| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver at starte en ny tråd her hvor jeg håber I vil komme med de fedeste anbefalinger af både nyt og gammel Jazz - Jazz i lige har købt, Jazz i har hørt er på vej, Tilbud i har set, eller noget i har gravet frem af glemslen der fortjener opmærksomhed Selv er jeg lige faldet over Miles Davis "The comple -I n a silent way -Sessions" og det er rigtigt fedt. Skriv løs
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine jazzfavoritter
Miles Davis: Kind of Blue Cæcilie Norby: First Conversation Getz/Gilberto (Den m Girl from Ipanema) Oscar Peterson: Nighttrain
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |
Inka Udelukket fra forum

Tidligere niklasthedolphi
Bruger siden: 25 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En der overrasker mig positivt er Harry Edison med "Gee Baby, Ain't I good to You?"
Akkompagneret af mange af de helt store.............det swinger rigtig godt.
venlig hilsen inka
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse to har stået på min hylde i nogle år efterhånden...   ... uden jeg har kunnet få hul på dem. Det er så lykkedes nu, skal jeg love for. Jeg har spillet dem næsten uafbrudt den sidste uge - både på arbejde og hjemme. Der har været enkelte afbrydelser hvor John Zorn's Masada har været i spillen:  Live at Middelheim 1999. Zorn er inspireret/påvirket af Ornette Coleman, men kvartetten spiller free jazz med elementer fra den jødiske klezmer musik. Nutidig jazz findes ikke bedre end Masada efter min mening.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en ret uddybende artikkel på wikipedia om coleman http://en.wikipedia.org/wiki/Ornette_Coleman Det lyder til at være et lyt værd - når du ikkehar kunnet få hul på dem skyldes det hvad ?? - vel næppe folien på cd'en  Det er synd ikke flere kender til Klezmer - der er utrolig meget energi i den musik - glæder mig til at høre det fussioneret med Jazz
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tina Pan Aliens (swallow/johansen mfl.) og Thomas Agergaard er i den grad værd at nævne fra den danske Jazz scene - Agergaard arbejder med disharmonier i sin musik som han med sin saxofon på en utrolig måde for forvandlet til flot flot jazz.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Der er en ret uddybende artikkel på wikipedia om coleman http://en.wikipedia.org/wiki/Ornette_Coleman
|
|
|
Tak for den. Den er absolut læseværdig og giver et godt overblik.
r-l-b skrev:
Det lyder til at være et lyt værd - når du ikkehar kunnet få hul på dem skyldes det hvad ?? - vel næppe folien på cd'en
|
|
|
 Nej, selvom jeg nogle gange er ved at gå bananas over hvor godt cd'er skal pakkes ind. Specielt dem jeg henter hjem fra USA er umulige. Jeg husker ikke helt hvorfor - i dag synes jeg de er lige til at gå til. Jeg tror det er fordi Coleman har en lidt skarp og utilnærmelig lyd på sit horn. Det er ikke ligefrem ben-webster-agtig-fløde for ørene  .
r-l-b skrev:
Det er synd ikke flere kender til Klezmer - der er utrolig meget energi i den musik - glæder mig til at høre det fussioneret med Jazz
|
|
|
Energi er der til overflod i Masada og så leverer de noget at det bedste sammenspil jeg har hørt overhovedet. Masada er et projekt som er startet af John Zorn som ville forny den jødiske musik - Zorn: " The idea is to put Ornette Coleman and the Jewish scales together."
Han startede i 1993 og 4 år senere havde han skrevet 200 sange (!!!) til det han kalder The Masada Song Book.
De 10 studiealbums er mere eller mindre svære at få fat i, men live skiverne er stadig i tryk. Jeg vil anbefale at starte med Live in Sevilla 2000 på Tzadik Records.
Læs om Zorn og alle hans projekter her: http://www.omnology.com/zorn01.html
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
P.t. står den på Palle Mikkelborg (cd).
- Anything but grey
- Songs....tread lightly
2 fremragende indspilninger i det typiske Mikkelborg´ske lyd-univers.
Ellers er der på ploven: Frank Zappa: The Grand Wazoo. Folk kan mene hvad de vil om denne skive. I mine ører er det en jazzskive __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaus Kokholm skrev:
Mine jazzfavoritter
Miles Davis: Kind of Blue Cæcilie Norby: First Conversation Getz/Gilberto (Den m Girl from Ipanema) Oscar Peterson: Nighttrain
mvh Klaus
|
|
|

Fandt denne til en flad 5'er på loppemarked (vinyl), uden at have hørt den før! DAMN!!! Det er sgu en go' skive.
Er ikke så kendt med 'den tids djas' - Hvilke andre skiver i den stil, skal man se efter??? __________________ KABLER!!! Det er ikke ledninger - det er KABLER!!!
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|

Fandt denne til en flad 5'er på loppemarked (vinyl), uden at have hørt den før! DAMN!!! Det er sgu en go' skive.
Er ikke så kendt med 'den tids djas' - Hvilke andre skiver i den stil, skal man se efter???
[/QUOTE]
5 kr. Der er sq et rent røverkøb __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Inka Udelukket fra forum

Tidligere niklasthedolphi
Bruger siden: 25 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
GizMoe skrev:
Klaus Kokholm skrev:
Mine jazzfavoritter
mvh Klaus
|
|
|

Er ikke så kendt med 'den tids djas' - Hvilke andre skiver i den stil, skal man se efter??? |
|
|
Ih hvor er det altså dejlig musik der er på den plade. Den har jeg haft i mere end 25 år. Det samme har jeg med plade Something new in Africa. Det hedder pladen men på titelnummeret synger de dog Whop ma, Something new from africa. Det var på den og en eller to tidligere LP'er hvor bla. skylarks var med at Miriam Makeba fik sit gennembrud. venlig hilsen inkamanden
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
5 kr. Der er sq et rent røverkøb
|
|
|
Ikke for at prale, men den var i samme stak som Donald Fagen - Nightfly, Steely Dan - Aja, og Leonard Cohen - I'm Your Man.
Vel ikke sjældne plader, men til den pris:    
(Ny røg jeg vist lidt 'off topic', men kunne ikke lade være)
__________________ KABLER!!! Det er ikke ledninger - det er KABLER!!!
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er stor fan af NHØP. Bare læs hvad avisen skriver om mindekoncerten i Odense. Det var virkelig en fantastisk oplevelse.
http://www.fyens.dk/article/726382
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
GizMoe skrev:
Citér:
|
5 kr. Der er sq et rent røverkøb
|
|
|
Ikke for at prale, men den var i samme stak som Donald Fagen - Nightfly, Steely Dan - Aja, og Leonard Cohen - I'm Your Man.
Vel ikke sjældne plader, men til den pris:    
(Ny røg jeg vist lidt 'off topic', men kunne ikke lade være)
|
|
|
off topic er altid velkomne i tråde jeg starter  når bare man komme tilbage på sporet igen  og Donald Fegan Nightfly er en fed skive - hvilken genre tilhører han " smooth studioindspillet æøh..? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du havde ikke en Nagra Kuldelski gemt i din posttaske til koncerten ? Så vil jeg gerne købe masterbåndet før Taiwaneserne får fat i det    ( ............................................................ ....................... surt at komme med en sådan en gang sludder hvis ingen kan huske Diva  ) __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
 En perle der ikke kan undværes for længe af gangen.  __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke være mere enig. NHØP er/var fantastisk. Hans musik lever og vil for altid stå som det største i min musikterminologi.
Koncerten var fænomonal og der blev spillet med en feeling, der sjældent opleves. En af mine favoritskiver med NHØP er "To a brother", hvor han som oftest gør brug af Ulf Wakenius, men hvor der er blevet plads til den ganske fremragende trommeslager Adam Nussbaum. På "To a brother" findes en af de smukkeste indspilninger, jeg kender, nemlig "Jeg gik mig ud en sommerdag", og det står for undertegnede som noget af det smukkeste, der er blevet trykt på skive.
Af nye skiver kan nævnes "Notes from the heart", der er det absolut nyeste udspil fra Ulf Wakenius. På denne skive medvirker Morten Lund (trommer) og ikke mindst Lars Danielsson, der tager sig double-bass, så ikke et øje er tørt. I øvrigt en skive, som Ulf Wakenius har signeret for undertegnede under den fantastiske koncert på Jazzhus Dexter.
Nyd musikken.
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bare sige tak til deltagerne i denne tråd (og de mange tilsvarende), der er ikke noget bedre en at blive inspireret til at få udvidet sin musikalske horisont!

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b,
ta' og prøv
Dave Holland Big Band "Overtime", hvis du savner ny fuldfed bigband-musik, og f.eks.
Paolo Fresu + Uri Caines nye "Things", hvis du er til lidt mere "interessante" kombinationer ...
mvh
/winding
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af en eller anden uvis grund lykkedes det mig gennem årene at undgå "kind of Blue" med Davis - nu fik jeg den for 69 kr i en remastered udgave hvor de tilsyneladende har brugt rør og korrigeret for en indspilningsfejl der før medførte både "tynd" lyd og og toner der "svagt falske" - Jeg faldt i søvn til det og idag skal jeg arbejde hele lørdagen så der skal den køre for fuld tryk
|
| Til top |
|
| |