| Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men mon ikke allanowich mener det udstrålede felt fra højttaler kablet. Som du nok ved, kan netkabler i vægen skabe 50Hz
brum, pga. de relativt store strømme der løber i dem og dermed relativt store magnet felter fra dem (som er næsten
umulige at skærme sig ud af).
På samme måde er der et tilsvarende felt i et højttalerkabel - stråler det tilbage i cdafspiller/forstærker osv, kunne det
tænkes at det var hørbart (hvis ellers apparaterne er dårlige til at undertrykke det)... Men er der et leder lige ved siden af,
med en modsat rettet strøm, så ophæves feltet (flettet kabel).
Ang. det med bas, så er det altså vigtigt at kablerne ikke har alt for stor modstand (dette er dog somregel intet
sammenlignet med den modstand man finder i de fleste passive filtre).
Qes og dermed også Qts på en højttalerenhed bliver direkte påvirket hvis der sidder en modstand i serie med den.
Du kan regne den nye værdi sådan her:
Qes' = Qes*(Re+Rs/Re)
Hvor Rs, er serie modstand i f.eks højttalerkabel.
Qts = Qes||Qms
Qts har en direkte indflydelse på kabinettes basafstemning, herunder afruldning/stepresponse.
Men lad os lige gøre det klart: Man skal bruge meget lange kabler (over 10m 1.5mm^2) / meget tynde kabler. Før man får
rykket afstemningen bare 5% - Hvilket er en typisk tolerence inden for højttalerenhederes TS parametre.
Ang. længde/fase/forsinkelse. Så laver man altså mere excessfase i signalet ved at rykke sin højttaler 1mm bagud end ved
at sætte 10m kabel mere på.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappen
Jo, det var det jeg havde i tankerne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Alle kabler udstråler jo magnetisk stråling. Men et flettet gør det mindre. Det er vel derfor, at man twister alle kabler i apparaterne. I et ht kabel løber der jo store strømme og disse kan ved denne udstråling genere andre apparater og kabler. På denne måde kan det på én eller anden måde høres. |
|
|
Kan godt li det her "På denne måde kan det på én eller anden måde høres", igen kan du hører det? 
Man twister kabler for at undgå common mode indstråling. MEN dette kan godt lade sig gøre hvis der sidder en forstærker kreds som udnytter dette. (Man trækker de to signaler fra hinanden alt der er fælles i dem bliver herved nul). Det gør en højtaler bestemt ikke og det gøre et forstærker kredsløb (Push Pull) heller ikke. Ergo dur den forklaring ikke. ALLE kabler er snoet (også 230V) dette bliver de pågrund af den måde man laver kabler.
Desuden bruges twisting af kabler kun ved høje båndbredde (Alla 100Mbit i et netværkskabel)
Angåend store strømme lade os tage en udregning (glæder kun ved ren stationært signal!)
Vi siger vi putter 180W ind i en højtaler (hvilket alle vil give mig ret i er sindsygt meget)
vi antager at højtaler højtaler har en modstand på 8 ohm
I=sqrt(P/R)Sqrt(180/8) = 4,7A
Ergo strømstyrken er altså ikke sindsygt høj, så det dur altså heller ikke
__________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Men mon ikke allanowich mener det udstrålede felt fra højttaler kablet. Som du nok ved, kan netkabler i vægen skabe 50Hz brum, pga. de relativt store strømme der løber i dem og dermed relativt store magnet felter fra dem (som er næsten umulige at skærme sig ud af).
På samme måde er der et tilsvarende felt i et højttalerkabel - stråler det tilbage i cdafspiller/forstærker osv, kunne det tænkes at det var hørbart (hvis ellers apparaterne er dårlige til at undertrykke det)... Men er der et leder lige ved siden af, med en modsat rettet strøm, så ophæves feltet (flettet kabel).
. |
|
|
Det har bare ikke noget at gøre med et twisted kabel, det et pushpull trin ikke undtrykker common mode støj! Effekten i indstrålingsstøj er simpelthen for lille at du vil kunne hører det __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lød bare somom at du havde misforstået hvad han mente. Jeg har iøvrigt aldrig hævdet at det har noget med "twisted cable" termet at gøre, som nok primært giver mening i HF.
Jeg er helt enig i at man nok ikke kan høre det.
Men det ændrer ikke rigtig på at der fra enhver leder udstråles et magnetfelt ved mindre der løber en strøm af samme størrelse og fase i modsat retning til at lave et lige så stort B felt som er i modsat retning. Hvad dette betyder i praksis er ingenting sammenlignet med så meget andet, som du også er inde på. Men når man nu kender til problematikken, kan man jo lige så godt lægge kablerne tæt på hinanden eller sno dem (så ligger de også tæt).
Ang. Lyd og hifi er der ihvertfald langt større problemer som man bør bekymre sig om først.
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ved en smule om elektronik og fysik, så ved man også at der er en betagtelig forskel på et kabel på 1m, og et på 10 m, både når det gælder induktion, kapacitet, modstand, magnetisk forvrængning, skineffekt, resonnanser i kablet, ind/udstråling, antallet af diode overgange i krystallerne i kobberret, reflektioner i kablet ect ect.... man kunne blive ved... Hvis ,man ikke mener at de ting har betydning for lyden, udstiller man bare sin egen uvidenhed.... Det har MEGET stor betydning for lydkvaliteten, hvis man altså har et godt anlæg.
Alle de ting her lærte, og opdagede vi andre i starten af 1980'erne....... Utroligt som udviklingen går baglæns med folks viden, og erfaring.
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror måske problemet er, at du netop kun ved en smule om elektronik og fysik, bare det at du bringer skin effect og reflektioner ind i billedet ved disse længer og frekvenser... Jeg har stadig heller ikke forstået, at hvis det giver så meget dårligdom med lange kabler, hvorfor skal man så have det i begge højttalere hvis man kan undgå det, hvorfor ikke have et godt til den ene?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
|
uanset hvad, tror jeg ikke man kan finde mange hifi-folk med u-ens kabel længder 
|
|
|
Måske ikke, det aner jeg ikke noget om, det kan kun blive gætterier. Men uanset om du har ret siger det ikke noget om at der er hørbar forskel. Når gum2 spørger er det sikkert ikke fordi han selv har tænkt at kablerne ikke må have forskellig længde. Hvis han skulle hænge to lamper op på væggen ville han nok ikke bekymre sig om der var lige langt fra hver lampe til stikkontakten. Man trækker selvfølgelig bare et kabel der passer uden at tænke mere over det. Jeg tror at han spørger fordi han har hørt/læst at højttalerkabler skal have samme længe. Mon ikke de fleste hifi-folk har hørt eller læst det samme, og derfor vil mange vælge samme længde helt automatisk for "det skal man da".
Så spørgsmålet er om man vælger ens længde fordi man har hørt/læst at de skal være ens, eller man gør det fordi man rent faktisk har hørt forskel med forskellige længder. 
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen grund til at spilde tid med at læse alle de pseudovidenskabelige indlæg fra selvbestaltede HIFI guruer. Særligt det sidste herover, og i særdeleshed fra sælgere :) Det kan være svaret allerede er givet en gang... men her er det så igen:
Det ENESTE der har betydning for samspillet mellem forstærker og HT er den ohmske modstand mellem de to. I praksis vil en ohmsk modstand større end ca. 5 % af HT laveste målte impedans være hørbar, der hvor impedansen er lavest i basområdet (den er måske nede omkring 3 ohm for en 4 ohms HT). Det vil resultere i dårligere kontrol over basenheden, som vil opleves som "slaphed". Det sker typisk med tynde ledninger.
Når du nu ønsker at have en HT ti meter fra forstærkeren vil det med ret stor sikkerhed være tilstrækkeligt med 4 kvadrat kabler. Om du bruger det til den anden HT 1 meter væk er ligegyldigt.
Dem som ønsker at argumentere for at andre effekter (som fx skineffekt) gør sig gældende tager jeg kun seriøst når de kan henvise til litteratur der understøtter deres påstande.
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Jeg tror måske problemet er, at du netop kun ved en smule om elektronik og fysik, bare det at du bringer skin effect og reflektioner ind i billedet ved disse længer og frekvenser...
Jeg har stadig heller ikke forstået, at hvis det giver så meget dårligdom med lange kabler, hvorfor skal man så have det i begge højttalere hvis man kan undgå det, hvorfor ikke have et godt til den ene?  |
|
|
At skineffekt, og reflektioner har betydning også ved lave frekvenser har man kun vist i 30 år.... ALLE kabelfabrikanter der laver gode kabler ved at Disse 2 parametre har meget stor betydning for lydkvaliteten.....
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
TroelsP skrev:
Der er ingen grund til at spilde tid med at læse alle de pseudovidenskabelige indlæg fra selvbestaltede HIFI guruer. Særligt det sidste herover, og i særdeleshed fra sælgere :) Det kan være svaret allerede er givet en gang... men her er det så igen:
Det ENESTE der har betydning for samspillet mellem forstærker og HT er den ohmske modstand mellem de to. I praksis vil en ohmsk modstand større end ca. 5 % af HT laveste målte impedans være hørbar, der hvor impedansen er lavest i basområdet (den er måske nede omkring 3 ohm for en 4 ohms HT). Det vil resultere i dårligere kontrol over basenheden, som vil opleves som "slaphed". Det sker typisk med tynde ledninger.
Når du nu ønsker at have en HT ti meter fra forstærkeren vil det med ret stor sikkerhed være tilstrækkeligt med 4 kvadrat kabler. Om du bruger det til den anden HT 1 meter væk er ligegyldigt.
Dem som ønsker at argumentere for at andre effekter (som fx skineffekt) gør sig gældende tager jeg kun seriøst når de kan henvise til litteratur der understøtter deres påstande.
|
|
|
Aldrig fornuftigt at gøre sig klog pga. manglende viden...... ALLE der har haft med kabler til lyd at gøre de sidste 30 år ved at alle de parametre har overordentlig stor betydning for lydkvaliteten af kabler..... Og hvis du gerne vil lære bare en lille smule, inden du udtaler dig.... vil jeg forslå at du går in på Cardas, Mit, Kimber, Transparent, Taralabs osv..... og lærer lidt om kabler.... og bla læser deres patenter....
Og du er meget velkommen til at komme forbi, og lytte lidt på kabler..... jeg kan sagtens vise dig forskellen, både i teori, og praksis..... Så ville du lære en masse.....
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio/Allan.
Hvorfor denne negative tone. Det er da ikke særligt konstruktivt at starte sin deltagelse i en debat med at fortælle alle andre at de er dumme og har dårlige anlæg.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
|
At skineffekt, og reflektioner har betydning også ved lave frekvenser har man kun vist i 30 år.... Men det er nok ikke nået over storebælt endnu..... ALLE kabelfabrikanter der laver gode kabler ved at Disse 2 parametre har meget stor betydning for lyskvaliteten..... Men du ved jo bedre
Mvh
Allan |
|
|
Skineffekt har en betydning ved lave frekvenser ja, men kablet skal være enormt tykt før effekten kan ses. Ved typiske kabel tykkelser i hifi og ved frekvenser under 20kHz har det ingen betydning. refleksioner opstår også ved lave frekvenser ja, men man skal have enormt lange kabler før de gør. Ved typiske kabel længder i hifi og ved frekvenser under 20kHz har det ingen betydning.
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
|
ABaudio/Allan.
Hvorfor denne negative tone. Det er da ikke særligt konstruktivt at starte sin deltagelse i en debat med at fortælle alle andre at de er dumme og har dårlige anlæg.
|
|
|
Hej... Det er absolut ikke ment som en negativ tone... slet ikke..... Men denne debat er simpelthen på så lavt et plan, pga folk som stadig intet har lært siden 1970'erne.... og de bliver ved med at påstå at det eneste der betyder noget i kabler er modstanden..... 99% af alle i denne branche, incl kunderne har de sidste 20-30 år godt vidst at sådan forholder det sig ikke.... det eneste der altid sker herinde er at nye der kommer til bliver i den grad misinformeret, og vildledt af folk der intet aner hvad de snakker om..... det er sku da lidt synd for vores hobby.
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Skineffekt har en betydning ved lave frekvenser ja, men kablet skal være enormt tykt før effekten kan ses.
Ved typiske kabel tykkelser i hifi og ved frekvenser under 20kHz har det ingen betydning.
refleksioner opstår også ved lave frekvenser ja, men man skal have enormt lange kabler før de gør.
Ved typiske kabel længder i hifi og ved frekvenser under 20kHz har det ingen betydning.
|
|
|
Nej.... Selv ledere ved på under en millimeter i tværsnit, har skineffkt en betydning..... Prøv og kig på alle de bedst lydende kabler der findes.... Hvordan er de opbyget, og hvorfor?????
Og igen nej... Reflektioner har betydning selv vd få centimeters kabel... igen prøv og se hvordan alle de bedste kabelfabrikanter bekæmper reflektioner.....
Det er selvfølgelig humbug det hele det er klart... .... ja. når man ikke forstår det..... Men hvor er det dog nemt at høre.
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
|
Aldrig fornuftigt at gøre sig klog pga. manglende viden...... ALLE der har haft med kabler til lyd at gøre de sidste 30 år ved at alle de parametre har overordentlig stor betydning for lydkvaliteten af kabler..... Og hvis du gerne vil lære bare en lille smule, inden du udtaler dig.... vil jeg forslå at du går in på Cardas, Mit, Kimber, Transparent, Taralabs osv..... og lærer lidt om kabler.... og bla læser deres patenter....
Og du er meget velkommen til at komme forbi, og lytte lidt på kabler..... jeg kan sagtens vise dig forskellen, både i teori, og praksis..... Så ville du lære en masse..... |
|
|
Hej Allan. Jeg synes, at et er nogle interessante påstande du kommer med, som jeg ikke kan få til at stemme overens med hvad jeg har lært. Du siger at du sagtens kan vise TroelsP forskellen i teori, det er jeg meget interesseret i, kan du overtales til at lave en indsigts artikkel eller uddybe her på forum? Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Troesl
Det har jeg sku ikke tid til..... Er lige ved at flytte til en ny forretning, og alt er kaos..... Har bla. travlt med at sælge kabler... .... Men du er meget velkommen til at komme forbi, og lytte, se på en masse kabler, og få nogle forklaringer.... og låne nogle forskellige kabler med hjem... og prøve det selv derhjemme..... Jeg betaler gerne transporten fra Jylland herover til.
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
|
.... og de bliver ved med at påstå at det eneste der betyder noget i kabler er modstanden..... 99% af alle i denne branche, incl kunderne har de sidste 20-30 år godt vidst at sådan forholder det sig ikke....
|
|
|
Det håber jeg sandelig ikke at du har ret i, så skulle 99% af dine kunder være omkring 50 år eller ældre. 
ABaudio skrev:
|
det eneste der altid sker herinde er at nye der kommer til bliver i den grad misinformeret, og vildledt af folk der intet aner hvad de snakker om..... det er sku da lidt synd for vores hobby.
|
|
|
Derfor ville det jo også være bedre hvis du forklarede de forskellige begreber på en positiv måde istedet for bare at kalde folk uvidende. Det er vel heller ikke særligt motiverende for nye at få at vide at deres nye anlæg er dårligt hvis de ikke kan høre om højttalerkablerne er lige lange ?
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Hvis man ved en smule om elektronik og fysik, så ved man også at der er en betagtelig forskel på et kabel på 1m, og et på 10 m, både når det gælder induktion, kapacitet, modstand, magnetisk forvrængning, skineffekt, resonnanser i kablet, ind/udstråling, antallet af diode overgange i krystallerne i kobberret, reflektioner i kablet ect ect.... man kunne blive ved... Hvis ,man ikke mener at de ting har betydning for lyden, udstiller man bare sin egen uvidenhed.... Det har MEGET stor betydning for lydkvaliteten, hvis man altså har et godt anlæg.
Alle de ting her lærte, og opdagede vi andre i starten af 1980'erne....... Utroligt som udviklingen går baglæns med folks viden, og erfaring.
Mvh
Allan |
|
|
Utrolig som man skal høre på sælgere og deres selvlærte viden. Klart der forskel på diverse parameter på et kabel på 1 m og et på 10 m. Klart en sælger siger kabler skal være lige lange, han vil tjene penge, sådan er verden. Jeg ser gerne en dokumenteret test på at man kan høre forskel på 1 m og 10 m kabel og nej jeg gider ikke se specifikationerne på et kabel og anden slagssnak. Jeg vil have en test udføret med mikrofon og analysering af disse data. Kan det høres kan det også måles ellers sælges kabler og andet voodoo under falsk varebetegnelse - Det eneste som ikke går baglæns er sælgerne måde at fremføre deres produkter på - Trist de ikke kan rykke sig lidt mere og smide deres skyklapper overfor deres eget lille åhhh så vanvittige gode produkt
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
| Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ABaudio skrev:
|
.... og de bliver ved med at påstå at det eneste der betyder noget i kabler er modstanden..... 99% af alle i denne branche, incl kunderne har de sidste 20-30 år godt vidst at sådan forholder det sig ikke....
|
|
|
Det håber jeg sandelig ikke at du har ret i, så skulle 99% af dine kunder være omkring 50 år eller ældre. 
ABaudio skrev:
|
det eneste der altid sker herinde er at nye der kommer til bliver i den grad misinformeret, og vildledt af folk der intet aner hvad de snakker om..... det er sku da lidt synd for vores hobby.
|
|
|
Derfor ville det jo også være bedre hvis du forklarede de forskellige begreber på en positiv måde istedet for bare at kalde folk uvidende. Det er vel heller ikke særligt motiverende for nye at få at vide at deres nye anlæg er dårligt hvis de ikke kan høre om højttalerkablerne er lige lange ?
|
|
|
Ja, 99% af mine kunder er 50 år, eller derover....Og de har haft denne hobby i mange år
Jeg siger tingene som de er.... Folk er uvidende.... Og hvis jeg prøver at forklarer hvordan tingene hænger sammen, bliver man bare overfaldet med, at jeg bare er en sælger der vil sælge, eller at kun modstanden betyder noget, og andet fuldstændig vås.... Har prøvet det før.... Nytter ikke noget.
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |