Forfatter |
|
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Hvorfor er der ingen der bygger forstærkere der kører på batteri?
Så vidt jeg kan regne ud ville det jo løse nogle af de udfordringer der er ved forstærkning og, i dag kan man jo sagtens få batterier der kan levere den
strøm et sæt højttalere kræver.
Jeg er jo på ingen måde ekspert men synes da selve spørgsmålet er interessant.
Ved godt der findes forforstærkertrin der kører på batteri men hvorfor ikke effekttrin.
Hilsen Heine
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal vel lidt mere batteri power til at drive et effekttrin end til at drive et forforstærkertrin, men der er jo en løsning nemlig de såkaldte Roskilde Bom Bom anlæg, de er med batteri, de kan spille hørt på batteri om man så kan kalde det for et seriøse hifi anlæg er noget andet, med hvis man bruge en seriøse auto hifi anlæg så kan man sikket komme langt.
Men der er også dem, der ombygge hele bilgarage med batteri kun til at drive anlægget, der stille så store krav til sikkerhed og udluftning.
Men jeg ville nok undersøge hvilke muligheder der er i tesla powerwall, om dette er en vej at gå.
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thule lavede i tidernes morgen en effektblok der kørte på batterier .De spillede temligt godt .
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anlæg på batteri er jo genial ide, især hvis man ikke kan få ægte jord og man slippe vel helt og holde for støj fra nette
Og det er sjovet at man ikke har dyrke denne mulighed meget mere, og folk med rørforstærker kunne vel som de først få glæde af batteri drift
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da meget mere relevant at sige, at fx Jean Hiraga med "Le Monstre" forsøgte sig med batteridrift og af kommercielle forsøg er forstærkerne fra Red Wine Audio et gennemarbejdet og tilgængeligt bud.
Problemstillingen er nok ikke strømstyrken ved batteridrift, der kan leveres ganske mange ampere "peak-to-peak" fra et blybatteri, hvis det kræves, men nok kapaciteten (antallet af amperetimer). Hvis du skal kunne spille længe og med et højt wattforbrug (fx ved klasse a drift) uafhængigt af en lader/lysnettet, så kræves der høj batterikapacitet. Og det fylder og vejer og er lidt besværligt.
Om man kan komme langt med et seriøst bilstereoanlæg, som StarTrek foreslår, har jeg mine tvivl omkring. Lydkvaliteten err sikkert elendig (her er jeg fordomsfuld), og også her skal du være opmærksom på kapacitet, da sådan et anlæg jo selvfølgelig får strøm fra bilens batteri, men for det meste samtidig med, at bilens generator lader på batteriet.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Thule lavede i tidernes morgen en effektblok der kørte på batterier .De spillede temligt godt . |
|
|
Var det ikke Holfi?
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
En røreffekt vil have en begrænset levetid inden batterierne skal skiftes.
Effektiviteten har også nogle begrænsninger.
Jo det var Holfi som lavede batteridrevne effekt og forforstærkere..
Så vidt jeg husker var der et ekstra kabinet til effekten, som indeholdt batterierne.
Forstærkeren blev aldrig nogen større succes.
Umiddelbart kan der jo være mange fordele ved batteridrift.
Der er også ulemper.
Fordelene kan sagtens opnås i en konventionel strømforsyning hvis den bare opbygges ordentligt.
Den slags ses ofte i High end udstyr, hvor netop strømforsyningen spiller en stor rolle.
Gode strømforsyninger er dyre, og på batteri endnu dyrere..
På Holfi var der vist ombytningspriser på batterierne, netop fordi de ikke har så lang en levetid..
Mvh.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er udvikling af batteri ikke gået hurtig, og batteri teknologien jo er noget andet i dag, end da Holfi havde batteri drift, og af den grund til at man måske seriøse igen skulle kikke på det i dag
Det er rigtig at det var et ekstra kabinet til effekten.
Men batteri har jo den størst fordel, hvor man har meget støj i el nette.
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laver ASR ikke med batteri?
http://www.asraudio.de/asr.html
Linket virker sikkert ikke
|
Til top |
|
|
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu havde f.eks. Et moderne 48v med 10 amperetimer eller 200 for den sags skyld - må man vel antage at der er power nok til en almindelig
lyttesession - man kunne jo så ha et kredsløb på batteriet der f.eks. Skifter fra opladning til drift når forstærkeren tændes. Man kunne vel nærmest
komme helt udenom strømforsyning, trafo, ensretter, kondensatorer og den slags og dermed reducere kompleksiteten?
H.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
madmax skrev:
Thule lavede i tidernes morgen en effektblok der kørte på batterier .De spillede temligt godt . |
|
|
Var det ikke Holfi? |
|
|
Jo, det var nemlig Holfi.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Anlæg på batteri er jo genial ide, især hvis man ikke kan få ægte jord og man slippe vel helt og holde for støj fra nette
Og det er sjovet at man ikke har dyrke denne mulighed meget mere, og folk med rørforstærker kunne vel som de først få glæde af batteri drift
|
|
|
Det kræver temmelig mange batterier i serie, hvis der fx blot skal leveres de 250 V B+, som et typisk småsignalrør "fodres" med. For slet ikke at tale om de spændinger som en djævel som et 811-rør lever af Så glæden er nok behersket ...
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
yes det var Holfi... jeg har selv en batteri effektforstærker lavet af Panos
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Man kunne vel nærmest komme helt udenom strømforsyning, trafo, ensretter, kondensatorer og den slags og dermed reducere kompleksiteten?
H. |
|
|
Næhh, de nævnte ting skal du bruge til at lade batterierne op. Så du kan lave en strøforsyning til at lade, og så kan du lave en "ordentlig" strømforsyning til at drive dit forstærkertrin. I min optik er batterierne kun en ulempe, der fylder som bare pokker hvis der skal spilles mere end en halv time ad gangen, vejer ad pommern til og er en unødig udgift. En anden ting er, at dine batterier har en nominel spændig, når de er opladede. Det justerer du så din forstærkers bias ind efter (og DC-offset). Når du har spillet f.eks. et kvarter, er din batterispænding faldet. Dermed kører din forstærker ikke optimalt længere + at DC-offste typisk "skrider", når forsyningsspændingen ændres. Som jeg ser det, er der stribevis af ulemper. Jeg har svært ved at se nogen fordel overhovedet. Laaaaaangt billigere at konstruere en ordentlig strømforsyning med diverse filtre/DC- fælde m.m. til at fjerne unoder fra lysnettet  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holfi var mærket der forsøgte sig med batteri drift også eks. på deres cd maskiner.  Det lyder jo åbenbart besnærende og især de mange ampere de kan levere, men de er strømstærke men ikke hurtige nok, der var en der forklarede mig at det var noget med impedansen for år tilbage. Har selv lavet et lille hjemme eksperiment med min Thel baserede forforstærker og havde samlet nogle 12V batterier fra nødstrømsanlæg til formålet, de er vel i praksis lige som de MC batterier man kan få bare tørcelle baseret. Kan ikke lige huske om jeg havde 2 eller 3stk i serie men jeg prøvede ren batteri drift og det var ikke noget særligt, så prøvede jeg med nogle Rifa elektrolytter parallelt over batteriforsyningen (da jeg huskede hans ord om at batterier ikke var hurtige nok) Det hjalp på dynamikken som jeg husker det, så er der det med at lave elektronikken med at lade på dem også videre. Jeg fandt en løsning på nettet som konstruktøren hævder er hurtigere end en elektrolyt løsning som er den traditionelle måde at gøre det på typisk. Thel har i øvrigt nogle moduler baseret på 1,5V elementer som de hævder virker godt måske er de hurtigere end blycelle baseret batterier det skal jeg ikke kunne sige.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
|
|
Det gjorde de så ikke. Men Holfi har lavet effektforstærkere med batteridrift. Gad vide om du har hørt bogen af dem, siden du siger de spillede
temmelig godt??
|
Til top |
|
|
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Hej alle,
Så vidt jeg kan regne ud ville det jo løse nogle af de udfordringer der er ved forstærkning og, i dag kan man jo sagtens få batterier der kan levere den
strøm et sæt højttalere kræver.
Ved godt der findes forforstærkertrin der kører på batteri men hvorfor ikke effekttrin.
Hilsen Heine |
|
|
Jeg er lidt nysgerrig. Hvilke problemer med forstærkning er det du mener batteridrift løser??
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske var Mission sættet 776/777 fra starten af 80'erne noget af det første kommercielt tilgængelige med batteri drift. Dog her kun preampen der
kørte på batteri. Ampen kørte på mosfets. Kan huske Hifi Elektronik gik helt i selvsving over dette forstærkersæt og gav det et 13 tal!! Så et eller
andet har det kunnet på det tidspunkt i forhold til andet udstyr. Iøvrigt et ganske dramatisk udseende forstærker sæt.
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
Heine Dupont skrev:
Hej alle,
Så vidt jeg kan regne ud ville det jo løse nogle af de udfordringer der er ved forstærkning og, i dag kan man jo sagtens få batterier der kan levere den strøm et sæt højttalere kræver.
Hilsen Heine |
|
|
Jeg er lidt nysgerrig. Hvilke problemer med forstærkning er det du mener batteridrift løser?? |
|
|
Støj fra strømforsyningen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så man sætter nogen batterier ind, og så forsvinder støje fra strøforsyningen???    Spøg til side. Hvad er det, alle lige pludselig har imod vores lysnet?? Er der støj på?? JA. Er det noget, de fleste kan høre i deres højttaler???? Eller det igen smart markedsføreing af gimmicks til en alt for høj pris, der sætter tankerne i gang hos folk???? At drive effektforstærkere med batterier....... Tror ulempernne langt overstiger fordelene. Jorden kalder H4A, jorden kalder H4A, jorden kalder H4A.............  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|