| Forfatter |
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 18 August 2011 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
har nu fået smidt 2 stk aktive subs på min surround system og vil i den anledning høre om der er nogle der kender til noget subwoofer EQ..
har set Paradigm laver noget, men det virker kun til deres egne subs:
http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2522
er der noget lign på markedet der virker til alle subs.??
der er også et program der hedder Room EQ Wizard , er det noget der virker.?
http://www.hometheatershack.com/roomeq/
kom gerne med andre forslag..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 18 August 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiniDSP fra www.minidsp.com kan importere REW målinger direkte i deres advanced plugin. Det er heller ikke urimeligt dyrt.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 18 August 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| MiniDSP fra www.minidsp.com kan importere REW målinger direkte i deres advanced plugin. Det er heller ikke urimeligt dyrt. |
|
|
Kunne man "udnytte" din ekspertise lidt, og muligvis få dig til at lave en liste over de moduler du vil anbefale for at få god udnyttelse af de moduler til en subwoofer?  Kan man "nøjes" med en af de færdige box udgaver, eller hvad vil du anbefale? __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 18 August 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger dem jo fullrange, og her vil jeg klart anbefale at bruge det digitale modul også som indgangs og udgangsmodul, da
man så ikke behøver bekymre sig om de analoge ind/udganges kvalitet. De er såmænd ikke ringe, men heller ikke fantastiske.
Till rent subwoofer brug, tror jeg dog ikke det har så meget at sige.
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser yderst interessante ud..
Mine subs står på hver side af fronterne og er splittet med et y kabel fra receiveren, så de kører mono i forvejen, så det må være fint med en EQ
der også kører mono..
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den Capslock linkede til oppe over...
den ser spændende ud og har allerede oprettet en købeannonce inde i marked.. men hvis ingen melder sig bliver den bestilt på av-connection til 2300,-
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 20 August 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der bestilt en Dspeaker Antimode 8033c
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 27 August 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt sent ... Men Behringer ultracurve pro kan også gøre det
__________________ /Dranov
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 27 August 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået den
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 27 August 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
|
har nu fået smidt 2 stk aktive subs på min surround system og vil i den anledning høre om der er nogle der kender til noget subwoofer EQ..
|
|
|
Hvorfor vil du køre EQ på en sub ? De dækker alligevel et så smalt frekvensområde, at det ikke rigtigt giver meget mening
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 27 August 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
strecker skrev:
|
|
|
|
Hvorfor vil du køre EQ på en sub ? De dækker alligevel et så smalt frekvensområde, at det ikke rigtigt giver meget mening
|
|
|
Du har ikke prøvet, lader det til...
Jeg anvender en SVS AS1 til mine 2 stk. PB12-NSD (tilkoblet via LF-udgangen), og der er verdener til forskel. Kort fortalt indstiller receiveren basniveauet når man kører en måling. I nogle film føler man at der er for lidt tryk, så man skruer højere op. Det gør så at man nogle gange får alt for meget tryk, så hele rummet rasler med, eller måske endda køkkenet der ligger flere rum væk.
Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film.
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
strecker skrev:
har nu fået smidt 2 stk aktive subs på min surround system og vil i den anledning høre om der er nogle der kender til noget
subwoofer EQ..
|
|
|
|
|
|
Prøv at lav en måling af frekvensgangen i sub området - der er der ofte kæmpe problemer med room gain - det betyder ikke
det ikke kan gøre kæmpe forskel for almindelige højttalere, men til en sub, så kan det forvandle en bulderboks til noget der
lyder mere præcist og pludseligt både giver mening til hjemmebio og til musikbrug.
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg modtog min Dspeaker Antimode i tirsdags og mine subs har ikke været slukket siden de kører konstant til både musik og film..!
det er en fantastisk lille kasse.. opsætningen tog 5 minutter og efter har mine subs fået et helt nyt liv..! som om de har fået 1000 watt mere i røven og enhederne bliver holdt i et jerngreb.. alt hva der hedder rungen og bulder er fuldstændig forsvundet, og bassen er blevet hurtig og præcis.. subwooferne leverer stadig den dybe rumlen ved film, men det er på en anden og mere kontrolleret måde, og til musik leveres bassen fra subs`ene så hurtigt at de kan følge med på Dubstep..
ved ikke præcis hva kassen gør ved lyden, men det den gør det virker..!! og det er tydeligt og meget nemt at høre da Dspeaker har været så flinke at smide en bypass knap på fronten, så man ved et enkelt tryk kan høre " før og efter " lyden, og forskellen er ENORM..
klart de bedste penge jeg har smidt efter mit setup det sidste års tid..
