Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
foged70
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: chris-torb

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Har hørt at forstærkerens karakteristik ændres når den har stået og blevet varm. tænkte også på, om forstærkeren har bedst af at stå tændt hele tiden`? Håber der er nogen der kan give en forklaring.

Til top Vis foged70's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foged70

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej med dig

Jeg har ikke kunne konstaterer for mit vedkommende, om det gør nogen forskel. Dog står min egen altid tændt, men det er vist mest af bekvemmelighedsgrunde tror jeg

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jo - lyden ændrer sig meget til det bedre hvis udstyret får lov til at stå tændt - især den første halve til hele time. Et kvarter hjælper dog også betragteligt. Typisk får man mere ro, lyden bliver mere velopløst, det hårde forsvinder etc.

Jeg selv har CD, DAC og forforstærker tændt hele tiden og slukker kun for effektforstærkerne. I mit surroundsetup tænder jeg dog kun når det skal bruges. - Et spørgsmål om prioriteringer.

Hvorfor det er sådan skal jeg være usagt. Elektronikken bliver selvfølgelig stabiliseret over tid, det hele bliver varmt/lunkent etc. men bedre kan jeg ikke forklare det.

mvh

Dr. Strangelove

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke jeg kan høre nogen forskel hos mig, men jeg har dog heller ikke det vilde high end anlæg.

Btw, tror jeg emnet skal flyttes til andet forum da dette intet har med "mit surround udstyr" at gøre.

Kasper
Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Kempf87 skrev:
Jeg synes ikke jeg kan høre nogen forskel hos mig, men jeg har dog heller ikke det vilde high end anlæg.

Btw, tror jeg emnet skal flyttes til andet forum da dette intet har med "mit surround udstyr" at gøre.

Heller ikke jeg, men nu har min forstærker heller ikke være slukket i 7 mdr, så måske er det fordi jeg ikke kan huske hvordan den lyder "kold". Men jeg tror også meget at det handler om hvilken forstærker det er. Er det et stort lo.. af en strømforsigning og andet tungt grej, tror jeg at det er noget andet da det som regl lige skal "varmes op".

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hvis man som jeg anvender rørforstærkere , er opvarmning inden lytning faktisk vigtig , lyden ændrer sig markant inden for den første halve time.

Hvilken forstærker taler du om..? , eller er det mere sådan gennerelt  ?

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jo, der er helt klart forskel på en varm og en kold forstærker... hos mig er min forforstærker tændt 24/7 og min effektforstærker har 2 afbrydere, således at de vigtigste dele får strøm 24/7 en slags stand by... jeg har dog slukket den anden del hvis jeg er væk fra hjemmet i mere end 3 timer, da strømforbruget ellers bliver for dyrt... så efter ca. ½-1 time lyder den bedre, og det kan jeg sagtens leve med..

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

foged70
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: chris-torb

Bruger siden: 14 Marts 2006
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Har fået mange gode svar. Jeg har siden talt med nogle kollegaer som har lidt forstand på EL.

Mit spørgsmål vedrørende at lade forstærkeren være tændt, så er det ikke godt. Det er varmen der slider på elektronikken og strømforsyning. Så rådet skulle være at slukke for kraftværket og så samtidig spare på elregningen.

Til top Vis foged70's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foged70

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Det må så være op til den enkelte om man sætter pris på en lav el-regninge , eller optimal lydkvalitet til enhver tid , det må så være på bekostning af evt. lavere levetid , jeg vil til enhver tid vælge det sidste.

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

foged70 skrev:

Hej Alle!

Har fået mange gode svar. Jeg har siden talt med nogle kollegaer som har lidt forstand på EL.

Mit spørgsmål vedrørende at lade forstærkeren være tændt, så er det ikke godt. Det er varmen der slider på elektronikken og strømforsyning. Så rådet skulle være at slukke for kraftværket og så samtidig spare på elregningen.

Har netop altid kun hørt modsat, at ved konstant tænd og sluk slider man på afladningen af diverse dele og dermed slider det hårdere på elektronikken... Lidt som en motor på en bil holder bedre hvis den kørte konstant i stedet for små ture hen til den lokale købmand...

Har også bedst erfaring med at lade den stå tændt rent lydmæssigt, men det "dyrere" produkter hvor det specielt sætter igennem efter min mening. Kunne ikke høre forskel på min Denon 1803 surround reciever.. Men kan på min Integreret Primare forstærker...

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Det er klart en forstærker holder ufattelig længe, hvis den aldrig bliver tændt. Det med forvarme af forstærkere, er der delte meninger om. Det er heller ikke så mærkeligt. Der kan være stor forskel på hvor meget et apparat ændre sig, efterhånden som det når drifttemperatur. En ting er sikkert. De elektriske kompenenter i en forstærker, har det bedst ved at have en så stabil tempatur så muligt. Har man sin forstærker tændt 24-7 og ikke sætter sin forstærker på for mange hårde prøver, kontra tænder 1000vis af gange, slider de mange koldstarter mest. 

Jo varmere (jo højere BIAS) ens forstærker kører med, des færre gange burde man udsætte den for koldstarter. Jeg slukker kun min forstærker helt om natten. Tænd og sluk kun een gang dagligt. Det både lyder bedre, og det skåner også forstærkeren i det lange løb.  < =text/>

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes