Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Effekttrin til SR forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Håber på lidt hjælp her...
For et lille års tid siden erhvervede jeg mig et sæt Dali Grand. Kort tid efter købte jeg en Yamaha 2067 SR-forstærker som jeg er super glad for. Jeg syntes faktisk at den trækker højtalerne ret godt... For et par måneder siden gik det så en smule galt. Blev grebet af hifi-feberen, og siden da har jeg gjort alverdens små opgraderinger og justeringer. Bi-amp, damping feets, selv nye højtalerkabler, selvom jeg ikke kan høre forskel fra et alm billig kobber kabel til et highend højtalerkabel
Jeg har skiftet næsten alt mit MP3 musik ud til formatet Flac. Flyttet rundt med højtaler osv osv osv.

Jeg er nu der hvor jeg mener at jeg mangler liiiiige det sidste. Det er så her jeg ender i en effektforstærker... Jeg har absolut ingen erfaringer med effekttrin, og jeg har faktisk ikke rigtig muligheden for at lære mere omkring det, (andet lige at læse her på nettet)da jeg overhoved ikke kender nogen som bruger det.

Somsagt jeg har Dali Grand, og alle herinde er vidst enige om at de burde blive trukket af et effektforstærker.

Jeg ønsker at beholde min Yamaha2067 til at trække center og bagkanaler, samt at kan bruge USB indgangen til at høre MP3/flac

Mit budget er absolut MAX 10000kr.
Men hvis man kan finde en brugt til billige penge, vil jeg da hellere gøre det.

Den her har fanget min interesse. Nogen der kan sige noget omkring den?
http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?&product s_id=805

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_84& amp;products_id=653

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c2 75bee-_effektforstarker_standard.htm

Derudover har forretninger som SUN Audio og KT Radio også effektforstærkere til ca samme beskedne beløb som ovenstående!!!

Jeg har set flere Rotel effekt på den blå avis, lige fra 1000 til 3000kr. Vil disse effekt kunne trække  mine Grands tilstrækkelig???

Så kommer et par spørgsmål.

Hvis front højtalerne er forbundet med effekt og de andre 3 højtaler er koblet til SR-forstærker, hvordan klare man lyden? Vil der være en forskel i volumen mellem højtalerne?

Når nu jeg bruger pure direct på min forstærker, vil det så gå ind og lade effektforstærkeren overtage lydsamplingen???

Bi-amp: Hvis jeg nu finder en effektforstærker som har 1 udgang til hver højtaler, vil det være en fordel at bruge SR-forstærkerens fronter til at Bi-ampe med effektforstærkern??

Ved at koble effekt på, så sætter man vel egentlig et ekstra analog modul igennem systemet. I mit tilfælde håber jeg selvfølgelig på bedre lyd, men f.eks i et high end system vil det ikke blot svække lyden fremfor man valgte en løsning som var digital fra start til den ender i højtalerne???

Jeg ønsker på ingen måde at kunne spille højere. Allerede nu kan min yamaha sagtens få mine Grands til at vække folk i naboblokkene. Det er somsagt bare liiige det sidste finpusning af lyden jeg søger.

Fortsat go aften alle sammen.
Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Du skal klart have en effekt på. Dali Grand kan aldrig få nok power i rygge. synes dog det er synd at du har sådan en klasse
HT, og lader en reciever styre det istedet for en dejlig integreret stereo amp af en eller anden slags.

Min ven som også har Grand har en Audio Analouge forforstærker og vincent SP-T800. Det lyder bare sindssygt godt.

Med det sagt, så synes jeg selvfølgelig at Grand fortjener mere end en brugt rotel til 1-3000.
Hvad med denne her istedet?

Vincent

vh
Andreas
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

der er intet synd i at bruge dine Dali Grand i et surround setup, en god receiver og en ordentlig effekt kan sagtens formidle lækker lyd, også i stereo..!!!

jeg kører selv med Marantz sr7005 + mm7025 effektforstærker, og den kombi slår flere af de stereo forstærkere jeg har haft inden for døren..

hvis der er en smule volume forskel efter du har tilsluttet en effekt kan du jo altid justere det i channel level.. og nej effekten går ikke ind og piller ved "lydsampling" den sender det samme signal den modtager videre, bare med ekstra spark og evt lidt kulør alt efter hvilken effekt du vælger.

har selv prøvet at "bi-ampe" og benytte udgangene på min receiver og effekten til fronterne og kom frem til at det lød bedst når receiveren kørte center og baghøjttalere, og effekten tog sig alene af fronterne..

kan desværre ik guide dig i hvilken effekt du skal købe da jeg aldrig har hørt din Dali, men du vil helt sikkert blive lykkelig når du finder den rigtige, og du kan sagtens få en yderst fornuftig lyd OGSÅ i stereo selvom du kører med en receiver.

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Pifpagiraf:

Ja jeg har set den Vincent forstærker. Det kræver dog en længere køretur over til djævleøen.
Skulle valget falde på noget som kun kan erhverves derover så tager jeg da glædelig turen...

Jeg syntes bestemt ikke at man kan sige, at fordi man har en monster effektforstærker til at trække sine højtalere, så er det lig Supéèr lyd.

Ham jeg købte højtalerne af, havde et 30kilos Parasound monster effekt, og jeg skulle altså ikke justere meget på min yamaha før at lyden var klar hørebart bedre hjemme i min stue. Han havde dog store problemer med at hans stue var aaalt for dårlig indrettet.

Strecker:
mange tak for info.

Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes