| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
sennheiser skrev:
|
Men en ting jeg dog slet ikke fatter nogen bruger mange penge på er digital kabler som f.eks optisk/hdmi da signalet er digital og er bare 0 og 1 taller. Either it works or it doesn't. Så et billigt vil give nøjagtig samme lyd-billede som et dyrt.
|
|
|
Jeg prøvede engang at tilsluttet et optisk kabel (Monster) og et digi. coax kabel (MIT), til samme DVD og Yamaha surround forstærker (jeg hørte nu kun stereo på den), men selv om et digitalt signal kun er 1 taller og 0'er, så var det kæmpe forskel, så der er måske mere mellem himmel og jord...
|
|
|
Næ såmænd ikke noget hokus pokus. Mellem nullerne og etterne er der også en afstand, og den glemmer folk tit at tænke på. CD afspillere kan godt spille selvom der er fejl i afstanden mellem 0 og 1, den gætter blot. Der sidder en clock i afsender og en i modtager (så må man håbe de er lige præcise)
Med synkronisering mellem afsendelse og modtagelse er kablet indvirkning = nul, da eventuelle fejl rettes ind af synkroniseringen.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de samme skeptikkere her i forum mødtes til et synscheck hos en optiker, så ville de med stor sansynlig med det samme respektere at de hver især ser forskelligt..........det sjove er, at når det så drejer sig om at høre, ja så er det pludselig en helt anden sag !!!
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 02 September 2011 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
| Ophåber plastikisolering støj? Det har jeg aldrig tænkt på. Gad vide om det er hørbart? |
|
|
INGEN TVIVL OM AT DET KAN HØRES! 
Af samme årsag skrællede en vis "Hr. Duelund" ALT hvad der mindede om plastik af Kondensatorer, ledninger oma.og benyttede silke, bomuld og linolie.
At det er en isolator er ikke ensbetydende med at den ikke kan oplades med en spænding, altså statisk elektricitet.
Elektrostatisk spænding i isolatoren påvirker elektronernes vandretur inden i lederen.. og dermed lyden.
__________________ Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 September 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sige, at isolatoren sammen med lederen, virker som en kondensator. Opsamler energi, og afgiver den til lederen igen forsinket. Det er dette man kan høre. (Dielektrisk absorbering)  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha - Tak allanowich, det var vist også det jeg forsøgte at sige...  __________________ Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det svageste led kan vel kun udbedres ved at fjerne det eller udskifte det med noget bedre?
Dette oplevede jeg forøvrigt med mine højttalere da jeg monterede bedre højttalerterminaler samt opgraderede den interne ledningsføring.

__________________ Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt at se noget der ligner et start-kabel på 20cm...føre hen til en rulle med 40 meter tynd kobber-tråd og nogle elektrolyt-kondensatorer. Nåja der var også et par alm kondensatorer + nogle cement-modstande...
Ser ud som om de bare er stukket løst ind i terminalerne...ej...det kan ikke passe ...jeg må se forkert... __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej- Jeg har valg ikke at kyle tin på. Min 30 Watts loddekolbe ville ikke kunnet ha' klaret opgaven, og jeg foretrækker "ingen lodning" frem for en "kold lodning". Jeg kan forsikre dig om at kablerne er skruet urokkeligt fast i terminalerne. 
|
| Til top |
|
| |
Major Tom Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvorfor benytter du ikke fastspændingsskruen som der tilsyneladende er på terminalerne?
Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et svar kunne være som tidligere skrevet at man overhoved vil besvære sig med at skifte et par stumper ledning når selve filtret er af denne kvalitet. Et andet kunne være... fjern dog filtret og kør aktivt. Det kræver jo så lige at man kan retfærdiggøre at resten af højttaleren har kvalitet til en sådan investering.  Det skal lige siges at man bliver ofte overrasket over hvor godt et resultat der kan opnås med selv billige enheder  Mvh. Robert GS __________________ Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må der jo lige komme svar på "tiltale"...
Att: Flemming:
Billederne er taget under modificeringen, og skruerne er sat i og strammet til.- Der sidder forøvrig 2 skruer og skruer ind mod hinanden på hver side.
Att Robert GS:
Hvor er det præcis på filteret du mener der er et kvalitetsproblem?
Bryder mig ikke om lyden når der bruges aktive filtre *BUM* ! I mine ører bliver lyden rodet og usammenhængende. Forøvrigt er jeg ikke glad for de fasefejl aktive filtre medfører.
Husk nu lige trådens emne: "Kabler kan forbedre det svageste led"
Dette var kablerne FØR min opgradering:

|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asteen skrev:
|
Det svageste led kan vel kun udbedres ved at fjerne det eller udskifte det med noget bedre?
Dette oplevede jeg forøvrigt med mine højttalere da jeg monterede bedre højttalerterminaler samt opgraderede den interne ledningsføring.
|
|
|
Jeg er enig i at det er en god opgradering at udskifte det svageste led til noget bedre. 
Men hvad var det mere præcist du oplevede ved at udskifte den stump kabel og terminalerne ?
|
| Til top |
|
| |
Major Tom Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asteen skrev:
|
Så må der jo lige komme svar på "tiltale"...
Att: Flemming:
Billederne er taget under modificeringen, og skruerne er sat i og strammet til.- Der sidder forøvrig 2 skruer og skruer ind mod hinanden på hver side. |
|
|
Så er jeg mere rolig Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asteen skrev:
|
|
|
|
Ikke for at ødelægge din dag, men de der polyester kondensatorer og den bipolare er ikke ligefrem befordrende for lyden, og så betyder de der bette kabler ikke en fis. Spolen er sikkert ok...
Og du tror ikke passive filtre har fase fejl? Jeg vil foreslå dig at læse noget litteratur om elektronik og højttalerbyg. Det er bare et venligt råd.
Go' weekend.
Kris
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg har en gang haft mulighed for at direkte at høre hvordan et kabel af god kvalitet påvirker turen fra cd til en integreret
forstærker. Jeg tog simpelthen cd'eren og vendte bagsiden mod bagsiden af forstærkeren og fik output direkte ind i input ved et lille kort
mellemled. Det var et phono stik til at forlænge et kabel med. Der var derved intet reelt kabel imellem. Det vil være umuligt at kunne forbinde
et anlæg sammen på den måde og det vil også se totalt åndsvagt ud, ikke? Men det lød virkeligt godt.  |
|
|
Hvis det skulle holde i byretten, ville det betyde at et kabel på 300 meter ville gøre det stortset umuligt at høre om det var Metallica eller
Mendelsohn der blev spillet i den anden ende. Det er det imidlertid ikke. Det lyder ganske fint (skal selvfølgelig være balanceret, men det har jo
sine håndgribelige videnskabelige grunde). __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asteen skrev:
Bryder mig ikke om lyden når der bruges aktive filtre *BUM* ! I mine ører bliver lyden rodet og
usammenhængende. Forøvrigt er jeg ikke glad for de fasefejl aktive filtre medfører. |
|
|
Så har den konstruktion, som du har hørt tydeligvis ikke lavet ordenligt. Bare fordi en højtaler er aktiv, er det ikke ens
betydning med at du har nået "top perfomance". Dog er korrekt konstruerede aktive højttalere meget ofte de passive
overlegen - til langt lavere priser.
Prøv at lytte til en aktiv ATC SCM 150 vs. passiv ditto, og du vil høre hvad jeg mener.
Aktive højtalere ER passive overlegen - især målemæssigt.
__________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super med noget respons! 
nhj4: Yep- en moj skoj lodning. Dem kunne jeg bare ikke holde ud- så derfor modifikationen.
Stanley: Der var MANGE forbedringer efter jeg skiftede kablerne. Detaljeringsgrad - luft - bredde og højde i lydbilledet. Det oplevedes lidt som at tage frontstoffet af højttaleren, bare x4. Dybere bas og strammere mellemtone samt en mere letflydende diskant.
hasselbaink: jammen du kan da sikkert godt gennemprygle mig i filter teori.. Jeg har bare ikke hørt et setup med aktive filtre som lød harmonisk og sammenhængende. __________________ Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 September 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
allanowich skrev:
Jeg har en gang haft mulighed for at direkte at høre hvordan et kabel af god kvalitet påvirker turen fra cd til en integreret forstærker. Jeg tog simpelthen cd'eren og vendte bagsiden mod bagsiden af forstærkeren og fik output direkte ind i input ved et lille kort mellemled. Det var et phono stik til at forlænge et kabel med. Der var derved intet reelt kabel imellem. Det vil være umuligt at kunne forbinde et anlæg sammen på den måde og det vil også se totalt åndsvagt ud, ikke? Men det lød virkeligt godt.  |
|
|
Hvis det skulle holde i byretten, ville det betyde at et kabel på 300 meter ville gøre det stortset umuligt at høre om det var Metallica eller Mendelsohn der blev spillet i den anden ende. Det er det imidlertid ikke. Det lyder ganske fint (skal selvfølgelig være balanceret, men det har jo sine håndgribelige videnskabelige grunde). |
|
|
Det var godt nok et par md gammelt indlæg fra mig, du her kommenterer. Men mit forsøg med ikke at have et kabel imellem cd og forstærker, skulle kun vise, at der er pænt forskel på kabler og den måde de farver på.
Det var ikke sådan, at det var uudholdeligt bagefter med kablet sat i igen. Det var det ikke. Men der var skam forskel på klang og gennemsigtighed på diverse kabler jeg prøvede denne samligning, med og uden kabel på. Fandt da ud af hvilke kabler, der skulle være monteret.....og de sidder der endnu.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2011 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
Asteen skrev:
Bryder mig ikke om lyden når der bruges aktive filtre *BUM* ! I mine ører bliver lyden rodet og usammenhængende. Forøvrigt er jeg ikke glad for de fasefejl aktive filtre medfører. |
|
|
Så har den konstruktion, som du har hørt tydeligvis ikke lavet ordenligt. Bare fordi en højtaler er aktiv, er det ikke ens betydning med at du har nået "top perfomance". Dog er korrekt konstruerede aktive højttalere meget ofte de passive overlegen - til langt lavere priser.
Prøv at lytte til en aktiv ATC SCM 150 vs. passiv ditto, og du vil høre hvad jeg mener.
Aktive højtalere ER passive overlegen - især målemæssigt.
|
|
|
Jeg har aldrig hørt om de omtalte ATC SCM 150 før, men de spiller da sikkert rigtig godt.
Haha.. nu sprang emnet lige fra kabler ---> aktiv/passiv delefilter ---> aktiv højttaler!
Jeg nu stadig glad for mine højttalere og deres skod passive delefiltre... *GG* Jeg ved at de nye interne kabler har givet lyden et løft- og det er det der tæller for mig. 
|
| Til top |
|
| |