Emne: Samme længde HT-kabel? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans, jeg er enig i princippet, men mener da godt nok at anlægget står for mere end 10 procent af lyden. Og det svære med
højttalere er at de lyder så forskelligt alt efter hvilket rum og hvordan de bliver placeret.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
| JEG NÆGTER AT OPLEVE KÅRE NORGE I EN KIRKE! |
|
|
GNÆK .. jeg går sjældent i kirke, men hvis det er en klassisk koncer er det nok et af de bedre steder. her i vores lile sogn ..i Bangsbo sogn, har vi en kirke med en utrolig akustik, der lige er egnet til formålet.
Ps der er gratis kaffe og kage bagefter ( gnæk )
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Ja, det er utroligt som hjernen kan snyde en.... Så at man tror at fordi man har en uddannelse der varer 5-6 år så ved
man alt.
Og hvis ingeniør tosserne gad at kigge lidt på hvad de seriøse kabelfabrikanter brugte deres udviklingstid og penge på,
ville de også opdage at det er helt almindelige gængse ting som kapacitet, indution. dielektrikum, faseforhold, reflektioner,
forvrængning, resonanser i kabler, litzede eller ikke litzede tråde pga. skineffekt..... Masser af ting, som hverken er hokus
pokus eller voodoo....... Forskellen ligger bare i at ingeniørtosserne siger at det betyder intet for lyden, og fabrikanterne og
HiFi tosserne siger at det absolut betyder noget for lyden..... Det er nemt nok og høre. selv for dig.... Og jeg kan sagtens
demonstrerer det for dig.
Mvh
Allan |
|
|
Hej igen,
som du siger er højttaler kabler naturligvis underlagt de samme fysiske rammer som andre lignende kabler; kapacitans,
induktans, modstand, skin effect osv.
Men dét os "ingeniør-tosser" plæderer for, er at hvis kablet bare, er dimensioneret nogenlunde fornuftigt, og der ikke er at
gøre med meget lange kabeltræk, så er betydningen af kablet så utroligt lille, at det ikke har nogen høbareffekt.
For mig svarer det til at sige "Jeg kunne tydeligt mærke på min bils optræk i dag, at der var kommet en fugleklat på
bagruden".
Jeg kan naturligivs ikke udelukke 100% at der er en hørbar forskel på kabler, indtil videre er jeg bare ikke stødt på, eller
blevet præsenteret for noget viden, der kunne sandsynliggøre det.
"Ingeniørtosserne" råber på ABX blindtest! Hvorfor gør de det?
1. Der kan testes 100% på det der skal undersøges: kan man høre forskel på kabler?
2. Der er ikke brug for en enorm viden eller forskningsindsats for at nå målet.
3. Vi er sådan set i første omgang ligeglade med alle forklaringerne på hvorfor det kan høres, er det pga. kapacitans,
reflektioner, skin effect, modstand, induktans eller noget helt anden for videnskaben endnu uopdaget.. Vi er ligeglade.. Først
vil vi teste om der overhovdet kan høres en forskel, så kan der bagefter bruges tid på at finde ud af hvorfor.
Jeg synes det er meget spændende hvis folk rent faktisk kan høre forskel på kabler, men hvorfor skal der altid være de her
lange debatter om det, hvorfor tester vi det ikke bare?
Tit bliver jeg mødt med argumenter som: "det skal være på mit eget grej i min egen stue", eller "Det kan være svært når
der er pres på (pres fra testen etc.)" og "jeg skal lytte til kabler i en måned før jeg kan høre forskellen". Alt dette på trods af
de selv samme mennesker kommer med bombastiske erklæringer såsom "der er MEGET stor forskel" og "Det er som nat og
dag".
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Jeg kan naturligivs ikke udelukke 100% at der er en hørbar forskel på kabler, indtil videre er jeg bare ikke stødt på, eller
Jeg synes det er meget spændende hvis folk rent faktisk kan høre forskel på kabler, men hvorfor skal der altid være de her
|
|
|
Hvis du vil prøve, om du kan høre forskel på kabler, er du velkommen her til en tydelig demo ( i nærheden af Skanderborg ).
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Toebs ved ikke om det sandsynliggøre at der er forskel på kabler, men kablet bør også ses som en langstrakt kondensator, men tror man heller ikke på at der er nogen forskel på lyden af kondensatore, ja så må man i det mindste håbe at du kan hører forskel på forskelligere anlæg, og derfor muligvis kan konkludere at der må være forskel på lyden fra de enkelte delelementer.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Toebs skrev:
|
|
|
Hvis du vil prøve, om du kan høre forskel på kabler, er du velkommen her til en tydelig demo ( i nærheden af Skanderborg
). |
|
|
Jeg har prøvet og kan ikke, men tak for tibudet. I øvrigt ville det heller ikke eleminere placeboeffekten  .
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristiansen skrev:
@Toebs ved ikke om det sandsynliggøre at der er forskel på kabler, men kablet bør ses som en
langstrakt kondensator, men tror man heller ikke på at der er nogen forskel på lyden af kondensatore, ja så må man i det
mindste håbe at du kan hører forskel på forskelligere anlæg, og derfor muligvis kan konkludere at der må være forskel på
enkelte delelementer.
|
|
|
Men de "snylte"komponenter der indtrouceres med kablet, er bare meget meget små i forhold til så mange andre ting i hifi
sammenhæng, hvilket får mig til at sammenligne det med fulgeklatten på bagruden.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Kim skrev:
Toebs skrev:
|
|
|
Hvis du vil prøve, om du kan høre forskel på kabler, er du velkommen her til en tydelig demo ( i nærheden af Skanderborg
). |
|
|
Jeg har prøvet og kan ikke, men tak for tibudet. I øvrigt ville det heller ikke eleminere placeboeffekten . |
|
|
Hvis man har et element i signal-vejen ( kabel, CD afspiller, amp eller højttaler ) som sætter tydeligt aftryk på lyden, så kan
man ikke høre forskel ved at skifte et element til noget andet ( hvis hørelsen ellers er normal ) - Men hvis der er ordentligt
hul igennem, er en eneste udskiftning tydelig - Så overvej venligst dit svar én gang til, jeg lover dig; her KAN du høre forskel
!
Det kunne måske også være interessant at møde nye mennesker ?
Andre " ikke troende " er også velkommen til en demo ! - Bare send en PB !
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er 0.5 kvadrat nok lige i underkanten, selv for en skeptiker som mig  , men hvis jeg ser bort fra det æstetiske og valget stod imellem et standard 2.5mm2 HT kabel fra harald nyborg og det du viser der.. tja så ville jeg nok være mere bekymret for at det "eksotiske" havde en uønsket filter virkning
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt no-nonse kabel, er dette: http://www.thomann.de/dk/cordial_cls_240.htm
Jeg bruger selv 2x6mm^2 udgaven. Intet voodoo eller anden filtervirkning for at give en speciel klang.
Hvis jeg boede tættere på, havde jeg sagt ja tak til kabeldemo og medbragt mit til sammenligning.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mest til grin er dog "Anders" der i en kommentar på "poulsaudiobutik.dk" gør grin med dem der har tid til at debattere emnet herinde... Svært at forestille sig et større selvmål!
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
| Mest til grin er dog "Anders" der i en kommentar på "poulsaudiobutik.dk" gør grin med dem der har tid til at debattere emnet herinde... Svært at forestille sig et større selvmål! |
|
|
Synes nu poul½pris rammer den ret godt, og kabelbranchen levere jo selv materialet omkring deres såkaldte "seriøse forskning" i deres pseudovidenskabelige skrifter og salgsmaterialer.
Har selv i mange forsøgt at finde ud hvordan lyd og kabel konstruktion hænger sammen (har en længere teknisk uddannelse) og der er nogle faste holdepunkter som iøvrigt kun kræver sund fornuft og måske en smule uddannelse og ingen forskning at komme frem til, hver en sten er vist vendt i den forskning som allerede eksistere, og meget af den forskning er at finde inden for bl.a. Højfrekvens teknik
Må indrømmer at jeg bare gik i gang med nogle ideer, prøvede en masse forskellige ting sølv kobber osv og på tidspunkt synes jeg at lyden var meget god, og så blev det der, uden at jeg kan forklarer at kablet lyder som det gør, men det er der jo ikke noget galt i, men lidt irriterende vil jeg godt indrømme at det er.
Det ville undre mig meget hvis ikke rigtig mange kabelproducenter ikke gør noget der til forveksling ligner, med den forskel at deres produkt skal designes lækkert, det er meget vigtigt, og så skal der tilpasses til en produktion hvis der ikke lige er tale om en garage produktion, eller måske bare ompakning af kabler fra fjernøsten.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja se bare forsiden, et Kimber kabel til 50.000 
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvorfor er det så provokerende at nogen vil betale mange penge for et kabel? Det er trods alt en del af et anlæg som de
helt sikkert har brugt endnu flere penge på, og designmæssigt er det jo en af de få komponenter i anlægget som ligger
fremme til offentligt skue? Jeg ville aldrig selv bruge så mange penge på det, synes helt ærligt at der er vigtigere ting i
verdenen, men hvis en gut som har brugt en halv million på et anlæg bruger 10 % af budgettet på et højttalerkabel, ja så kan
det da virkelig ikke hidse mig op i samme grad som folk herinde.
Indlægget på Poulsaudiobutik er da meget sjovt, men egentlig også ret dårlig stil, synes jeg. Der argumenteres fint for hvorfor
en forhandler bør holde sig for god til at fremture overfor potentielle kunder, det er jeg helt enig i, men så skal der lige rundes
af med en slet skjult sviner til samme forhandler. Ingen af os som læser indlægget aner jo hvad der er foregået til den
reparation som åbenbart er gået dårligt, derfor er det ikke fair at man uden videre forklaring udleverer forhandleren, især da
når man ikke engang selv er den "forurettede" part i sagen!
Men der er som altid gået skyttegravskrig i kabeldebatten, jeg er egentlig selv ret neutral, da jeg mener sagtens at kunne
høre forskel men samtidigt synes at der er mange andre vigtige led i kæden man hellere skulle bruge de store summer på.
Forskellige længder har jeg aldrig testet, så det har jeg ikke en mening om, andet end at jeg umuligt kan se hvorfor man
skulle tage chancen og køre med forskellige længder. Selvfølgelig koster det lidt ekstra, til gengæld ved du at der er symetri
hele vejen til højttalerne og samtidigt bliver det nemmere at flytte anlægget når/hvis behovet opstår en dag.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Megholm
Som jeg selv skrev længere tilbage i tråden, så kunne jeg afkorte mine ht kabler, fordi mit anlæg stod i mellem højttalerne. Derfor havde jeg ikke behov for så langt et kabel. Det blev afkortet fra 4m ned til 1.2 meter. Dette kunne man virkeligt høre i form af mere præcis klang. Men måske er det ikke alle typer kabler, man oplever nogen særlig forskel, men her gjorde jeg. Men der sker jo intet skadeligt for forstærker/højttaler, at der er et par meter mere til den ene højttaler, end den anden. Derfor kan man roligt have lidt forskellige længder. Det virker bare mere "rigtigt", at de er lige lange.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Men hvorfor er det så provokerende at nogen vil betale mange penge for et kabel? Det er trods alt en del af et anlæg som de helt sikkert har brugt endnu flere penge på, og designmæssigt er det jo en af de få komponenter i anlægget som ligger fremme til offentligt skue? Jeg ville aldrig selv bruge så mange penge på det, synes helt ærligt at der er vigtigere ting i verdenen, men hvis en gut som har brugt en halv million på et anlæg bruger 10 % af budgettet på et højttalerkabel, ja så kan det da virkelig ikke hidse mig op i samme grad som folk herinde.
Indlægget på Poulsaudiobutik er da meget sjovt, men egentlig også ret dårlig stil, synes jeg. Der argumenteres fint for hvorfor en forhandler bør holde sig for god til at fremture overfor potentielle kunder, det er jeg helt enig i, men så skal der lige rundes af med en slet skjult sviner til samme forhandler. Ingen af os som læser indlægget aner jo hvad der er foregået til den reparation som åbenbart er gået dårligt, derfor er det ikke fair at man uden videre forklaring udleverer forhandleren, især da når man ikke engang selv er den "forurettede" part i sagen!
Men der er som altid gået skyttegravskrig i kabeldebatten, jeg er egentlig selv ret neutral, da jeg mener sagtens at kunne høre forskel men samtidigt synes at der er mange andre vigtige led i kæden man hellere skulle bruge de store summer på. Forskellige længder har jeg aldrig testet, så det har jeg ikke en mening om, andet end at jeg umuligt kan se hvorfor man skulle tage chancen og køre med forskellige længder. Selvfølgelig koster det lidt ekstra, til gengæld ved du at der er symetri hele vejen til højttalerne og samtidigt bliver det nemmere at flytte anlægget når/hvis behovet opstår en dag. |
|
|
Hej..... Hvofor må man som "forhandler" ikke blande sig i en debat?...... Kan det virkelig være rigtig at som "kunde" må man skrive næsten hvad man har lyst til??...... Men som forhandler må man Absolut ikke sige sin mening?..... Det forstår jeg simpelthen ikk...... Det er ikke okay.... Hvorfor skal man som forhandler ikke ha nogen som helst mulighed for at udtale sig i en debat....
Og nej, vi snakker ikke potentielle kunder herinde.... De gider for det meste ikke bruge deres tid på sådanne fora......
Og hvad angår Pouls historie om reparation af en EAR 549 monoblok, så er det endnu en and fra hans side..... Vi har ikke haft en EAR 549 monoblok til reparation de sidste 2 år, og der var det en powertrafo der var gået..... Og der findes ikke Bias-modstande i en 549 monoblok.
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan. Jeg er helt enig i at man gerne må blande sig i debatten, meget gerne endda, som forhandler. Det kan være super
at få opklaring på specifikke produkter f.eks, eller hvilke produkter der passer godt sammen. Men det er svært i en tråd som
denne ikke at komme til at stå på enten den ene eller den anden side af skyttegravene, og det ville jeg personligt føle var
uheldigt som forhandler. Jeg synes dog at dit tilbud om at demonstrere forskellene var super, og ville ønske at et par af
skeptikerne ville tage det op. Kunne være sjovt at læse lidt om efterfølgende, og det ville sikkert også hjælpe på debatten at
der kom nogle ansigter på navnene herinde. Jeg møder også gerne op hvis der er nogen som er friske, ville være spændende
at høre nogen af de mere eksotiske kabler.
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun give dig ret........ Men det er virkelig belastende at hver gang man som forhandler ytrer sig om et eller andet herinde.... Så er man automatisk fyldt med løgn, og vil bare sælge sine egne produkter...... Det er desværre en meget primitiv indstilling, som jeg kun ser herhjemme...... når man udstiller i andre lande, eller sælger varer i andre Europæiske lande, møder man Aldrig den indstilling.....
Kunder har altid mulighed for at komme forbi og låne hvilket som helst kabel, uanset pris..... Helt uforpligtigende...... Ingen som helst købetvang..... Og sådan har det været lige siden vi åbnede.... Det kan jeg sku ikke se noget galt i...... Men det er der åbenbart mange herinde som synes er helt forfærdeligt......
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|