Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Afspiller som decoder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil høre hvilken lydkvailtet får man hvis man bruger en DVD/Blue-ray afspiller som decoder i sit surround setup.

Hvis man f.eks. bruger decoderen i en BR-P1200/BR-P1000? - Får man et bedre resultat hvis man køber en dedikeret surround processer (ja, hvis man betaler derefter selvfølgelig). Hvor højt skal man op i pris før man får en bedre surround processer, end den der sidder i en afspiller?

Jeg har en forforstærker, hvor man kan køre signalet fra en DVD ind, og justere volumen, men der er ingen processer i, så man skal altså bruge den lyd som afspilleren laver. Får jeg en væstenlig bedre lys, hvis jeg går ud og køber en surround processer til at behandle lyden? (hvis vi snakker ca. 10.000 kr klassen)

På forhånd tak for hjælpen. //Morellen

Til top Vis morellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morellen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej Morel

Jeg ved det ikke men håber på stor responce fra Alle kanter

Virkeligt godt bringe dette på banen.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej Morellen!!

For det første, jeg kører selv med Samsungs BD-P1000 sammen med en M15 fra NAD.

For det første 'ja' der er forskel på, hvor tingene foregår, og det vil selvfølgelig, altid være klogest, at lade den bedste enhed klare opgaven. Men der forskel på, hvad der er forskel på, hvis du kan følge mig.

Selve udpakningen/dekodningen af DTS-HD Master, TrueHD eller what ever, der tror jeg ikke du kan høre den store forskel. Konverteringen til PCM skal jo ske et sted, og om afspilleren gør det, eller receiveren gør det, tror jeg ikke kan høres. Så om du vælger, at overføre det som multikanals PCM eller som bitstream, der tor jeg ikke du kan høre forskel, medmindre din hørelse er abnorm. Jeg har dog ikke testet dette endnu!!!

Hvor fx D/A konverteringen foregår, der kan du hente rigtig meget. Da min forforstærker ikke kan håndtere Multi PCM, overfører jeg med 5.1 analog kabler. Nogle blu-ray film har kun almindelig Dolby digital, og der er forskel på, om det bliver overført færdig dekodet analog 5.1, eller min forforstærker får lov, at gøre det. Her foretrækker jeg min NAD M15. Havde jeg en gammel dårligere receiver, havde det måske været bedre, at lade Blu-ray'en gøre det. Men D/A er altså bedst i min forforstærker.

Der er også forskel på, hvilke DSP indstillinger du får lov, at lege med. I forforstærkeren kan jeg indstille forskelle ting, såsom delefrekvenser, speaker size osv. I BD-P1000 kan man kun indstille speaker size. Så der mangler man de sidste indstillinger. Det er lidt træls, det gælder jo så kun HD lydsporerne, da almindelig DD og DTS overfører jeg digitalt. Det bliver formentlig bedre i næste generation afspiller BD-P1200. Har man muligheden for, at modtage sporerne som Multi PCM, så kan man stadig bruge DSP indstillingerne i sin forforstærker eller receiver. I meget sjældne tilfælde, så kan receivere A/D konvertere 5.1 analogen lyden, så man også får tilgang til DSP indstillinger, hvor meget man får ud af, at hoppe frem og tilbage mellem D/A, vil jeg stå ubesvaret hen.

Jeg solgte desværre min Denon 3806 før min Blu-ray kom, den kunne nemlig modtage multi pcm, så kunne jeg have sammenlignet. Jeg går ikke så meget op i småting, så hvis det virkeligt skal batte, så man ikke er i tvivl om, at det lyder bedre end blu-ray'ens dekodr del, så skal du nok købe en surround-processor del til 10kilo+. Men havde min M15 kunne modtage multi-pcm, da gad jeg godt have hørt

Jeg håber det gav lidt, ellers spørg endeligt!

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.. frygtede lige der ikke var nogen der havde en mening

Som jeg forstår det du skriver, så er det i dit tilfælge kun de "ældre" formater der bliver bedre i din forstærker, og de nye "HD-formater" er lige så godt fra din P-1000? Men hvis man så kun skal afspille alm. DVD-film, er der jo ikke noget god ved det. Men hvor stor er lydkvaliteten så for afspiller og forforstærker?

Det kan selvfølgelig godt være et problem, at man ikke har så mange setup muligheder hvis man bruger decoderen i sin afspiller - nogen der har erfaring med en afspiller med flere opsætningsmuligheder?

Jeg har søgt rundt på nettet, og kan ikke rigtig finde nogle test hvor man sætter en DVD-afspiller op mod en forstærker, men logisk set burde en DVD til 10.000 ikke kunne lave en så god lyd som en forforstærker til 10.000? - men underligt der ikke er lavet flere af disse A/B tests. Det kunne være interessat at prøve at lave en dyst mellem en forforstærker til ca. 10.000 og en afspiller til ca. 15.000 og se hvilket resultat der blev.

Jeg hører meget gerne fra flere.. //Morellen

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

De ældre formatter er bedre, fordi blandt andet D/A konverteren er bedre i forforstærkeren!!

Min forforstærker kan slet ikke håndtere de nye formatter, kun modtage dem via 5.1 analog.

De test er da sikkert udført tusindvis af, rundt i de enkelte hjem... Alle har jo næsten prøvet sammenligne, om det bedst at overfør stereo lyden analogt fra DVD'en eller digitalt. Det er jo i princippet samme test. Tager du en 10.000kr. dvd og en 10.000kr. receiver, så tror jeg dvd'en laver bedst analog stereo lyd. Det er jo bare noget nemmere, at overføre surround digitalt kun et kabel osv.

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Igen tak for svaret.

Nu skal den kun lave surround lyd og ikke stereo - det har jeg min forforstærker og CD-afspiller til. Men man kan altså godt forvente et udemærket resultat ved kun at bruge DVD-afspilleren D/A konverter til 5.1 surround - også DTS og DD?

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Buttom line, ja det du sagtens!!

Jeg er meget glad for min Blu-ray  Og jeg har lige fået filmen Layer Cake ind af døren og glæder mig til, endnu et lækkert PCM spor.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Buttom line, ja det du sagtens!!

Jeg er meget glad for min Blu-ray  Og jeg har lige fået filmen Layer Cake ind af døren og glæder mig til, endnu et lækkert PCM spor.

det vil sige at man ikke behøver hdmi for at udnytte den højere opløsning på de nye formater?For så kan jeg da sagtens beholde min primare et par år endnu
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

næ component burde være fint nok =) til lyden bruger man bare de analoge udgange

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:
Selve udpakningen/dekodningen af DTS-HD Master, TrueHD eller what ever, der tror jeg ikke du kan høre den store forskel. Konverteringen til PCM skal jo ske et sted, og om afspilleren gør det, eller receiveren gør det, tror jeg ikke kan høres. Så om du vælger, at overføre det som multikanals PCM eller som bitstream, der tor jeg ikke du kan høre forskel, medmindre din hørelse er abnorm. Jeg har dog ikke testet dette endnu!!!

Medmindre decoderen laver nogle direkte forkerte ting, så ER der ikke forskel. Rent teknisk, så har selve dekodningen til PCM ingen indflydelse på lydkvaliteten overhovedet - det gælder iøvrigt også lossy formater (under forudsætning af at dekoderen opfører sig som den skal, hvilket aldrig er en selvfølge). Forskellene i surround-processeringen kommer først senere.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

steffenman skrev:
næ component burde være fint nok =) til lyden bruger man bare de analoge udgange

summa : analog 5.1 ud af en evt blu-ray afspiller vil være lige så godt som hdmi over i en ss forstærker(kun hd medie)?

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

steffenman skrev:

summa : analog 5.1 ud af en evt blu-ray afspiller vil være lige så godt som hdmi over i en ss forstærker(kun hd medie)?

som Iron Man skrev, så er der enorm forskel på hvor D/A konverteringen foregår, men selve afkodningen er ligegyldig.

-claus-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har kig på et 5.1 system der kan afkode Dolby digital og DTS. Da jeg har hørt, at man kan overføre de nye lydformater fra HDDVD og Bluray via de analoge 5.1 forbindelser. Kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad man gør hvis systemet kun har digital indgange.
Til top Vis -claus-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -claus-

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes