige, bl.a. har jeg haft stor glæde af en rør forforstærker og en klasse A effektforstærker.
Og nej mictor001 digitale er ikke noget bras, hvis det blive brugt korrekt, og hele ikke at glem at næste alt musik er indspillet digital om det så ende som Mp3, high resolution eller på en LP, så har det et digital ophav.
Det er jo ikke så mange år siden at på en klassisk LP, skulle der gerne stå DDD på, for dette var en garanti for en høj lyd kvalitet.
Og personlig er jeg total ligeglade, om det ene er beder en det anden for i sidste ende ville man altid vælge det bedste medie med den bedste udgave af et give musik stykke, og så i sidst end at nyde musikken i sted for teknikeren.
|
| Til top |
|
| |
mictor001 Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen delvis enig....jeg vil også helst nyde musikken...og ikke teknikeren, med mindre det er hammer lækker
dame, der er tekniker........
når det er sagt, så blev LP´er indspillet på analoge bånd og derfra trykket ned i vinylen, som jeg har lært det. Det
hat vist intet intet med digital musik,,,nuller og ettaller at gøre.
<indrømmer dog gerne, at der naturligvis ikke er tale om "bras" i digital musikformidling, men analogien bør efter
min mening forkyndes for de unge mennesker i håbet om at bevare dette fede musikgengivelses format, så de
ikke tror, at det lækker musik høres på en Iphone (et must for alle mellem 12 år og 45) eller via en pc eller et tv.
Se rørene gløde i den mørke stue, mens vinylen snurrer og du drikker et fedt glas vino fino med din
elskede....hvor svært kan det være?
Jeg vil påstå, at forskellen mellem digital musikgengivelse og analog musikgengivelse er som forskellen mellem at
kneppe en luder og én man er forelsket i. Undskyld hvis denne lidt platte, men også let forståelige sammenligning
måtte fornærme evt. lettere sarte sjæle. No intention.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mictor001, Nogle LP blive ndspillet på analoge bånd og derfra trykket ned i vinylen, men mange måske de flest blive indspillet digital på en hard disk og derfra trykket ned i vinylen, så du skal nok gå efter original indspilninger før 80´ne, før at du kan få det du ønsker, selvfølgelig er der få små pladestudier der stadig holde fast ved den gamle analog indspilning, så som Opus3, som hvis nok både skulle indspille analog og digital på samme tid, altså en indspilning til LP og en til CD/SACD (og nu DSD Downloade).
Tro at vi teknologisk er så lange fremme at det er ligegyldig om det er det ene eller det andet teknik der bruges til musikformidling, man alle medie kan jo ødelægge af de forkerte folk, som fx. loudness war der ødelæg CD, CD medie var skam god nok.
Jeg ville ikke begrænse mig kun til et medie men ønske at kunne vælge den bedste indspilning så tæt på studio master som mulige, om det er analog eller digital er total ligegyldig.
Men en grund til at fx. lyder beder en ditto CD er at man mange gang har valgt at gør sig mere umage med mestring til LP end til CD, af den grund at kunder til LP er mere kræsen, men selve den originale indspilning er skam digital, og hvis udviste samme grundighed for CD udgaven, ja så ville man ende op med to indspilning der ville lyde 100% ens.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svoldgaard skrev:
Nissemanden skrev:
I øvrigt er der kun 32 gB harddisk i. Det sluger windows 8 nok cirka rup og stup, så du skal også
have en ekstern harddisk. Især, hvis du vil gemme
musikken ukomprimeret. |
|
|
Mit musik ligger allerede På en ekstern harddisk ukomprimeret.
Hvad mener du med low end pc. |
|
|
Tilbage til topic
Jeg mener billig, hvilket medfører langsomme komponenter. (altså en langsommere pc.) Jeg forventer af min pc at den reagerer med det samme
på alt.
Hvis man ikke har det behov er dit foreslag sikkert udmærket.
Du får væsentligt mere computer, hvis du fordobler dit budget, men det har du måske ikke behov for.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
jeg vil nok vælge denne i stedet for.. så har du også mulighed for at bruge den til film .. hvis du kommer til det en dag.. og en
alm bærbar kan, du bruge til meget mere en den du selv har link til http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/
SATC50B14M/toshiba-satellite-c50-b-14m-15-6-barbar-pc-sort
|
|
|
Jeg ville vælge hans eget forslag over dit. Dit har bedre data på det meste, men mangler SSD harddisken. Når man har prøvet sådant en bandit, vil
man aldrig tilbage!
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke, om det SKAL være en pc?
Er der nogen, som har erfaringer med hvor god en Raspberry PI er til streaming?
Jeg er "kommet til" at købe en og lægge volumio på - det er jo næste plug og play og med betjening på mobilen.
Men, er kvaliteten OK, hvis man benytter USB til DAC?
Det er jo dælme en billig løsning....
Jeg har ikke selv fået lavet en AB test - kommer nok her i julen
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indspark til tråden.
Har købt et ASUS XONAR lydkort til min stationære PC. Kortet har høj S/N ratio og med optisk ud.
Benytter optisk ud til surround processoren. (Hvor pure audio funktionen er slået til.)
Det virker for mig en god løsning og musik gengivelsen er ren og klar.
Lidt info om kortet: http://www.asus.com/dk/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Conve rters/Xonar_DX/
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mictor001 skrev:
Jeg vil påstå, at forskellen mellem digital musikgengivelse og analog musikgengivelse er som forskellen mellem at kneppe en luder og én man er forelsket i. Undskyld hvis denne lidt platte, men også let forståelige sammenligning måtte fornærme evt. lettere sarte sjæle. No intention. |
|
|
Det beskriver så tydeligt, hvor lidt du ved om emnet. (No insult intended)  Intet kan være mere forkert. Jo, hvis du ta´r de bedste analoge udgivelser på vinyl, og holder dem op imod de mest komprimerede "crappy" digitalindspilninger, så holder den platte sammenligning nok, men hvis du begiver dig ud i CD-indspilninger, hvor der er lagt fintfølelse og omhu i produktionen, afspillet på et ordentligt drev/dac (eller en klasse CD-afspiller), så er du "in" for en overraskelse. Har selv hovedparten af min musik på vinyl, har måske et par hundrede CD´er højest, men nogle få af disse banker altså vinylen ud, hvor den ikke kan bunde  . Der er så stort potentiale i almindelig Red-Book CD-standard 16bit/44.1KHz, som næsten aldrig bliver fuldt udnyttet ved nyere produktioner, men det er IKKE det digitale medies skyld. Husk at skyde på forfatteren, ikke budbringeren  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Prins Henrik Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Går man da bare uden om lydkortet i en sådan pc, eller hvordan kører det?....og angående kvalivare er der en del højopløselig kvalitetslyd at hente
på div. musiksider.
Nogen der har erfaringer med at gemme musik på deres bluray/harddisk afspiller? Så slår man jo to fluer med et klask? Nu uden pc...
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er andre muligheder end en PC til musik afspilning, en populær løsning et at bruge en Mac mini og en løse harddisk og så en af de gode audio player så som Amarra by Sonic Studio, Audirvana Plus, BitPerfect, Pure Music by Channel D med mere Mac OS X Music Players - alternatives to iTunes, fordel ved nogle af disse audio player er at nogle af dem kan afspille fra ram og kan gå uden om mac core audio som jo kun CD-standard på 16bit/44.1KHz og som så blive re-sampler, ikke særlig brugbart ved high res audio, og så over til en god dac, dette give også mulige at kunne afspille alle de high res audio der er, og dette er på en mac.
En anden løsen er at købe en Oppo BDP105 som igen kan afspille high res audio fra hard disk eller fra en nas og som kan bruges som en forforstærker.
Ellers så skal Boydk havde tak for at prøve at forklare mictor001, det rette sammenhæng mellem digital og analog, noget jeg også har prøve at forklare længe oppe i denne tråde, om så at mictor001 fatte det eller han er blive så fasttømret i sin tro på analog og rør at han ikke kan se skove for bare træer er ikke god at vide, desværre så gå han glip af andre musik oplevelse som bl.a. high res audio kan give, og analog og digital musik kan uden problem leve side om side.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så ikke helt enig med dig StarTrek, og så dog lidt alligevel. Pas på du ikke bliver snydt af alt det "hype" der er omkring HiRes. En del at det er bare opsamplet fra standard CD, det bli´r det s´gu ikke bedre af. Der er så stort et uudnyttet potentiale i 16bit/44.1KHz. At nogle MusikLabels så ta´r røven på os, og kun udgiver/omhyggeligt producerer super indspilninger i HiRes er vel ingen overraskelse. I USA kan du gå på jagt efter nye CD´er til mellem 4 og 10 US$ pr. stk. Hvis man kender sin musik eller gør forarbejdet, er der mange store gevinster til en latterlig lav pris. Det kræver så bare, at man har noget ordentligt udstyr at spille dem på  . Og der er nu en gang noget specielt ved at ha´ mediet i hånden frem for at have smidt 20-30$ efter et download, som du ikke kan tage og føle på  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved god at meget HiRes. bare er opsamplet fra standard CD, netop det der ødelagde SACD formatet.
Derfor er det en stor kunst at finde de rigtig CD indspilning og HiRes. Der ikke er rørt ved, som det er at sætte den rigtig sammensætning af en computer som musik afspiller op, bl.a. give det jo en fordel at rippe en cd korrekt og tabsfri, så der ligge en tabsfri kopi på en HD, derved er man uden om at hvis dette samme cd skulle afspille i en cd afspiller at rette kredsløbet i denne skal gætte sig hver gang til hvad den korrekt info der nu en gang skulle værre på en cd.
Man hvis man gør sig ligeså stor umage på denne digital front så man gør ved at sammensætte en pladspiller (her skal man jo først finde den rigtig pladspiller så skal man finde den rigtig pick-up og arm og igen finde den rigtig Riaa med mere).
Men en LP akilleshæle at musik faktisk er EQ for at kunne ligge på en LP, og her har være pladeselskaber haft hver sin standart, noget der stille stor krav til ens Riaa, og der findes pro. Riaa der kan indstilles til de standart der han værre over tiden, noget som mange ikke ved og derved ikke få fund udbytte at en gammel indspilning udgivet på LP, der ud over lide LP af plade støj og hvis den er indspilning analog også af båndstøj, og netop der for et den eneste korrekt afspilning af analog materiale en spolebåndoptager der er indstille til den samme som den der var brug til den original master bånd (gerne af samme type og model), det samme med HiRes. her skal man selvfølgelige udgive en 100% ens kopi af den original digital master.
|
| Til top |
|
| |