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damnit skrev:
| ....Du har ikke prøvet, lader det til...
Jeg anvender en SVS AS1 til mine 2 stk. PB12-NSD (tilkoblet via LF-udgangen), og der er verdener til forskel. Kort fortalt indstiller receiveren basniveauet når man kører en måling. I nogle film føler man at der er for lidt tryk, så man skruer højere op. Det gør så at man nogle gange får alt for meget tryk, så hele rummet rasler med, eller måske endda køkkenet der ligger flere rum væk.
Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film. |
|
|
korrekt - jeg har ikke prøvet at køre med en dsp.
men ok, jeg bruger nu heller ikke anlægget til filmlyd
det sidste du skriver, at brugen af sådan en fætter får frekvensgangen til at passe , så niveauet derved passer til alle film lyder besynderligt. Hvordan ved den at du nu ser en anden film, hvor lyden måske er temmeligt forskellig fra den forrige ? Du kan jo ikke bruge en måling af programmaterialet til at udføre nogen korrektion efter :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
strecker skrev:
|
|
|
|
|
|
|
ved ikke med andre sub EQ`s men Dspeaker Anti-mode 8033 C virker om du vil det eller ej..
og hvis du læser på andre forums så vil du opleve at der er MANGE der mener det samme. de lave HZ har lige så meget brug for tilpasning til rummet via EQ som mellemtone og diskant, jeg vil faktisk mene at det er YDERST undervurderet med sub EQ da det ofte er de lave hz der er skyld i ringe lyd da de kan få hele rummet til at spille med..
Du er yderst velkommen herhjemme og høre hva den lille kasse kan præstere..
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
det sidste du skriver, at brugen af sådan en fætter får frekvensgangen til at passe , så niveauet derved passer til alle film lyder besynderligt. Hvordan ved den at du nu ser en anden film, hvor lyden måske er temmeligt forskellig fra den forrige ? Du kan jo ikke bruge en måling af programmaterialet til at udføre nogen korrektion efter :)
|
|
|
Det var sådan jeg oplevede det. Kan ikke huske de forskellige typer film, der har sikkert været en forskel i hvor der var mest niveau. Oplevelsen var at for nogle film var det fint at skrue mere op for LFE fordi der "manglede noget", mens det for andre film (War of the Worlds o.l. med megen energi nedefter) gjorde at rummet rumlede med, inkl. andre rum i huset. Effekten er også stor ifm. koncert-DVD'ere.
|
| Til top |
|
| |
CRC1 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
strecker skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Det giver bestemt mening, der vil ofte være store udsving på frekvenskurven, en given forøgelse eller manglende lydniveua ved visse frekvenser.
Lad os antage vi har en subwoofer der spiller fra 30-80 Hz, hvilket er et smalt frekvensområde, enig! I dette område vil der højst sandsynligt være et til flere udsving, dette er faktum. Hvor udsvinget så ligger, hvor stort det vil være eller hvor mange kan naturligvis ikke siges.
I eksemplet antager vi har et dyk på kurven med 5 db mellem 42-45 Hz og en stigning på 6 db ved 57-61 Hz, rent teoretisk og eksemplarisk. Vi antager nu igen at vi spiller en basgang på et givent instrument, her vil det tydeligt kunne høres at bassen forsvinder og bliver mangelfuld og andre vil den blive en anelse voldsom og lyde ukontrolleret.
Vha. Parametisk Eq, vil man kunne gå ind og flade disse dyk og stigninger ud, på div. måder. PC-grafhelvede, manueljusteringer, målemikrofin osv. Hvilket i praksis vil give en mere harmonisk og sammenhængende basgengivelse __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
|
| Til top |
|
| |