Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: C. V. Jørgensen vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
En så essentiel del af dansk sangskat blir ALDRIG out of date.

Hver sin smag, men jeg er da 100% enig med dig!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Hermann. skrev:
De skulle da ikke være svære at finde på vinyl de fleste af dem for 20 - 30 kr.

Jeg giver gerne det ti-dobbelte for både Sjælland og Indian Summer hvis nogen vil sælge!

Indian summer burde ikke være så svær at opstøve, og du skal sgu ikke betale mere end 100,- for den - ellers har jeg et eksemplar du kan købe
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg kan forstå at det ikke er velset at kritisere CV Jørgensen, ellers ville det vel ikke afføde nedladende kommentarer om at man hellere vil høre James Last, Rihanna, osv.

Der er hele 2xIndian Summer vinyl til 85,- her:

http://www.musiccollector.dk/0nes-test/fastpris/alfabetisk.a sp?Lang=English&MoreItems=Look&Fra=This&bogstav= C&Sorter=&pn=7

Jeg har:

En Stynet Strejfer
Indian Summer
Solgt Til Stanglakrids
Tidens Tern
Storbyens Små Oaser
Det Ganske Lille Bands Bedste
T-Shirts Terylenebukser...

på vinyl. Jeg har ikke givet over 20,- for nogen af dem. Så med lidt tålmodighed, er hermann's påstand ikke helt umulig.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Ok, jeg kan forstå at det ikke er velset at kritisere CV Jørgensen, ellers ville det vel ikke afføde
nedladende kommentarer om at man hellere vil høre James Last, Rihanna, osv.

Det var bare et gæt. "HVIS nu ....". Nu ikke spille mimose, vel?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Der er hele 2xIndian Summer vinyl til 85,- her:

http://www.musiccollector.dk/0nes-test/fastpris/alfabetisk.a sp?Lang=English&MoreItems=Look&Fra=This&bogstav= C&Sorter=&pn=7

Tak for tippet

Jeg har forsøgt at købe begge forleden dag, men de oplyser at de allerede er solgt

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
zaka skrev:
Ok, jeg kan forstå at det ikke er velset at kritisere CV Jørgensen, ellers ville det vel ikke afføde
nedladende kommentarer om at man hellere vil høre James Last, Rihanna, osv.

Det var bare et gæt. "HVIS nu ....". Nu ikke spille mimose, vel?

Jeg spiller ikke og tror egentlig ikke jeg er mere følsom end andre, men jeg er stadig forundret over at man ikke kan kritisere musik uden at få et eller andet mærkeligt skudt i skoene.

Men nok om det - ikke mere OT herfra.

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Rattrapante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Jeg forstår ikke forargelsen. Det er et frit land, Hermann må da mene hvad han har lyst til om CV Jørgensens musik!

Men spændende med CV på engelsk - selvom jeg måske kunne frygte at det er ligeså katastrofalt som Kim Larsen på engelsk . Jeg gad godt høre den. Hvordan er den, Rattrapante?

Jeg er skam ikke det mindste forarget, hvad Hermann mener om CV er mig så inderligt ligegyldigt. Det indlæg han kommer er som jeg læser det OT og en kende fordømmende. 

Den er faktisk helt ok. Jeg har det liggende digitalt et sted og kan når det findes sikkert udbredes på en eller anden måde hvis det skulle have nogens interesse

Til top Vis Rattrapante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rattrapante

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Så er første post opdateret med de vinyludgivelser som jeg kan bekræfte.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Min egen C. V. Jørgensen samling på vinyl vokser og jeg har nu:

En stynet strejfer (1974) - vinyludgivelse bekræftet
T-shirts, terylenebukser og gummisko (1975) - vinyludgivelse bekræftet
Vild i varmen (1978) - vinyludgivelse bekræftet
Det ganske lille bands bedste (1978) - vinyludgivelse bekræftet
Solgt til stanglakrids (1979) - vinyludgivelse bekræftet
Tidens tern (1980) - vinyludgivelse bekræftet
Lediggang a go go (1982) - vinyludgivelse bekræftet
Vennerne og vejen (1985) - vinyludgivelse bekræftet
I det muntre hjørne (1990) - vinyludgivelse bekræftet

Jeg er stadig køber af Indian Summer til overpris

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Der jo også denne :

http://www.discogs.com/CVMoto-LAMPEFEBER/release/2264430

http://www.qxl.dk/pris/cd-lp-fan-merchandise/musik---grammof onplader/dansk-musik/cvmoto-lampefeber-lp/v/an582742440/

C.V. Jørgensens band og hans tekster sunget af Lotte Rømer.

Tak for tippet - den må der kigges nærmere på

Er der iøvrigt nogen der ved om denne udsendelse fra DR er udgivet på noget medie: http://www.youtube.com/watch?v=wnbsdSeRmHA ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

At tænke sig, at jeg havde det meste af det nævnte på vinyl og solgte det!  Pokker heller, jeg har det på CD.

Citat "
Jeg forstår ikke forargelsen. Det er et frit land, Hermann må da mene hvad han har lyst til om CV Jørgensens musik!"

Johh... Måske har man osse lov til at holde bøtte, hvis man ikke har noget relevant at sige? Måske har man osse lov at begrunde, hvad man mener? Det kaldes at kvalificere sit synspunkt, det er desværre ikke moderne længere. I ytringsfrihedens hellige navn kan man blot slynge påstande ud, uden begrundelse, og ofte uden særligt hold i virkeligheden.

I sangskrivningsorienteret musik er det oftest sådan, at musikken, og musikerne, underlægger sig sangen (= tekst + komposition), for at tjene den. Eventuelle solistiske præstationer fra teknisk velfunderede musikere skal altså begrænse sig til, hvad der tjener sangen bedst. Det er ikke et egotrip.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Curlingbørnene er bare ikke vant til at få at vide, at den mening, som vi alle er enige om at de har ret til at have,
er EN DÅRLIG MENING!   
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
...

Citat "
Jeg forstår ikke forargelsen. Det er et frit land, Hermann må da mene hvad han har lyst til om CV Jørgensens musik!"

Johh... Måske har man osse lov til at holde bøtte, hvis man ikke har noget relevant at sige? Måske har man osse lov at begrunde, hvad man mener? Det kaldes at kvalificere sit synspunkt, det er desværre ikke moderne længere. I ytringsfrihedens hellige navn kan man blot slynge påstande ud, uden begrundelse, og ofte uden særligt hold i virkeligheden.

Så må man gå Hermann på klingen, i stedet for at skrive nedladende kommentarer om hans musiksmag. Det kunne måske blive en interessant diskussion.

mollecon skrev:

I sangskrivningsorienteret musik er det oftest sådan, at musikken, og musikerne, underlægger sig sangen (= tekst + komposition), for at tjene den. Eventuelle solistiske præstationer fra teknisk velfunderede musikere skal altså begrænse sig til, hvad der tjener sangen bedst. Det er ikke et egotrip.

Det er jeg med på, men det jeg efterlyser i CV Jørgensens musik er ikke solistiske præstationer. Der findes masser af sangskrivningsorienteret musik hvor musikken også er interessant: Bob Dylan, Serge Gainsbourg, Bonnie 'Prince' Billy, Wilco, osv.

I øvrigt nærmede Aske Jacobys solistiske præstationer, under Vega koncerten, sig et egotrip. Han fyldte rigtig meget - for meget efter min mening.

- Frank Zappa

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jo, men nu var det jo Hermann, der kom drønende ind på tråden med 'en mening', som ikke blev begrundet. Kommentarene var han vel så selv ude om?

Du begrunder din mening og eksemplificerer, det er en noget anden sag. Jeg glæder mig til at høre C.V. i Den fynske landsby her sidst i juni, så må jeg se, hvad jeg synes .

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Beklager hvis jeg stødte nogen, det var bestemt ikke meningen. Jeg har handlet vinyl i perioder siden midt 90erne og hvis jeg igen får CV jørgensen til salg sender jeg en personlig meddelelse til flere her, for prisen vil stadig være 20 eller 30 kr.

Når jeg måske kom med negativ kommentar til C.V.J., så var det bare fordi jeg synes det er længe siden man har hørt fra ham, derudover har jeg aldrig synes han på nogen måde var noget særligt, helt imodsætning til DAD eller Gasolin. Hans Costa del sol tekst er da decideret perfid. Og CVJ hører vel en anden tid til, lige som Røde Mor og Savage Rose. 

Men grunden til at jeg forfattede beskeden var egentligt at jeg tilfældigt så at Stereo studio havde mange CDer med CVJ og det skulle da også være interessant for denne tråd. For folks præferencer er vel forskellige, nogle vil købe CD hvis den er billigere selv om vinyl egentlig ønskes. Personligt foretrækker jeg altid CD, da det er enklere, har bedre lyd, ikke skal vendes hvert 20 minut, er robust og kan bruges i bilen.

Men vinyl er da dejligt, man kan købe alle mulige spændende plader for 5 - 20 kr, og så efterfølgende købe dem der er gode på CD, sådan har jeg gjort i årevis. Jeg mente da CDen kom frem at den var LPen fuldstændig overlegen som format, og det mener jeg stadig. Men LPen er et hyggeligt og nostalgisk format, men også et teknologisk dybt forældet format.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Musikken til filmen "Mig og Charly" findes også på vinyl. Her dog på cd :

http://www.imusic.dk/cd/5708574365536/kasper-winding-1998-mi g-og-charley-cd

CV Jørgensen sang på nogle af numrene som han skrev sammen med Kasper Winding. Bedst kendt er vel nummeret "Lidt til og meget mer´".

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Når C.V. er bedst, overgås hans tekster af få, om nogen. Nu nævner du selv "Costa Del Sol" , og med ordet 'perfid' går jeg ud fra, at du tænker på hans brug af ordet 'nynazistisk'. Sangen er næppe en af C.V.s tekstmæssigt stærkeste, men tænk lige på, hvad der følger efter 'nazi' ordet: "...og asociale sammenhold". Brugen af bogstavrim og modsætninger, som hér, gør få ham efter (uanset om man er enig med ham eller ej). At sammenligne med Gasolin el. DAD på det tekstmæssige plan vil næppe falde ud til de to nævntes fordel, de når ikke C.V. til sokkeholderne generelt set. At de skulle være musikalsk mere interessante forstår jeg heller ikke, men det er nok bare mig.

Hvis jeg blev stødt over diskussioner som denne, ville jeg have været langt borte fra internetfora for lang tid siden. Faktisk synes jeg, at det gør det mere spændende .

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Når C.V. er bedst, overgås hans tekster af få, om nogen. Nu nævner du selv "Costa Del Sol" , og med ordet 'perfid' går jeg ud fra, at du tænker på hans brug af ordet 'nynazistisk'. Sangen er næppe en af C.V.s tekstmæssigt stærkeste, men tænk lige på, hvad der følger efter 'nazi' ordet: "...og asociale sammenhold". Brugen af bogstavrim og modsætninger, som hér, gør få ham efter (uanset om man er enig med ham eller ej). At sammenligne med Gasolin el. DAD på det tekstmæssige plan vil næppe falde ud til de to nævntes fordel, de når ikke C.V. til sokkeholderne generelt set. At de skulle være musikalsk mere interessante forstår jeg heller ikke, men det er nok bare mig.

Hvis jeg blev stødt over diskussioner som denne, ville jeg have været langt borte fra internetfora for lang tid siden. Faktisk synes jeg, at det gør det mere spændende .

Costa-del-Sol teksten er efter min opfattelse lige så perfid som hvad der er sagt om Hermann. Den er uden argumentation i virkeligheden, men istedet en stærk tendsiøs tekst, som den venstreorienterede del af befolkningen kan klappe af, især fordi den er en så ultraforenklet karakteristik af dem der rent faktisk flyttede til Spanien, bl.a. de "unge" pensionister, vis helbred blev meget bedre af varmen, som de så kunne nyde med den månedlige fremsendte folkebetalte pension. Jeg er ikke forarget over det, men påpeger blot, at politiske tekster i sange, uanset orientering, oftest (altid) er overfirkantede. Når de finder anerkendelse, er det ofte fordi de rimer eller har ordsammensætninger, som dansklærere finder nyskabende eller originale, og på det punkt spændende - men sandhedsværdi er der sgutte meget af. Især venstrefløjen har været gode til at hylde det forenklede billede af virkeligheden i sangtekster.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg husker nu udmærket en dansk, højreorienteret politiker hylde nazismen ved at afsynge stumper af en gammel tysk sang og strække højre arm skråt op i en bestemt vinkel på Bakken!
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes