| Forfatter |
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Cecilie Nordby måske.... forfærdelig kvindemenneske med en microfon imo! |
|
|
HAHAHA!  ej ikke ondt i ørerne! din sjover
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
rattanhuset skrev:
Cecilie Nordby måske.... forfærdelig kvindemenneske med en microfon imo! |
|
|
HAHAHA! ej ikke ondt i ørerne! din sjover 
|
|
|
Oki så skal det ikke være hende, troede du var ude efter at komme af med en nabo eller lign, hun kan ellers spring enhver musikelskers trommehinde
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Er der nogle anbefalinger af noget vokal drevet kvinde jazz? gerne hvor det gør rigtig ondt kl. 2.30 om natten
|
|
|
Et af de mest følelsesladede momenter i jazzhistorien er for mig en tv optagelse fra december 1957 med Billie Holiday og en i den grad stjernebesat backinggruppe. TV optagelsen hedder Sound Of Jazz, den blev lavet af CBS og sangen hedder Fine And Mellow. Du/i kan se den her: http://www.youtube.com/watch?v=npCe9-uv1-YHoliday er helt nede i tempo. Hendes stemme er godt smadret efter års misbrug og hun er sikkert ikke helt appelsinfri. Der bliver spillet de mest vidunderlige soloer af først Ben Webster, Lester Young , Vic Dickenson, Gerry Mulligan, Coleman Hawkins og til sidst Roy Eldridge.
Bemærk kontrasten mellem Webster fuldfede blues solo og Lester Youngs fine, sparsomme og sårbare spil. Lester Young's solo er sublim og hvis man kigger på Holidays ansigtsudtryk under den solo tror jeg godt man kan konkludere at hun er enig .
Til sidst forsøger Roy Eldridge at trække tempoet og humøret op med en hæftig trompet-solo, men - med TS Høegs ord - "...alt synker igen i hendes kadence: behandl mig ordentligt, for ellers er jeg over alle bjerge. Det er smerte hvis noget er smerte".
Vil du have noget på skive er hendes Lady In Satin fra 1958 (kort før hendes død) måske noget. Ikke alle mener at den er værd at beskæftige sig med. Hendes stemme er væk og Ray Ellis har arrangeret nogle svulstige strygerarrangementer.
Jeg synes den er kanon.
"Mollet, påvirket og færdig .... glad to be unhappy" - igen TS Høeg, fra Verdens 25 bedste Jazz Plader ISBN: 87-621-0079-3.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omkring frk. Nordby er jeg usikker på ironien i jeres indlæg - men jeg bryder mig ikke om hende - så er katrine madsen, malene mortensen og inger marie gundersen at foretrække hvis det ska være dansk/norsk
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hun hedder Norby, amøber! Hun er nok mest for folk over 30, kunne det tyde på. Jazzwoman ville lægge jer over knæene, hvis hun så jeres noget vage kritik!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| hun hedder Norby, amøber! Hun er nok mest for folk over 30, kunne det tyde på. Jazzwoman ville lægge jer over knæene, hvis hun så jeres noget vage kritik! |
|
|
Opfør dig pænt!
Jeg kan så hilse og sige hun ikke er for alle folk over 30 da jeg selv er 38
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du så lægge 7-8 år til og jeg synes ikke hune er for voksne - jeg skal komme med en mindre vag kritik - hun er selvsmagende - selvfed og har en p***e irreterende attitude generelt. Hun ødelægge det meste hun har med at gøre på samme måde som en dårlig kok - for meget smagsforstærker - beklager men jeg kan smage boulionterningen. Men jeg skal høfligst beklage stavefejlen i hendes navn.
Når det nu er sagt er det jo ikke værre eller bedre end samg og behag er forskelig - jeg var vag i min kritik da jeg ikke kunne genneskue irronien i det indlæg som bragte hende på banen.
De jazz sangerinder af dansk og norsk herkomst er måske ikke i international klasse men i det mindste ved de det selv
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det kan du så lægge 7-8 år til og jeg synes ikke hune er for voksne - jeg skal komme med en mindre vag kritik - hun er selvsmagende - selvfed og har en p***e irreterende attitude generelt. Hun ødelægge det meste hun har med at gøre på samme måde som en dårlig kok - for meget smagsforstærker - beklager men jeg kan smage boulionterningen. Men jeg skal høfligst beklage stavefejlen i hendes navn.
Når det nu er sagt er det jo ikke værre eller bedre end samg og behag er forskelig - jeg var vag i min kritik da jeg ikke kunne genneskue irronien i det indlæg som bragte hende på banen.
De jazz sangerinder af dansk og norsk herkomst er måske ikke i international klasse men i det mindste ved de det selv
|
|
|
Kunne ikke være mere enig, Malene Mortensen er ikke så tosset endda, hvis det SKAL være dansk*S*
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfed er da en positiv egenskab. Selvsmagende bestemt ikke, men der fanger vi hende jo forskelligt. Hvad så med Patricia Barber: Verse? Den synes jeg er god. Og en rigtig hifi-blære-CD tilmed. Hilsen fra en med 2 gamle Nikon F2, masser af gammel Islay whisky og en gammel Citroën DS (desværre i skala 1:18)
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patricia Barber har den fordel at hun ikke kommer fra Danmark - Jeg har Café Blue i Vinyl 45 version, Modern Cool på CD og ønsker mig Verse - Jeg har Mythologies som slå alt hvad hun har lavet omend man kunne blive fristet tilat kalde den prætensiøs - efter 1ste gennemlytning - men den bliver federe og federe jo mere man lyttert den.
Jeg har spist sundt og ikke rørt gode dråber siden maj måned så jeg har også en del stående der vente bl. en 18 årig mcallan og en 16 årig laugavullin - Min bil er fra 85 og mine yndlingskameraer fra mid 50erne.
Det fede med denne tråd er at man bliver inspireret til nyt - og jeg under dig at du er glad for Norby! for det var slet ikke min mening at starte denne tråd med henblik på at nedgøre hverken kunstnere eller hinandens musiksmag
|
| Til top |
|
| |
-KP- Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 737
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
PT lytter jeg en del til -Charlie Hunter- Bla Songs from the analog playground.
Norah Jones synger på 2 af nummerene, Funky skive
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet en hel del til denne i dag:  Det er en fin fin skive. På Ilk Records (www.ilkmusic.com). Kresten Osgood er som sædvanlig god bag trommerne og Bent Jædig kan med rette kaldes DK's største tenor. Jeg nåede ikke at opdage Jædig inden han desværre døde alt for tideligt. Ham ville jeg rigtig gerne have set live. De er straight-jazz der veksler mellem ballader og up-tempo numre. Det svinger og balladerne er meget flotte.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
LMG03 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
der findes også Peggy Lee, kom lige i tanke om hende mens jeg hørte jazz på DAB'en.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
LMG03 skrev:
| der findes også Peggy Lee, kom lige i tanke om hende mens jeg hørte jazz på DAB'en. |
|
|
Peggy Lee er det "big spender" etc. og er det Jazz eller ? - nå men hun er ligesom Nacy Sinatra ret fed - jeg er vild med Bang Bang som også bruges i Kill Bill __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm - jeg får for øjeblikket udforsket nogle områder jeg normalt ikke er stor tilhænger af... (ligesom klassisk!)
Nå men altså jeg har tiltusket mig en lp plade fra et selskab der hedder Pablo Records, fra en serie der hedder Pablo Live. Count Basie Big Band, Montreux '77.
Hold da lige op der er dynamik til den helt store guldmedalje, og det swinger!
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Johansson "Jazz på Svenska" får mine satans unger til at falde ned... der er intet som den skive på en søndag.
Miles "Kind of blue" gør en regnvejrsdag til en oplevelse.
Alt med Cecilie Norby er klasse... alt med Diana Krell er opreklameret....
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at Diana Krall er lidt offer for sin egen succes og man også bedømmer hende hårdere på grund af samme succes. På plus siden kan man jo sige at hun har fået et helt segment til at lytte til Jazz der ellers ikke gjorde det - og man kan når man skummer de numre med tomme kalorier finder virkelig mange flotte numre som taget fra hendes kariere kunne udgøre mindst 3 hele albums med kun super præstationer. Konen har bare hang til standards og afpudset bigband akompagnmant og det er lidt trist for hun er bedst når hun er i et enkelt setup eller som på "the girl in the other room". Hvis du nu ikke viste hun var kendt og du hørte en af hendes gode plade for første gang - så tror jeg du vil synes hun er OK. Frk. Noby har jeg vist udtrykt mig om rigeligt - jeg kan til gengæld bedre og bedre lide Norske Gundersen - hun har en virkelig flot måde at bruge sig selv på
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 02:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det vel tid til at live denne tråd lidt op så vi kan få nogle flere gode jazz plader op og vende - Café Blue med Patricia Barber 1994 - og på super vinyl i 2004 - sidstnævnte 5 lp 45omdr. har jeg lige med stor glæde lyttet til - Barber skal man tage bid for bid og pause lidt med og så forfra - hold k... hvor er hun dygtig og alsidig - har i den ikke så - så køb den - nu
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Genial tråd. Har først lige opdaget den.
Vil gerne tilføje Chet Baker. Både ældre som f.eks. Once upon a Summertime, men også nogle af hans senere københavnerindspilninger, hvor han spiller sammen med NHØP. Han er hærget, stemmen er slidt ned, men han kan stadig håndtere en trompet.
Alt på vinyl, selvfølgelig.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
OMEND Holly Cole synes at sliongre rundt mellem storts set de genrer der passer hende gør hun det ret flot - dvs at når hun tager sig af Jazz tilføje hun det sin personlige stil og det er sjældent kedelig.
Er der nogen herinde der har hørt den nye skice med Malene Moretense "malene" har bestilt den som månedens tilbud i jazzklubben men da man kan afbestille helt hen til den 15.nde i følgende måned begynder de først at pakke deember tilbuddet nu - såå jeg er lidt spændt.
Til Den Blå Fisk - Chet var formidabel - helt fra den gang han som smuk bonderøv kom brød igennem hos Mulligan til han som tandløst narkovrag endte sine dage (blandt italienske chet fans er hans døs satdig lige som omgærdet af konspirationsteorier som mordet på Kennedy)
En fed skive hvis man er til Ben Webster er den Qutromania 4 cd boks til 49 kr som TP har - prøv en gang at fyre op under "Danny Boy" på cd 4 og oplev en zazofon der hænger i luften læønge efter andre musikere er gået hjem seng!
|
| Til top |
|
| |