Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 20:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Trafo-brum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

BINGO

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

SAE har haft annoncer i Stereophile det sidste halve år - der er genopstået!
Indtil videre har jeg kun kunnet finde denne side:
http://www.saechina.com/products.aspx?id=4&zhu=4

Måske der er noget nyt på High End i München - tager af sted i morgen.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

JA jeg har godt set det er startet op igen. Her er siden du forsøgte at finde: http://hear-sae.com/about

Jeg ved så ikke helt LIGE hvad jeg skal synes om deres design... Men det jo en anden snak.

Men hvis du ser produkterne, så tag endelig end masse billeder for mig og evnt. brochurer med hjem af det eller billeder af beskrivelserne, Alt har interesse. Det da skide fedt de prøver igen.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2015 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Lidt nyt data. Jeg har nu fået den skilt ad.

Trafoens fysiske størrelse er: 12cm i højden, og 15cm i bredden, som jo så er 7,5cm i radios. Hvor den så har en vægt på 9kg. Men tag med at det jo er en indkabslet og støbt ringkernetrafo, Så den kan jo reelt være mindre indeni. Men den nye trafo må så ikke være større, da den originale fylder hvad den max kan i kabinettet.

Der ligger 82V over lytterne i forsyningen med en lysnet spænding på 233V

Nu står der 1250 V.A. Bagpå. Så kan vi vel lige så godt give den lidt ekstra og smide en 1500 V.A. i. Så går vi vel ikke helt galt i byen og forvrænger dens data som står skrevet bagpå den skal kunne levere?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Det er så en special lavet trafo der sidder i den. Det bliver nok svært at finde en med de dimensioner.

Hvis du kigger her, så kan du se at standard trafoer er større i diameter.

link

Denne her er 175 mm i diameter. Dem de laver i Polen er 210 mm i diameter.

Så du skal nok finde et sted hvor du kan få fremstillet en i den rigtige størrelse.

Husk at AC spænding ikke er det samme som DC spænding. Du måler 82 Vdc på kondensatorerne, det svarer ca til 58 Vac på trafoen. Så du skal enten have spændingen lavet til 2x58 Vac, eller vælge den nærmeste standard. De ligger på henholdsvis 2x55V og 2x60V. Om du så vil gå op eller ned i spænding, afhænger lidt af temperament. Jeg vill nok gå ned, men andre ville nok sige at det er OK at gå et par volt op.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

har du prøvet med dc filter ,det tager tit brummet
eller et net støjsfilter a la lc audios
jeg har haft et lignene bproblem ,det løste jeg ved at bygge et simpelt dc filter
med 5408 dioder og et par 15000uf lytter
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:
har du prøvet med dc filter ,det tager tit brummet eller et net støjsfilter a la lc audiosjeg har haft et lignene bproblem ,det løste jeg ved at bygge et simpelt dc filtermed 5408 dioder og et par 15000uf lytter

Der er prøvet en del forskellige typer filtre. Så det er tjekket. ;-)

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Lige imens jeg kigger på trafoer. Er der noget sideløbene jeg gerne ville have lidt hjælp til

Jeg har udskiftet powerdioderne i forstærkeren fra original rød, til en flot blå farve. Men de dioder var nogle ret skarpe, og jeg har derfor begrænset spændingen en del, for at få den ønskede lysstyrke. Det har så betydet at dioderne er MEGET følsomme for spæningsfal når de andre begynder at lyse når forstærkeren spiller, fordi det er et watt meter.

Watt-meteret har sin egen forsyningen, som ikke er spændingsreguleret, så det er direkte fra en tredje sekundær vinding fra trafoen med lidt ensrettere og et par lytter.

I stedet for at lave konstruktionen om, tænker jeg det kunne gøres let ved, at sætte en spændingsregulator transistor foran dioderne, som fx fra de 13.8V laver en fast spænding på 5V, som der tilgår dioderne nu. Så slipper jeg for at se de står og ændre sig lidt i lysstyrke når forstærkeren fx spiller lidt højt.

Jeg har tilføjet med blåt på diagrammet den måde jeg tænker det kan gøres. Men hvilken regulator type vil i anbefalede i den her situation? Jeg tænker i hvert fald de små TO92 på 100mA må være nok til de to dioder. Så det bare hvilket mærke osv. der ville gå godt i.

Ved godt der står +/- 8V, som jo giver 16V. Men der er målt og der ligger +/- 6.9V. Så derfor de 13.8V

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Diagram over watt-meteret

Hvis det er for svært at se, kan større billede ses HER

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Lysdioderne.

Med mindre din regulator laves som en konstanstrømsgenerator afpasset til diodernes krav om strøm, skal du have en modstand i serie med lysdioderne, når du forsyner dem med en fast spænding. Ellers futter de eller regulatoren af.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Problemet er nemlig, at det er nogle dioder jeg har købt over Ebay for lang tid tilbage, så jeg kender ikke diodernes specs.

Men er det ikke bare når jeg har den passende regulator og så eksperimentere (ud fra den lysstyrke jeg ønsker) mig frem til den passende modstand som jeg sætter i serie efter output på regulatoren?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Måske kan du bruge dette som eksempel eller inspiration.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Måske jeg skal tage den sikre lysning og finde en +8V regulator og så bruge den i forvejen 10K modstand der er spændt for dioderne, så passer pengene vel?

fx, denne regulator?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Den regulator du dér viser, skal spændes foran en serietransistor. Det er s´gu ikke mange lysdioders strømtræk, den kan holde til (100 mA).

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Så vi er måske oppe i denne her, for at være sikker? (1A)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Og hvis du finder en 78S08, kan den holde til 1,5A

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg købt en regulator. Det blev en ON Semiconductor MC7808CT, som er en positiv 8V og 1A, diagrammet kan ses HER

Jeg har redigeret diagrammet med anbefalingen omkring den modstand.
Ville det her fungere rent teknisk? (modstandens nøjagtige værdi finder jeg ved at teste mig frem til den ønskede lysstyrke).

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Du spørger om det vil virke. Til det er der blot at sige: "Kør".

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Fedt.

Der står i diagrammet at det anbefales at man har en 33nF på input og en 10nF på output. Men hvad jeg lige kan læse mig frem til, er det kun nødvendigt hvis man ønsker en MEGET stabil regulering og ved lange kabel-trækninger til strømforsyningen.

Så er det rigtig antaget, at jeg i mit tilfælde ikke behøver disse kondensatorer og bare kan køre som det ses i diagrammet?

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have en meget stabil forsyning, så ser jeg ingen grund til at undvære dem, især når strømmen er så lav at små spændingsudsving gør en forskel, men du kan jo prøve uden.
Har personligt aldrig eksperimenteret med at udelade dem. Den på indgangen forhindrer oscillation, og den på udgangen hjælper ved transienter, som jo netop var problemet du oplevede.
De præcise værdier er ikke så vigtige, 100nF begge steder har altid fungeret fint for mig (kan ikke afvise at ingen også havde fungeret ). 100nF har de fleste liggende. Bare lod dem direkte på benene af din regulator, hvis plads er problemet.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes