Emne: Subwoofer EQ..?? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
CRC1 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Damnit skrev:
| ....Du har ikke prøvet, lader det til...
Jeg anvender en SVS AS1 til mine 2 stk. PB12-NSD (tilkoblet via LF-udgangen), og der er verdener til forskel. Kort fortalt indstiller receiveren basniveauet når man kører en måling. I nogle film føler man at der er for lidt tryk, så man skruer højere op. Det gør så at man nogle gange får alt for meget tryk, så hele rummet rasler med, eller måske endda køkkenet der ligger flere rum væk.
Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film. |
|
|
korrekt - jeg har ikke prøvet at køre med en dsp.
men ok, jeg bruger nu heller ikke anlægget til filmlyd
det sidste du skriver, at brugen af sådan en fætter får frekvensgangen til at passe , så niveauet derved passer til alle film lyder besynderligt. Hvordan ved den at du nu ser en anden film, hvor lyden måske er temmeligt forskellig fra den forrige ? Du kan jo ikke bruge en måling af programmaterialet til at udføre nogen korrektion efter :)
|
|
|
Jo og nej 
Det handler om at finde et nulpunkt, altså som jeg beskrev tidligere, at få så tilnærmelsesvis jævn kurve som muligt.
Vi antager nu igen, at vi har fået en tilnærmelsesvis jævnkurven og fundet vores "nulpunkt" i frekvensgangen.
Nu er det så optil det lydspor der indlagt, på filmen, discen, LP'en at gives os den "mængde" bas man fra producentensside har tiltænkt sig. Så på den måde har du ret, det vil ikke give mening at gå ind og justere på ændringer hvis man synes der mangler bas ved eksplosioner på en given film, for det er reelt sådan filmen er tiltænkt at lyde.
Man vil ofte kunne høre ekstrem stor forskel på en indspillet actionfilm fra 80'erne og så til de nyere actionfilm der bliver udgivet i dag.
__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
det sidste du skriver, at brugen af sådan en fætter får frekvensgangen til at passe , så niveauet derved passer til alle film lyder besynderligt. Hvordan ved den at du nu ser en anden film, hvor lyden måske er temmeligt forskellig fra den forrige ? Du kan jo ikke bruge en måling af programmaterialet til at udføre nogen korrektion efter :)
|
|
|
Nu hvor jeg læser et andet svar kommer jeg til at fortolke dit spørgsmål anderledes... Du spørger vist efter hvordan jeg finder frem til den frekvensrette kurve, idet en film ikke kan anvendes med retvisende resultat?
Film er oplevelsen, og den varierer ganske korrekt. Equalizeren arbejder naturligvis med et testsignal, fra en CD. Den gør egentlig det samme som f.eks. Audyssey EQ, men den kan bedre finindstille, i mindre spring (så vidt jeg har forstået). Så i med en disc, opstil en mikrofon, kør testprogrammet, og så udføres der et frekvens-sweep der måler hvor der skal korrigeres. Denne korrektion overfører man så til equalizeren (målingen foregår på PC), og så er den klar.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damnit skrev:
| Nu hvor jeg læser et andet svar kommer jeg til at fortolke dit spørgsmål anderledes... Du spørger vist efter hvordan jeg finder frem til den frekvensrette kurve, idet en film ikke kan anvendes med retvisende resultat? |
|
|
Det er sådan nogenlunde det jeg fiskede efter - udfra hvordan jeg læste teksten.
citat: "Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film."
På en eller anden måde, vil det jo så ende med et kompromis, forhåbentligt et hvor man ender med en så jævn frekvensgang som muligt, uden det på nogen måde kan garantere alle film bliver tålelige.
(Jeg har på fornemmelsen at det sjældent er selve musikken i filmene, der giver problemer, men nok mere diverse lydeffekter, dem kan man vel ikke equalize sig ud af problemer med)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Damnit skrev:
| Nu hvor jeg læser et andet svar kommer jeg til at fortolke dit spørgsmål anderledes... Du spørger vist efter hvordan jeg finder frem til den frekvensrette kurve, idet en film ikke kan anvendes med retvisende resultat? |
|
|
Det er sådan nogenlunde det jeg fiskede efter - udfra hvordan jeg læste teksten.
citat: "Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film."
På en eller anden måde, vil det jo så ende med et kompromis, forhåbentligt et hvor man ender med en så jævn frekvensgang som muligt, uden det på nogen måde kan garantere alle film bliver tålelige.
(Jeg har på fornemmelsen at det sjældent er selve musikken i filmene, der giver problemer, men nok mere diverse lydeffekter, dem kan man vel ikke equalize sig ud af problemer med)
|
|
|
Jeg kan ikke forklare det bedre end at nogle film (og jeg oplever forskellen som størst mellem film, da det er 99% af materialet i min hjemmebiograf) fremhæver nogle af de dybe frekvenser mere end andre. Hermed oplever man, når rummet buldrer med, at niveauet er højt nok. Andre film fremhæver ikke dette, og så oplever man at niveauet er for lavt, og så skruer man lidt op. Kommer den første film så på bagefter, så er niveauet for højt.
Med EQ udjævnes frekvensgangen så man ikke føler at der er for lidt ved nogle film, og er der pludselig det, så ved man, qua at alle andre er ok, at lydsporet nok skal være sådan.
"Kompromis'et" er at frekvensgangen er mere jævn end før - hvordan kan det være et kompromis?
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
korrekt - jeg har ikke prøvet at køre med en dsp.
men ok, jeg bruger nu heller ikke anlægget til filmlyd |
|
|
Hvad enten du bruger dit anlæg til film eller musik, vil der være problemer under 100hz i rummet. Så kan ikke helt få det du siger
til at give mening.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|