Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der ude.
Dem der kender mig, ved jo jeg er fan af det Amerikanske mærke SAE.
Jeg er stadig super glad for min SAE X-25A
Jeg har endnu ikke fundet en anden forstærker der lydmæssigt slår denne, som er oversagen til jeg nu har haft den i godt 10 år. Og har ikke i sinde om at udskifte før jeg støder på en der spiller lige så godt eller bedre.
Jeg har så ligeledes levet med at ringkernetransformatoren brummer. Det ikke højt, men kan høres ved meget stille passager i musikken. Der kan ikke gøres noget ved det. Da den er bygget i 1979 og SAE testede ikke deres trafo'er ved de 50Hz. Så den er konstrueret ud fra de 60Hz, men har stadig 2x primære viklinger til 240V og der blev klasket et skilt bagpå med "Export Model".
Så esport var ikke deres primære mål, og derfor heller ikke didikerede trafo'er til 240V 50Hz.
Jeg tror desværre vi er ude i at skulle skifte til helt ny trafo, hvis jeg skal af med den brum.
Hvordan finder jeg frem til en passende transformator, og er der nogle forholdsregler jeg skal have med. Som fx den indvendige impedans etc. ?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyy Green... Hvis du kigger sikringerne på sekundærsiden, har du et fingerpeg om, hvor stor effekt den er på. Hvis du lodder sekundærledningerne fra og måler, hvor meget spænding der er i tomgang, og finder en magen til, samme størrelse, samme vægt, samme spænding i tomgang, så er du ikke gået helt galt.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er vibrationsdæmpende "pads" en mulighed?
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er selv når den er taget HELT ud af kabinettet og du bare står med den i hånden, men sat strøm til. Så brummer den, så det er altså jernkernen i sig selv der ikke er optimeret ud fra 50Hz.
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge diagrammet ( i hvertfald det jeg fandt på nettet) skal forstærkeren bruge ca +-80Volt. Det vil sige at en standard trafo på 2x55Volt skulle fungere fint. 2x55Vac giver ca. +-77Vdc.
Hvor mange VA den skal være på, er lidt svært at gætte på. Men du burde kunne se på sikringerne på sekundær siden hvor store de er.
Et skud i tågen vil dog være omkring 800VA for en forstærker i den klasse. Måske 1000VA.
Husk dog at tjek den fysiske størrelse på trafoen før du køber en. Det er ikke alle trafoer der har samme diameter og højde i forhold til deres effekt. Nogle er flade med stor diameter, andre er høje med mindre diameter. Du skulle jo gerne have fat i en der kan være i kassen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trafoen får jo nok kabinettet til at vibrerer, så man på den måde hører det tydeligere. Er der ikke plads nok på de fleste af kabinettets indersider til at du måske kunne dæmpe disse med bitumen plader. Dette kunne da dæmpe det mest muligt. Bare en tanke.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Ifølge diagrammet ( i hvertfald det jeg fandt på nettet) skal forstærkeren bruge ca +-80Volt. Det vil sige at en standard trafo på 2x55Volt skulle fungere fint. 2x55Vac giver ca. +-77Vdc.
Hvor mange VA den skal være på, er lidt svært at gætte på. Men du burde kunne se på sikringerne på sekundær siden hvor store de er.
Et skud i tågen vil dog være omkring 800VA for en forstærker i den klasse. Måske 1000VA.
Husk dog at tjek den fysiske størrelse på trafoen før du køber en. Det er ikke alle trafoer der har samme diameter og højde i forhold til deres effekt. Nogle er flade med stor diameter, andre er høje med mindre diameter. Du skulle jo gerne have fat i en der kan være i kassen.  |
|
|
Sikringer på sekundær siden har de undladt. Der er kun én på primær siden.
Der står bagpå at den trækker max 1250W ved 120V. Men den køre jo så på 240V, så halvere man vel watt-forbruget?
allanowich skrev:
Trafoen får jo nok kabinettet til at vibrerer, så man på den måde hører det tydeligere. Er der ikke plads nok på de fleste af kabinettets indersider til at du måske kunne dæmpe disse med bitumen plader. Dette kunne da dæmpe det mest muligt. Bare en tanke.  |
|
|
Der er så at sige INTET plads i kabinettet, det er fyldt til randen. Har sågar prøvet med skruer der var afkoblet med gummi. Så trafoen stod helt uden vibrationer til kabinettet. Men det er støj der kommer inde fra trafoen. Den er helt "død" for rystelser udenpå. Det er en støbt ringkerne trafo. Derfor jeg nok må indse det er en ny trafo, hvis jeg føler det kan betale sig.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det undre mig i øvrigt at der står i diagrammet at ved 120V skal der side en 15A sikring.
Men ved 240V skal der kun side en 5A sikring. Troede det var en halvering i sikring når man gå en fordobling i spænding? Så skulle den jo være 7.5A nu.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
At går fra 60 Hz til 50 Hz er et problem, men om det i alle tilfælde giver brum tør jeg ikke sige (jeg har ikke selv erfaring med 60 Hz optimeret trafo).
Jeg har set man evt. kan smide en modstand på for at sænke den øgede strøm til det tiltænkte niveau.
Trafoer der brummer kan også skyldes DC på nettet, og det kan i mange tilfælde dæmpes eller helt elimineres med en DC blokker.
DC Blokker
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skal du prøve at google efter firmaer som kan custom vikle en ny tafo til dig.
måske kan de lavet et nyt fra bunden af med dine specifikationer.  http://www.lundahl.se/
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også rimelige priser i Polen
Polen
|
Til top |
|
|
Sony-Z1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Maj 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stor diameter ringkernetrafo er der plads til ?
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det måler jeg op samt evnt. andet, når de nye udgangsrelæer kommer med posten til den. Så skal den nemlig skilles ad der.
Man skiller den nemlig ikke bare ad ved at tage låget af den. Den er skruet sammen med 30 skruer, og alle sider skal af før toppladen kan komme af. Så det noget der lige skal kordineres når den skal åbnes, for ikke at slides aluminiummet op, da både skruer og kabinet er af aluminium, og det slides jo for hver gang den skal åbnes. ;-)
Så en gang i næste uge har jeg svaret.
Var der nogle der kunne forklare min problemstilling jeg ser omkring det med sikringen og watt osv. jeg skrev lidt længere oppe? :-D
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effekt forbruget er altid det samme. Så de 1250 Watt vil stadig være maksimum.
Effekt = Strøm x Spænding
Så hvis spændingen hæves, så falder strømmen. Men effekten vil være den samme.
Hvis sikringen er 5A ved 240 Volt, vil det give maks 1200 Watt på primærsiden af trafoen.
Hvis sikringen er 15A ved 120 Volt, vil det give maks 1800 Watt på primærsiden af trafoen.
Så der er noget der ikke stemmer helt i de opgivelser. Men det kan være, at man for at være på den sikre side, vælger at nedskrive trafoens effekt ved 50Hz. Lavere frekvens giver typisk lidt lavere effektivitet, hvis enheden er den samme.
Men om der ligefrem er tale om hele 600 Watt der går tabt, det kan jeg ikke svare på. Det kan kun trafoens producent.
Men det lader til, at du skal ud og lede efter en trafo i 1200 til 1500 VA størrelse. Hvis der sidder en 5A sikring for øjeblikket, og den ikke springer hele tiden, så må 1200 Watt jo være nok. Så 2x55 Volt 1200VA. Så burde det køre.
Producenten i det link der hedder "Polen" ovenover, laver trafoer til audio brug, som lige netop skulle være viklet så de ikke står og brummer. Du kan også få dem med metal skærm, så der ikke er mere elektromagnetisk støj, som der er på den nuværende.
Men som jeg nævnte i mit tidligere indlæg, så husk at tjekke trafoens fysiske dimensioner før du køber en. Diameter og højde er forskellig fra producent til producent.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
@DJ Green, er der mulighed for at dreje/rotere ringkernetrafoen eks.v. +/- 30 grader mens den sidder i kabinettet? Til tider
kan brum-problemet løses ad den vej.
Ps. Har trafoen altid brummet, eller er brum kommet over tid?
Mvh/Mik112
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
@DJ Green, er der mulighed for at dreje/rotere ringkernetrafoen eks.v. +/- 30 grader mens den sidder i kabinettet? Til tider
kan brum-problemet løses ad den vej.
Ps. Har trafoen altid brummet, eller er brum kommet over tid?
Mvh/Mik112 |
|
|
Der er INTET plads, der er ca. 1.5cm luft over trafoen.
Jeg mindes ikke, at den har ændret sit brummønster. Faktisk er den hysterisk følsom hvis der er ændringer i lysnettet. Nogle få ting kan få den til at brumme ret voldsomt. Og i min stikdåse har jeg nemlig DC filter og hele molevitten. Men det løser intet.
Noise skrev:
Effekt forbruget er altid det samme. Så de 1250 Watt vil stadig være maksimum.
Effekt = Strøm x Spænding
Så hvis spændingen hæves, så falder strømmen. Men effekten vil være den samme.
Hvis sikringen er 5A ved 240 Volt, vil det give maks 1200 Watt på primærsiden af trafoen.
Hvis sikringen er 15A ved 120 Volt, vil det give maks 1800 Watt på primærsiden af trafoen.
Så der er noget der ikke stemmer helt i de opgivelser. Men det kan være, at man for at være på den sikre side, vælger at nedskrive trafoens effekt ved 50Hz. Lavere frekvens giver typisk lidt lavere effektivitet, hvis enheden er den samme.
Men om der ligefrem er tale om hele 600 Watt der går tabt, det kan jeg ikke svare på. Det kan kun trafoens producent.
Men det lader til, at du skal ud og lede efter en trafo i 1200 til 1500 VA størrelse. Hvis der sidder en 5A sikring for øjeblikket, og den ikke springer hele tiden, så må 1200 Watt jo være nok. Så 2x55 Volt 1200VA. Så burde det køre.
Producenten i det link der hedder "Polen" ovenover, laver trafoer til audio brug, som lige netop skulle være viklet så de ikke står og brummer. Du kan også få dem med metal skærm, så der ikke er mere elektromagnetisk støj, som der er på den nuværende.
Men som jeg nævnte i mit tidligere indlæg, så husk at tjekke trafoens fysiske dimensioner før du køber en. Diameter og højde er forskellig fra producent til producent.
 |
|
|
Ahh okay.
Der står allerede på bagsiden 1250W og nedenunder (1250VA), så de har skrevet begge dele.
Der står godt nok også 50-60Hz, så de må jo have lavet den til at køre på begge frekvenser, men så at den bare ikke er optimeret til 50Hz, de har jo nok bare lavet et skøn men ikke testet det i praksis. Det forklare nok også det du siger med de så vil være ekstra sikre omkring de 5A.
Men jeg har selv købt den hjem fra USA og via diagrammet skiftet ledningerne, så den køre på de 240V. Har skiftet til en 10A. Og hvorfor jeg har det, er fordi jeg læste i en test, at konstruktionen er bygget til at kunne gå ned på 0.2ohm, hvor den ydermere kan levere 10x sin opgivet effekt hvis nødvendigt. Men hvis den skal kunne det, anbefalede det, at man brugte en 10A sikring ved 240V. Så det har jeg naturligvis gjort for at få max ydelse ud fra den, når den jo kan. ;-)
Selvom jeg målte størrelsen på trafoen. Så kan jeg vel ikke bruge lige DET til ret meget? - Det fordi det er en støbt ringkernetrafo, så man ser ikke selve trafoen, og den kan jo derfor være mindre indeni.
For nogle år tilbage har jeg renoveret den fra enden til anden, og fik taget lidt billeder:
Et billede af bagsiden
Her et close-up af de mere interessante data på den
Som man kan se, er den proppet til randen og der er ikke meget plads til noget som helst.
Vi kan tage et nærmere kig på selve transformatoren her.
Her er et billede hvor jeg forsøgte med dyre afkoblingsskruer med gummi der var blødt nok til den ikke kunne overføre rystelserne til kabinettet, som så heller ikke hjælp en pin. Men fandt jo så ud af til sidst, den rent faktisk ikke fysisk vibrere, men det er en støj inde fra selve kernen.
Selve transformatoren sidder i en "kasse" i kabinettet for ekstra afskærmning mod resten.
Vi ser her tydeligt hvor lidt plads der er op til toppladen, ca. 1.5cm.
Jeg målte vægten af trafoen og fik det skrevet ned da jeg havde den ude. Den vejer 9kg.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også prøve at kontakte firmaet der har lavet din trafo. Det er godt nok ude i Malaysia men det kan ikke skade at prøve
http://www.bando.com.my/contact_us.htm__________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interressant.. Hvor ved du egentlig fra det ikke er SAE selv der har lavet den? For hvad jeg har læst mig frem til, viklede de deres trafoer selv? :-D
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh kan godt se der står BANDO i bunden af trafoen. Det har jeg ikke tænkt over. Så det jo bare et spørgsmål om, om Bando så har lavet hele trafoen, eller at min kilde stadig holder stik med at SAE selv viklede men måske har sendt den over til Bando for at få den indstøbt.
Ja det så ikke nemt at vide da SAE ikke eksistere mere. Så der er ikke nogen at spørge. Ud over Bando hvis de husker noget. ;-)
|
Til top |
|
|