Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Effektforstærker eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg synes efter have læst forskellige tråde, at det kan være vanskeligt at vurdere om det kan betale sig upgrade sin avr med en effektforstærker via
preout. Min ønske er mest at få stereo delen bedre, men vil ikke undvære surround.
Mit setup: Harman kardon avr355, linn katan, linn sizmik, speakers, musical fidelity M1 dac, Sonos sp 90.
Vil det være pengene værd at opgradere?
Og forslag til hvad der vil kunne matche mit setup, evt. Med forslag til brugt der kunne være intressant.

På forhånd tak.

Mvh. Jørn
Til top Vis cannondale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cannondale

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan tale af personlig erfaring, at jeg vandt en del ved at tilføje en effektblok...

Jeg har en Yamaha RXV-2600 og et sæt JBL TL-260.... hvor jeg tilføjede en aldrende Rotel effektblok... Og jeg har kun roser til overs for den løsning... hold da op hvor en positiv forskel!!!

Min effektblok er en RB-985 mkII, altså en 5 kanalsforstærker, men hvor jeg biamper mine fronter...

DET VIRKER SGU

cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende, jeg overvejer selv en Linn effektforstærker for at matche mine højttalere, men måske er det overkill.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at kigger på en stereoforstærker med home theater passthrough, således kan du benytte den som effektblok til surround, men som fuld forstærker til stereo signaler.
På denne måde omgår du din SS receivers forforstærker, som er den helt store lydmæssige synder, samt får alt det gode ved en effektblok.

Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

jornlaustsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2011
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Det har jeg også tænkt på, men som jeg forstår det, bliver problemet min Subwoofer, om den skal være til film eller stereo.
Til top Vis jornlaustsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jornlaustsen

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Det med sub i stereo, er og bliver vidst en smagssag...
Så det er bare at prøve sig frem... jeg kan nogle gange godt lide at have lidt smæk på... specielt i rock og technogenren...
og hvis der skal laves noget kedeligt i huset... så som rengøring og så videre

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Lad være med at købe en effekt alene på formodning, lån først effekt med hjem og beslut dig derefter, da der er flere variabler i spil omkring godt køb eller ej.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere spiller rent og detaljeret, men mangler lidt den fylde min sub giver. Derfor nok efter min smag nødvendig.
Det kan jo være lidt bekosteligt at prøve sig frem, så derfor er jeg meget interesseret i gode ideer, og folks erfaringer.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Måske det var bedre at købe en sub

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har en sub, men hvis jeg vælger en intregreret forstærker, for at køre ren stereo, bliver nødtil at vælge hvor min sub skal være, film eller musik.
Og ja du har jeg kan selvfølgelig købe en ekstra sub... Derfor tror jeg mest på effektforstærkeren, og derfor interesseret i at høre jeres mening, så det
ikke kun er formodning. Enig i at det skal prøves af, det vil jo ændre lyden.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan fortælle om min løsning som inspiration.

Jeg har en stereo forforstærker med tilhørende effektforstærker som driver fronthøjttalerne (kun de fronter til stereo). Som et almindelige stereo-setup.

På min surroundforstærker har jeg tilsluttet stereo-setup'ets AV ingang via front-pre-out på surroundforstærkeren.

Når jeg så kører surround, tænder jeg for stereo-setup'et og surroundforstærkeren og så kører jeg almindelig surround. Her skruer jeg så op for stereo-forforstærkeren til et fast punkt som jeg har trimmet surround-setup'et til.

Kører jeg stereo, tænder jeg kun for stereo-setup'et, så surroundforstærkeren slet ikke er i brug.

Det kan gøres ret nemt med en programmérbar fjernbetjening. Jeg har en Logitec Harmony og der kan jeg indstille den til at gøre det hele automatisk ved ét eneste tryk på fjernbetjeningen - det virker fint.

Jeg skal gerne uddybe det, hvis det er.

cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et godt bud, men min bekymring er bør min sub ikke være sat til surroundforstærkeren? Effekten til film bliver vel ikke det samme, hvis
den tilsluttes stereo-setup'et.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Men subwooferen er også sat til surroundforstærkeren. den skal ikke bruges i stereo-setup'et.

Der bliver netop sendt et seperat signal til subwoofer-kanalen, så skal man have den "rigtige" certificerede surround lyd, skal man have subwoofer.

Hvis ens fronter ikke er særligt basstærke, og man vil bruge subwooferen til stereo også, så ved jeg ikke lige hvordan man skal kringle den - udover at have en seperat subwoofer til fronterne og en til surround.

Men har man et fornuftigt stereo-setup, så indgår en subwoofer typisk ikke i det setup.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

En måske lidt irriterende løsning kunne være at købe to sæt kabler til at forbinde henholdsvis stereoforstærker med sub og surround med sub. Begge
kabler føres så hen til subben, og man skal så skiftevis tilslutte det man nu skal bruge. Jeg tænker det at skifte kablet på subben vil være det letteste.

Jeg har selv en gammel Yamaha surroundforstærker som er forbundet til mit Naim nac202/nap200 via AVfunktionen, som så driver fronterne. Det har
løftet lyden væsentligt i surround setup'et.

Kig dog efter en stereoforstærker med AV funktion, fordi det er noget bøvl hvis ikke surroundforstærkeren ikke får lov til helt at overtage op- og
nedskruening af lyden. Jeg har selv haft en Nad M3 stereoforstærker uden av-funktion og her fungerede det ikke særligt godt at sætte lyden til et fast
punkt.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2012 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg vil nok prøve at satse på en stereoforstærker. Men kan man ikke få en boks med en switch, som modtager signalkabel
både AVR og Stereoforstærkeren men switchen vælger hvilken der skal gå til Subén. Så er man fri for at fægte rundt med
kabler:-)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

cannondale skrev:
Ja, jeg vil nok prøve at satse på en stereoforstærker. Men kan man ikke få en boks med en switch, som modtager signalkabel
både AVR og Stereoforstærkeren men switchen vælger hvilken der skal gå til Subén. Så er man fri for at fægte rundt med
kabler:-)

Jeg kan så forstå på det at du vil benytte en subwoofer til stereo-setup'et...

Hvis ønsket var et godt stereo-setup, forstår jeg ikke denne prioritering.

Hvis du skulle have en switch til dette, skulle du tage subwoofer udgangen på din surroundforstærker og sætte til switchen og pre-out på stereoforstærkeren (bemærk at ikke alle integrerede stereoforstærkere har pre-out) og sætte til switchen.
Fra switchen skulle subwooferen så tilsluttes, så den kan modtage signal fra switchen alt efter hvad der vælges af indgang/udgang på switchen.
Det vil sikkert give nogle udfordringer i niveau på subwooferens forstærker, da der ofte kan være forskel på niveau mellem forstærkere, og også hvilket niveau man ønsker til musik og til film.
Det vil sikkert kunne løses ved at sætte subwooferen til det ønskede niveau på stereoforstærkeren, og så lade surroundforstærkeren korrigere via det indbyggede korrektions-system (f.eks. Audyssey rumkorrektion).

Jeg har ikke set man kan få sådan en switch, men det bør være muligt at lave en.

Jeg tvivler på man vil kunne få en (eller lave en), der gør det automatisk, da der vil være signal på både subwooferudgangen på surroundforstærkeren og stereoforstærkeren samtidigt i det system, hvilket typisk ville være sådan man muligvis ville kunne lave en automatisk omskifter.

Men en manuel switch bør kunne laves.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

jornlaustsen skrev:
Det har jeg også tænkt på, men som jeg forstår det, bliver problemet min Subwoofer, om den skal
være til film eller stereo.

Du kan vælge en Parasound NewClassic Model 2100, det er billige og god,
plus den også har Bypasse for op til to Subwoofer, så få man alle mulighed.

En test af Parasound
NewClassic Model 2100
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem, som har fundet en stereo forstærker med passthrough, så den virker som alm. stereo forstærker alene og som effekttrin til surround.

Dens kvalitet i musik er langt forbi hvad surround receiveren kan. Samtidigt viste det sig, at dens 2x70w i virkeligheden var mere end de ca. 110w i receiveren og det gav et godt løft i surround.

Et simpelt setup syntes jeg. Sub'en på surround receiveren, så du får dækket det spor i 5.1 og nogen gode fronter, så man har bassen der til musik

Virker fint og god WAF

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

cannondale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jeg klart har fået gode svar, og umiddelbart vil chefen mene at Parasound Newclassic Model 2100, kunne være et rigtig godt bud. Jeg
checke mere op på denne, og hvis nogen har erfaringer med den, eller lignende vil det være super. Fedt at det ser ud til at være en optimal løsning

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

cannondale skrev:
Ja, jeg vil nok prøve at satse på en stereoforstærker. Men kan man ikke få en
boks med en switch, som modtager signalkabel både AVR og Stereoforstærkeren men switchen vælger hvilken der skal gå til
Subén. Så er man fri for at fægte rundt med kabler:-)
Jeg kan så forstå på det at du vil benytte en subwoofer til
stereo-setup'et...Hvis ønsket var et godt stereo-setup, forstår jeg ikke denne prioritering.Hvis du skulle have en switch til
dette, skulle du tage subwoofer udgangen på din surroundforstærker og sætte til switchen og pre-out på stereoforstærkeren
(bemærk at ikke alle integrerede stereoforstærkere har pre-out) og sætte til switchen.Fra switchen skulle subwooferen så
tilsluttes, så den kan modtage signal fra switchen alt efter hvad der vælges af indgang/udgang på switchen.Det vil sikkert
give nogle udfordringer i niveau på subwooferens forstærker, da der ofte kan være forskel på niveau mellem forstærkere,
og også hvilket niveau man ønsker til musik og til film.Det vil sikkert kunne løses ved at sætte subwooferen til det ønskede
niveau på stereoforstærkeren, og så lade surroundforstærkeren korrigere via det indbyggede korrektions-system (f.eks.
Audyssey rumkorrektion).Jeg har ikke set man kan få sådan en switch, men det bør være muligt at lave en.Jeg tvivler på
man vil kunne få en (eller lave en), der gør det automatisk, da der vil være signal på både subwooferudgangen på
surroundforstærkeren og stereoforstærkeren samtidigt i det system, hvilket typisk ville være sådan man muligvis ville kunne
lave en automatisk omskifter.Men en manuel switch bør kunne laves.

Nu ville jeg fraråde at bruge "Audyssey rumkorrektion", (det kan god være ay automisk rumkorrektion, virker på nogle
surrund forsærker, men så er vi oppe i prisklasse 100.000kr. plus.

Da det gør mere skade en gavn, og man har ikke hørt sig surrund forstærkere før at man har slået alt EQ fra, tro mig det er
rigtig.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum