Emne: Nyt surround - spørgsmål ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
fuglsang Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 31 December 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Så fik jeg hentet det nye setup, som består at følgende:
Harman Kardon AVR 265
Monitor Audio Silver RX8
Monitor Audio Silver RX center
Monitor Audio Bronze BXW 10 Sub
Monitor Audio Silver RXFX baghøjtalere
Nu er jeg ikke verdens største nørd indenfor Hifi, så der er lidt forskellige spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med at
besvare. :)
1) Jeg er lidt i tvivl om indstillingerne på Sub'en - hvad vil i stille frekvensen på?
2) På Sub'en kan jeg stille phase til 0 og 180 grader - hvordan ved jeg hvad den skal stå på?
3) Der fulgte et tyndt kabel med sub'en som passer i et stik på sub'en som hedder "+12V Trigger" Denne er jeg ikke klar over
om jeg skal bruge?
4) Skal jeg ikke indstille på forstærkeren hvornår Sub'en skal tage over? Jeg kan ikke rigtig finde denne indstilling? Og i så
fald, hvad skal jeg stille den på?
5) Da AVR 265 er den 7 kanals forstærker, har jeg valgt at køre 2 kabler ud til hver front (Kan ikke lige huske det rigtige navn
for denne metode). Men jeg er lidt i tvivl om jeg har koblet de 2 kabler rigtig på. Jeg har selvfølgelig fjernet de 2 lasker som
sad på højtalerne. Men skal jeg så koble 1 sæt kabel på de 2 sorte tilslutninger, og det andet på de 2 røde? Eller skal hvert
kabel på en sort og rød?
På forstærkeren har jeg så koblet de 2 kabler på hhv Front R og Front Heigher R (Og selvfølgelig på samme måde for venstre
fronthøjtaler). Men er det ligegyldigt hvad for et kabel fra højtaleren som kommer på de respektive udgange fra 265'eren?
6) Jeg går ud fra, at forstærkeren skal vide, at jeg bruger de 2 kanaler til hver front. Men hvor "fortæller" jeg den det?
7) Hvis jeg spiller musik, og vælger 2 channel stereo på forstærkeren, er det som om bassen bliver ALT ALT for dominerende.
Skyldes dette forkert opsætning af fronterne? (Tænker på det med om jeg har fået strikket det forkert sammen med de 2
kabler til hver front)
Det skal siges, at jeg HAR kørt auto-indstillingen på forstærkeren, hvor den indstiller sig efter den medfølgende måle-mikrofon.
7) På de 2 baghøjtalere er der mulighede for på bagsiden at vælge Bi-pole, og Di-pole - jeg er ikke helt klar over forskellen på
disse? Jeg er klar over forskellen på direkte og difuse baghøjtalere - er dette et andet udtryk for dette?
Puha.. Det blev godtnok til mange spørgsmål. Men jeg håber, at i kan og vil hjælpe mig med at få dem løst, så jeg kan få
super lyd igen (Efter jeg mistede mit gamle setup til ubudne gæster før jul) :)
På forhånd tak.
Mvh. Morten
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 307
|
| Sendt: 04 Januar 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg at du skal indstille din Sub til 80 Hz, det er det som monitor audio anbefalder ifølge deres brugsanvisning, jeg har personligt selv indstillet min egen sub på denne Hz.
Phasen, der skal du næsten bare prøve at spille noget musik eller en film ved en scene hvor du ved at der er knald på subben, og så prøv at dreje phasen fra 8 til 180 og der hvor den spiller kraftist, der skal den stå, da det har noget at gøre med det rum som subben står i.
Så er der svaret på spørgsmål 1 og 2 
3. der syns jeg næsten at du skal prøve at kontakte din forhandler.
4. Du skal også indstille på din surround reciever, hvor den skal lave crossover, og denne crossover skal også stå på 80Hz, ligesom på subben.
5. for det første ville jeg vælge at sige rød leder til rød terminal og det samme med sort, men hvilken forstærker del / forstærker udgang, som du skal sætte det til, der skal du kigge i din manual da det står i den hvilken forstærker udgang den sender diskant (HF) og bas (LF) ud på. dette er ikke ligegyldt, derfor er det vigtigt at du kigger i din manual, så læs det nu grundigt...
6. jo selvfølge skal forstærkeren vide om du benytter dig af Bi-amp funktion, men her igen kig i din manual, der står det i. __________________ Mvh.
Vilstrup
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
|
| Sendt: 04 Januar 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
7. prøv at tjekke om du har tilsluttet dine front højttaler korrekt også om det er til den korrekte forstærker udgang. Hvis det hele er tilsluttet korrekt både i forstærker udgangen og at minus er til minus og det samme med plus, så prøv evt. at flytte højttaleren en smule ud fra væggen, så der kommer mere luft omkring den, da bassen forstærkes jo tættere den står på væggen.
__________________ Mvh.
Vilstrup
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
|
| Sendt: 04 Januar 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
|
| Sendt: 04 Januar 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
men lige et lille spørgsmål, hvorfor har du købt Bronze subben til en silver serie fra monitor audio?
__________________ Mvh.
Vilstrup
|
| Til top |
|
| |
fuglsang Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
MANGE tak for hjælpen Vilstrup. Det var da svar man kan bruge til noget!! :)
Ang. det med bronze sub, når resten er silver. Jeg blev anbefalt i butikken, at købe en bronze sub, da han mente en silver ville
blive for kraftig til mit rum. Og desuden mente han ikke der vil være brug for sub'en når jeg lytter til musik. Han sagde at det
var nok med fronterne alene til stereo. :)
Men det kan være du mener det ville passe bedre med en silver sub, når resten er silver?
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
fuglsang skrev:
Ang. det med bronze sub, når resten er silver. Jeg blev anbefalt i butikken, at købe en bronze sub, da han mente en silver ville blive for kraftig til mit rum. Og desuden mente han ikke der vil være brug for sub'en når jeg lytter til musik. Han sagde at det var nok med fronterne alene til stereo. :) Men det kan være du mener det ville passe bedre med en silver sub, når resten er silver? |
|
|
Beklager det sene svar.
Hvor stort er dit rum da?
Altså det med størrelsen på rummet, kan godt spille ind men det behøver det nødvenidg vis ikke. Da jeg boede hjemme hos de gamle, var mit værelse ca. 14.5km2, og der har jeg da haft lidt forskellige subwoofer i mit system, startede ud med en Audiopro Allroom sub, den havde en forstærker på 150 watt og en basenhed på 6,5 tommer og den kunne godt spille rummet op og den var ikke til at knække. jeg kaldte den for lille djævle 
Men jeg havde dog det problem at mit værelse blev delt op, hvor den ene halv del var der rumklang og det var der ikke i den anden halvdel, så det var Allrooms store udfordring, som den forsøgte at klare, men jeg syntes at jeg manglede det sidste bund i fmine film, så jeg købte en DLS 3.10 i stedet, den havde en 10 tommer basenhed og en forstærker på 160 watt og den kunne flytte luft og gjorder det meget bedre end Allroom. Men manglde stadig det sidste i mellem gulvet, når der skete en eksplosition. Og den gang snakkede jeg med en kollega om mit lille problem og han sagde at jeg skulle op i 12 tommer, for den skulle nok kunne bryde igennem den mur som der nu delte mit rum op. Så her fik jeg anskaffet mig en Brugt Miller & Kresiel MX 350, som har 2 stk. 12 tommer og en forstærker på 350watt og WOW mand hvor det hjalp, jeg fik det resultat som jeg var ude efter og har lige siden nydt hver en film. Så størrelsen på subben er det helt store, hvis man indstiller den korrekt.
Det skal lige siges at jeg stadig den dag i dag, har min enestående sub MX 350 og ville på ingen måde skaffe mig af med den, medmindre at det blev en Velodyne DD18. Meeeeen så skal jeg vist til at spare op ellers skulle jeg have mig en M&K MX 350 mere, så jeg har to af dem. Min kammerat Jonas har to styk og han har haft utrolig mange problemer med at få bassen ordenligt frem i hans rum, men det hjalp da han fik de 2 styk M&K MX 350 og hans rum er ikke ret meget større end mit gamle værelse  __________________ Mvh.
Vilstrup
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
fuglsang skrev:
Ang. det med bronze sub, når resten er silver. Jeg blev anbefalt i butikken, at købe en bronze sub, da han mente en silver ville blive for kraftig til mit rum. Og desuden mente han ikke der vil være brug for sub'en når jeg lytter til musik. Han sagde at det var nok med fronterne alene til stereo. :) Men det kan være du mener det ville passe bedre med en silver sub, når resten er silver? |
|
|
Det skal lige siges at inden at jeg anskaffede mig en M&K MX 350. Prøvede jeg nu de Monitor Audio subwppfer som der var på markedet den gang. og efter som at ejg havde en silver serie i resten af højttalerne, ville jeg på ingen måde bruge en Bronze sub, da den ikke ville kunne leve helt op til det som silver serien levere lydmæssigt, så derfor testede jeg subben i silver serien også i Gold serien, og hvis det var Monitor Audio sub jeg skulle have haftm så havde jeg Golden, da silveren var god, men ikke så hurtig og derved bullerede den bare når den ikke skulle det, hvor imod at Golden, så hurtig og gav også det bund som det skulle, men den spillede også mere ren. Det var både mig og min kammerat Jonas som testede disse subwoofer den gang hjemme på gamle værelse, og der var vil helt klart enige om at Golden var bedst, men man kunne godt nøges med Silveren.
Personligt mener jeg at man skal helst have fronterne, center og subwooferen i samme mærke og serie, for at sikre den mest mulige fordel og ens lyd, hvor baghøjttalerne er ikke så vigtigt. Subwooferen skal være hurtig og klar i lyden og selvføglelig lever det lydtryk som man gerne vil have i film, men samtidige også ikke buller, hvor det ikke er meningen.
jeg er enige med sælgeren, at du ikke behøver at have en subwooferen tændt ved afspilling af musik, det har jeg heller ikke. men den ska dog stadig være god til film, fordi der jo bliver stillet nogle krav til hvor god og hurtigt subwooferen er. __________________ Mvh.
Vilstrup
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|