Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Studentersurround hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Davs Hifi4all'ere(eller hva man nu kalder jer)
Længere tekst, så jeg har skrevet noget med fed, for hurtigt at give et overblik :)

Først skal jeg lige sige at jeg pt er på ferie i USA, så jeg er for det først 6 timer bagud i forhold til dk tid og derudover, så er jeg også kun hjemme om morgenen og ved aftentid, så jeg svarer nok kun omkring ved 14.00 tiden dansk tid og mellem 24.00 og 06.00 dansk tid. Derudover er jeg altså også lidt nødt til at pointere var dejligt det er med aircondition i leligheden når det er så varmt udenfor

Nå til sagen: Jeg er studerende og tager om få måneder det store skridt og flytter hjemmefra. Så inden jeg kommer til at fyre de sidste 4-5.000 på kontoen af på sprut og piger, så vil jeg anskaffe mig noget hjemmebio.
Jeg har allerede et par Dali Concept 2, som jeg, grundet det stramme, budget havde tænkt mig at bruge som fronthøjtalere. Jeg har også 7 x Creative S750 satelit højtalere, som er noget af det bedste inden for PC højtalere. Det er selvfølgelig noget skidt indenfor Hifi, men til et stramt budgetsuround system er de fine som suroundhøjtalere og de kan også sagtens tåle noget watt.

Jeg skal derfor have mig en suround reciever og en subwoofer, da der ikke er meget bund i Concepterne og da slet ikke i S750 satelitterne. Normalt er jeg egentlig tilhænger af at købe brugt, men jeg syntes at suround recievere har været i så meget udvikling de seneste år(hvor streaming, internet osv virkelig har fået fart på) at jeggerne vil have noget nyt.
Jeg tænkte (lige som så mange andre) på Pioneer VSX-921 da den passer godt ind i budgettet. Er der andre alternativer til under 3.000kr? Er der nogen brugte alternativer, som har tilsvarende features. Jeg er ligeglad med watt/power, men det skulle gerne være fremtidssikret.

Af subwoofer er jeg på helt bar bund. Jeg flytter på kollegie i en meget lille lejlighed, så det behøver ikke at være noget med voldsomt meget kraft. Tværtimod kommer kvalitet langt over power. Tænker på noget 6-8" med kraft nok til at spille en fest op(på et 18m2 værelse) og som holder sig omkring 1500kr budget. Nogen forslag? Så en EarthQuake CP-8 til 1.400kr brugt, som jeg egentlig syntes var meget smart. Den er dog ikke til salg længere.

PS: Kilde er en stationærs optiske udgang. Kabler har jeg. Selvom jeg har snakket mest om hjemmebiograf, så vil anlæget også blive brugt meget til musik, så subwooferen skal kunne begge ting ;)

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2012 kl. 04:57 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg ovenover har skrevet at en brugt subwoofer vil være at foretrække, så har jeg alligevel kigget lidt på XTZ 99W 8.16
http://www.danstv.dk/shop/xtz-99w-8-3877p.html

8" passer meget godt og et kompakt kabinet er også fint, da der ikke er meget plads i en kollegieværelse-stue. Den ser også godt ud og har gode indstillingsmuligheder + at jeg ikke skal tænke på at hente den og jeg kan bestille den nu, hvis jeg vil. Men på trods af at der bliver snakket godt om den i diverse tråde på cyberspace, så er det jo lige spørgsmålet om den kan måle sig med en brugt sub. Igen så er styrke ikke det vigtigste og den skal jo bare kunne følge med concepterne, men man skal stadig kunne mærke bassen i en film :)

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har to styks 8.16 og vil nok ikke anbefale en enkelt, der er ikke så meget blæs i den..

Når det er studenterbio vil jeg også klart anbefale brugt. Medmindre du skal have 3d og dlna (eller hvad det nu hedder) er der
faktisk mange generationer med hd lyd, så man kan få noget ret fedt brugt.

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

OKay ja, så skal jeg vist kigge efter noget andet. Nogen der har nogle konkrete forslag? :)

Og angående reciever, så syntes jeg bare allerede man får meget for pengene med en ny, men jeg har rent faktisk til tider set nogle brugt fra forrige generation til 1.500kr + / -, så det kan jo også være en mulighed. Gerne forslag der også :)

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=209243 1500kr

brug 500 på en billig bluray fra mutanten. Hvis du er glad for dine concept, så køb en center fra samme serie, det giver meget
bedre surround fornemmelse.

Du bliver sikkert træt af dine creative æsker. jeg bruger selv et par eltax dipol som virker fortræffeligt. Tilsvarende bør koste
ca. 500 kr. 7.1 giver ingen mening på et lille 18 m2 værelse, så jeg vil anbefale 5.1 hvor der så er lidt flere penge til kvalitet.

find en sub fra audio pro eller xtz. (jeg kender ikke earthquake)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarker-hojttal er/forstarker-og-afspillere/VSX421K/pioneer-5-1-receiver-vsx -421-k   Elgiganten havde en onkyo surround reciver til 999kr men den kunne jeg ikke se de havde på tilbud mere.

http://www.cinemagic.dk/shop/jamo-a-305-6622p.html  højtalerne er pæne lyder godt og der er basse af bas fra subben

Skal det være billigere http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-avr-5591p.html

eller

http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-csp-430-6014p.html

Husk at er der ikke nok bas så prøv at stille subben i et hjørne

Væsenligt bedre sæt end logitcehs topmodel der visse steder koster 3000kr (men fås dog til under 2000kr nogen få steder)

Personligt ville jeg vælge jamo sættet a305 fra cinemagic(er pænt,lyder godt masser af bas og sættet er billigt) og så en brugt gammel topmodel f.eks har jeg set yamahas topmodel der er ca 10 år gammel til kun 2000kr selv om den dengang kostede ca 20000kr eller en anden god brugt lidt billigere surround reciver
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det er et fint udgangspunkt du tager dig. Af surroundforstærkere synes jeg absolut du bør kigge på Yamaha og Onkyo
modeller på baggrund af rigtig god value for money samt omtale bl.a. her på forummet. Selv kender jeg kun Onkyo
modellerne, og de udgåede x07 og x08 modeller skulle være til at finde til billige penge på brugtmarkedet.

Hvad subwoofer angår synes jeg du bør holde dig til tanken om en XTZ, men også at du nok skal op i 10.16 eller 12.16 hvis
der virkelig skal drøn på eksplosionerne osv i film. De ses også fra tid til anden på brugtmarkedet efterhånden. Skal så lige
siges at jeg har en kammerat med 12.16'eren i stuen, og der er fint med go i den. Kan se du bor i nordjylland, så hvis du
gerne vil have en demonstration af noget Onkyo/XTZ udstyr i Aars, kan du lige smide mig en privatbesked, så finder vi ud af
noget.

Men altså:
Onkyo 509
+
subwoofer/?pris=(500-2500)">Subwoofere

Så er der gode muligheder der i hvert fald.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Så er det vist tid til lidt svar:

sunmusic
Så vidt jeg har forstået, så er bag/sidehøjtalerne's lydkvalitet ikke helt så vigtig som fronthøjtalerne, så jeg tror nu jeg beholder Creative sateliterne. Så hellere bruge penge på subwoofer eller reciever eller evt spare op til nye fronthøjtalere, for anlæget skal også bruges til stereo musik.

Marantz'en er i den grad en mulighed. Marantz skulle jo være rigtig lækkert, men den står bare i Århus og jeg bor i Frederikshavn(nordjylland). Der er selvfølgelig noget der hedder post danmark, men stadigvæk. Jeg overvejer det dog helt klart. Eneste minus er at den ikke er fremtidssikret til større front højtalere. 50W er jo ikke meget til en gulvhøjtaler. Satans ærgeligt at den ikke har pre-out.
Blu-ray er jeg ikke interesseret i. Jeg bruger den stationære computer som mediecenter, så selv hvis jeg benyttede mig af Blu-ray, så havde jeg købt en afspiller til den stationære. Men jeg er imod fysiske medier, da det efter min mening er forældet teknologi

gasolin
Havde 421'eren være til salg for 999, så havde den helt klart være noget jegh avde overvejet kraftigt. Til 1.500kr, hvis jeg dog hellere købe en brugt eller 921'eren.

Jeg kan se din pointe med at købe et færdigt 5.1 sæt fra Jamo eller lign, men jeg vil nu hellere selv bygge anlægget op, også selvom det ikke bliver med de bedste komponenter til at starte med. Jeg syntes det er noget sjovere. ELlers rigtig mange gange tak for rådet. Angående 10 år gammel reciever, så tvivler jeg på at den er rigtig godt fremtidssikret til en digital hjemmebio? Selvom det da lydmæssigt med garanti kunne være et godt køb.

rskriver
KOmmer(har ikke mere tid lige nu. USa og det der )

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

@Arsukfjorden

Du har helt ret i at baghøjttalerne ikke er så vigtige, men centerhøjttaleren skal prioriteres. Hvis du har tænkt dig at fortsætte med med Dali concept, når du en dag skal have gulvhøjttalere vil jeg anbefale du køber en concept center. Du vil få udbytte af en center der er lydmæssigt afstem med dine fronthøjttalere. Du har så den fordel at du kan flytte dine concept 2 ud som sidehøjttalere, hvis du investerer i gulvhøjttalere.

Personligt synes jeg ikke det er nødvendigt med gulvhøjttalere når du bor på 18 m2 og allerede har en sub, men da jeg selv skulle flytte hjemmefra var jeg af en helt anden holdning og skulle have de største cervin Vega:-)

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

rskriver
Puha ja nu har jeg efterhånden kigget på både Pioneer, Yamaha og Onkyo i prisleget omkring 3.000. Denon 1912 tager jeg ikke med i overvejelserne, simpelthen fordi en af mine kammerater har sådan en, så jeg vil prøve noget andet.
Men min generelle konklusion er at der stort set ikke er forskel på dem. Alt mit medie streaming vil foregå igennem computeren og derfor er det altså bare nødvendigt med en HDMI indgang eller en Optisk/coax indgang - hvilket de alle har. Det er pt kun mine Concept2 der skal trækkes og køber jeg nye fronthøjtalere, så bliver det nok bare bedre kompakt højtalere.

Menu'ernes udseende mig ligegyldigt og de kan alle decode alverdens forskelige lydformater, så jeg kan ærlig talt ikke se hvorfor jeg skulle vælge den ene frem for den anden?? Jeg hælder meget til Yamaha'en, simpelthen fordi det er den billigste.

Billigste priser i skrivende stund(17/01-12) og inkl fragt

Yamaha RX-V571 - 2.639,-
Pioneer VSX-921 - 2.758,-
Onkyo TX-NR609 - 3.439,-

Som nævnt er Yamaha'en billigst, selvom det kun er marginalt. Så jeg spørger mig selv: Hvorfor skulle jeg købe Pioneer'en frem for Yamaha'en?

Sunmusic
Jeg regner ikke med at beholde mine Concepter for evigt. Faktisk forventer jeg at sælge dem engang til sommer. Pt vægter jeg det bare vigtigere med noget mere bund i form af en sub og en reciever så jeg kan få suround, da jeg ser RIGTIG mange film og engang imellem bliver der endda fyret op for noget Battlefield 3 på PC'en. Hertil hjælper sub'en jo også :D

Og ja gulvhøjtalere er ikke nødvendige i et så lille rum. Det er også derfor at jeg vil have en sub, så jeg ikke skal tænke på hvor meget bund kompakthøjtalerne har, men mere hvor gode deres mellemtone og treble er.

Af subwofer har jeg btw nok bestemt mig for at tjekke brugt markedet ofte indtil jeg kommer hjem fra USA og hvis der ikke kommer noget interessant, så køber jeg en XTZ 10.16. 12.16 er for det færste for dyr, men samtidig giver det slet ikke mening med en 12" sub i en lille værelse. Selvom jeg til tider godt kan lide party music, så er jeg ikke bass psykopat. Så havde jeg jo bare købt Cerwin Vega :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Fornuftigt udvalg af snurrerundt forstærkere. Tror ikke du bliver skuffet uanset hvilken af dem du vælger :) Havde jeg stået i dit
sted havde jeg også valgt 10.16 istedet for 12.16. 12'eren bliver nok for voldsom til så lille et rum.

God jagt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2012 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Nu når jeg kigger, så er 12.16 jo kun 400 dyrere. Og selvfølgelig er 12" overkill til et lille rum, men ville det skade med en 12" i forhold til en 10"? Jeg tænker på at, så er man jo godt fremtidssikret. Man kan jo skrue ned for sådan en basse. Eller har den øgede fysiske størrelse på enheden en negativ virkning på lyden i et mindre rum?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes