Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler kan forbedre det svageste led (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvis man åbner motorhjælmen på en forstærker så ser man ofte noget der ligner almindelig el-ledning som går fra printkort til højttalerterminaler bag på forstærkeren. Måske er kablerne en smule kraftigere end, måske er de ikke. Så får man bedre lyd af at bruge tusindvis af kr. på højttalerkabler som er bedre de små tilslutnings-kabler der sidder i forstærkeren?

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Det er der en del der mener man gør..

Personligt synes jeg det er festligt at lyden først bevæger sig gennem en uskærmet printbane der er måske 1 mm bred og 1/8 mm tyk, herefter ryger via noget relativt beskeden ledning op til en loddeklat af tin. I den anden ende af det stik ledningen er tin-loddet til skal det være belagt med guld for optimal kvalitet og kontakt, fint skal det være. Herefter kan kablet nærmest ikke blive tykt, dyrt og fancy nok over til højttaleren hvor der igen er et fantastisk guldstik. På indersiden af guldstikket er endnu en tinlodning af en beskeden stump ledning, en tynd, uskærmet printbane og så et par spoler i delefilteret inden signalet til sidst bevæger sig gennem endnu en gang beskeden ledning hen til klemmen på selve højttalerenheden. Kigger man på selve højttalerenheden så går det sidste stykke af vejen gennem et hårtyndt stykke kobberleder ind til svingspolen. Set i den sammenhæng er det temmeligt underholdende at der bruges så meget krudt på at få et stykke i midten til at være så "avanceret" som muligt, spøjst nok sammenfaldende med den del af signalvejen der er synlig.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Benny D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

hvis bare det virker på ens egne øre er det vel ok, at gå lidt op i sine kabler.

Arcam P31
Oppoe bdp-93eu
Audiovector SI6
Til top Vis Benny D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benny D

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Kabler kan forbedre det svageste led, ja og det kan også afsløre det svageste led i kæden
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hej. Korrekt. Der er forskel på print, i og med hvilken sammenhæng de bruges.En forforstærker bruges til, at forstærke svage signaler op, og her kommer printudlæg og kvalitet  til. endvidere er der forskel på printbanernes tykkelse og kvalitet, der er ren kobber  og der er kobber/sølv og endelig ren sølvbaner . alle disse faktorer betyder enorm meget for et følsomt signal. Når endelig et signal forlader forforstærkeren skal det ind i effektforstærkeren , hvor overnævnte forhold spiller ind , som så booster det ud til udgangstransistorerne som er forbundet direkte med terminalerne, og terminalernes kvalitet er også afgørende. Når man så pudutter højtaler kabler til højtaler, vil de fleste jo nok til en kraftig amp på F.eks 150watt ( ægte watt ) bruge rimelige tykke kabler, da der går en stor strøm i kablerne. Så der er stor forskel  på hvordan man definer det som trådstarter startede med. Min egen Moogforstærker Lab11 , håndbygget i alle detaljer, er lavet som i min beskrivelse, og den har som en af de få en rørlyd , blød og venlig, men det er en transistor forstærker, den er foretruknen af mange bluesguitarrister, da den har den der sound. Efterfølgerne blev opkøbt af lab sound, og nu blev de masseproduceret, men nu blev materialet valget noget andet, og nu blev sounden også en anden. Sum sumarum. printets kvalitet i udlæg af print og kobber /sølv  og tykkelse, har enorm betydning for det slutlige produkt.

mvh Space

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Vil hverfald slå tromme for Digital signal overførsel især optisk. (elektrisk isoleret fra afspiller og forstærker) INGEN risiko for støj, fasefejl eller brumsløjfer   alt mit grej (undtaget LP afspilleren) er optisk forbundet til forstærkeren  Det er klart at man skal ofre lidt på kvaliteten på de optiske kabler især selve stikkene.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg vil tro at der kommer en hel masse beretninger fra gyldne ører, der kan høre en kæmpe forskel ved at fjerne "det
svageste led".
Måske disse gyldne ører glemmer, at de omtalte kabelforbindelser næppe er det svageste led. Inden signalet rammer disse
kabler, der ofte er 0,75mm2, har det tilbagelagt væsntlig længere afstande i diverse printbaner. Med en tykkelse på 35um er
det givetvis en noget større flaskehals. Og jeg tror ikke ret mange printproducenter benytter hifi-rigtigt kobber.

Måske man skulle fokusere lidt mere på musikken, end på at opfinde alverdens problemer.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun en kommentar til ovenstående...JA...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Ja, jeg vil tro at der kommer en hel masse beretninger fra gyldne ører, der kan høre en kæmpe forskel ved at fjerne "det
svageste led".
Måske disse gyldne ører glemmer, at de omtalte kabelforbindelser næppe er det svageste led. Inden signalet rammer disse
kabler, der ofte er 0,75mm2, har det tilbagelagt væsntlig længere afstande i diverse printbaner. Med en tykkelse på 35um er
det givetvis en noget større flaskehals. Og jeg tror ikke ret mange printproducenter benytter hifi-rigtigt kobber.

Måske man skulle fokusere lidt mere på musikken, end på at opfinde alverdens problemer.

Så kan man dermed sige, at højttalerkabler ikke gør den store forskel hvis de kabler der er i forstærkeren er af dårlig kvalitet?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gang haft mulighed for at direkte at høre hvordan et kabel af god kvalitet påvirker turen fra cd til en integreret forstærker. Jeg tog simpelthen cd'eren og vendte bagsiden mod bagsiden af forstærkeren og fik output direkte ind i input ved et lille kort mellemled. Det var et phono stik til at forlænge et kabel med. Der var derved intet reelt kabel imellem. Det vil være umuligt at kunne forbinde et anlæg sammen på den måde og det vil også se totalt åndsvagt ud, ikke? Men det lød virkeligt godt.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det var et phono stik til at forlænge et kabel med. Der var derved intet reelt kabel imellem. Det vil være umuligt at kunne forbinde et anlæg sammen på den måde og det vil også se totalt åndsvagt ud, ikke? Men det lød virkeligt godt.

Så skal jeg tihvertifald ha' købt mig nogle bredere hylder til anlæget derhjemme

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Citat fra Mikkel Gige, anmeldelsen af Perreaux

"Apropos RCA-indgange, så ser stikkene lækre ud udefra, men kigges der indenfor i forstærkeren, så er der tale om billige stik, som sidder i 2 små støbte plastikmoduler med hver 3 x 2 stik, og det uden forgyldte centerben. Velkommen korrosion! Underligt sted at spare på en forstærker til 54.000"

Så kan det vel også være lige meget med at ofre 10-20k på kabler til denne forstærker?

Giftigt område at bevæge sig ind på.

Jeg har altid ofret lidt ekstra på kabler - højtalerkabler, optiske-kabler og signalkabler. Dvs at jeg har købt mine kabler i Hifi-butikker eller "online" og ikke hos f.eks. Harald Nyborg. Flere tusinde kroner har jeg altså ikke brugt. Så længe kablerne er skærmet på en fornuftig måde og stikkene er af god kvalitet, så er jeg tilfreds.

Om kabler lyder forskelligt? Det tror jeg gerne, men jeg har aldrig rigtigt taget tid til at teste det. Jeg tror dog ikke at der er hokus-pokus involveret i dette, men simple fysiske love og regler.

"Hvordan kan kabler lyde anderledes fra hinanden?", er der mange som spørger. Jeg er sikker på at producenterne kan ændre lyden (eller fin-tune) ved at pille ved modstanden eller sågar installere nogle modstande på kablerne som bl.a. Transparent og MIT gør.

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor de skal tage ågerpriser for deres varer. Men så længe de har kunder i butikken, som er villige til at betale, er alt ting jo godt.

Havde jeg et anlæg til ½-1 million, så ville jeg da sikkert ofre ekstra på kabler, men det er kun af æstetiske årsager. I min optik er det hul i hovedet at bruge 5-10k på kabler, når ens anlæg har kostet under 50k.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Forskel i klang i kabler, kan nok mest skyldes måden tråde vikles på og overgangen til stikkene, måde at lodde eller krympe det sammen. Så er der også isoleringen, der virker som en kondensator sammen med metallet i trådene. Men lige meget hvad, så mener jeg at man ikke behøver, at ofre mere end 500kr/m, for et signal kabel og 300kr/m for ht kabler. Man skal blot give sig god tid til af lytte til en del forskellige kabler, inden man beslutter sig. Man mange skal jo også lige finde ud hvad man skal lytte efter. Lære sit anlæg et kende og stole på de indtryk man nu får. Men det er ikke noget man bare kan lige med det samme. Det tager tid.

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Men jeg bruger krympestrømpe uden på mine alm. kabler , det ser dyrere ud og så spiller de sikker nok også bedre

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
.

"Hvordan kan kabler lyde anderledes fra hinanden?", er der mange som spørger. Jeg er sikker på at producenterne kan ændre lyden (eller fin-tune) ved at pille ved modstanden eller sågar installere nogle modstande på kablerne som bl.a. Transparent og MIT gør.

der hvor den største forskæld er er hvor meget martriale der er ( kobber/sølv ) brugt i kablerne, dernæst stikkene og jeg tror ikke at alle isoleringer har noget at gøre med lyden, nogle kan måske have en indflyelse på lyden og her tænker jeg på plastik der ophober statisk elektrisetet der vil jeg tro at der ville der komme en endring i lyden

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ophåber plastikisolering støj? Det har jeg aldrig tænkt på. Gad vide om det er hørbart?

Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg har en gang haft mulighed for at direkte at høre hvordan et kabel af god kvalitet påvirker turen fra cd til en integreret forstærker. Jeg tog simpelthen cd'eren og vendte bagsiden mod bagsiden af forstærkeren og fik output direkte ind i input ved et lille kort mellemled. Det var et phono stik til at forlænge et kabel med. Der var derved intet reelt kabel imellem. Det vil være umuligt at kunne forbinde et anlæg sammen på den måde og det vil også se totalt åndsvagt ud, ikke? Men det lød virkeligt godt.

Sådan foregår det da i et kombi anlæg....

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg selv syntes at kabler gør en forskeld men jeg har også mine grænser. At ofre flere tusend af kroner på kabler, er penge ud af vinduet. Med mindre man har et anlæg til noget nær en million.  Men er ret enig med allanowich

Men en ting jeg dog slet ikke fatter nogen bruger mange penge på er digital kabler som f.eks optisk/hdmi da signalet er digital og er bare 0 og 1 taller. Either it works or it doesn't. Så et billigt vil give nøjagtig samme lyd-billede som et dyrt.

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Ophåber plastikisolering støj? Det har jeg aldrig tænkt på. Gad vide om det er hørbart?
Hvis du ved hvordan en kondensator fungerer, så kan du nok også ideen i, at isoleringen og lederen i kablerne vil opfører sig omtrent ligesådan. Der energi, der ophobes i isoleringen, afgives til trådende igen og laver en afrulning ved høje frekvenser. Jeg vil tro det er værst på ht kabler pga de meget højere strømme.  Isolering af Teflon har ikke så meget af det og er derfor en god isolering.  

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

sennheiser skrev:

Men en ting jeg dog slet ikke fatter nogen bruger mange penge på er digital kabler som f.eks optisk/hdmi da signalet er digital og er bare 0 og 1 taller. Either it works or it doesn't. Så et billigt vil give nøjagtig samme lyd-billede som et dyrt.

Jeg prøvede engang at tilsluttet et optisk kabel (Monster) og et digi. coax kabel (MIT), til samme DVD og Yamaha surround forstærker (jeg hørte nu kun stereo på den), men selv om et digitalt signal kun er 1 taller og 0'er, så var det kæmpe forskel, så der er måske mere mellem himmel og jord...

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes