Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Devialet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Når man læser diverse anmeldelser af det franske mærke Devialet, får man næsten samme fornemmelse som da de første kommercielle ICE-power forstærkere kom frem; man så for sig alle de dyreste traditionelle forstærkere ligge i en rygende ruinhob. Som bekendt gik det jo ikke helt sådan.
Er der nogle her på forummet der har gjort sig nogle erfaringer med Devialets produkter?
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case

Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2015 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Midt i alle roserne af Devialet synes der at være et par enkelte kritikpunkter; forringet dynamik ved lave niveauer - og folk der elsker lyden af rørforstærkere kan godt holde sig væk . Men det er da tankevækkende at en garvet anmelder som Robert Harley fra "The Absolute Sound" er voldsomt begejstret for produkterne. Især et setup med 2 stk Devialet 200 brugt som monoblokke. (pris kun ca. 100K )

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg skiftede fra et komplet rør set-up i den tunge ende til en Devialet 200, som kun koster ca 15-20% af prisen på rørgrejet, kabler, og den cd afspiller jeg heller ikke har længere.

Jeg savner ikke noget i skiftet fra rør til Devialet. Men nu var mit rørsystem også ultra transparent og med med virkelig god dynamik. Hvis man er til meget farvet og svampet rørlyd, så vil man helt sikkert ikke kunne lide Devialet, da det er super transparent og dynamisk.

Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Morten B., hvilke højttalere bruger du sammen med din Devialet 200

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Eggleston Works - Andra 3

Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Eggleston Works - Andra 3

wow - det må lyde forrygende

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Eggleston fik lavet en privat demo af det i deres rum, vil ikke skrive hvad de mente om det..
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Eggleston fik lavet en privat demo af det i deres rum, vil ikke skrive hvad de mente om det..

Hm, man skylder vel næsten sig selv at høre Devialet for at finde ud af hvor vandene skilles - og hvorfor.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Ja altid bedst at høre det selv, der er meget delte meninger om det.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad byder Devialet på spændende teknologi. Det siges at selv garvede elektronik ingeniører har svært ved at gennemskue alle hemmelighederne ved konstruktionen.

I går var der et indlæg i TV2 News om B&O designeren Jacoben Jensen der netop er afgået ved døden. Uden hans fremsynethed havde de klassiske B&O komponenter ikke fået deres unikke udformning. Hans ideer tvang ingeniørerne til at tænke meget anderledes ved konstruktionen - f.eks. det at lave en transformator helt flad, Om Devialet så prioriterer design fremfor lydkvalitet ved jeg ikke.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Det undrer mig så en lille smule, Rene.
Jeg ved godt, at "hvis man ikke kan sige noget godt" og så videre, men nu er det jo et Forum, hvor man har delte meninger, og gerne skulle kunne abstrahere fra andres holdninger, selv om deres inputs skulle væree stik modsat ens egne. Hvis man kun skriver "rygklapper" kommentarer, og ellers tier stille, så er debatten død og dermed et HiFi-debatforum også. Så på med vanten, og laaa os høre

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
Om Devialet så prioriterer design fremfor lydkvalitet ved jeg ikke.

Det er helt klart lydkvaliteten, der er prioriteret hos Devialet. Hør det selv, gerne sammenlignet med andet top high end grej, der er mange gange dyrere, og du får dig en oplevelse.

Hvis Devialet deler vandende, så er det nok primært ift de meget konservative hifi entusiaster, som helst ikke ser forandring, og som pr definition ikke kan lide noget, der er digitalt. De vil blive ved med at rakke Devialet ned til evig tid - uden nogensinde at have hørt det. Sådan er det altid, når der kommer noget radikalt nyt ind i en meget konservativ og traditionelt tænkende branche.

Og så er der også de entusiaster for hvem det er vigtigt at grejet er så dyrt som muligt, og hvor grejet skal være store tunge kasser, der ser ud af noget som statussymboler og har kostet mega mange penge. For den målgruppe er Devialet alt for billigt til at blive taget seriøst, og der er ikke meget status-symbol over det.

Men Devilat er jo på knapt ti år blevet en af verdens største hifi producenter (måske den største nu?), og det er de jo fordi forbrugerne køber produkterne...

Vinyljesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg ikke har hørt Devialet endnu.

Ud fra anmeldelser jeg har læst må det være en smagssag om lyden. :-) Jeg glæder mig til en dag at høre en demonstration af udstyret med mine
egne ører.

Dog ville jeg slå koldt vandt i blodet inden jeg solgte mit eget udstyr og investerede i Devialet. Der er også meget negativt at finde om Devialet og
lyden. Selvføgelig ikke hvis man læser på Devialetchat og andre Devialet fanforums. Da produkterne der vil blive rost til skyerne næsten uanset
hvad.

Devialet er absolut ikke en af verdens største hifi producenter. De er ikke engang i top 100 hvis man ser på omsætning.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Naturligvis er der delte meninger om Devialet. Sådan vil det altid være med hifi grej... På samme måder som der er delte meninger om rør -vs- transistorgrej og vinyl -vs- digital afspilning, dynamiske højttalere -vs- elektrostater osv osv. Sådan skal det jo være, der er noget til os alle med de forskellige præferencer vi nu engang har.

Mit valg af Devialet handlede dels om, at jeg gerne ville have billigere grej, dels om, at jeg til enhver tid søger en lyd, der er så tæt på dét jeg hører hver tirsdag aften i øvelokalet, når jeg spiller i banded, eller når jeg går til gode koncerter, hvor man faktisk hører, hvordan stemmer og instrumenter lyder. Jeg synes Devialet kommer tæt på, og til meget mindre investering, end mit tidligere grej.

Jeg var da også skeptisk, men hørte det i mit eget system - det skal man da altid gøre inden så stor en omstilling af systemet. Jeg var særlig skeptisk ift at køre et high end vinyl set-up gennem Devialet, men det lyder altså rigtig fint.

Når jeg nævner Devialet som en af verdens største high end producenter er det på antal medarbejdere. De fleste er jo 1 - 10 medarbejdere, hvor Devialet sidst jeg hørte tallet var over 100 ansatte. Men hvis man tæller Sony, Panasonic osv med til high end producenter, så er Devialet og andre high end producenter naturligvis små. Helt enig...

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Devialet har pt. 120 ansatte, heraf 40 udviklere. De søger pt 20 nye medarbejdere, hvilket vil bringe dem op på 140 ansatte. Jeg
kan ikke nævne nogle virksomheder indenfor highend audio, som skulle have flere ansatte.

Virksomheder som Sonus Faber, McIntosh, Krell, Wilson Audio, Magico, Audio Research er mindre. En virksomhed som Dynaudio har
muligvis flere medarbejdere, men mange af disse arbejder indenfor områder som ikke er highend audio.
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Man må sige Devialet deler vandene og hvorfor så det ?
Devialet gengiver neutral og naturlig lyd, hvilket nok vil støde dem der har tilvænnet sig en farvet lyd fra feks rør/horn eller tilsvarende.
Et andet produkt som også deler vandene meget, er TAD, her igen er neutral og naturlig lyd en del af pakken.
For mit vedkommende foretrækker jeg den lyd der kommer fra feks. TAD og Devialet, da jeg vil høre hvad der ligger på mine plader uden farvning
Jeg er ganske enkelt allergisk over for farvet lyd og har taget konsekvensen og smidt aktive forforstærkere ud af mit system og erstattet dem med
en passiv impedans tilpasset attentuator der passer til de effekttrin jeg har valgt.
Havde jeg pengene stod der et komplet TAD system i lytterummet og et Devialet system i lytterum no. 2
Men det er utopi hvis man ikke vinder i Eurolotto
Alternativt kunne man anskaffe et fuldt aktivt system som også kendetegnes af neutralitet og ærlig lyd, feks. Dynaudio XD, med færre led til at
ødelægge musikoplevelsen.
Ovenstående er der sikkert mange der vil være uenige i, so be it

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 Maj 2015 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror dig gerne på at Devialet har marketing medarbejdere, og at de har været markant til stede markedsføringsmæssigt på messen.

Hvis man ser HPA's inlæg ovefor er det ikke markedsføringsfolk allesammen. De har 40 medarbejdere, der arbejder med udvikling. Hvor mange high end producenter har en udviklingsafdeling på 40 mand? Og kapitalgrundlaget til at drive den form for udviklingsarbejde? Ikke mange... Det kommer der ret radikale produkter ud af, og mange hifi folk kan ikke lide radikale forandringer. Der skal ikke rokkes ved båden! Se for nylig, hvor en bruger her på forum glad viste Devialet Phantom frem, for straks at blive hånet.

Man kan fornægte Devialet (og andre, som er på vej med lignende teknologier) alt man vil, og køre alt det negative markedsføring mod dem man vil. Men det ændrer ikke på, at de på kort tid er blevet en betydelig faktor i high end markedet. Jo større faktor de bliver, jo større pres udgør de for andre aktører i markedet, og jo mere vil de blive bagtalt. Sådan er gamet jo i den branche.

I øvrigt så er Devialet og EgglestonWorks et supergodt match 

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at det er spændende det som Devalent går og laver, og når man nu har kraftig DSP, hvorfor så ikke bruge det....

https://translate.google.dk/translate?sl=auto&tl=da& js=y&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fw ww.lesechos.fr%2F12%2F11%2F2012%2FLesEchos%2F21310-117-ECH_d evialet--la-pepite-hi-fi-francaise--leve-15-millions-aupres- d-actionnaires-vip.htm%23&edit-text=

Ovenstående er en lille artikel om Devalent.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Pedersen.76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2011
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lyttet til Devialet flere gange, både hos private, messer og hos en tysk forhandler.

Det "bekymre" mig at så mange omtaler Devialet som High End og at i mener at det lyder neutralt.
Devialet er for mig et livsstils produkt ala B&O (dog med bedre lyd) og den lille pæne madkasse spiller da forrygende, men så er
det altså heller ikke verdens 7. hifi vidunder.

Det har mangler og mange enda.
- Som der er blevet nævnt, så har Devialet svært ved at spille nuanceret ved lav volume - Det er ikke neutralt.
- Så er lyden meget flad og mangler dybte og størrelse, det høres især ved klassisk musik - Igen er dette ikke neutralt.
- Men der hvor dens største mangel er, det er mellemtonen og nærværet. Høres en stille jazz live optagelse, så mangler hele
nærværet og det lyder tamt og kedeligt, for man bliver ikke draget ind i musikken - Igen er dette ikke neutralt.

Disse synspunkter er mine og de er ud fra de gange jeg har hørt Devialet. Så for mig at se, så dem der vælger Devialet er dem som
går efter en alt i en løsning, som gerne må være pæn og ikke fylde hele hjemmet. Men det er ikke pga den neutrale lyd.
Syntes der er for meget "Tysker Lyd" over Devialet - Selvom det er Fransk    Det spiller dynamsik (ved højere volume), mange
detaljer, men mangler nærværet i mellemtonen.

Til top Vis Pedersen.76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen.76

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 Maj 2015 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Der er nok mange holdninger til, hvad ''neutral lyd'' betyder, og hvordan det lyder. Som nævnt ovenfor lyder Devialet i mine ører mere som den lyd jeg hører live som musiker, end så meget andet, så min måde at forholde mig til neutral lyd er ift, hvordan tingene lyder live. Det er min reference.

Jeg er helt enig med dig i, at Devialet ikke spiller med varme - og jeg hører ikke varme, når jeg lytter til instrumenter live. Så varmen må være en farvning. Behagelig måske, og måske opfattet som ''high end'', eller som ''neutral'', men en farvning.

Ligeledes enig i, at Devialet ikke spiller med kunstig dybde. Man hører tit stor dybde med noget hifi grej, men jeg har endnu tilgode at høre denne dybde fra live musik. Så kunstig dybde må også være en farvning. Personligt oplever jeg det som en farvning, der hænger sammen med dynamisk kompression. Jeg hører ikke dynamisk kompression live, tværtimod, der er KNALD på en trompet,
trommestikken på et bækken eller lignende. På de fleste hifi anlæg lyder det af luft, og det skal helst være letflydende og nærværende, for så slapper vi af mens vi lytter.

Jeg har aldrig tilhørt B&O segmentet og kommer aldrig til det. Jeg har valgt Devialet fordi det er billigt, og fordi det lyder tæt på lyden af stemmer og instrumenter. Det samme gælder dem jeg kender til, der er skiftet til Devialet: Skiftet er fra velrenommeret og dyrt high end grej, fordi man har synes det lyder autentisk.

Jeff Fritz fra Ultra Audio er angiveligt blevet bestormet med kritik og hovedrysten, da han beskrev Devialet som det bedste han har prøvet på Magico Q7. Mange troede manden var blevet vanvittig, hvilket han skriver om her:

http://www.ultraaudio.com/index.php/106-uncategorized/528-de vialet-400-mono-integrated-amplifier-dacs

Jeg kan godt forstå Jeff Fritz, jeg hører det han hører. Men jeg kan også sagtens forstå dem, der mener han er blevet vanvittig, for Devialet ér anderledes, og det lyder anderledes. Langt mere usminket, end det meste. Når man gennem årtier han vænnet sig til varme og farvning kan jeg sagtens forstå, hvorfor man kan mene han er vanvittig, og hvorfor du opfatter Devialet som tyskerlyd.

Nu hvor jeg har lyttet til Devialet noget tid synes jeg stadig det lyder autentisk ift lyden af stemmer og instrumenter live i øvelokalet og til koncerter. Når jeg nu lytter til andre systemer oplever jeg dem som behagelige, lidt kedelige, og dynamisk komprimerede. Det synes jeg ikke lyder neutralt.

Jeg kan stadig rigtig godt lide lyden af et rør set-up (jeg kom jo fra high end rørgrej til Devialet), og når jeg besøger Frank, der købte mine rør-monoblokke, så synes jeg det lyder vildt godt: Masser af nærvær, stort lydbillede, varme... Når jeg så næste gang lytter til stemmer og instrumenter live (det gør jeg hver uge), så lyder det helt anderledes...

Hvad er så neutral lyd? Jeg siger ikke det ene er mere rigtig, end det andet. Vi er heldigvis forskellige   

Og jeg drømmer stadig om at have to systemer en dag, hvor det ene bliver baseret på selvbyg med rør og gerne noget horn højttalerværk. Jeg holder også meget af den charmerende og nærværende lyd, og er ikke fanatisk på hverken den ene, eller den anden teknologi.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes