| Forfatter |
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten A skrev:
|
Der er så meget at hente på alt av-udstyr ved at skifte strøm- ht- signalkabler m.m. at jeg ikke forstå hvorfor forhandlerne ikke arrangere demo af disse på messer og evt. som tema-aftner, det ville helt sikkert kunne sælge en del.
|
|
|
Hej.... Nordost har lavet demoer af forskellen imellem kabler på HiFi-messer verden over de sidste 12-15 år.
Allan
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er grunden til nogle ikke kan høre forskel på kabler at deres udstyr ikke er sat ordentlig op, jeg tænker her på
placeringen af højttalere, jeg har eksperimenteret lidt på placeringen af mine, og det har givet en klar forbedring.
Jeg har fået regnet placeringen af højttalerne ud og afstand til lytteposition og bagvæg side væge osv. og så har jeg vinklet
højttalerne. Placeringen, er beregnet ud fra rumnets resonansser.
Det har givet større effekt end kabler har gjort hos mig. På gode indspilninger er der mere perspektiv og stemmerne kan
placeres mellem højttalerne efter hvordan indspilningen er.
Jeg var i klubben og høre B&W CM9 og NAD Master serien igår aftes, højttalerne stod helt forkert, med for meget afstand
imellem og for kort til lytte position og ikke nok vinklet, der ville et godt kabel ikke have gjort den store forskel. Det skal lige
siges tiden var for knap, til vi kunne flytte rundt på højttalerne.
Ud fra mine egne erfaringer, så er min konklusion at hvis grundstenene ikke er i orden, kan selv det bedste og dyre kabel ikke
rede opsætningen, det erfarede jeg så sent som igår aftes igen.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun give dig helt ret.... Alle de basale ting er vigtigere..... Når de så er i orden, så kan man eksperimenterer med kabler.
Allan
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til kablets længder, vil jeg ikke mene det har nogen betydning, hvis kablet er ordentlig kvadrat og lavet i et
ordentligt materiale. Alternativet er jo det skal snores rundt som en spole, og det er heller ikke godt.
Jeg vil bruge lidt ekstra på kvaliteten af kablerne og give det et forsøg. Du kan jo altid erhverve dig 10m. mere.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, vil to forskellige længder på højttalerkablet påvirke signalet/forstærkeren
forskelligt i de to kanaler. Så kan man begynde at diskutere tolerancer, og om man er i nærheden af noget hørbart, men hvis
man principielt går efter en så ensartet behandling af signalet i begge kanaler som muligt, er det et skridt væk at lave to
forskellige længder af kablet. Er vi alle enige om dette?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan godt blive enige om, at signalet vil blive påvirket forskelligt i en eller anden grad. Men pointen for os skeptikere er jo nok, som du også er inde på, at vi mener den forskel der opstår, er negligibel og u-hørbar, sågar faktisk også med en mikrofon u-målbar.
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, vil to forskellige længder på højttalerkablet påvirke signalet/forstærkeren forskelligt i de to kanaler. Så kan man begynde at diskutere tolerancer, og om man er i nærheden af noget hørbart, men hvis man principielt går efter en så ensartet behandling af signalet i begge kanaler som muligt, er det et skridt væk at lave to forskellige længder af kablet. Er vi alle enige om dette? |
|
|
Har du også et 100% symmetrisk lytterum? Og er du 100% sikker på, at du sidder fuldstændig i centrum? Disse to faktorer gør, at forskellen mellem kablerne er forsvindende lille. Eksemplet med bilen og fugleklatten beskrev det perfekt. Og selv HVIS du havde helt styr på disse to faktorer, ville du stadig ikke kunne høre forskel på 5m vs. 1m kabel. Det er i dit hoved lydforskellen ligger...
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointen er at man, hele vejen til højttalerterminalerne, gør sit aller ypperste for at signalet bliver behandlet ens i højre og
venstre kanal. Ville i også bruge to forskellige kondensatorer i henholdsvis højre og venstre kanal hvis bare de målte ens? Skal
vi være ligeglade med om en forstærker spiller en smule højere i den ene kanal end den anden, for lytterummet er alligevel
heller ikke symmetrisk? Og skal vi være ligeglade med om en cdafspiller har et målbart løft i diskanten, for vores lytterum har
alligevel en frekvensgang som er meget værre?
Og så skal det for 10'ende gang understreges (kunne du ikke begynde at læse andres indlæg JBLpro?) at jeg aldrig har været
så
fjollet at lave to forskellige længder kabel til mine højttalere, og derfor ikke påstår jeg kan høre forskel. Jeg mener blot det er
tåbeligt at påvirke signalet "skævt" når man nu så enkelt kan undgå det, hørbart eller ej.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Har du også et 100% symmetrisk lytterum? Og er du 100% sikker på, at du sidder fuldstændig i centrum? Disse to faktorer gør, at forskellen mellem kablerne er forsvindende lille. Eksemplet med bilen og fugleklatten beskrev det perfekt. Og selv HVIS du havde helt styr på disse to faktorer, ville du stadig ikke kunne høre forskel på 5m vs. 1m kabel. Det er i dit hoved lydforskellen ligger... |
|
|
En af de første ting man opdager er at den med fugleklatten ikke holder en meter når det drejer sig om hifi, man kan lave lyden hørbart om ved at skifte en enkelt modstand, kunne også være en kondensator ud til en anden type, en modstand af måske flere hundred, det er både meget underligt og temmelig frustrerende da der ikke rigtig er en logisk forklaring på dette. Og det er optimering af de hundredvis af ting som umiddelbart bare ligner fugleklatter som du kalder det som i den sidste ende kan give sublim hi-fi.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet, at det måske er din hjerne som spiller dig et puds?
Hvis man følger hifi-tråde hvor folk f.eks. ombygger deres Benchmark DAC1 med alle mulige komponenter, er det bemærkelsesværdigt hvordan det i 90% af tilfældene, giver en eller anden klar forbedring af lyden. Dette på trods af, at ombyggeren ikke har gjort sig nogen som helst dybere tekniske betænkninger/udregninger om modifikationen og at de tilfører et hav af utilsigtede snyltekomponenter (bl.a med de svævende modstande/kondensatorer/spoler som man altid ser i disse projekter).
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er blevet rettet lidt i et par indlæg...
Skal vi ikke lige holde tonen sober, og undgå de personlige udfald? Der er mange følelser i denne hobby, og det kan få sindende i kog.
Alternativt må vi jo stoppe mens legen er god 
Forresten, mens jeg husker det... Kan I ikke holde jeres fingre fra "Citer"-knappen, hvis I ikke forstår at benytte denne funktion?
Næste gang et "indlæg på indlæg" dukker op, vil det bliver slettet - uden tøven! Det ødelægger overskueligheden i tråden fuldstændig, når der citeres i en uendelighed...
Alternativt kan I starte med at skrive "Til xxxx", når i svarer på et indlæg!
Ha' en dejlig dag og debat!
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad fanden er det for nar der bryder ind i en vigtig debat og sletter indlæg hvad fanden foregår der. Kan vi få en forklaring og det nu!!!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mig, der er den "nar"! Hvis du har et problem med det, så find et andet sted, at debattere!
Du får lige en pause!
Og tråden lukkes, så alle lige kan få en pause... en fortsættelse af debatten i nye tråde vil naturligvis blive slettet, og trådstarter vil få sin adgang lukket - midlertidigt eller permanent!
|
| Til top |
|
| |