Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Akustiske egenskaber for træ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
jeg har lavet .. kabinetter .. da 10 mm kryds finer.. .som var stivet godt af ..  hvor jeg så lavet et kabinet uden om .. hvor der var ca 25 mm luft  hele vejen rundt ..  .   hvor enheden blev monteret var der laver ringe  som limer de to kabinetter sammen.. derefter fuldt sand i.....  det en 12" xls enhed .. som ved fuld load..  ..   en tom øldåse oven på uden at den flyttede sig..men vægten på denne sag .. var også  lige omkring 100kg. men det virker

Jeg har lavet en del kabinetter på lignende måde.

Men der kommer en praktisk del også, hvor jeg simpelthen synes at kabinetter med vægtykkelser på f.eks. 10cm, simpelthen bliver for store (jeg tænker specielt på løsninger med store enheder, hvor volumen nemt kan være over 100 liter inden kabinetvæggene).

Så jeg søger en mellemvej, og synes at have fundet den med sandwich-løsninger.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Nu er der naturligt nok en del snak om kabinetter til bas, men her synes jeg ikke der er de store problemer med at lave gode døde kabinetter.
Det er primært et spørgsmål om at overdimensionere og lave det tykt nok med masser af afstivninger.

Det er mere kabinetterne til mellemtone delen, hvor frontbaflen ofte skal være smal - så man kan ikke bruge 10cm tykke sidevægge .

Her synes jeg der er interessant, hvordan man forhindre energi fra mellemtonen i at ramme kabinettets bagvæg og bliver reflekteret ud gennem selve enheden.

Igen kan man overdimensionere og lave store kabinetter, men det kunne være interessant at lave dem så små/tynde som muligt og stadig opnå et dødt kabinet uden udstråling af uønsket lyd.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Tjah, så dødt materiale til for- og bagpladen som muligt, vinklede (ikke-parallelle) flader, kraftigt, tykt dæmpemateriale umiddelbart bag enheden og over til bagpladen .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes