Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedre lyd om aftenen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
Hej i tråden.

Jeg beklager at jeg var lige lovlig hurtig til at trykke på "Indryk indlæg"-knappen i går eftermiddags.

Når jeg tidligere har skrevet at tilslutning af skilletransformator resulterer i mindskning af dynamikken, så bygger det ikke på egne erfaringer, men hvad jeg har hørt at Holfi folk i sin tid, konkluderede, efter at have eksperimenteret  med skilletransformator(er).

Det burde jeg selvfølgelig have nævnt i mit første indlæg. Det beklager jeg.

Det synes jeg nu du skal tage med oprejst pande - ingen har da flået lampen af dig :)

Der er utroligt mange der bygger sine meninger på "noget man har hørt eller læst" og ikke helt har haft sat brillerne på da de læste tingene.   Folk flest synes jo også Jamo højttalere lyder ad h. til -  har de hørt dem ?  Nej -  ergo hamrende utroværdige.

Spørger man til en suwoofer - bralder der straks et indlæg ind ad døren med henvisning til XTZ's billigste tingest -  troværdigt ?   Narjjjjj..... vel

Vi lever i en verden hvor vi ikke benytter kildekritik.

Citér:

Hvor kraftig en skilletransformator der var tale om, i relation til effektforstærkeren, vides ikke.

Og ja det kommer selvfølgeligt an på, hvor kraftig skilletransformatoren er.

En skilletransformator på 500VA er ikke så hensigtsmæssig foran en 1000VA transformator i effekten....

Hvilket jo også gør tingene rigtigt mudrede !

Jeg kiggede da noget da jeg så den pygmætrafo Marantz har smidt i en PM84-II -  den virker ikke synderligt større en trafoen i min jammerkommode af en gammel Technics SA5200 på 2 x 8w/8ohm -  enten er den viklet på superjern, med hexagonal tråd, eller også bliver vi snydt som bar....   for kræfter mangler den Marantz godt nok ikke da -  den øffer gladeligt 160w pr kanal uden at blive spor forpustet -  men ok -  4 store øldåsestørrelse lytter gør nok sit.

Jeg kører af og til med et 10Kwatt nødstrømsanlæg, hvis jeg skal prøve noget - og tænder jeg den store effekt, kan jeg høre motoren lige tager et dybt åndedræt.

[

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Når det er aften og i svag belysning, mener jeg at det lyder bedre, fordi min øjn slapper af i svag belysning og jeg mener også at når jeg lukker mine øjn, så hører jeg flere detaljer og hører bedre. Andre faktorer er naturligvis også psykologi, men ellers er jeg ikke i tvivl!
For mig er årsagen at vores hjerne er en computer, hvor billedder og lys forbruger en meget stor andel af dens kraft der er til rådighed, i det mindste væsentligt mere end lyd.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Ja, det er absolut bedst, at lukke lyset ude. Så tolker hjernen lyd info bedre. Har dog el filter på, så er ikke nær så afhængig af tidspunktet af musik aflytning, hvad støj angår.

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hallo her på tråden.

Det er rigtigt hvad ens øre opfatter, der er en mængde støj i nettet fra diverse industrier, spoler, relæer mm. som sender en masse uharmoniske og harmoniske spidser ud i forsyningsnettet. Solceller og vindmøller er en anden faktor som forsyningsselvskaberne har problemer med at styre, de harmoniske strømme som ligger og vandrer i nettet bliver "opfattet" af transformere og hovedstationer som et øget forbrug med resultatet at kabler og andet som indgår i nettets opbygning bliver belastet skævt. Man kan få visse forsyningsselvskaber til at sætte en locker op i forbindelse med en spændingsklage. Denne udskrift viser hvor meget støj nettet bærer. (nærmest uhyggeligt)

Jeg har selv købt en Purepower 2000  som forsyner alle komponenter med ren strøm bortset fra min effektforstærker. Som Jan rigtigt påpeger er der intet vundet ved at rense strømmen der hvor kapaciteten i egenforsyningen på komponenten er større end det som nettet leverer. 

Strømrenseren har hos mig givet en ro i lydbilledet som jeg sjældent før havde. Mikrodetaljer var pludselig tilstede hele døgnet og 3D fornemmelsen blev mere klar end tidligere

Bedste hilsner Erik

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Hesdorf
den/de der Purepower 2000, hvor kan den købes, helst i DK, og hvad er prisen ?

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej Hans.

High-Performance har tidligere været forhandler af Purepower produkterne. Ved ikke om de stadig har produkterne, men det er da kun et besøg på deres hjemmeside for at se om de forhandler dem endnu.

Bedste hilsner Erik

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Ellers prøv Dansk Audio Teknik i Aarhus, Furman hedder produktet og starter ved omkring 1000,-

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Ellers prøv Dansk Audio Teknik i Aarhus, Furman hedder produktet og starter ved omkring 1000,-

Jeg ville hellere handle her:

http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=And et+PA+tilbeh%F8r&brand=Furman&sort=lowprice
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2013 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Takker for links og råd

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Denne tråd startede med hvorfor musikken lød bedre (sent) om aftenen end næste formiddag. I den forbindelse er er der
skrevet en del om støj på elforsyningsnettet.

Jeg vil ikke helt udelukke, at der kan være steder og tidspunkter, hvor netstøj kan være generende, men det omtalte
fænomen er også kendt steder, hvor der ikke er nævneværdig netstøj.

Jeg bor i et villakvarter, meget langt for industri eller anden netstøjforurenende virksomhed, endvidere har jeg netstøjfilter
og forstærkere der ikke er så følsomme for netstøj, og jeg kender også godt fænomenet.

Vore ører/hjerner er desværre ikke noget objektivt måleinstrument, det er stærkt påvirket af vores sindstilstand og andre
"forstyrrende" input, fra fx. vores syn mm.

Vi er simpelthen mindre kritiske/objektive om aftenen, end næste formiddag. Det er forstærket af, at jo længere tid vi lytter
til musikken, jo mere vænner os til lyden (tilspilning af vores hjerne).

Når vi vågner friske næste dag, er vi mere analytiske. Mange år som seriøs lytter har lært mig, at man aldrig må
basere ens bedømmelse på en aftens lytning, men hvis det også lyder godt næste formiddag, er der måske noget om det.

Så husk altid at lytte næste formiddag, og helst endnu flere gange, før I afgiver jeres dom over noget udstyr.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes