Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Skal jeg fra Surround til Stereo?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren VK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2012
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg får det optimale ud af mit udstyr, samt om andet faktisk ville passe bedre til mit behov...

Har en Marantz SR5600 7.1 reciever/forstærker, og har pt koblet 2x DLS R55 på den samt en Dali center - ingen baghøjttalere.

Marantzen blev købt i den tro at jeg ville gå surround vejen, men efter nogle år må jeg nok sande at det nok aldrig kommer til at ske. Jeg bruger altid anlægget når jeg ser film, men ved samtidig at jeg aldrig får gjort alvor af at anskaffe baghøjttalere - jeg er egentlig ok tilfreds med stereolyden. Udover film bruges det til musik fra cd'er, pc, telefon og nettet.

Så mit spørgsmål går egentlig på, vil jeg kvalitetsmæssigt få noget ud af at udskrifte Marantzen ud med en stereo reciever (NAD eller lign.) - Vil mine DLS'ere være bedre tjent med det, eller vil jeg være lige så godt tjent med at beholde den jeg har?

Mvh Søren VK

Til top Vis Søren VK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren VK

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

jeg ville helt klart sige ja - en god stereoforstærker slår til hver en tid en surroundreciver

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Først velkommen på siden, og derefter kan jeg da kun give LAC ret når du alligevel ikke bruger baghøjttalere, så væk med
surroundreceiver og centerhøjttaler, og ind med en bedre stereoforstærker, det vil du blive glad for

Søren VK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Forskel på reciever og forstærker? Selvfølgelig at der er radio i den ene, men igen, er stereolyden meget bedre i den rene forstærker?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Sådan som du beskriver det, er stereo vejen for dig. Taler vi filmlyd, vil det du kan komme til at savne være centeren, og (muligheden) for en sub. Men det tror jeg ikke er aktuelt for dig.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Det er ellers en fin oplevelse at have sidehøjttaler. Det giver film et stort løft!  
Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Jeg tror det lyder som om stereovejen er noget for dig. En af mine venner har et sæt DLS R55 som du. Dog trukket af en Exposure XV integreret fra -89(ingen reciever). Det lyder fremragende dynamisk og har godt fat i vippefoden selv om han spiller via en billig DVD fra brugsen. Han opgav snurrerundtlyden(NAD) da han tilfældigt oplevede hvor godt almindelig stereolyd kan fungere med fiiihlm...

Jeg tror også hans nye(jydske) kæreste havde noget med valget at gøre. Han fik heldigt en løsning han syns lød bedre samtidig med at han fik forhandlet sig til at hans sofa blev på matriklen da de flyttede sammen. Jeg har lovet ikke at sige det ikke til nogen...

Faktisk foretrækker jeg at opleve film hos ham frem for hos diverse snurrerundtlydskammerater. Der skal nemlig gerne en meget konsekvent løsning på banen før snurrerundtlyd lyder bedre end stereo. Jeg tror det har noget med snurrerundtchippen at gøre...

Kh Ingolff

Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke hørt en snurrerundtlyds maskine, der lød bedre end en god integreret forstærker. Det er et nemt valg, det er stereo du skal have især en Marantz pm15 s1..
Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv gået fra surround til stereo og ikke fortrudt det et eneste sekund.

Min erfaring er, at det kræver utroligt meget af udstyret og rummet at få en god surround oplevelse. Især rummet og placeringen af udstyret i
rummet har gjort det umuligt for mig med surround, da jeg ikke har et værelse som jeg kan bruge kun til det formål.

Jeg har beholdt mine AudioVector M3 Signature, og de gør det fremragende i stereo, også ved "filmlytning". Får jeg en dag et rum på minimum
25kvm i overskud, vil jeg nok genoverveje en rigtig hjemmebiograf med fuld surround.
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Stereo høres bedst over en stereo forstærker, da den typisk vil have en bedre kvalitet.

Men nu har du jo en surround forstærker, så var det ikke bedre at behode den og samtidig anskaffe dig en god stereo forstærker.  Den monterer du så i pre out front fra surrounden. Noget Daniels har skrevet om tidligere. Dine front højttalere monteres til stereoforstærkeren.

Du kobler så cd afspiller på stereo forstærkeren og bruger den til musiklytning.

Surround forstærkeren bruges til film og evt. SACD.

Så har du et stereo anlæg i et surroundanlæg.  

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Søren VK

Du kan få gode film oplevelse ved blot at køre i stereo med en god stereo forstærker. Det er ikke altid nødvendigt med rigtigt surround. Jeg selv har fint dybde og bevægelse i lyden, når jeg ser film kun på denne måde. Så slipper man da også med den kabeltrækken rundt i stuen. Har højttalerne stor spredning, så man ikke lige behøver, at sidde lige foran, får flere også en god oplevelse af en film. Der er jo mange film, der blot er et godt drama med lækker lydside og musik uden al den tju bang. Det er en god oplevelse i blot almindelig stereo.

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er i samme overvejelser, har dog pt. stereo men overvejer surround - er lidt træt af at rejse mig for at skifte input på
dacmagic. Det kan klares med anden dac med remote, men der skal så bruges 2 remotes, da der stadig skal skrues på
volumen på forstærkeren. Det alvorligste er dog lip sync, det savner jeg altså meget - og det findes vel kun på surroundbasser
? Dacmagic og Benchmark dac1 har det ihvertfald ikke. Er det muligt at få en dac hvor man kan forsinke lyden ?
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

+1 til stereoforstærker.. Tog selv springet for et par år tilbage, hvor jeg gik fra Marantz SR8002 med 7.1 opsætning, til en Cayin 353B og stereo, og jeg har ikke set mig tilbage siden.. LANGT bedre lyd i stereo! Også sammenlignet med Marantzen med ekstra effektblok på.. Kan ind imellem godt savne de ekstra højttalere til film, men det lyder stadig fint med stereo, og set i forhold til hvor meget bedre lyden er blevet til musik, har det helt sikkert været det rigtige valg for mig.. Nok primært fordi jeg hører mere musik end jeg ser film

I dit tilfælde hvor du alligevel ikke har nogen baghøjttalere, er sagen i min optik en no-brainer..

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Vi er nok mange der går og overvejer, om det skal være Stereo eller Surround elller omvendt !!! Jeg gik selv fra
Surround til Stereo for et lille års tid siden, og ja man får meget bedre lyd i stereo, ( synes jeg ) og især når man også
høre vinyl, men jeg kan godt savne den "store" lyd på film og musik, som er optaget i 5.1 lyd og her tænker jeg især
på Pink Floyd og Mike Oldfield, Kraftwerk, og Jean Michel Jarre, hvor man et omgivet af lyd fra alle steder, og det er
KUN et godt Surround-anlæg der kan klare den opgave, så man får gåsehud !!!!.

Men lige nu sidder jeg og høre den varme lyd af vinyl, som ligger et tæppe om en, og så er det "sgu" svært at siger at
man skal havde Surround tilbage ???????
Til top Vis kimkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimkaj

Søren VK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2012 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange konstruktive svar! Jeg bliver mere og mere overbevist om at det er vejen at gå...

Jeg har jo rodet lidt i det - Hvad gør jeg fx med "alle" de specielle indgange jeg har bagpå sorroundrecieveren, fx. digital/optisk lyd? Den indgang er der jo ikke på en stereoforstærker så vidt jeg kan se? Bruger det fra fx. PS3...

Er det en forstærker eller reciever jeg skal på jagt efter? Ja jeg hører da radio i sjældne tilfælde, men det kan jo efterhånden også gøres over computeren eller smartphonen...

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Du kan købe en seperart DAC med optisk in og andre digitale tilslutninger som du så forbinder analog med phone kabler til din forstærker, og ellers findes der stereoforstærkere med digitale indgange og indbygget D/A konverter, fx. Onkyo a5 vl. og Bladelius Thor mk III (hver sin ende af prisskalaen)
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Onkyo A-5VL -> Den kendte jeg ikke til. Den ser spændende ud.
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes