| Forfatter |
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, vi kan for den sags skyld godt skifte "hærget" ud med "tandløst narkovrag". Synes bare det første lød lidt pænere.
Indspilningerne er i øvrigt i en fremragende kvalitet på LPerne.
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Palle Mikkelborg er klart at anbefale __________________
|
| Til top |
|
| |
-KP- Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 737
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle lige tjekke Dee Dee på youtube også. De plader jeg har med hende har jo nogle år på bagen, og hun er da også selv blevet ældre. HER er et uptempo retro nummer med Dee Dee, hvor der bliver scrachted på en GARRARD 301 med ORTOFON arm og SPU pickup på en Blue Note plade. Den er ellers lige til Vintage afdelingen, men den kommer her, kun i korte glimt, men alligevel http://www.youtube.com/watch?v=i1x7jrvxMug
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser først tråden nu, og måske er denne perle nævnt:
Richard Boone, A Tribute To Love
Vist nok hans sidste plade inden han af gik derhen hvor han bør have paradis. Han synger med fantastisk feeling på denne stille men uhyre stemningsfyldte danske cd med følgende musikere:
Carsten Dahl, Niels Præstholm, Johan Johansan, Ed Thigpen, Bob Rockwell, Bent Jædig, Finn Ziegler og endelig Katrine Madsen.
Jo fine musikere der bakker denne amerikaner, som flyttede til DK, op. Det er sådan en man lytter til med en whisky kl. 01 når varanen er gået i seng en fredag nat.
Køb den, også indspilningsmæssigt er den god.
En anden helt overset CD er de tre dygtige musikere Lundby, Vardinghus Gudnason "Cheek to Cheek. Man hører, at de spiller fordi de virkelig har lyst til det. Studieindspilning på DR i Aalborg, en dag hvor alle var glade og gav den med fuld skrue - en perle, og jeg siger jer: indspilningen er så naturtro at på mit anlæg STÅR DE NØJAGTIG 4M FRA MIG! Det er helt på højde med Jazz at the pawnshop. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at give den plade der hedder Café Blue med Patricia Barber en chance Mellemhjul - hvis ikke den fænger første gang må du lytte den hos mig i 45 omd. vinyl udgave - på den får hun mest ud af sit talent uden at være prætentiøs og amerikaner-pseudo-avantgarde Desværre gik Dee Dee hen overhovedet på mig - jeg skal ikke turde sige om jeg har været der emn det var en tid hvor min bevidsthed ofte var rundt omkring  En helt afslappet cool og gennemsympatisk jazz anbefaling er Paul Desmond og Gerry Mulligans "Two of a Mind" - til de der ikke kender dem var de begge saxofonister og begge toneangivende indenfor fødslen af "Cool Jazz" og West Coast fra 50erne - Desmond spillede tenor sax - skrev megajazz hittet Take Five og var fast bestandel af Dave Brubeck Quartet - Gerry Mulligan spillede en Bariton sax der vel var næsten ligeså stor som Desmond  meget dyb og som på en grødet flot måde holdt Desmonds lidt skingre sax på plads - Mulligan "opdagede" i øvrigt en ung mand der hed Chet Baker men det er en anden historie. En af de fedeste live indspilninger af Take Five er kan høres i fuld længde (14-16 min) på en skive der hedder " Together again for the very first time" hvor Mulligan gæster Dave Brubeck og Paul Desmond og efterfølger Desmonds solo - det er flot flot __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:
Den helt utrolige version af "Fine and Mellow" med Billie Holiday tidligere i tråden var desværre blindt, men her er et der virker: http://www.youtube.com/watch?v=_tNSp7MaADM
Har prøvet en enkel af de Patricia Barber plade, men var ikke imponeret. Har lige lånt Verse tror jeg, så hun får en chance til, dog uden det store håb.
Går det helt galt kan man jo rense ørene med Billie eller Dee Dee Bridgewater ups Dee Dee spillede i Montmatre i Nørregade engang da r-l-b og jeg var unge. Jeg fik hørt 2 koncerter med hende, begge fantastiske. Gad vide om r-l-b gik glip af det
|
|
|
Prøv at give den plade der hedder Café Blue med Patricia Barber en chance Mellemhjul - hvis ikke den fænger første gang må du lytte den hos mig i 45 omd. vinyl udgave - på den får hun mest ud af sit talent uden at være prætentiøs og amerikaner-pseudo-avantgarde
Desværre gik Dee Dee hen overhovedet på mig - jeg skal ikke turde sige om jeg har været der emn det var en tid hvor min bevidsthed ofte var rundt omkring 
En helt afslappet cool og gennemsympatisk jazz anbefaling er Paul Desmond og Gerry Mulligans "Two of a Mind" - til de der ikke kender dem var de begge saxofonister og begge toneangivende indenfor fødslen af "Cool Jazz" og West Coast fra 50erne - Desmond spillede tenor sax - skrev megajazz hittet Take Five og var fast bestandel af Dave Brubeck Quartet - Gerry Mulligan spillede en Bariton sax der vel var næsten ligeså stor som Desmond meget dyb og som på en grødet flot måde holdt Desmonds lidt skingre sax på plads - Mulligan "opdagede" i øvrigt en ung mand der hed Chet Baker men det er en anden historie.
En af de fedeste live indspilninger af Take Five er kan høres i fuld længde (14-16 min) på en skive der hedder " Together again for the very first time" hvor Mulligan gæster Dave Brubeck og Paul Desmond og efterfølger Desmonds solo - det er flot flot
|
|
|
Jeg gik sikkert også glip af meget, men pyt, sådan er det jo. Jeg har også en udgave med hende af "All blues", temmelig god også, et godt nummer. Jeg har rettet linket til i mit tidligere indlæg http://www.youtube.com/watch?v=i1x7jrvxMugfor en Garrard 301 ejer må det jo være et skønt syn  Jeg tjekker den udgave af Take Five ud. Den originale er nu også god, og den kan stadig fås på vinyl. Muligan har været med i utrolig meget, han er god.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
skøn video - dejlig dame - rigtig glad funky jazz - og ja! altid godt at se en Garrard 301
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
må jeg have lov at gentage en anbefaling:  |
NORWEGIAN RELEASE:
Terningkast 6
i
Dagbladet!
Les de første
anmeldelsene
UK RELEASE:
Recent reviews in
The
Guardian;
Independent On Sunday;
Irish Times
NEW CD - AVAILABLE APRIL 2007 |
Den har jeg lige fået fra jazz klubben - dejlig slappe af eller
arbejds musik - kunne minde om de mest melodiske passage af Keith
Jarrets produktion omkring Köln Koncert albummet tilført en Bass og et
Trommesæt og knap så meget improvisation - nej det er nok for
blamsefemisk at beskrive musik på den måde - men anbefales kan den helt
klart - jeg tror jeg er ved 5 gennemlytning - her er en klassiker født - og Manden Tord (normand) Gustavsen har lavet to tidligere albums i serien som er et triptikon-værk - andre vil måske kalde det en triologi - men de to tidligere albums står da øverst på ønskesedlen nu I DET HELE TAGET kunne jeg godt tænke mig at det kom lidt liv i denne Jazz tråd
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ r-l-b,
når nu tord gustavsen er oppe at vende sku' man også lige nævne >århusianeren< lars jansson ... både i trioform og med bohuslän big band.
en anden "moderne" pianist - omend med en noget anden baggrund er robert glasper. prøv hans 2 plader.
til de mere stille timer overgår kun få kunstnere shirley horn, ligesom madeleine peyroux er en god "nyfortolkning" af billie holiday. hendes 3 første er glimrende - omend ikke sønderligt skarpt profilerede.
__________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ r-l-b,
liv i tråden fåes bl.a. gennem ray charles + the count basie orchestra: ray sings - basie swings, på concord. 30 år gamle charles vokaler kombineret med nyskrevne og nyoptagne arrangementer, men det VIRKER ovenud godt ! 
__________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 03:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til DAVE BRUBECK fans så kan jeg da anbefale TIME FURTHER OUT og TIME CHANGES især side1.
Til FRANKIEBOY swingers skal i ikke snyde jer selv for SINATRA'S SWINGING SESSION and more.
Mine MILES DAVIS favoritter (udover KIND OF BLUE) ER M.D IN EUROPE og RELAXIN WITH M.D samt SKETCHES OF SPAIN.
JOHN COLTRANE's SELFLESSNES og DIZZY GILLESPIE and the UNITED NATION ORCH. -LIVE AT THE ROYAL FESTIVAL HALL
var de første Jazzplade som fik mig til at sætte pris på denne genre.
Ellers er der SONNY CRISS-GO CRISS,SHELLY MANNE & HIS MEN-AT THE BLACK HAWK 1,2 og 4,
ART PEPPER-INTENSITY.
Ellers er der DEXTER GORDON,CANNONBALL ADDERLY,KENNY BURELL og ikke at forglemme
MISS BILLIE HOLIDAY,men det er der nok ikke nogen der gør.
Ellers burde de skamme sig __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange jazz-elskere er ganske udmærket bekendt med superguitaristerne Pat Metheny, John Scofield, Bill Frisell, Mike Stern - knapt så mange kender en helt fantastisk guitarist som hedder John Abercrombie (har iøvrigt været i DK ganske mange gange) bl.a. én gang som del af trio'en 'Gateway' (Jack DeJohnette og Dave Holland).
John Abercrombie har hidtil levet et forholdsvis anonymt liv hos pladestudiet ECM, og er nu netop kommet med et nyt album 'The Third Quartet', som er ganske fantastisk - han "re-introducerer" violinen i sin kvartet bestående af Mark Feldmann (violin), Marc Johnson (bas) og Joey Baron (trommer).
Denne skive kan varmt anbefales:

Hvis man skulle have mod på mere fra John Abercrombie, så er denne skive 'November' med John Surman (basklarinet, baritonsax og tenorsax) helt vidunderlig. Fornemmelsen af den kommende vinter, med sin nordenvind passer perfekt til denne sommer 

Go' søndag
|
| Til top |
|
| |
moller Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg da også bidrage, med disse 3 nordiske pletskud
Ulf Wakenius "Notes from the Heart" jazzguitar i verdensklasse , fortolkninger af Keith jarrett musik.
Trio Music "Trio Music" Niels Thybo,Bo Stief, Lennert Gruvstedt, også med fantastisk lyd
Til sidst pladen der næsten ligger fast på cdspillen, Olivier Antunes Trio,"introducing Olivier Antunes "fantastisk dansk pianist,med et par rigtig kompetente drenge på bas og trommer,Mads Vinding, og Alex Riel.
Giv Dem et Lyt!!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herligt at få alle de nordiske navne med
men får at vende tilbage til en af de store - Chet Bakers plade "Once Upon a Summertime" og Paul Desmond og Gerry Mulligan "two of a Mind" er rigtig gode at give et lyt
Jeg er ikke så meget for swing og big bands - kan best lide bebob bob hard bob og cool - og så standards fortolket inden for de genre men man skal jo også passe på ikke at generaliserer - men helst ikke over 6 i et band og selvom Gustavsen trio spiller rigtigt fint så er der efter min mening altid plas til en bariton sax:-)
er her nogen der kan anbfale andr bariton saxofonister end Gerry Mulligan - nogle der kan blæse ligesågodt i gennem om jeg så må siges ?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=r-l-b] Herligt at få alle de nordiske navne medmen får at vende tilbage til en af de store - Chet Bakers plade "Once Upon a Summertime"
og Paul Desmond og Gerry Mulligan "two of a Mind" er rigtig gode at give et lytJeg er ikke så meget for swing og big bands - kan best lide bebob bob
hard bob og cool - og så standards fortolket inden for de genre men man skal jo også passe på ikke at generaliserer - men helst ikke over 6 i et
band og selvom Gustavsen trio spiller rigtigt fint så er der efter min mening altid plas til en bariton sax:-)er her nogen der kan anbfale andr bariton
saxofonister end Gerry Mulligan - nogle der kan blæse ligesågodt i gennem om jeg så må siges ?
/QUOTE]
hvis du er til bari-sax så er MORPHINE.han spille på to stk. samme tid.dog ikke alle numre.men det er så rockmusik
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
hvis du er til bari-sax så er MORPHINE.han spille på to stk. samme tid.dog ikke alle numre.men det er så rockmusik |
|
|
han skal da have et lyt selvom min rock smag nok stoppede med at udvikle sig for 30 år siden Det er klart bariton og jazz jeg er på udkig efter __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er til Oscar Peterson. Og for den sag skyld NHØP, er denne et absolut must. Er udsendt som DVD i foråret. En forrygende koncert fra 85. Har lige bestilt den hjem udelukkende grundet dette nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=O0zf2DY1lDc. Men resten af denne koncert svinger 100% Især "A salute to Bach" og "Caravan"
Viser hvorfor Oscar var den virtous han nu engang var og hvorfor NHØP kunne håndtere en bas (RIP). Og Martin Drew på trommer.
Nu ser jeg så bare frem til at den kommer hjem så den kan nydes på et ordentligt anlæg.

__________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |