| Forfatter |
|
NySelvbygger Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 21 August 2013 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du kan f.eks. læse om transmissionslinie højttalere her: http://www.t-linespeakers.org/
Princippet er (groft sagt) at man tilpasser den akustiske impedans bag enheden, så den får gode vilkår at arbejde i. Det
svarer ikke til en basrefleks, hvor man udnytter outputtet fra selve porten.
Jeg har bl.a. lavet DIY TL-højttalere til Scanspeak 18W og 26W og det giver altså en præcis, tør og dyb bas. Største ulempe
er de forholdvist store kabinetter.
Typisk er højttalere, der kan spille ned omkring 20 Hz transmissionshøjttalere: KEF Bailey, IMF-højttalere, Quadral Titan etc.
P.t. har jeg et par SB 12" enheder, hvor jeg har lavet et TL-kabinet til den ene og den anden enhed sidder (midlertidigt) i et
140 l trykkammer-kabinet; der skal også laves et TL-kabinet til den anden enhed. Meningen er at de skal spille op til 100 -
200 Hz og så kan der kobles forskellige mindre højttalere til opadtil. Det er samme princip som Digital_Thor beskriver: Så
kan man beholde bundkasserne, men udskifte de mindre toppe, uden at det er meget besværligt. Du er velkommen til at
kigge forbi (Middelfart), hvis du vil se/høre dem.
Mht. enheder: Så bør du også kaste et blik på SB-acoustics. De 12" jeg har købt koster 1/3 af de 32W du kigger på (OK: Jeg
vil da også hellere have 32W'erne, men synes blot de er for dyre).
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en forløbig tegning..
Litermål er beregnet med 3 decimaler, så det skulle være lige i skabet.. Men det er altså kun en prøve sketch!
Tegnet på basis af Troels Gravesens Ellam Flex 3W.
Mvh __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo godt kalde en transmissions linie et omvendt horn. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Man kan jo godt kalde en transmissions linie et omvendt horn.  |
|
|
Dæmper i stedet for at øge __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
allanowich skrev:
Man kan jo godt kalde en transmissions linie et omvendt horn.  |
|
|
Dæmper i stedet for at øge  |
|
|
Kunne man godt sige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
Lige en forløbig tegning..
Litermål er beregnet med 3 decimaler, så det skulle være lige i skabet.. Men det er altså kun en prøve sketch!
Tegnet på basis af Troels Gravesens Ellam Flex 3W.
Mvh |
|
|
Er det tilladt at ændre et kabinets udformning, så lange liter, transmissionslinie og front baffel er identisk med det originale??
Hvis jeg skulle bygge Gravesen's Ellam Flex 3W, ved jeg at konen ville tude noget over de firekantede kasser
Troels Gravesens tegning:
Mvh  __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det korte svar er JA! Så længe du overholder de mål, du nævner, burde det ikke være et problem.
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Det korte svar er JA! Så længe du overholder de mål, du nævner, burde det ikke være et problem.
|
|
|
Tak for svar. Så er det pludselig langt mere aktuel at bygge Ellam Flex 3W hvis de spiller som indholdet antyder, frem for egen uprøvet DIY konstruktion
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ikke ud til at du i udformningen af transmissionslinien har taget højde for at kabinettets bredde varierer fra for til bag.
Dvs. at tværsnittet ikke aftager jævnt som det ser ud på sidesnittet men bliver bredere foran end bagude.
Det kan du evt. slippe uden om ved at lave labyrinten lodret i stedet for vandret.
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lidt noget rod at skulle rekonstruerer en TL fra lige til oval kabinet.
jeg har beregnet hver åbning, men har selvfølgelig ikke taget højde for at TL også går fra bred til smal og til bred osv osv . . . Den skal der tænkes lidt over..
Jeg vil helst ikke ændre på det forløb Troels Gravesen har designet, da jeg er ret sikker på at det er nøje beregnet.
Hvis TL skulle gå lodret, ville jeg ikke kunne bruge Troels dimensioner.. Eller er der noget jeg overser??
__________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk tror jeg ikke, at du behøver være så bekymret. Så længe linien overholder et generelt fald i areal, og begyndelses- og slutarealet er rigtigt, tvivler jeg på, at den reelle betydning af disse afvigelser vil være stor. Det mest 'penible' er nok at sikre sig, at arealet, hvor linien passerer bagpladen, er rigtigt - der er kabinettet jo smallest.
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Faktisk tror jeg ikke, at du behøver være så bekymret. Så længe linien overholder et generelt fald i areal, og begyndelses- og slutarealet er rigtigt, tvivler jeg på, at den reelle betydning af disse afvigelser vil være stor. Det mest 'penible' er nok at sikre sig, at arealet, hvor linien passerer bagpladen, er rigtigt - der er kabinettet jo smallest.
|
|
|
Det lyder fint.. Det er også arealets åbning jeg har lagt mest vægt på, så det matcher med original.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med sb acoustics 12" den som hedder noget med swr? Den koster kun ca. 1500
edit: og bruger ca. 75 liter basrefleks.
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 24 August 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
hvad med sb acoustics 12" den som hedder noget med swr? Den koster kun ca. 1500
edit: og bruger ca. 75 liter basrefleks. |
|
|
Det kunne også være en mulighed. Men jeg skal høre Gravesens Ellam Flex inden så længe, og hvis lyden er top, gør jeg nok det (selvom jeg er lidt fristet på et lukket system)..
Men det er mit første rigtige DIY projekt fra bunden, så det måske smartest (og billigst), at starte med noget der er gennem prøvet og testet.. Jeg har heller ikke såååå meget erfaring med selv af konstruerer og måle delefiltre, så det måske klogt at vendte, til jeg har fået lidt mere viden omkring dette..
Ellers må løsningen være, at finde en her inde der ville hjælpe med at designe delefilter fra bunden i en evt egenskabt ht, så kunne man jo passende matche delefilteret med mit lytterum.. Og det ku jo være lidt cool
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der sket mere i projektet? Er lidt spændt på det, det har virkelig potentiale! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 27 Januar 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projektet lever i bedste velgående, blot på papir pt.. Der er kommet en lille ny i familien, og med dertil hørende udgifter, så det kniber lidt med den ellers fine opsparing der var tiltænkt projektet __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
Acoustic Force Branchemedlem

Acoustic Force
Bruger siden: 09 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 27 Januar 2014 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvis du er intereseret,kan du høre en prototype med 32w og 18w med ss rev. beryllium,bare ring ell.mail.32w kan sagtens spille sammen med 18w.
Leif. __________________ Mvh Gert Madsen
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 27 Januar 2014 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke!
Det andet er også vigtigere at have penge til!  Så må jeg holde min nysgerrighed lidt tilbage __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |