| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Efter at have siddet og lyttet tl noget musik, oplevede jeg min cd-afspiller brummede fra trafoen. Det hjalp ikke at slukke for stikkontakten,
men efter at have fjernet stikket til stikkontakten, forsvandt brummet. Er der nogen, der har en idé om, hvad det kan være?
Mvh
Frank
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der tale om brum fra cd-afspillerens kabinet eller brum fra cd-afspilleren hørt i højttalerne?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
| Er der tale om brum fra cd-afspillerens kabinet eller brum fra cd-afspilleren hørt i højttalerne? |
|
|
Fra trafoen i kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Hej.
Efter at have siddet og lyttet tl noget musik, oplevede jeg min cd-afspiller brummede fra trafoen. Det hjalp ikke at slukke for
stikkontakten,
men efter at have fjernet stikket til stikkontakten, forsvandt brummet. Er der nogen, der har en idé om, hvad det kan være?
Mvh
Frank |
|
|
Du må have den til rep.
Og så må du have ordnet din stikkontakt, for når brummet ikke går væk når du slukker kontakten må det betyde at kontakten sidder på
0 ledningen. Du skal derfor bytte de to ledninger om så det er den ledning der er spænding på at kontakten sidder. Du bør tjekke alle
dine kontakter med en polsøger, for hvis kontakterne ikke er rigtigt monteret kan du få stød hvis du f.eks. monterer en ny lampe i en
fatning i loftet, selv om kontakten er slukket. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at vende stikket, evt. Prøv at sætte den til en anden stikkontakt. Ellers kan det være at transformeren er løs, men pas nu på når du tjekker
derinde i kassen, det er forbundet med livsfare, så har du ikke styr på det, så få den ned til en tekniker.
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om i læste det jeg skrev? Men brummet forsvandt jo efter jeg havde taget stikket ud :-) Jeg kunne bare godt tænke mig at
vide, hvad der kan forårsage såden et brum?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@hermann@
Spændingen i kontakten forsvinder selvfølgelig når slukker for den.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh jo, læste godt det du skrev. Men hvad der giver brummet? Kan kun være et gæt, især på denne afstand, så vil du gerne vide, nap den under
armen på mandag og bring den til en tekniker
God tur
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Jeg ved ikke om i læste det jeg skrev? Men brummet forsvandt jo efter jeg havde taget stikket ud :-) Jeg kunne bare godt tænke mig at
vide, hvad der kan forårsage såden et brum? |
|
|
Transformatoren består af en jern- eller ferritkerne afhængig af typen. På denne kerne er der viklet en primærvikling, som er tilsluttet lysnettets 220-230 V. Sammen med denne vikling er der viklet en eller flere sekundærviklinger, som leverer de rette spændinger til apparatets forskellige kredsløb. Kobbertråden, som anvendes er både før og efter produktionen af transformatoren lakeret. Det skal hindre spolen i at vibrere og udsende mekanisk støj. Brum eller snerren.
Brummet, du hører, er med største sandsynlighed resultatet af materialeforandringer over tid. Mangelfuld lakering eller ændringerne i lakeringens hærdning. Din transformator er tilsluttet lysnettet 24 timer i døgnet, at dømme ud fra din forklaring og de mange timer tilskynder den beskrevne proces.
Din stikkontakt derimod opfører sig ikke helt efter bogen. Den burde slukke for strømmen så brummet stopper. Prøv dette forhold på en anden stikkontakt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret :-) Så du er helt sikker på , at det er trafoen det er galt med, og er det noget man på nogen måde kan
fremprovokere?
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Mange tak for svaret :-) Så du er helt sikker på , at det er trafoen det er galt med, og er det noget man på nogen måde kan
fremprovokere? |
|
|
Hvis du mener, at du er skyld i, at brummet er opstået, er mit svar: "Nej". Vil du brummet til livs, skal du en tur på værkstedet. Der kan i sjældne tilfælde være fejl i elektronikken, som transformatoren forsyner med strøm. Et øget strømforbrug forårsaget af fejl i elektronikken kan udløse øget brum, men fungerer apparatet, er der almindeligvis kun irritationen med den mekaniske støj, som begrundelse for et værkstedsbesøg. Personligt vil jeg ikke være utryg ved at bruge den bortset fra, at jeg vil skille den ad og undersøge transformatoren for efterfølgende reparation (lakering) eller udskiftning. Du gør det der er bedst for dig.
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
@hermann@
Spændingen i kontakten forsvinder selvfølgelig når slukker for den. |
|
|
Du skriver selv i dit første indlæg brummelyden ikke forsvinder når du slukker stikkontakten, så er den da gal med din kontakt, eller er vi nogle der
ikke forstår dit indlæg rigtigt __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |