| Forfatter |
|
Lydtryk66 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folks
Jeg har lovet at hjælpe min bror med at finde noget ok højttalerkabel til hans "middelklasse" NAD-forstærker som skal kobles til nogle Dali-højttalere.
Han har imidlertid sat sit anlæg op således, at han har 10 m. til den ene højttaler og 1m. fra forstærker til den anden højttaler. Mit spørgsmål går så på om han død og pine skal bruge 2x10 m. eller om det er uproblematisk/(lige så godt) at nøjes med at købe 11m. - evt i en lidt bedre kvalitet?
Og hvilket mærke kunne han evt. købe? ( budget omkring 1000 kr. )
mvh g.2
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHORD kabler går fint til nad og dali. Og det vil være bedst at kablerne er lige lange, når vi er oppe i de længder.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uddyb venligst?
Jeg vil meget gerne høre argumenterne, da jeg mener dette er direkte forkert.
Strømmen i kablet, bevæger sig med meget tæt på lysets hastighed, det vil derfor være umuligt at høre om den skal bevæge sig 1m eller 10m, et andet modargument kunne være, at modstanden er betragtelig større i det 10m lange kabel end i et på 1m og højttaleren derfor vil spille forskelligt, dette er kun aktuelt ved et meget dårligt tynd kabel at denne forskel skulle kunne høres, og hvis den kan vil den resultere i en slap bas fra den ht med kablet på 10m, man kan så se på om en slap bas fra 2 højttalere, er bedre end en slap bas fra en højttaler og en stram bas fra den med det 1m kabel -jeg ved nok godt hvad jeg ville vælge __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det svare du jo lige så fint på selv;
modargument kunne være, at modstanden er betragtelig større i det 10m
lange kabel end i et på 1m og højttaleren derfor vil spille
forskelligt, dette er kun aktuelt ved et meget dårligt tynd kabel at
denne forskel skulle kunne høres, og hvis den kan vil den resultere i en
slap bas fra den ht med kablet på 10m, man kan så se på om en slap bas
fra 2 højttalere, er bedre end en slap bas fra en højttaler og en stram
bas fra den med det 1m kabel.
Men i de længder ville jeg absolut købe 2 ens længder, i en bedre kvalitet for at undgå signaltab og stadigt opretholde stram bass. Kan så fortælle jeg selv har 48 meter kabel som er skærmet godt, som til sammen udgør 2x3 meter kabel hhv. til højre og venstre side og er sammensat af 96 små tynde ledere. Og jeg oplever absolut ingen tab af bassen i forhold til mit gamle forsølvede CHORD kabel, tværtimod. som var 2x3 meter også.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener heller ik der ka være den store forskel,men det ka vel afprøves..
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| Uddyb venligst?
Jeg vil meget gerne høre argumenterne, da jeg mener dette er direkte forkert.
Strømmen i kablet, bevæger sig med meget tæt på lysets hastighed, det vil derfor være umuligt at høre om den skal bevæge sig 1m eller 10m, et andet modargument kunne være, at modstanden er betragtelig større i det 10m lange kabel end i et på 1m og højttaleren derfor vil spille forskelligt, dette er kun akt og et og et skævt uelt ved et meget dårligt tynd kabel at denne forskel skulle kunne høres, og hvis den kan vil den resultere i en slap bas fra den ht med kablet på 10m, man kan så se på om en slap bas fra 2 højttalere, er bedre end en slap bas fra en højttaler og en stram bas fra den med det 1m kabel -jeg ved nok godt hvad jeg ville vælge
|
|
|
Hvis du går op i musik og lytterer efter den....og du har udstyret til det så opfanger øret den forsinkelse i milisikunder og et skævt lydbillede
men er det bare for at fylde rummet med musik , ja så betyder længden ikke noget
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt videnskabeligt
delay forskel på de to højter = t=delta_s/v = (10m-1m)/(3e8m/s) = 30ns
Det kan du ikke høre! det vil svare til om du flytter dig 10,29 mikrometer i forhold til at stå i perfekt centrum for de to højtaler
ohmsk modstand i et kabel er heller ikke noget du skal bekymre det for meget om, da akutisken i dit rum langt vil overdøve både delay forskellen og den lille smule tab du får.
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu, at fysikkens love ikke gælder indenfor Hifi-verdenen!
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu ved jeg ikke men bruger du lampe ledning på nogle SV højttaler
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis udbredelseshastigheden er lysets er der næppe nogen mikrosekunder at hente her.
Kablernes relative længde betyder intet, men det lange kabel er måske mere kritisk mht. kvadrat.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Det svare du jo lige så fint på selv;
|
|
|
ja det gjorde jeg nemlig, du glemte bare lige den sidste halvdel. Nu kommer den i pap.!
Det er bedre og have en højttaler med en dårlig bas pga. 10m kabel og en med god bas pga. et 1m kabel.
end:
2 højttalere med dårlig bas pga. de begge har et 10m langt kabel ;-)
-til tråd starter, det betyder intet i praksis med kabler af rimelig kvalitet, så spar i bare de penge! __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det vidst min tur til at skære det ud i pap for dig  1: Det er bedre at have 2x10 meter kabel som kan give ligeligt god stram bas. fremfor. 2: et 10 meter kabel der giver dårligere/knapt så stramt bass og 1 meter kabel der giver stram bass. Hvorfor nøjes med lydkvaliteten, når man kan få noget der er godt?????? Nu vil jeg gentage mig selv, jeg har tilsammen 48 meter kabel mellem mine højtallere og jeg har stadigt STRAM bass, meget strammere end med mit gamle CHORD kabel som til sammen udgjorde 6 meter kabel. Giver Du en forklaring på dette scenarie?
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Så er det vidst min tur til at skære det ud i pap for dig 1: Det er bedre at have 2x10 meter kabel som
kan give ligeligt god stram bas. fremfor.2: et 10 meter kabel der giver dårligere/knapt så stramt bass og 1 meter kabel der
giver stram bass. Hvorfor nøjes med lydkvaliteten, når man kan få noget der er godt??????[...]  |
|
|
Skal være ærlig at sige: Jeg kan ikke følge din logik!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Så er det vidst min tur til at skære det ud i pap for dig 
1: Det er bedre at have 2x10 meter kabel som kan give ligeligt god stram bas.
fremfor.
2: et 10 meter kabel der giver dårligere/knapt så stramt bass og 1 meter kabel der giver stram bass.
Hvorfor nøjes med lydkvaliteten, når man kan få noget der er godt??????
Nu vil jeg gentage mig selv, jeg har tilsammen 48 meter kabel mellem mine højtallere og jeg har stadigt STRAM bass, meget strammere end med mit gamle CHORD kabel som til sammen udgjorde 6 meter kabel.
Giver Du en forklaring på dette scenarie? 
|
|
|
I er jo faktisk enige et stykke af vejen. PerN skriver jo i sit første indlæg at forklaringen med modstand kun er aktuel med et underdimensioneret kabel. Altså hvis kablet er "godt nok" får man ikke slap bas med et kabel på 10 m. Hvis du bruger de kabler du beskriver i din billedetråd, kan man vel sige at de er ikke underdimensionerede, og derfor oplever du ikke problemer med dårlig lyd selv ved lange kabler. Så der er ingen grund til at diskuttere det I er enige om. 
Så tilbage til trådens egentlige spørgsmål. Hvis vi siger at kablerne er "gode nok", betyder det så noget at de ikke er lige lange ?
Jeg vil da også lige give dig lidt ekstra at tænke over :
1 : Han har et budget på ca. 1000kr. Han har altså valget mellem at købe 20 m kabel a 50 kr eller 11 m kabel a 90 kr.
2 : Hvis han vælger lige lange kabler, har han 10 m kabel liggende fra forstærkeren til en højttaler der står lige op ad anlægget. Hvad gør han ved alt det kabel ? Ruller det pænt sammen som en spole, og gemmer det om bag anlægget sammen med forlængerledninger og andet godt ?
Jeg ville nok vælge at bruge forskellige længder.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa, en god, gammel (måske mest gammel ) regel siger at længder under 3m skal være lige lange og længder over 3m må højst divergere med 1m !......uanset hvad, tror jeg ikke man kan finde mange hifi-folk med u-ens kabel længder 
Ved surround kan det vel være lige meget, da lyd-forsinkelse og volumen kan indstilles individuelt.
PS. pas på med at rulle overskydende kabel op... det kan virke som en spole !
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørger man for en stor diameter, når man ruller overskydende kabel sammen, sker der ikke noget. 20-25cm vil være fint.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen den impedans der vil være i kablet er fuldstændig ligegyldig i forhold til rummet impedans som højtaleren kigger ud i. For ikke at snakke om højtalerens impedans. Ting er ikke bedre end det svagest led
Og en ting der undre mig meget er i snakker om dybe toner (bas) hvordan kan et højtaler kabel give bedre bas, når det er de høje frekvenser som bliver påvirket først af de impedanser som ligger i et kabel
Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch
Et kabel, der er flettet giver bedre og fastere bas pga mindre ind/ud stråling fra kablet, men ellers er det overtonerne til basområdet, der ændres så bassen for en anden karakter. F.eks, har man ikke en rigtig god mellemtone, ja så har man bestemt heller ikke nogen god bas. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Joch
Et kabel, der er flettet giver bedre og fastere bas pga mindre ind/ud stråling fra kablet, men ellers er det overtonerne til basområdet, der ændres så bassen for en anden karakter. F.eks, har man ikke en rigtig god mellemtone, ja så har man bestemt heller ikke nogen god bas.
|
|
|
Uden at kaste mig ud i impedans teorier og andet godt
Vil du være så venlig at forklare mig ind/ud stråling af et højtaler kabel hvor du har en impedans (DC) på ca. 8 ohm, hvor meget effekt tror du lige indstråling af støj kan afsætte? nok til du kan høre det?
Så gør mig lige den tjenste at pille højtaler kablet ud af din forstærker. Den støj du nu hører i dine højtaler er så den indstrålet støj (Hvor meget kan du høre, selvom det er 230V kabel?) jeg kan ikke hører noget.
Impedans i et kabel på 10 meter har intet med frekvens på 20kHz og der under (Hvis du tager a-vægtning har det overhovedet ingen betydning)
Med stor frygt for at der nu skal lyde et ramskrig her inde
Akutiskken i rummet og højtalerens opbygning er langt langt langt mere vigtigt end højtaler kabler! __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle kabler udstråler jo magnetisk stråling. Men et flettet gør det mindre. Det er vel derfor, at man twister alle kabler i apparaterne. I et ht kabel løber der jo store strømme og disse kan ved denne udstråling genere andre apparater og kabler. På denne måde kan det på én eller anden måde høres. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |